Raskone – nopeasti takaisin tielle

30. Arctic Test alkaa

Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Doblo, Ford Connect, Opel Combo, Renault Kangoo ja VW Caddy ottavat mittaa toisistaan, kun 30. Arctic Test alkaa helmikuun 2. päivänä. Testi päättyy viimeisellä kylmäkäynnistyskokeella ja tarkistuskierroksella Pudasjärven Isosyötteellä perjantaina 12.2.

Sitä ennen autoilla on ajettu jakelulenkki Helsingissä, toinen jakelulenkki Oulussa, maantielenkki Oulu-Rovaniemi-Posio-Pudasjärvi alueella, tehty erillisiä käsittelykokeita Pudasjärven lentokentällä, ja suoritettu lukuisia kylmäkäynnistystä sekä sisätilojen lämpenemistä mittaavia kokeita.

Erillinen Arctic Xtra osio testaa vetyautojen, täys-sähköautojen, bensa-hybridiauton sekä etanoliauton suorituskykyä ja kylmäkäynnistysominaisuuksia pakkas- ja lumioloissa. Tämä osio on herättänyt suurat huomiota Manner-Euroopan maissa.

Testiin osallistuu testiajajina kahdeksan ulkomaalaista erikoistoimittajaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden sekä Ajolinja -lehden toimittajien lisäksi. Auto, tekniikka ja kuljetus on suorittanut Arctic Testejä joka vuosi vuodesta 1987 alkaen.

Testituloksia julkaistaan Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2016 numerosta alkaen.


Saksa tuskailee sähköautomenekin kanssa

Saksa on jäänyt sähköautojen myynnissä kolmanneksi Iso-Britannian ja Ranskan jälkeen. Elinkeinoministeri Sigmar Gabriel (SPD) vaatii uutta markkinoinninedistämisohjelmaa. ”Ilman sellaista emme saavuta miljoonan sähköauton tavoitetta vuonna 2020”, Gabriel sanoo.

Ohjelma edellyttäisi latausasemaverkoston tuntuvaa laajennusta sekä liittovaltioiden osalta uutta hankinta- ja tukiohjelmaa. Valtiovarainministeri Wolfgang Schäuble (CDU) torjuu Gabrielin vaatimukset. Schäuble katsoo, että jos auto- ja akkuteollisuus toteuttavat sähköautojen painonpudotuslupauksensa ja akkujen suorituskykyparannukset sekä varaus- että toimintatehon osalta, erillistä tukiohjelmaa ei tarvita.


Äänekosken biotuotetehtaaseen liittyvät ratatyöt käynnistyneet

Äänekosken liikenneyhteyksien parantamishanke on käynnistynyt talven aikana ratatöiden osalta, ja vuosi 2016 on ratahankkeen kiireisin rakennusvuosi. Hankkeen ratatöiden päätavoitteena on junaliikenteen sujuvuuden ja luotettavuuden varmistaminen sekä siten myös turvallisuuden parantaminen liikennemäärien kasvaessa.

Rataosuudella Jyväskylä–Äänekoski on jo aloitettu luiskan raivaus sekä kaapeleiden kartoitus. Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehdas lisää valmistuttuaan rautateitse tapahtuvien tavarakuljetusten määrää, mikä edellyttää parantamistoimenpiteitä koko rataosuudella Tampere–Jyväskylä–Äänekoski. Rataosuus Jyväskylä–Äänekoski peruskorjataan ja sähköistetään koko 47 kilometrin matkalta. Tampereen ja Jyväskylän välisellä rataosuudella toimintavarmuutta parannetaan korjaamalla radan rakenteita, tunneleita ja turvalaitteita.



Scania myi vähemmän, tienasi enemmän

Scaniasta on tullut vaikeuksissa kamppailevan VW-yhtymän kruununjalokivi. Scania-kauppoja tehtiin 7 % vähemmän, ja kuorma- ja linja-autoja  myytiin 4 % vähemmän vuonna 2015 kuin 2014. Liikevaihto kasvoi vajaat 3 %, mutta liikevoitto kasvoi 12 % noin 740 M€:oon.

VW-konsernin toisen kuorma- ja linja-autovalmistajan, MAN:n, myynti putosi lähes 15 % edellisvuodesta. Suurin tekijä oli Brasilian markkinoiden heikentynyt kysyntä. Scanialla kysyntä on pudonnut Venäjällä, mutta myynti muualla Euroopassa vahvistui.


Lähijunien kokoonpano näkyviin laiturinäyttöihin

(Kuva © VR Group)

Kaukoliikenteestä tutut junien kokoonpanotiedot, pysähtymispaikat ja kiinteät sektorialueet tulevat käyttöön myös lähiliikenteessä. Muutoksen toivotaan helpottavan junien tasaisempaa täyttymistä, ja parantavan sekä matkustusmukavuutta että juna-aikatauluissa pysymistä.

Vuoden 2016 aikana lähiliikennejunien kokoonpanot ja pysähtymispaikat alkavat näkyä vaiheittain lähiliikenneasemalaitureiden raidenäytöissä. Ensimmäisessä vaiheessa näytöissä näkyy saapuvan junan kokoonpano. Seuraavaksi laiturialueille lisätään kiinteät sektorialueet, jotka on merkitty kirjaimilla. Myöhemmin kokoonpanot ja sektorimerkinnät yhdistetään näytöillä, jolloin junan pysähtymiskohdan havaitseminen laiturialueilla helpottuu entisestään.

Liikenneviraston mukaan kokoonpanotietojen esittäminen on yksi toimenpiteistä, joilla tähdätään Kehäradan täsmällisyyden parantamiseen lyhentämällä asemakohtaisia pysähtymisaikoja.


Liikenneviraston digitalisaatiohanke käynnistyi

Liikennevirasto on käynnistänyt kolmivuotisen digitalisaatiohankkeen. Tarkoituksena raivata tietä muun muassa liikenteen uusille palveluille ja automaattiajamiselle. Liikennevirasto mainitsee tiedotteessaan kuusi tapaa, joilla hankkeen tavoitteet pyritään saavuttamaan.

Lue lisää...


Länsi-Suomen merivartiostolla ennätysvuosi tarkastuksissa

Vuonna 2015 Länsi-Suomen merivartioston yksiköt partioivat toimialueellaan 37 600 tuntia, joka vastaa vuoden 2014 tasoa. Johtuen Länsi-Suomen merivartioston yhdessä poliisin ja tullin kanssa suorittamasta tehostetusta ulkomaalaisvalvonnasta Torniossa Länsi-Suomen merivartiosto suoritti vuonna 2015 reilut 2 000 tuntia edellisvuotta enemmän ulkomaalaisvalvontaa valvonta-alueellaan.

Länsi-Suomen merivartioston suorittama tehostettu ulkomaalaisvalvonta lisäsi myös ulkomaalaissäännöksiin liittyviä tarkastuksia, joita tehtiin vuonna 2015 yhteensä 7 750 kappaletta. Lisäystä oli edellisvuoteen verrattuna yli 400 prosenttia. Myös Länsi-Suomen merivartiostossa tehtyjen kaikkien tarkastusten määrä lisääntyi ja nousi yli 20 000:een, joka on uusi ennätys merivartioston historiassa.

Koleasta kesästä johtuen vuonna 2015 vesiliikenteessä suoritetut tarkastusmäärät tippuivat vuodesta 2014 noin 15 prosentilla 6 450 kappaleeseen.

Vuonna 2015 vartioston toimialueen rajanylityspaikoilla oli runsaat 92 000 Schengenin ulkorajan ylittänyttä matkustajaa. Heitä oli viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden yli 6 prosenttia enemmän. Viisumivelvollisten matkustajien osuus kokonaisliikenteestä oli noin 1 700 matkustajaa. Viisumivelvollisten määrä lisääntyi siis lähes 25 prosenttia.


Aktiivinen kaasupoljin opastaa ajotavassa

Bosch lupaa polttoaineenkulutuksen laskua uudella aktiivisella kaasupolkimellaan. Aktiivisen kaasupolkimen värähtely kertoo kuljettajalle kun hänen kaasujalkansa muuttuu liian raskaaksi taloudellisen ajamisen näkökulmasta. Kuljettajaa avustavaan järjestelmään yhdistettynä kaasupoljin voi myös antaa kuljettajalle haptisen varoitussignaalin, jos auto esimerkiksi lähestyy vaarallista mutkaa liian suurella nopeudella.

Kaasujalan käyttö vaikuttaa osaltaan polttoaineenkulutukseen ja Boschin mukaan polkimen antaman aktiivisen palautteen ansiosta kuljettajat voivat vähentää polttoaineen kulutusta peräti seitsemällä prosentilla. Vaihteistoon yhdistettynä aktiivinen kaasupoljin antaa fyysisen viitteen oikeasta vaihteen vaihtamishetkestä.

Lue lisää...


Kaasutankkausasemia raskaan liikenteen tarpeisiin

Suomalainen Gasum Oy rakentaa Turkuun Suomen ensimmäisen LNG/LCNG-aseman. Tankkausasema rakennetaan sataman läheisyyteen Tuontiväylän viereen. Kaasutankkausasemalta voi tankata liikennekaasua henkilöautoihin ja LNG:tä raskaaseen kalustoon.

Yhtiö kertoo rakentavansa raskasta kalusto palvelevia asemia Turun lisäksi myös Helsinkiin Vuosaaren satamaan, Vantaalle ja Jyväskylään. Turun ja Helsingin tankkausasemat valmistuvat tänä vuonna. Kaksi seuraavaa erityisesti raskaan liikenteen kaasutankkausasemaa rakennetaan vuoden 2017 kesällä Vantaalle ja Jyväskylään. Näiden lisäksi meneillään on myös useita muita asemahankkeita. Yhtiön tavoitteena onkin lisätä tankkausasemien lukumäärää noin 35 uudella asemalla.


Matkahuolto markkinaoikeuteen kilpailun rajoittamisesta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) katsoo Matkahuollon olleen mukana linja-autoyritysten kanssa kilpailun rajoittamiseen tähdänneessä toiminnassa. Matkahuolto kiistää tiedotteessaan osallistuneensa esityksessä kuvattuun kilpailunrajoitukseen, ja kertoo toimineensa kaikissa tilanteissa kulloinkin voimassa olleiden lakien ja viranomaisohjeiden sekä KKV:n aiempien päätösten puitteissa.

Matkapalveluiden osalta KKV on esityksessään katsonut Matkahuollon rajoittaneen kilpailua sulkemalla reittiliikennelupavuorot pois aikataulujärjestelmästään syksyn 2010 ja kevään 2012 välisenä aikana.

Lue lisää...


30. Arctic Test ja Leijona Group yhteistyöhön

Leijona-työvaatteet ja -suojavaatteet Arctic Testin käyttöön

Yli 60 vuotta Suomessa toiminut työ- ja suojavaatemerkki Leijona kehittää suojavaatemallistoaan yhteistyössä B Yhtiöt Oy:n Arctic Test toiminnan kanssa. B Yhtiöt Oy:n ammattiliikenteen erikoislehdet Auto, tekniikka ja kuljetus (per. 1978) ja Ajolinja (per. 1982) ovat vuodesta 1987 lähtien joka vuosi toteuttaneet ammattiautojen ja työkoneiden testitoimintaa Lapissa. Ajankohdaksi on valittu pitkäaikaisen tilaston mukaan vuoden kylmimmät viikot.

Leijona Group on sopinut helmikuussa toteutettavan 30. Arctic Testin kanssa uusimman erittäin näkyväksi luokitellun suojavaatemallistonsa kokeilusta ja kokemusten keräämisestä tuotekehittelyn merkeissä. Leijona Group haluaa vahvistaa asemiaan Pohjoismaiden johtavana työ- ja suojavaatteiden tekijänä maailmanlaajuisesti nopeasti kasvavilla arktisten alueiden markkinoilla.

30. Arctic Test toteutetaan 2 – 12. helmikuuta 2016. Testattavana on seitsemän erimerkkistä pakettiautoa, kaksi täyssähköautoa, kaksi vety/polttokennoautoa sekä yksi plug-in bensa-hybridiauto. Ja arktisiin oloihin tarkoitettu Leijonan uusin erittäin näkyväksi luokiteltu suojavaatemallisto.


Trafi julkaisi autojen mallikohtaiset vikatilastot

Trafin mukaan käyttö- ja seisontajarrujen ongelmat sekä etuakseliston viat ovat edelleen yleisimpiä määräaikaiskatsastuksen hylkäyssyitä. Korjauskehotuksia annetaan eniten toimimattomista valoista ja ajokielto rapsahtaa useimmiten jarruvian vuoksi. Jarrujen vakavan vian takia määrättiin viime vuonna välittömästi ajokieltoon yli 4 500 ajoneuvoa.

Korjauskehotusten ja hylkäyksien määrät ovat jatkaneet edelleen nousua. ”Tämä on suoraan verrannollista siihen, että ajoneuvokantamme vanhenee vuosi vuodelta. 14 vuotta ja sitä vanhemmissa autoissa havaittujen hylkäykseen johtavien vikojen määrä on selkeästi noussut viime vuodesta. Esimerkiksi vuonna 2000 käyttöönotetuista autoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa lähes 37 %”, toteaa tarkastaja Tatu Siivonen Trafista.

Ensimmäistä kertaa katsastukseen tulevien henkilöautojen hylkäysprosentit sen sijaan jatkavat Trafin mukaan laskuaan. Viime vuonna näistä hylättiin 3,0 %, kun vuotta aikaisemmin hylkäys tuli 3,3 %, vuonna 2013 3,5 ja vuonna 2012 4,1 % autoista.

Kaikkiaan vuonna 2015 katsastettiin 2,7 miljoonaa ajoneuvoa. Suomen viimeaikojen suosituimpiin kuuluvat mallit Skoda Octavia, Volkswagen Golf ja Toyota Avensis sijoittuivat hylkäyksiensä perusteella vuoden 2012 käyttöönotettujen osalta seuraavasti: Skoda Octavia sijalle 27, VW Golf sijalle 30 ja Toyota Avensis sijalle 31. Mallikohtaiset hylkäystilastot Trafin nettisivuilla.


Vienti GCC-maihin selvästi huippuvuosia alemmalla tasolla

Suomen tavaravienti Persianlahden yhteistyöneuvoston jäsenvaltioihin (GCC-maihin) kasvoi Tullin ulkomaankauppatilaston mukaan kahdeksan prosenttia vuoden 2015 tammi-lokakuussa verrattuna vuoden 2014 vastaavaan ajanjaksoon.

Vienti oli arvoltaan 619 miljoonaa euroa. Arvo on kuitenkin selvästi vähemmän kuin 2000-luvun alussa, jolloin vuosittainen vienti ylsi toistuvasti lähes kahteen miljardiin euroon. Erityisesti vientiä painoi alas matkapuhelinviennin tyrehtyminen 2000-luvun lopussa.

Lue lisää...


Rajoituksia alusten nopeuteen Suomenlahden rannikkoväylällä

Liikennevirasto rajoittaa alusten nopeutta Suomenlahden 9,0 metrin rannikko­väylällä Bodö saaren pohjoispuolella välille Lästholm - Långholmen. Alukset eivät saa kohdata tai ohittaa toisiaan ja alusten tulee vähentää nopeuttaan alle 9 kilometriin tunnissa (5 solmua) alueella olevan jäätien ja väyläsillan vuoksi.

Liikenneviraston 20.1 julkaisema päätös koskee kaikkea merenkulkua. Päätöksestä voidaan poiketa ainoastaan sää- ja jääolosuhteiden aiheuttamien välttämättömien alusturvallisuuteen liittyvien syiden.


AKT hyväksyi tykan 3. vuoden palkkaratkaisut

AKT:n hallitus kertoo hyväksyneensä tänään eri sopimusalojen neuvottelutulokset työllisyys- ja kasvusopimuksen (Tyka) toisen kauden palkankorotuksista. Korotukset astuvat pääosin voimaan 1. helmikuuta. Sopimuskausi päättyy 31.1.2017.

Palkkoja korotetaan sopimusjakson alusta tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta yleiskorotuksella, jonka suuruus on 16 € kuukaudessa kuitenkin vähintään 0,43%.

Autoliikenne- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoilla palkkaratkaisu on jaettu kahteen korotukseen. Palkkoja korotetaan sekä 1.2. että 1.10.2016.

AKT:n sopimuksista huolinta-alan varastoterminaalien ja Viking Linen sopimukset odottavat valtakunnansovittelijan ratkaisua.