CTEKin globaalista sähköautoliiketoiminnasta vastaava johtaja Cecilia Routledge toivoo, että tänä vuonna edettäisiin muun muassa sähköautojen latauksen hintojen yhdenmukaistamisessa EU-alueella eli ns. roaming-maksuista luovuttaisiin, kuten aikoinaan puheluiden kohdalla. Sähkön hinnannousu vaikuttaa Routledgen mukaan todennäköisesti kuluttajien halukkuuteen ostaa sähköauto, mutta hän näkee, että yksityisleasingin yleistyminen voisi muuttaa tilannetta myös Suomessa.
–Vuoden 2023 keskeisenä kysymyksenä on talous eli niin latauksen hinta kuin sähköajoneuvojen omistajien kyky maksaa latauksesta, Routledge toteaa yhtiön trendikatsauksessa.
Routledge neuvoo sähköauton omistajaa suosimaan pörssisähköä. Älykkään lataustekniikan ansiosta kuluttaja voi pääasiallisesti ajoittaa latauksen siihen hetkeen, kun sähkön hinta on sillä tasolla, jonka on valmis hyväksymään. Esimerkiksi CTEKin kehittämässä Njord Go -latauslaitteessa on mahdollista sovelluksen kautta ajoittaa lataus vaikkapa aikavälille klo 00-05, eli sellaisiin tunteihin, kun hinta on yleensä alhainen.
Routledge pitää todennäköisenä, että EU puuttuu sähköautojen latausasemien roaming-maksuihin, aivan kuten se teki aikanaan puhelinoperaattorien kanssa.
Tästä on jo olemassa EU:n asetus: Vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuridirektiivi (2014/94), joka hyväksyttiin lokakuussa. Siinä säädettyjen tavoitteiden pitäisi olla kokonaisuudessaan toteutettu vuoteen 2027 mennessä.
Direktiivissä todetaan muun muassa, että kuluttajan pitäisi voida valita, mitä sovellusta haluaa lataukseen ja maksamiseen käyttää millä tahansa latausasemalla kaikkialla EU:ssa. Direktiivit ovat osa EU:n suunnitelmaa "Fit for 55 in 2030", jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 % vuoteen 2030 mennessä vuodesta 1990 alkaen.
Kun käytämme useiden eri latausoperaattoreiden palveluja, joudumme käyttämään monia luottokortteja, sovelluksia ja RFID-tunnisteita.
–Esimerkiksi Vourity on mielenkiintoinen toimija maksuratkaisujen integroinnissa. Kuvittele, että voisit ladata autoa millä tahansa asemalla ilman sen suurempia tunnistautumisia ja latauskustannukset vähennettäisiin suoraan kuljettajan luottokortilta, Routledge pohtii.
Tiedämme, että sähköajoneuvojen ostokustannukset ovat edelleen merkittävä este monille, jotka harkitsevat sähköauton ostamista. CTEK:n teettämän tutkimuksen mukaan kuljettajat, jotka eivät ole aiemmin omistaneet ladattavaa ajoneuvoa, ovat valmiita ostamaan sellaisen vain, jos hinta jää alle 25 000 euron. Näin ollen ladattavien ajoneuvojen suhteellisen korkea hinta on edelleen hankintaeste. Tähän jotkut valmistajat ovat jo puuttuneetkin ja alentaneet hintojaan.