Scania-Kevätsiivous

Tulli huutokauppaa itäautot Sallassa

Tulli huutokauppaa 15. - 16.7. Sallassa Sallan raja-asemalle turvapaikanhakijoiden viime talvena hylkäämät tai valtiolle luovuttamat 128 itäautoa. Tulli muistuttaa paikan päälle tulijoita tullihuutokaupan pelisäännöistä ja huonokuntoisten ajoneuvojen asianmukaisesta säilyttämisestä.

Ajoneuvoihin pääsee tutustumaan Tullin nettisivuilla julkaistussa huutokauppaluettelosta (LINKKI) ja kauppapäivänä ennen varsinaisen huutokaupan alkua Sallan virastotalon edustalla ja perjantaina ja lauantaina kello 9.30 – 11 Sallan hyötyjäteasemalla, jonne Sallan kunta järjestää yleisökuljetuksia.

– Muistutamme huutokauppaan tulevia, että autot myydään siinä kunnossa kuin ne ovat eikä niitä voi vaihtaa tai palauttaa, kertoo tulliylitarkastaja Kari Hannu Tornion tullista. Tulli ei myöskään vastaa auton mittarilukeman, mahdollisesti ilmoitetun vuosimallin eikä muidenkaan tietojen oikeellisuudesta.


Roboterautos in drei bis fünf Jahren Alltag

Roboterautos werden nach Einschätzung von Volkswagens Digitalchef Johann Jungwirth schon in den nächsten drei bis fünf Jahren Alltag werden und der Autobranche einen starken Schub geben. Fahrzeuge würden künftig zwar oft nur gemietet, aber alle zwei Jahre schon durch neue ersetzt. Außerdem könnten autonom fahrende Autos zu einer bequemen Alternative für Busse und Bahnen werden, sagte Jungwirth am Donnerstag in München. Unter dem Strich bauten die Autokonzerne dann womöglich aber sogar mehr Autos als heute.

Das computergesteuerte Auto sei die „Neuerfindung des Automobils“ und werde den Alltag so massiv verändern wie die Dampfmaschine, die Eisenbahn oder die Elektrizität, meinte der frühere Apple-Manager, der jetzt bei VW die Digitalisierung vorantreiben soll. Man stehe noch am Anfang, aber „es wird in drei bis fünf Jahren losgehen in den ersten Städten“, sagte Jungwirth. Auch BMW-Digitalmanager Dieter May sagte: „Der Wandel wird massiv ausfallen, und er wird schneller kommen als man denkt.“ Seval Oz vom Autozulieferer Continental meinte, in fünf Jahren werde ein Auto ohne Autopilot befremdlich wirken.


TomTom: Elinikäiset nopeuskamerahälytykset ja reittioppaat

TRUCKER 6000 Lifetime Edition -navigaattorin mukana ammattikuljettajat saavat tarkat ajoneuvokohtaiset reittiohjeet, nopeuskamerahälytykset, ajantasaiset kartat ja reaaliaikaiset liikennetiedot laitteen koko elinkaaren ajaksi. Navigaattorissa on myös sisäänrakennettu SIM-kortti, jonka myötä laitetta voi käyttää ulkomailla aivan kuten kotimaassakin – ilman erillisiä verkkovierailumaksuja.

Kuljettajat voivat ryhtyä suunnittelemaan reittiään jo toimistolta tai taukopaikalta käsin MyDrive-sovelluksen avulla. Sovellus huomioi äärimmäisen tarkkojen liikennetietojen lisäksi ajoneuvon painon, tyypin, koon ja kuorman, mikä takaa perille pääsyn ajoissa, ruuhkia ja muuta ylimääräistä sählinkiä välttäen.



Renault Trucks erikoismalli: T HIGH EDITION

T High Edition tulee olemaan esillä m.m. Power Truck Show:ssa 12.-13.8. Kyseessä on erikoisvarusteltu T-sarjalainen, jonka saa tilattua kaikkiin Renault Trucks T High Sleeper-malleihin. Uusi T High Edition esittelyauto saapuu Suomeen kesän 2016 aikana, jonka jälkeen autoa on mahdollista koeajaa.


Kännykkäpysäköinti ratkaisee moottoripyöräilijän pysäköintiongelmaa

Moottoripyöräilijän pitää maksaa pysäköintimaksu aivan samoin kuin autoilijan. Pysäköintimaksun todistaminen vanhalla lipukesysteemillä on epävarmaa, koska lipuke saattaa lentää taivaan tuuliin tai sen voi napata joku toinen. Periaatteessa aiheettoman virhemaksun saa peruttua, mutta siinäkin voi olla omat hankaluutensa. Pysäköintitoimistossa täytyy pystyä osoittamaan maksu joko maksetulla lipukkeella tai lipusta otetulla kuvalla. Oikaisuvaatimusten käsittelyaika vaihtelee kaupungeittain ja saattaa kestää jopa useamman kuukauden.

Trafin tilastojen mukaan Suomessa on lähes neljännesmiljoona moottoripyörää. Monelle kesämotoristille pysäköinti aiheuttaa harmaita hiuksia. Automaatista saatavat pysäköintiliput häviävät helposti esimerkiksi tuulen mukana tai ne saattavat jopa livahtaa toiseen kulkuvälineeseen. Tästä johtuen moni kaupungin pysäköintilaitos ohjeistaa, että moottoripyörään ei tarvitse maksettua lippua laittaa. Pysäköintisakon yllättäessä, sen saa peruttua toimittamalla todisteeksi joko lipun tai kuvan lipukkeesta pysäköintiviranomaiselle. Helsingissä pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, mutta esimerkiksi Tampereella se pitää suorittaa eräpäivään mennessä.


Huono diesel yleistynyt ongelma vesillä

Polttoainesäiliöihin voi aina kerääntyä kosteutta, mikä saattaa aiheuttaa ikävää mikrobikasvustoa, niin sanottua dieselbakteeria. Tankissa kasvaessaan se voi johtaa polttoainesuodattimen tukkeentumiseen, eikä moottori saa enää polttoainetta. Vesillä tämä voi johtaa vaarallisiin tilanteisiin.

Viime vuosina vaiva on yleistynyt ja syyksi epäillään ensimmäisen sukupolven FAME-biodieseleitä, joita sekoitetaan joihinkin dieselpolttoaineisiin. Biodiesel kerää itseensä enemmän vettä kuin hiilivetytyyppinen polttoaine. Lisäksi se on luonnostaan biohajoavaa, mikä tekee siitä perinteistä polttoainetta parempaa ravintoa pieneliöille.

”Tämän takia varsinkin veneissä, jotka saattavat olla pitkiäkin aikoja käyttämättä, kannattaa varmistaa polttoaineen hyvä laatu. Esimerkiksi meidän uusiutuva diesel vastaa laadultaan parhaimpia fossiilisia dieseleitä, eikä siten edistä kasvuston syntyä biodieselin tavoin”, kertoo Nesteen pääasiantuntija Seppo Mikkonen. Sama pätee myös muihin pitkiä aikoja seisoviin koneisiin kuten varavoimageneraattoreihin ja leikkuupuimureihin.

Laadukkaan polttoaineen lisäksi veneilijällä on muitakin tapoja estää dieselbakteerin kasvua. Ensinnäkin kannattaa pitää huolta veden poistamisesta polttoainetankista, sillä veneiden kohdalla sinne kertyy aina hieman vettä. Myös vedenerottimet ja polttoainesuodattimet on hyvä pitää kunnossa.


Three 100% electric Irizar buses in San Sebastian

As of today, the city of San Sebastian will have two new 100% electric Irizar buses, in addition to the one which has been operating since July 2014.

These buses will join the fleet of the Dbus company and will serve on line 26 which links Amara with Martutene along the banks of the Urumea (Riberas, Loiola, Txomin and Martutene).

The new buses are two 12-metre long, 100% electric, zero emissions Irizar i2e models which have been designed with the aim of optimising the use of energy, improving the performance of Dbus's city buses.

These totally silent, zero emission vehicles achieve a range of over 200 kilometres and include sodium-nickel batteries that provide power to the electric motor, resulting in a nominal torque of 1500 Nm and 180 kW of power. The vehicle regenerates braking energy as electricity, increasing battery life.

 

 


Nissanin ja Eatonin energiavarastojärjestelmä

Eaton ja Nissan ilmoittivat viimevuotisessa Pariisin COP21-ilmastokokouksessa aloittavansa yhteistyökumppanuuden, joka tähtää energiavarastoratkaisujen markkinoille tuontiin. Tavoitteena oli yhdistää tehoelektroniikka ja ohjausohjelmisto sekä uusiutuvan energian tuotanto ja varastointi samaan järjestelmään. Järjestelmässä uusiokäytetään Nissanin – sähköautojen maailmanlaajuisen markkinajohtajan – akkuja. Tämä ekovastuullinen ratkaisu minimoi luonnonvarojen kulutuksen, kun akkujen käyttöikä muodostuu mahdollisimman pitkäksi.


Käynnistä Webasto myös kesällä

Webaston käynnistäminen on suositeltavaa kesäaikaan, sillä kesälämpötilojen vaikutuksesta nykyiset polttoaineet saattavat haihtua polttoainelinjasta ja näin vaikeuttaa ensikäynnistystä kesäajan jälkeen. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää lämmittimen käynnistämistä kerran kuukaudessa noin 10-15 minuutiksi kerrallaan.

Polttimen käyttöikää voidaan merkittävästi lisätä käyttämällä riittävän pitkää lämmitysaikaa. Suositeltava lämmitysaika on aina vähintään 10 minuuttia kerrallaan. Maksimoidaksesi lämmittimen toimintavarmuuden ja polttimen käyttöiän, voidaan lämmittimelle tehdä kausitarkastus ennen lämmityskauden alkua. Tarkastuksen yhteydessä suoritetaan tarvittaessa myös CO²-säätö optimaalisen palotapahtuman varmistamiseksi.

Webastosi on myös sisätilatuuletin

Webaston avulla ulkoilmaa voidaan puhaltaa ajoneuvon sisälle ennen matkaan lähtemistä, näin läkähdyttävä kuumuus vaihtuu siedettävämpään ulkoilmaan. Aurinkoon parkkeeratun auton sisälämpötila saattaa Suomessakin nousta nopeasti jopa 70° C-asteeseen. Tuulettaminen helpottaa sekä matkustajien että lemmikkien oloa kesäkuumalla ennen matkaa.

 


Koneenkuljettajat: Alempi tieverkosto kärkihankkeeksi

Kuljettajien mukaan eri puolille Suomea pitää perustaa miehitettyjä energia- ja puutavaraterminaaleja, joiden myötä teollisuuden puuhuoltoon saataisiin varmuutta ja sen kautta tuotettua tasaista työllisyyttä metsäkonealalle vuodenajoista riippumatta.

Hallitusohjelmassa on varattu tieverkoston kunnostamiseen 600 miljoonan euron määräraha. Kun summa jaetaan Suomen alueen koko tiestölle, ei alempaan tieverkostoon riitä millään todellista tarvetta vastaavaa panostusta. Alemman tieverkoston kunnostuksen määräraha on nostettava yleisistä säästötavoitteista riippumatta siksi, että metsätalous tulee olemaan Suomen talouskasvussa merkittävä tekijä.


CTek:ltä akun tila älypuhelimeen

CTEK on lanseerannut Battery Sensen, jonka avulla autoilija saa tiedot akkunsa tilasta suoraan kännykkäänsä Bluetooth-avusteisen lisälaitteen kautta. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Androidille ja iOS:lle.


Helpotuksia omavalmisteisille moottoripyörille

Yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien vaatimuksiin ja niiden osoittamiseen tulee helpotuksia 1.7.2016 alkaen.

Lue lisää...


Ilmaisia kyytejä Turussa heinäkuussa!

Suuren suosion keväällä pääkaupunkiseudulla saanut Luottokuski-niminen kampanja laajenee Turkuun ja tarjoaa kaikille kampanjataksiin nouseville maksuttoman autokyydin 30 euron hintaan saakka. Heinäkuun 1. päivänä alkavaa kampanjaa vauhdittaa rap-yhtye Teflon Brothers.

Lue lisää...


WABCO and ZF: Täysjarrutus yhdistyy väistöohjaukseen

EMA auttaa raskaita ajoneuvoja väistämään peräänajokolareita, WABCO ja ZF ilmoittavat.

Wabco esitteli Brysselissä 29.6. uuden teknisen ratkaisun, EMA (Evasive Maneuvre Assist) väistöavustimen , jossa täysjarrutus yhdistyy rajuun väitöohjaukseen. Järjestelmän ovat kehittäneet Wabco ja ZF. Ratkaisussa toimivat yhdessä Wabcon elektroninen jarrujärjestelmä EBS, hätäjarrujärjestelmä AEBS, elektroninen ohjauksen vakautusjärjestelmä ESC sekä ZF:n sähköhydraulinen ReAX tehostettu ohjausjärjestelmä.

 


Kalmar: lithium-ion battery technology for electric forklift trucks

Kalmar, part of Cargotec, launches a new highly efficient, emissions-free lithium-ion (Li-ion) battery technology for its 5-9 ton electric forklift truck range. Li-ion technology brings significant advantages over traditional lead-acid batteries for electric forklift equipment. Li-ion batteries can be fast-charged during breaks in work. They eliminate the need for frequent battery changes as well as costly additional batteries. The batteries can be charged anywhere in the facility, Li-ion batteries last three to five times longer than lead-acid batteries, are cooler and waste less energy in overcharge.