MAN - Vaihtoautot

Toyota on maailman autoteollisuudessa uranuurtajia polttomoottorien, sähkömoottorien, vetysähkömoottorien kehityksessä. Ja nyt myös vetypolttomoottorien kehityksessä. Se on aloittanut Corolla Cross H2 Consept -testaukset 1,6 litran turbomoottorilla, joka kulkee bensiinin sijaan vedyllä.

Tätä ennen amerikkalainen moottorivalmistaja Cummins on lähtenyt kehittämään vedyllä käyvää dieselmoottoria. Sen puitteissa on syntynyt yhteistyö myös intialaisen Tatan kanssa.

Corolla Cross H2 Conseptissä ei puhuta yleisesti tunnetusta polttokenno-vedystä, vaan kolmisylinterisen 1,6 litran turbomoottoriin polttoaineeksi bensan sijaan syötetystä vihreästä vedystä. Mukana on myös vähäisiä määriä litiumia ja nikkeliä. Akkusähköllä kulkeviin sähköautoihin verrattuna puhutaan huomattavasti lyhyemmistä tankkausajoista.

Toyotan vetypolttomoottoritestit etenevät nyt Pohjois-Japanin talvisiin oloihin. Sarjavalmistusksen todennäköisyyttä Toyota arvioi tällä hetkellä 40-prosenttiseksi.

Autourheilussa vetypolttomoottorin käyttö on sitä lähempänä. Super Taikyu Sarjan kestävyysajoissa vetypolttomoottorilla varustett GR Corolla H2 osallistui tänä vuonna sarjan kaikkiin osakilpailuihin.

(Vogel)