MAN - Vaihtoautot

Moduulituotantoa

Ajolinja-lehti ja Alucar-toimitusjohtaja Anssi Alasaari
Ruotsalaisen puuauton tuntee kolmeakselisuudesta, alumiinivanteista ja kiinteästä nosturista.

Alucarilla on jokainen komponentti ja sen asennus mietitty loppuun asti. Puuautovarustaja tunnetaan näyttävästä alumiinista, mutta kyllä terästäkin saa. Alucar varustaa 360 puuautoa vuodessa.

Lue lisää...


Romutuspalkkiosta hyötyä ilmastonmuutokselle, liikenneturvallisuudelle, kiertotaloudelle ja talouden elvytykselle

Koronakriisin aiheuttamat taloudelliset menetykset vavisuttavat koko autoalaa – myös autojen kierrätystä. Autojen kierrätys on osa autoklusteria, joka työllistää Suomessa lähes 50 000 henkilöä. Työpaikkojen menetykset, lomautukset ja konkurssit ovat todellisia ja osin jo toteutuneita uhkia. Työpaikkojen säilyminen on keskeinen tekijä Suomen talouden ja hyvinvoinnin pelastamiseksi. Yksityistä kulutusta ei saa tukahduttaa työttömyyden lisäämisellä tai edes sen uhkakuvien muodostumisella.

Lue lisää...


Selvitys: Toimenpiteitä tarvitaan Itä-Suomen pääväylillä

Itä-Suomen logistiikkaselvitys on valmistunut. Selvityksen tavoitteena oli tarkastella Itä-Suomen alueen elinkeinoelämää ja sen merkitystä koko Suomelle. Työssä tarkasteltiin kuljetusten tarpeita ja tarvittavia toimenpiteitä. Merkittävimmiksi kehittämiskohteiksi tunnistettiin väyläverkon korjausvelan vähentäminen ja päätieverkon palvelutason parantaminen sekä viitos- ja kuutoskäytävien kokonaisvaltainen kehittäminen. Myös vesi- ja lentoliikenteen kehittäminen osana vientiteollisuuden toimintaedellytyksiä ja kansainvälisiä kuljetusketjuja on erittäin tärkeää.

Selvitys tehtiin yhteistyössä Pohjois-Savon ELY-keskuksen, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen, Etelä-Karjalan liiton, Etelä-Savon maakuntaliiton, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Pohjois-Savon liiton, Väyläviraston ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa.

Lue lisää...



Helsingin kaupunkipyörien toiminta-alueen ja -ajan laajennus suunitelmissa

HKL ryhtyy valmistelemaan kaupunkipyöräpalvelun laajennusta. Tavoitteena on, että palvelu kattaisi mahdollisimman suuren osan Helsingistä. HKL:n johtokunta sai 16.6. selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista ja hyväksyi palvelun kehittämissuunnaksi ensi vaiheessa palvelun alueellisen laajentamisen. Lisäksi johtokunta näkee, että kaupunkipyöräkauden pidentäminen on seuraava tavoite järjestelmän laajennuttua koko kaupunkiin sopimusteknisten reunaehtojen salliessa.

Päätös koski tässä vaiheessa vain suunnittelun jatkamista. Laajennuksen toteutuminen edellyttää sitä, että hankkeelle myönnetään lisärahoitus kaupungin talousarviossa syksyllä.

Lue lisää...


Raimo Haavikko MAN-myynnin johtoon 15.6.

Raimo Haavikko, MAN-myyntipäällikkö

Raimo Haavikko on siirtynyt 15.6. K Auto Oy:n palvelukseen MAN kuorma-, linja- ja pakettiautojen myyntipäälliköksi vastuualueenaan koko Suomi sekä yhteydet valmistajaan Traton Group'iin.

Traton Group, entinen VW Truck & Bus AG, on VW-konsernin hyötyautoista vastaava tytäryhtiö, johon kuuluvat MAN:n lisäksi Scania, Volkswagen Caminhoes e Onibus ja RIO.

Lue lisää...


Helsinki selvittää sähköpotkulautojen käyttöä

Helsinki tutkii sähköpotkulautojen käyttöä datakokeilun avulla. Tavoitteena on ymmärtää, miten sähköpotkulautoja, yhteiskäyttöisiä pyöriä ja muita niin sanottuja micromobility-palveluja käytetään kaupungissa. Samalla kokeillaan miten uudenlaiset liikkumisen datat voivat tukea turvallisen ja kestävän kaupunkiliikenteen suunnittelua. 

Helsinki käynnisti maaliskuussa kokeilun, jossa sähköpotkulautojen ja muiden micromobility-palvelujen käyttöä tutkitaan uudenlaisen liikkumisdatan avulla. Kokeilu toteutetaan ranskalaisen Vianova-yrityksen, liikkumispalvelujen tarjoajien, Helsingin kaupungin sekä kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingin yhteistyönä.

Lue lisää...


PostNord rakentaa uuden terminaalin Pirkkalaan

PostNord-terminaali, Tampere, PirkkalaPostNordin uudet Tampereen Pirkkalaan nousevat tilat koostuvat 4 000 neliömetrin kokoisesta terminaalista sekä 400 neliömetrin kokoisista toimistotiloista. 4,2 hehtaarin kokoiselle tontille tullaan rakentamaan myös 7 000 neliömetrin kokoinen varastorakennus, johon PostNordilla on etuvuokraoikeus. Toiminnan on tarkoitus käynnistyä uusissa tiloissa ensi kesänä.

Uusi Tampereen terminaali on osa PostNordin verkostostrategiaa, jonka keskiössä ovat omat terminaalit kotimaan liikenteen, tuontiliikenteen ja vientiliikenteen kannalta strategisissa kaupungeissa: Vantaalla, Turussa ja Tampereella.

- Uudistamme logistista verkostoamme niin, että pystymme toimittamaan lähetykset nopeammin ja vastuullisemmin koko Suomeen. Kolmion Etelä-Suomen kartalle muodostavat Turun, Vantaan ja Tampereen terminaalit toimivat verkostomme selkärankana, ja kolmion sisällä liikkuu merkittävä osa Suomen tavaraliikenteestä. Erityisesti tällä triangelialueella pystymme jatkossa toimittamaan paketteja hyvinkin nopeasti, ketterästi ja kustannustehokkaasti. Ohjaamalla tuontiliikenne suoraan päämäärää lähimpänä olevaan pääterminaaliin lajiteltavaksi vältymme turhilta välikäsittelyiltä ja voimme vähentää merkittävästi ajokilometrejä ja samalla päästöjä isoimpien kaupunkien välillä, PostNordin Chief Operations Officer Jani Ståhlhammar kertoo.

PostNord on aiemmin operoinut Tampereen alueen kuljetuksia kumppanuussopimuksella kolmannen osapuolen kautta. Alueen ottaminen omaan hallintaan on tärkeä askel yrityksen strategian toteuttamisessa.

Uudet tilat rakentaa Pohjoismaiden johtava modernien logistiikkakiinteistöjen rakentaja NREP Logicenters. Logicentersin tavoitteena on lämmittää lajittelukeskus geoenergialla ja tuottaa osa rakennuksen sähköenergiasta aurinkovoimalla. Yhtiö on keskittynyt kehittämään logistiikkakiinteistöjä, joilla on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki ja alhainen energiankulutus.

- On hienoa, että PostNord Oy valitsi kumppanikseen juuri meidät. Pääsemme hankkeessa toteuttamaan modernin kiinteistön, jossa hyödynnetään monipuolisesti uusiutuvaa energiaa. Uskomme, että PostNord Oy tulee menestymään uusissa tiloissaan, Logicenters Finlandin kaupallinen johtaja Jarkko Äikää sanoo.

Tampereen terminaalin paikan Kurikantiellä Pirkkalassa ratkaisi sen keskeinen sijainti hyvien liikenneyhteyksien päässä mistä suunnasta tahansa katsottuna. Tontti sijaitsee raskaalle liikenteelle ja terminaalistruktuurille suotuisassa paikassa.

PostNord uudisti Turun terminaalinsa vuonna 2019, ja Tampereen jälkeen triangelin tulee sulkemaan uusi Vantaan terminaali viimeistään vuonna 2022. Omien pääterminaalien lisäksi PostNordin logistiseen verkostoon kuuluu 19 alueterminaalia Maarianhaminasta Rovaniemelle.

 


MAN voitti Milanon jättitilauksen

MAN on voittanut Milanon kaupungin tarjouskilpailun 150 kevythybridi-kaupunkibussista. Uutisen on julkaissut italialainen AUTOBUS -lehti. Uutisen mukaan ensimmäiset 60 bussia tomitetaan vuonna 2021.

Lue lisää...


Volvon sähkö-nivelbussit "kova sana" myös Pohjolassa

Pieni 93 000 asukkaan Jönköping Ruotsissa saa kesällä 2021 peräti 49 Volvo 7900 Electric Articulated sähkö-nivelbussia kaipunkilinjoilleen. Bussissa on tilaa 120 matkustajalle. Uudessa vetolinjassa on tehoa 300 kW. Akkupaketin kapasiteetti on 400 kWh. Sitä ladataan varikolla ja pikalatauksella reitin varrella. Busseihin on tulossa myös automaattinen nopeusrajoitin koulujen, sairaaloiden ja muiden liikenteellisiin riskipaikkoihin. Bussien tilaaja on joukkoliikenneyhtiö Vy Buss Ab. Myös Nobinalta on tilauksessa 60 sähkö-nivelbussia.

Lue lisää...


Mikkeli-Juva-tietyö: Tienrakennuksen kiire vaikuttaa lomakauden liikenteeseen

Valtatie 5:n parannustyöt Mikkelin ja Juvan Vehmaan välillä aiheuttavat juhannuksen ja lomakauden liikenteelle jonkin verran matka-aikojen hidastumista. Kesä-heinäkuussa liikennettä siirretään rinnakkaistielle Nuutilanmäen ja Juvan välillä.

Tietyöt Mikkelin kaupungin alueella ja Juvalla Kilpolan/Pöllän alueella hidastavat jonkin verran juhannusliikennettä.

Lue lisää...


SKAL: Tiestön kunnon parantaminen on keskeinen liikenteen päästövähennyskeino

Tiestön kunnolla on suuri merkitys erityisesti raskaan liikenteen polttoaineen kulutukseen. Seuraavien 10 vuoden aikana uusia keinoja päästöjen vähentämiseksi on löydettävä noin 1,4 miljoonan hiilidioksiditonnin edestä, jotta Suomi saavuttaa tavoitteensa puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tästä tarpeesta noin 10 prosenttia on hoidettavissa parantamalla tieverkon päällysteiden kuntoa.

Lue lisää...


Lentokentille tukea 2,9 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt valtionavustukset Finavia Oyj:n lento-asemaverkoston ulkopuolisten alueellisten lentoasemien ja lentopaikkojen toiminta- ja investointimenoihin vuodelle 2020.

Vuoden 2020 avustussumma on yhteensä 2,9 miljoonaa euroa. Kyseessä on harkinnanvarainen avustus. Hakemuksia tuli ennätysmäärä, yhteensä 26 kappaletta.

Lue lisää...


Busmolle toinen VDL:n kaksikerrosbussi

Busmo Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Moskarille luovutettiin jo toinen VDL Futura FDD2 -kaksikerroslinja-auto. Suomen ensimmäinen kaksikerroksinen VDL Futura tuli Busmolle keväällä 2017.

– Laadukkaasti rakennetun VDL Futuran yksi merkittävä etu on alhainen polttoaineenkulutus. Kun auto ja huoltopalvelut toimivat luotettavasti, tämä kokonaispaketti on meille paras mahdollinen, kertoo Jyrki Moskari reilun kolmen vuoden VDL-kokemuksellaan.

Lue lisää...


Veho ja Caverion testaavat Mercedeksen täyssähköistä pakettiautoa huoltotoiminnassa

Veho ja Caverion aloittavat yhteisen kokeilun, jossa kerätään kokemusta sähköisen huoltoauton käytöstä. Suomen markkinoilla sähköpakettiautot tuotantokäytössä ovat vielä harvinaisia. Vastuullisuus ja hiilineutraaliuden tavoite ohjaavat yhä enemmän myös tuotantoautojen valintaa.

Veho toimittaa Caverionille Mercedes-Benzin sähkökäyttöisen pakettiauton, joka tulee Caverionin huoltotoiminnan käyttöön kesäkuussa.

- Hienoa, että tuotantoautojen valinnassa pohditaan nykyään erilaisia vaihtoehtoja. eVito sopii erityisesti kaupunkikäyttöön sekä esimerkiksi tehdasympäristössä tehtäviin huoltotöihin, kertoo henkilö- ja pakettiautot liiketoiminta-alueen johtaja Kari E. Halonen Veholta.

Lue lisää...


Texaco Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 nyt myös Volvo VDS-5 -hyväksynnällä

Synteettinen raskaan kaluston dieselmoottoriöljy Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 on nykyään Volvo VDS-5 hyväksytty tuote. Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 perustuu ISOSYN®-teknologiaan ja sisältää moottoria suojaavan low-SAPS koostumuksen GHG 17 & EPA 2010 -dieselmoottoreille erittäin matalarikkistä dieselpolttoainetta käyttävissä kuorma-autoissa. Tuote suositellaan käytettäväksi vapaastihengittävissä ja turboahdetuissa nelitahtidieselmoottoreissa, jotka edellyttävät API FA-4 -luokituksen mukaista SAE 5W-30 -viskositeettiluokan moottoriöljyä.

VDS-5 -luokituksen lisäksi Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 täytää Cummins CES 20087, Detroit Diesel 93K223 ja Mercedes-Benz MB 228.61 -hyväksynnät sekä API FA-4 / SN ja Ford WSS-M2C214-B1 -suorityskyvyn.