Scania-Markkinajohtaja

Talvimerenkulun WINMOS-hanke huipentui loppuseminaariin

Ruotsalaisten, suomalaisten ja virolaisten vuonna 2012 aloittama talvimerenkulkuun liittyvä WINMOS-yhteishanke huipentui 7.4.2016 järjestettyyn loppuseminaariin.

Liikenneviraston mukaan hankkeessa kehitetyn uuden talousmallin ja uusien jäänmurtokonseptien avulla voidaan taata jatkossa kustannustehokas talvimerenkulku sekä oikea-aikainen jäänmurtokaluston uudistaminen. Osana hanketta on myös toteutettu uuden jäänmurtajan, Polariksen rakentaminen.

Lue lisää...


Fordilta häikäisemättömät kaukovalot

Autonvalmistaja Ford tuo häikäisemättömät kaukovalot osaksi yhtiön mukautuvaa ajovalojärjestelmää (Adaptive Front Lighting System), joka on saatavana S-MAXiin, Galaxyyn ja Edgeen.

Häikäisemättömät kaukovalot käyttävät tuulilasiin upotettua kameraa havaitsemaan jopa 800 metrin päässä näkyvät auton tai polkupyörän etu- tai takavalot. Fordin kehittämää uutta teknologiaa hyödyntämällä ajovalojärjestelmä sulkee automaattisesti ne osat ajovaloista, jotka muuten häikäisisivät vastaantulijaa.

Teknologian ovat kehittäneet joukko Fordin insinöörejä eri puolilta maailmaa yhdessä alihankkijoiden kanssa. Järjestelmää on testattu varta vasten rakennetulla alueella ja ajamalla öisin eri puolilla maailmaa.

Häikäisemätön kaukovalojärjestelmä on jo saatavana Ford S-MAXiin, Galaxyyn ja myöhemmin Ford Edge SUViin.


Mopoautot heikkoja kolaritestissä

Euro NCAP testasi nyt toista kertaa mopoautoja (L6e) luokkaa raskaampien nelipyörien (L7e) kolariturvallisuutta. Kolaritesti osoitti, että kevyet autolta näyttävät ajoneuvot eivät yllä lähellekään henkilöautojen turvallisuustasoa. Nelipyöriä eivät sido vastaavat turvallisuusvaatimukset kuin henkilöautoja.

Autoliiton mukaan nelipyörät ovat rakenteellisesti ja ulkonäöllisesti hyvin samankaltaisia kuin L6e -luokan mopoautot ja antavat siten viitteitä myös niiden turvallisuustasosta.

Lue lisää...



Maatalouskoneasentajille on edelleen kysyntää

TTS Työtehoseuran mukaan osaavista maatalous- ja maanrakennuskoneiden asentajista on Suomessa monin paikoin pulaa. Tämä johtuu Työtehoseuran mukaan osittain siitä, ettei toisen asteen koulutus tarjoa ammattiin suoraan valmistavaa koulutusta.

Työtehoseura järjestää raskaskalustomekaanikon ja maatalouskoneasentajan perus- ja ammattitutkintoja sekä räätälöityjä täydennyskoulutuksia alan yrityksille. Ammattitutkinnot on suunnattu jo alalla oleville, jotka haluavat lisätä osaamistaan sekä päivittää tietämystään etenkin sähkö- ja hydrauliikkajärjestelmistä, erilaisista diagnosointi- ja mittauslaitteistoista sekä polttoaine- ja päästöjärjestelmistä.


Ford-pakettiautojen rekisteröinnit kasvussa

Ford on pakettiautojen ensirekisteröintitilastossa ensimmäisen vuosineljänneksen markkinajohtaja 25% markkinaosuudella. Viime vuoteen verrattuna Ford-pakettiautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 9,2%.

”Fordin Transit-mallisto on suosittu kaikissa pakettiautojen kokoluokissa. Myös huhtikuun alussa ensiesiteltävä uusi Ford Ranger on otettu hyvin vastaan”, sanoo Fordin hyötyajoneuvojen markkinointipäällikkö Satu Raudaskoski-Rinne.


Pk-yrittäjät yllättävän huolettomia kyberuhkien suhteen

Tieto- tai kyberturvallisuusuhat eivät huoleta suomalaisia pk-yrittäjiä. Soneran Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen mukaan vain joka kymmenes yrittäjä pitää tieto- ja kyberturvallisuusuhkia merkittävänä riskinä liiketoiminnalle. Eniten alttiita tietoturva- ja kyberhäiriöille ovat Soneran mukaan ne 15 prosenttia pk-yrityksistä, jotka eivät ole tehneet mitään tietoturvan hyväksi viimeisten parin vuoden aikana.

Pk-yrittäjillä on yksi huolenaihe ylitse muiden mitä tulee kyberturvallisuuteen: haittaohjelmat. Niitä pelkää peräti 60 % kaikista kyselyyn vastanneista yrittäjistä.

Seuraavaksi eniten yrittäjät ovat huolissaan tietoverkon (22 %) tai varmuuskopioinnin kaatumisesta (20 %). Myös identiteettivarkaudet ja palvelunestohyökkäykset huolettavat viidesosaa yrittäjistä. Vähiten yrittäjät pelkäävät digitaalista teollisuusvakoilua (4 %).

Alle 45-vuotiaat eivät ole yhtä murheissaan haittaohjelmista kuin heitä vanhemmat yrittäjät. Sen sijaan nuoria yrittäjiä huolestuttaa keskimääräistä useammin verkkosivujen hakkerointi (25 %), asiakas- ja liiketoimintatietojen kaappaus (24 %), identiteettivarkaudet (24 %), sekä työntekijöiden kautta tapahtuva tietovuoto (18 %).

Yrityksen tietoverkon kaatuminen pelottaa enemmän vasta, kun yrityskoko kasvaa 20 henkeen ja sen yli. Tällöin tietoverkon kaatumista pohtii jo 40 % yrittäjistä.

Soneran Yrittäjäkysely toteutettiin internetkyselynä 25.11.-14.12.2015. Kyselyyn vastasi 1 170 yrittäjää eri toimialoilta ympäri Suomea.


Tuoreet tuomioistuinratkaisut vahvistavat autonhuollon kilpailua

Autonvalmistaja Kia on hävinnyt kaksi oikeusjuttua, jotka vahvistavat Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen tiedotteen mukaan autonhuollon kilpailua.

Auton takuu säilyy huolloissa - valmistajan tulee antaa autodatansa kaikille huollon toimijoille.

Ruotsin markkinaoikeuden tuomio tapauksessa KIA sai lainvoiman 28.12.2015.

Jo vuonna 2012 Ruotsin markkinaoikeus langetti KIAlle viiden miljoonan Ruotsin kruunun sakon kilpailun rajoittamisesta KIAn edellytettyä auton huollattamista merkkikorjaamoissaan takuun säilymiseksi. KIAn valitus ratkaisusta on nyt kolme vuotta myöhemmin hylätty korkeimmassa oikeusasteessa, ja sakot sekä kantajan (SBF) oikeudenkäyntikulut tulevat KIAn maksettaviksi.

Lue lisää...


PSA Peugeot Citroën lanseeraa 8 uutta kevyttä hyötyajoneuvoa 2016–2021

Tonniluokkaan sijoittuvan pickup-mallin esittelyyn kuuluu plug-in-hybridimallien ja sähköautojen tuominen markkinoille. Push to Pass –strategia on ensimmäinen askel yhtymän visiossa, jonka tavoitteena on olla ”merkittävä maailmanlaajuinen ja tehokkaasti toimiva autonvalmistaja ja haluttu mobiilipalvelujen tuottaja, jonka asiakassuhteet kestävät koko eliniän”.


Uusi lupakäytäntö helpottaa puukuljetuksia kelirikkoaikaan

Säädettävillä rengaspaineilla (CTI) varustettujen puutavara-autojen on mahdollista hakea lupaa ajaa painorajoitetuilla teillä kelirikkoaikaan, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan. Aiemmin tämä on ollut mahdollista Lapin alueella, mutta nyt yhteinen lupakäytäntö koskee koko maata.

Uusi yhteinen lupakäytäntö on kokeilu, jonka tarkoituksena on lisätä joustavuutta ja parantaa teollisuuden mahdollisuuksia saada puuta kelirikkoaikaan mahdollisimman vähäisin estein ympäri Suomen. Liikenneviraston mukaan säädettävien rengaspainejärjestelmien ansiosta maanteille ei aiheudu liiallista haittaa.

Säädettävillä rengaspaineilla varustettujen autojen kuljetuslupaa painorajoitetuille teille haetaan tiekohtaisesti kyseessä olevan alueen ELY-keskuksesta. Lupakäsittelyssä huomioidaan kuljetuksen tarpeellisuus, kuljetuksen massa sekä luvan kohteena olevan tien kunto. Luvansaaja vastaa siitä, että kuljetuksessa käytettävän auton rengaspaineet säädetään aina olosuhteiden vaatimalle tasolle eikä ajoneuvo riko tietä. Kuljetuslupa painorajoitetuilla teillä on maksullinen ja määräaikainen.


Saimaan kanava avataan lauantaina

Saimaan kanava avataan liikenteelle lauantaiaamuna 9.4.2016. Ensimmäiseksi jäänmurtajat avaavat väylät Lappeenrantaan, Imatralle ja Joutsenoon.

Protector ja Meteor -hinaajat lähtevät avaamaan Saimaan kanavaa jo varhain lauantaiaamuna. Ensin hinaajat avaavat reitin Etelä-Saimaan satamiin. Tämän jälkeen hinaajista Protector jatkaa kohti pohjoista Saimaata ja Meteor jää avustamaan kanavalle ja eteläiselle Saimaalle.

Saimaan kanavan avaamis- ja sulkemisajankohtaan vaikuttavat aina jääolot. Yleensä kanava suljetaan tammikuun loppupuolella ja avataan uudestaan liikenteelle huhtikuun alussa. Liikennekauden pituuden määrittelevät Suomen ja Venäjän kanavavaltuutetut.


Rauman satamaan investoidaan 60 miljoonaa euroa

Rauman sataman konttiterminaali laajenee vuosien 2016-17 aikana n. 1,5 hehtaarilla. Kuva: Rauman Satama.

Rauman satamassa alkaa huhtikuussa meriväylän syvennys- ja konttiterminaalin laajennustyöt. Töiden yhteiskustannus on runsaat 60 miljoonaa euroa ja työt valmistuvat vuoden 2017 loppuun mennessä. Rauman Satama Oy:n osuus kustannuksista on noin 34 miljoonaa euroa ja Liikenneviraston osuus noin 28 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto ja Rauman Satama Oy toteuttavat yhteistyössä Rauman meriväylän kulkusyvyyden syventämisen 10 metristä 12 metriin. Urakka käsittää Rihtniemen väyläalueiden ruoppaus- ja läjitystyöt sekä väylän merkintää koskevat turvalaitetyöt. Väyläsyvennyshankkeen pääurakoitsijana toimii Wasa Dredging Oy Ltd.

Rauman Satama Oy:n toimesta laajennetaan samanaikaisesti myös nykyistä konttiterminaalia rakentamalla lisää laituritilaa konttilaivoille sekä uutta satamakenttää konttien varastointiin. Konttiterminaalin laajennushankkeen pääurakoitsijana toimii Destia Oy.

Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahden mukaan rakennusurakan myötä satama voi vastaanottaa entistä suurempia laivoja ja konttiterminaalin kapasiteetti lähes kaksinkertaistuu.


Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni vuonna 2015

Öljytuotteita myytiin viime vuonna kotimaahan yhteensä 7,7 miljoonaa tonnia, ilmenee Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastosta. Luku sisältää polttonesteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet. Määrä on 1,2% vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Moottoribensiiniä myytiin vuonna 2015 noin kaksi miljardia litraa, mikä on 1,6% edellisvuotta vähemmän. Viime vuonna myydystä bensiinistä 63% oli 95 E10 -bensiiniä. Dieselöljyä puolestaan myytiin viime vuonna vajaat kolme miljardia litraa, mikä on 1,2% enemmän kuin vuonna 2014. Dieselkäyttöisten henkilöautojen määrä kasvoi viime vuonna Trafin tilastojen mukaan 4,4%.

Kevyttä polttoöljyä myytiin vuonna 2015 lähes 1,8 miljardia litraa. Tämä oli 1,7% enemmän kuin edellisenä vuonna. Kasvun arvioidaan pääosin tulevan maatalouden viljankuivauksen käyttämästä polttoaineesta johtuen kesän kylvöjen myöhästymisestä.

Pääosin teollisuudessa käytettävää raskasta polttoöljyä myytiin viime vuonna noin 404 000 tonnia, mikä on runsaat 8% vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Lentopetrolin kokonaismyynti oli viime vuonna vajaat 907 miljoonaa litraa, mikä on noin 2,8% enemmän kuin vuonna 2014. Lentopetrolista lähes 90% käytetään ulkomaanliikenteessä.


Fiat Fiorino palaa Suomen markkinoille

Fiat iskee pienten tavara-autojen markkinoille 14 990 euron hintapyynnillään

Fiat Professional ilmoittaa tuovansa Fiorino kevytpakettiauton takaisin Suomen markkinoille. 

Kevyen malliuudistuksen läpikäynyttä 2,5 m3 tavaratilalla ja noin 600 kg kantavuuden tarjoavaa Fiorinoa tullaan tarjoamaan kahdella eri tehoisella 1.3 -litraisella turbodiesel-moottorilla, joko 80 tai 95 hevosvoimaisena.

Uudessa mallissa on edellisestä Fiorino-mallista tuttuja ominaisuuksia kuten Start & Stop -järjestelmä, ”älykäs” laturi sekä säätyvätilavuuksinen polttoainepumppu.
Robotisoidulla Comfort-Matic -vaihteistolla Fiorinon polttoaineenkulutuksen luvataan olevan vain 3.8 litraa 100 kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 100 grammaa per kilometri.

Valmistajan mukaan uudessa Fiorinossa on yhtä kattava turvavarustelu kuin edeltäjässään: ABS-jarrut, joissa sähköinen jarruvoiman jako (EBD), ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto (ESC), HBA, joka lisää jarruvoimaa hätätilanteissa ja mäkilähtöavustin eli Hill Holder. Lisävarusteena kerrotaan olevan saatavissa mm. pysäköintitutka sekä etumatkustajan turvatyyny.

Ensimmäisten uusien Fiorinojen kerrotaan olevan jälleenmyyjillä kesäkuusta alkaen. Hintapyynnit alkavat perusmallin noin 15 000 eurosta. Sillä hinnalla Fiat Fiorino on Suomen edullisin dieselpakettiauto.


Maanrakennuskoneiden kauppa kasvussa

Teknisen Kaupan tiedotteen mukaan maanrakennusalan konekauppa kääntyi vuonna 2015 kolmen vuoden laskun jälkeen selvään lähes kuuden prosentin kasvuun. Viitteitä kasvusta nähtiin jo kesän Maxpo-näyttelyssä ja syksyllä kalustotoimitukset lisääntyivät selvästi. Teknisen Kaupan mukaan yhteys INFRA ry:n jäsenyritysten syksyn 2015 gallupissa julki tuomaan tilauskannan kasvuun on ilmeinen. Myös vuosi 2016 näyttää kaluston uudistamisen kannalta rohkaisevalta kiitos rakennusalan myönteisen suhdanteen sekä suurten rakennusprojektien käynnistymisen.

Kasvua nähtiin viime vuonna esimerkiksi tela-alustaisissa kaivinkoneissa (kuusi prosenttia) ja pyöräkuormaajissa (20 prosenttia). Kokonaisuudessaan Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen jäsenyritykset toimittivat asiakkailleen viime vuonna 1 543 maanrakennuskonetta.


Kuorma-autokaupalla vahva alkuvuosi

Kuorma-autoja on ensirekisteröity tammi-maaliskuussa 788, mikä on 33,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Maaliskuussa ensirekisteröitiin 253 kuorma-autoa ja viime vuoden maaliskuuhun verrattuna määrä kasvoi 25,2 prosenttia.

Markkinajohtajana on Volvo yhteensä 224 autolla. Toisena on Scania 219 autolla ja kolmantena Mercedes-Benz 157 autolla. Seuraavina tulevat MAN (44), Iveco (41), DAF (23), Sisu (19) ja Renault (15).

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin tammi-maaliskuussa 3 231 kappaletta, mikä on 9,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Maaliskuussa ensirekisteröitiin 1 097 pakettiautoa, mikä 2,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden maaliskuussa.

Uusia linja-autoja on rekisteröity tammi–maaliskuussa 82, viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna rekisteröintimäärä on 18 prosenttia alhaisempi.

Tiedot ilmenevät Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemista tilastoista