Scania-Kevätsiivous

Uusi kuormausnosturi kolmiakselisille kuorma-autoille

Hiab tuo markkinoille uuden kolmiakseliseen kuorma-autoon asennettavan Hiab X-HiPro 558 -nosturin suurten nosturien luokkaan. Tuoteperheen uusin jäsen on suunniteltu nostamaan raskaita ja kookkaita kuormia. Optimoidussa EP-puomijärjestelmässä on pidemmät ja kevyemmät yksittäiset jatkokappaleet, joten uuden nosturin kurotustoiminto on optimoitu. HIAB X-HiPro 558 -mallissa on HiPro-etäohjausjärjestelmä, puominkäyttöavustin (BDA, Boom Deployment Assistant) sekä VSLPLUS-järjestelmä, joka hyödyntää suurimman mahdollisen turvallisen nosturikapasiteetin laskemisessa tukijalkojen asentoa ja kuorma-auton kokonaispainoa.


Hiabilta 24 uutta keskiraskaan sarjan nosturia

Hiab uudistaa keskiraskaan sarjan kuormausnosturivalikoimaansa 24:llä uudella mallilla, jotka lanseerataan ensi kertaa Ruotsin Elmia- ja Saksan IAA-messuilla. Uusiin keskiraskaan sarjan Hiab-kuormausnostureihin on saatavilla täydellinen valikoima manuaalisia ja etäohjattavia ohjausjärjestelmiä, jolloin käyttäjä voi valita vapaasti tarpeitaan vastaavan järjestelmän.

Uusien mallien kuorma-auton runkoon kiinnittämiseen turvallisesti on kiinnitetty huomiota. Asennus on suunniteltu niin, että siinä on mahdollisimman alhainen kokonaispaino. Uudet mallit ovat myös parhaimmillaan 300 kg kevyempiä kuin aiemmat mallit.

Hiab tuo markkinoille myös uuden HIAB X-HiPro 232 -mallin, jossa on HiPro-etäohjausjärjestelmä, kuormanvakautusjärjestelmän (LSS, Load Stability System, puominkäyttöavustin (BDA, Boom Deployment Assistant). Kuten kaikki uudet keskiraskaan sarjan nosturit, myös HIAB X-HiPro 232 on maalattu nDurance-prosessin mukaisesti.


Uusi Scania on täällä

Scania R-sarjan kuorma-auto

Tässä ovat ensikuvat Scanian uudesta, juuri Pariisissa ensiesittelynsä saaneesta, suunnitteluvaiheessa Albatrossi-koodinimellä kulkeneesta R-sarjasta. Ensimmäisessä vaiheessa esitellään S- ja R-sarjan ohjaamoilla varustetut kaukoliikenneautot 4x2, 6x2, 6x2*4 ja 6x2/4 –alustavaihtoehtoina 8 eri ohjaamovaihtoehtona R6- ja V8 -koneilla.

Lue lisää...



Continental: HUD linja- ja kuorma-autoille

Continental esittelee syyskuussa Hanoverin IIA-näyttelyssä Head-Up-Displayn - ajon aikana tuulilasissa kuljettajan silmien edessä näkyvät keskeiset mittarinäytöt - linja- ja kuorma-autoille. Continental tarjoaa kahta ratkaisua: amerikkalaisiin kalteviin tuulilaseihin sopivan ja eurooppalaisiin pystytuulilaseihin sopivan. HUD tuulilasinäytöt tulivat ensin tunnetuiksi sotilaskoneisiin tehtynä ratkaisuna. Sittemmin tekniikkaa on sovellettu myös henkilöautoihin. HUD-näyttö on merkittävä edistysaskel liikenneturvallisuuden kannalta.

(Trailer)


Palfinger: Äänetön sähkömekaaninen takalaitanosturi

Palfinger MBB C 1000 E on tähän mennessä ainoa takalaitanosturi, joka toimii sähkömekaanisesti ilman hydrauliöljyä. Ei enää öljynvaihtoja, risaisia venttiilejä ja tiivisteitä, ei öljyvuotoja. Palfinger takaa toiminnan -25 pakkasesta +60 kuumaan. Nosturin mukana tulee auton katolle asennettava aurinkopaneli vahvistamaan akkua. Nosturin käyttö ei vaadi auton tyhkäkäyntiä. Eli ei melua eikä päästöjä. Ympäristökin kiittää.

(Trailer)


Piirturivilpit ilmi helposti uudella tavalla

Britannian poliisi on keksinyt yksinkertaisen tavan paljastaa piirturivilpit. Se mittaa piirturin sähkönkulutuksen! Jos kulutus on epänormaalin suuri, se osoittaa " viritystä". Kuljettajalta vaaditaan selvitystä ja hänelle langetetaan sakkorangaistus. Sakko on 530€ ja piirturi julistetaan valtiolle menetetyksi. Että siitä matkaa jatkamaan piirturikaupan kautta.

Jollei kuljetaja myönnä piirturivilppiä, kuorma-auto paloitellaan pala palalta kunnes vilppi löytyy. Sen jälkee kuljetusyritys  saa kasata auton pala palalta takaisin ajokuntoon.

(Trailer)


Puolalainen teki ennätyksen Tanskassa

Tanskan poliisi sai vihjeen puolalaisesta kuorma-autosta, joka etenii huomattavan epävarmasti päätiellä Etelä-Jyllannissa. Poliisiauto lähetettiin poliisin tienvarren katsastuspaikalta etsimään puolalaista, mutta palasi katsastuspaikalle tyhjin käsin - löytääkseen katsastuspaikalta puolalaisen, joka oli törmännyt liikennemerkkiin ja kaatanut sen. Seuranneessa tarkastuksessa todettin kuljettajan veren promillemäärän ylittävän roimasti sallitun. Todettiin lisäksi, että kuljettaja oli jäänyt kiinni rattijuopumuksesta Tanskassa jo aiemmin, jolloin hänet oli tuomittu kovaan sakkorangaistukseen, ajokieltoon Tanskassa, käännytetty pois Tanskasta  ja saanut monivuotisen maahantulokiellon Tanskaan.

Että sitten vielä uudestaan, ja vieläpä poliisin tienvarren katsastuspaikalla törmäilemään! Meni kerralla kaiki palikat pieleen.

(Trailer)


Ask ja Bergheden polttivat päreensä: "Saksan BAG Ruotsiin!"

Beatrice Ask, Ruotsin Eduskunna lakivaliokunnan puheenjohtaja, ja Sten Bergheden, liikennevaliokunnan jäsen, ovat saaneet tarpeekseen kuljetusrikollisuudesta Ruotsin teillä. Tulikivenkatkuisessa mielipidekirjoituksessa Ruotsin suurimman kuorma-autolehden Trailer 9/16 numerossa he haukkuvat lyttyyn Ruotsin poliisin "puutteellisen" valvonnan laittomien kumipyöräkuljetusten osalta. Petokset laittomilla ajoneuvoilla, ajo-ja lepoaikarikkomukset, petolliset kabotaasi- ja kombikuljetukset, päihtyneenä ajot, väärennetyt ajokortit, maksamattomat verot ja työnantajamaksut vääristävät kilpailua ja aiheuttavat paljon onnettomuuksia. Oman maan ajorikkeet johtavat ankariin rangaistuksiin, mutta ulkomaalaiset kuljetusyritykset ja kuljettajat livahtavat samoista rikkeistä kuin koirat veräjästä, kaksikko toteaa.

Ask ja Bergheden nostavat esille Saksan erikoispoliisin, BAG:n, joka on erikoistunut kuljetusrikollisuuteen. Se on osoittaurunut erittäin menestykselliseksi. Kaksikko vaati vastaavaa erikoispoliisia Ruotsin tieliikenteeseen.

Suomessa ulkomaalaisten kuljetusliikkeiden ja kuljettajien toiminan arvioidaan olevan kolminkertainen Ruotsiin verrattuna. Suomen Poliisi ja Tulli arvioivat kuljetusrikollisuuden poikkeusilmiöksi Suomen teillä. 

(Trailer)


Nokian Logger King LS-2, "metsäkoneiden ykköstyöhevonen"

Nokian Tyres ei säästele sanoja, kun se tuo markkinoille uuden rengassarjan metsäkoneille. Avoin kulutuspinta, isot ja terävät lapionmuotoiset pintapalat sekä syvät, leveät kuviourat antavat maksimaalisen otteen alustasta; kuvio tyhjenee tehokkaasti ja kestää ketjujen käyttöä. Logger King LS-2:lla on kulutuksen kestävä tekstiilirunko ja leveä teräsvahvisteinen vyö kulutuspinnan alla. Logger King LS-2 Extreme on rakenteeltaan erikoisvahvistettu torjumaan pahimman luokan vaurioitumisia, Nokian Tyre kehuu viidessä eri koossa esiteltyä Logger King LS-2 rengasuutuuttaan metsäkoneille.


Kotkaan ja Hankoon putkihankkeen logistiikkakeskukset

Nord Stream 2 AG ja sen valitsema betonipinnoituksesta ja putkien varastoinnista vastaava kumppani, Wasco Coatings Europe BV, ovat vahvistaneet Kotkan ja Hangon Nord Stream 2 -hankkeen Suomen logistiikkakeskuksiksi.

Wasco tulee operoimaan Kotkassa olemassa olevaa betonipinnoitustehdasta sekä varastoimaan putkia HaminaKotkan satamassa Mussalossa. Yhtiö tulee käyttämään myös Hangon Sataman Koverharia yhtenä välivarastona betonipinnoitettujen putkien varastointiin.

Wasco on aloittanut esivalmistelut Kotkan putkien välivarastoksi suunnitellulla alueella vastaanottaakseen ensimmäiset putkitoimitukset syyskuun lopulla. Betonipinnoitus- ja logistiikkasopimuksen yksityiskohtia viimeistellään ja se on määrä allekirjoittaa lähiviikkojen aikana.


Investointi koneisiin näkyy teknisessä kaupassa

Teknisen Kaupan tiedotteen mukaan kevään hyvät odotukset realisoituivat teknisessä kaupassa vuoden toisella neljänneksellä, kun alan myynti kohosi lähes yhdeksän prosenttia vuodentakaisesta. Rakentamiseen liittyvien tuotteiden ja palveluiden myynti lisääntyi peräti 19 prosenttia. Varsinkin konevuokraus ja investoinnit uuteen kalustoon lisääntyivät. Kahden hyvän vuosineljänneksen tuloksena teknisen kaupan myynti alkuvuonna kiri kuuden prosentin kasvuun.


Rajanylityspaikoille suunnitellaan aukiolorajoituksia

Rajavartiolaitoksessa on ollut käynnissä vuodesta 2013 vuoteen 2017 ulottuva 28 miljoonaa euron sopeuttamisohjelma. Huolimatta tavoitteiden saavuttamisesta Rajavartiolaitokselta edellytetään uusia sopeuttamistoimia vielä kesken käynnissä olevan sopeuttamisohjelman. Lisäsopeuttamistarve vuoteen 2020 mennessä on noin 15 miljoonaa euroa.

Yhtenä priorisointitoimenpiteenä on alustavasti suunniteltu Imatran ja Niiralan rajanylityspaikkojen sulkemista yöajaksi sekä aukiolon rajoittamista Vartiuksessa, Kuusamossa, Sallassa ja Raja-Joosepissa. Aukioloaikojen mahdollisissa supistuksissa tasapainoillaan rajaliikenteen määrän vähenemisen, yhteiskunnallisten vaikutusten ja resurssien riittämättömyyden kanssa.

Rajavartiolaitos järjestää asiasta valtakunnallisen ja alueellisia kuulemistilaisuuksia rajaliikenteeseen liittyvien tahojen kanssa.


Vuoden Kaupunkibussi 2017: Solaris Urbino 12 Electric

International Bus&Coach of the Year tuomaristo on julkistanut Vuoden Kaupunkibussi 2017 valintansa. Voittaja on Solaris Urbino 12 Electric. Sen kovimmat kilpailijat olivat Irizar i2e ja Van Hool Excui.City 18 Electric.

Solaris todettiin tuikitarkoituksenmukaiseksi kaupunkiliikenteessä nopealla matkustajavaihtuvuudella kolmen leveän oven kautta, valoisaksi pirteillä väreillä, hyvillä antibakterisoiduilla tukikädensijoilla ja istuimilla varustettuna ja nopeasti ja tehokkaasti siivottavana. Ajossa se oli äänetön sekä ketterä ja helppo käsitellä kadunkulmissa ja ahtaissa liikennetilanteissa.

Puolalainen Solaris-yhtiö kuuluu Eiroopan johtaviin bussivalmistajiin ja on sähköajoneuvojen valmistajana kokenut tekijä johdin-, nivel-, ja raitiovaunuja myöten.

Laajemmin Auto, tekniikka ja kuljetus 7/16, joka ilmestyy 1.9.


Volvo tuo isot pyssyt FinnMetkoon

Metsä- ja maanrakennusaloihin keskittynyt FinnMetko-tapahtuma järjestetään Jämsässä 1.-3.9.2016 Tapahtuman yhteydessä ratkeaa myös Suomen puunkuormaajamestaruus 2016. 

Volvo Trucksin ja Volvo Construction Equipmentin yhteisosastolla ovat nähtävillä mm. ryömintävaihteistolla varustettu Volvo FH16 750 8X4 -puuauto, Volvo FH16 650 6X4 -raskaslavettiveturi ja metsäkonelavetilla varustettu Volvo FH 540 10X4. Lisäksi osastolla on mahdollisuus tutustua kuorma-auton toimintojen etäohjauksen mahdollistavaan My Truck -mobiilisovellukseen.


DHL Expressille Airbus rahtikoneita

DHL Express on tilannut neljän Airbus A330-300-matkustajakoneen konvertoinnin rahtikoneiksi. Muutostyöt tekee dresdeniläinen Elbe Flugzeugwerke (EFW), joka on ST Aerospacen ja Airbus-konsernin yhteisyritys.

Konvertoituun A330-300:een voidaan lastata enimmillään 61 tonnin kuorma. Suunnitelman mukaan ensimmäinen koneista toimitetaan DHL Expressille vuoden 2017 loppuun mennessä. DHL Express on EFW:n ensimmäinen asiakas A330-300-konvertointiohjelmassa.