Scania – Valoa hintoihin!

LUP:ille Volvo Trucks palokalustoa

Volvo Trucks toimittaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselle yhteensä neljä uutta Volvo FMX pelaustusyksikköä.

Höökien voimanlähteenä on 11-litraiset, teholtaan 370 hv moottorit ja 4x2 vetotavalla varustettujen autojen vaihteistoiksi on valittu automatisoitu I-Shift vaihteisto.

Yksi autoista toimitetaan 4x4 vetotavalla.

Autojen päällerakentajaksi on valittu Suomessa harvemmin tavattava Saksalainen Rosenbauer. Autojen varustelusta vastaa Veljekset Kulmala Oy.

Volvon ja LUP:in välistä sopimusta voidaan pitää merkittävänä päänavauksena Suomen paloautomarkkinoille, jotka ovat pitkään olleet lähes kokonaan Scanian hallinnassa,  

Ensimmäiset autot luovutetaan syyskuussa Lohjan palopiiriin.

 


Komissiolta rahoitusta rajaturvallisuuden kehittämiseen

Euroopan komissio on hyväksynyt EU:n sisäisen turvallisuuden rahastosta (ISF = Internal Security Fund) Suomelle myönnettävän 53 miljoonan euroa rahoitusosuuden ohjelmakaudelle 2014-2020. Tästä 30-35 miljoonaa tulee kohdistumaan rajojen valvonnan ja rajatarkastusten kehittämiseen.

Lue lisää...


Nobinan kalustomäärä kasvaa

Pääkaupunkiseudun suurin joukkoliikenneoperaattori, Nobina Finland Oy, ottaa tänään käyttöön 30 uutta Mercedes-Benz Citaro –kaupunkilinja-autoa. Kyseessä on merkittävä uudistuneen Citaron Euro 6 –kannan laajeneminen Suomessa. Viime vuonna vastaavia autoja myytiin Lehtimäen Liikenteelle 15 kappaletta.

Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla operoivat uudet Citaro-lähiliikennelinja-autot ovat tyyppiä HSL A2 eli ne on varta vasten räätälöity pääkaupunkiseudun haastaviin liikenneoloihin. 13-metrisissä autoissa on 41+3 istuma- ja 32 seisomapaikkaa. Matkustajien nopeaa ja joustavaa bussiin astumista ja sieltä poistumista varten autoissa on sähkötoimiset 1+2+1-malliset liukuovet.

Kalustouudistus näkyy erityisesti Vantaalla, jossa linja-autoliikenne sovitetaan heinäkuussa aloittaneen Kehäradan tarjontaan. Uudistuksen suunnittelusta vastaa HSL. Samalla Nobinan kalustomäärä kasvaa aikaisemmasta noin 430 linja-autosta ja henkilöstömäärä lisääntyy entisestä 1100 työntekijästä.



Autojen romutusten määrä noussut yli viidenneksellä

Trafin tiedotteen mukaan romutuspalkkiokokeilu on vauhdittanut sekä autojen kierrätystä että uusien autojen myyntiä. Autoliikkeiltä kerättyjen tietojen mukaan romutuspalkkiokokeilun aikana on 10.8. mennessä kertynyt 1 130 uuden auton tilausta. Henkilöautojen romutustodistuksia kirjoitettiin heinäkuussa 6 434, mikä on 22,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Vuoden alusta lukien romutustodistuksia on kirjoitettu 31 381.

Romutuspalkkiokokeilun aikana 1.7.–31.12.2015 kuluttaja saa 1500 euron alennuksen uudesta autosta kun romuttaa yli 10 vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle uuden auton, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi). Valtion osuus romutuspalkkiosta on 1000 euroa ja autoalan osuus 500 euroa yhtä uutta autoa kohden.


Lentorahtimarkkinat alavireessä

DHL Global Forwardingin kuukausittain julkaiseman lentorahtien markkinakatsauksen mukaan lentorahdin vientimarkkinat Suomessa jatkoivat alavireistä trendiään ollen kesäkuussa lähes 7 % alemmalla tasolla vuoteen 2014 verrattuna. Kumulatiivisessa tilastossa heinäkuu 2014 – kesäkuu 2015 laskua on 12 %.

DHL:n mukaan loppuvuodelle ei ole kapasiteetin suhteen näkyvissä merkittäviä muutoksia, mutta lieviä hintapaineita lähinnä Kaukoidästä ja Amerikasta Suomeen ja Suomesta Amerikkaan on odotettavissa.

Polttoaineen hinta on vakiintunut nykyiselle tasolle noin USD 75,- / barrel, mutta mahdolliset Iranin pakotteiden lieventämiset voivat vaikuttaa hintaan alentavasti loppuvuodesta.


Antti Foudila vaihtoi kevyempään leiriin

Renault Trucksilla kaupallisena päällikkönä tunnettu Antti Foudila on siirtynyt punaista väri tunnustavien raskaiden Renaultien puolelta kevyempien, keltaista väriä tunnustavien Renault henkilö- ja tavara-autojen pariin.

Foudila aloitti 3.8. Renault- ja Dacia -tavara-autopäälikkönä niitä maahantuovan Bessadone Oy:n palveluksessa.

 


Venäjän taloustilanne näkyy itärajalla

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan vuoden 2015 tammi-heinäkuussa itärajan yli matkusti noin 5,4 miljoonaa rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 21 prosenttia. Venäjän laskuun kääntynyt talouskasvu, heikko rupla, ja Ukrainan tilanne on vaikuttanut siihen, että venäläisten osuus itärajan kokonaisliikenteestä on tippunut 66 prosenttiin, kun se vuonna 2014 tammi-heinäkuussa oli noin 74 prosenttia. Toisaalta heikentynyt rupla on lisännyt suomalaisten ostosmatkailua Venäjälle. Vaalimaa on ollut tammi-heinäkuun aikana itärajan vilkkain rajanylityspaikka.


Eurotunnelin katastrofilla laajat vaikutukset

Ranskan ja Iso-Britannian välisen Eurotunnelin tilanne on ollut laittomien siirtolaisten johdosta katastrofaalinen jo kuukausien ajan. Viime viikolla ongelma todella kosketti pohjaa. Britannia ja Ranska ovat pyytääneet apua Euroopan unionilta. Britannian pääministeri Cameron on jopa uhannut käyttää armeijaa tilanteen palauttamiseksi.

Ranskan poliisin mukaan tunneliin pyrki hiljattain kerrallaan noin 1700 siirtolaista joista noin 700 saatiin kiinni. Missä ovat ne 1000 kiinnijäämätöntä siirtolaista? 

Britannian viranomaisten mukaan Ranskan Calaisista pyrkii päivittäin 100 - 150 laitonta siirtolaista Britanniaan. Vuoden alusta toukokuun 21 -päivään mennessä tapauksia on kirattu yhteensä 18 170 kappaletta.

Ammattiautoilijoiden kannalta tilanne on erityisen hankala mikäli ajoneuvon kyytiin on piiloutunut kyytiläisiä. Tällaisissa tapauksissa kuljettajan katsotaan olevan rikoskumppani.

Laittomat maahanpyrkimiset aiheuttavat liikenneseisauksia ja kiristävät turvatarkastuksia, joiden johdosta Britanniasta Ranskaan pyrkivien rekkajonojen ilmoitetaan venyneen pahimmillaan 50 km mittaisiksi niin lautta kuin tunneliliikenteen terminaalien läheisyydessä. Esimerkiksi M20 moottoritiellä keskimääräinen odotusaika rekoilla on 18-tuntia. Käytännössä puhutaan noin kahdesta vuorokaudesta. 

Britannian ammattiliitot ovat laskeneet että liikenteen viivästymisistä aiheutuu pelkästään tuoretuotteiden pilaantumisisista johtuen 15 miljoonan euron kustannukset päivittäin. Osa vakuutusyhtiöistä on kieltäytynyt korvaamasta kanaalin ylittävässä liikenteessä pilaantuvia kuormia. Se asettaa kuljetusyhtiöt entistä hankalampaan asemaan.

Eurotunneli lukuina (2014): Kuorma-autoja: 1 440 214, henkilö ja pakettiautoja 2 572 263, busseja 63 059 (noin 10 miljoonaa matkustajaa autoissa ja busseissa), 10 397 894 junamatkustajaa ja 2900 tavarajunaa.

Lähde: Camiontransporto


Suomalainen kiskokalustotoimittaja Škodan omistukseen

Suomalaisen kiskokalustotoimittaja Transtech Oy:n suomalaiset omistajatahot ja Škoda Transportation Group ovat 4.8.2015 tehdyllä osakekaupalla sopineet Transtechin osake-enemmistön siirtymisestä tsekkiläisen Škodan omistukseen. Transtechin mukaan tehty kauppa mahdollistaa yhtiön kasvun edellyttämät lisäresurssit rahoitukseen, tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen.


Maakaasuputken rakentaminen alkaa Porissa

Skangas rakennuttaa maakaasuputken Porin Tahkoluotoon rakenteilla olevalta LNG-terminaalilta Kaanaan teollisuusalueelle. Putken rakentamisprojekti alkaa elokuun 2015 alussa ja yhdysputki on valmis käyttöönottoa varten toukokuussa 2016.

Kaasun pääkäyttäjä Kaanaan teollisuusalueella on Huntsman Pigments and AdditivesOy. Valmistuttuaan putkesta pystytään tarjoamaan maakaasua myös muille teollisuuden asiakkaille. Putken rakentamis- ja asennustöiden pääurakoitsijaksi on valittu Destia Oy, joka tulee käyttämään apunaan paikallisia urakoitsijoita. Gasum vastaa rakennusprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta.


VW haastaa Daimlerin hyötyautoissa

VW-konserni otti vuonna 2015 tavoitteekseen nousta "Saksan mestariksi" hyötyajoneuvojen valmistajana.  

- 10 vuoden kuluttua VW-konserni on suurempi hyötyautoissa kuin Daimler, VW-konsernin kuorma- ja linja-autojohtaja Andreas Renschler julisti VW-konsernin hallintoelimille pitämässään puheessa. Daimler on maailman suurin hyötyautojen valmistaja. Renschlerillä saattaa olla avaimet, joilla toteuttaa lupauksensa. Hän on Daimler-hyötyautojen edellinen pääjohtaja.

Renschlerillä on työkaluinaan VW-konsernin Traton-hyötyajoneuvoyhtiön kautta omistamat MAN, Scania ja Neoplan. Tavoite ennustaa kovien kilpailijoiden ostamista VW:n riveihin sekä Scanian ja MANin kohdalla Etelä-Amerikan toimintojen painopisteen siirtämistä Eurooppaan. 

Vajaat viisi vuotta edellisten sanojen sanomisesta maaliskuussa 2020 tiedetään, että VW-konsernin omistaman Tratonin liikevaihto vuonna 2018 oli 25,9 miljardia euroa. 

Daimlerin hyötyajoneuvoyksiköitä ovat Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans ja Daimler Buses. Vuoden 2019 liikevaihdot vastaavassa järjestyksessä olivat 14,8 milj. euroa (Vans), runsaat 40,2 milj. euroa (Trucks) ja hieman yli 4,7 milj. euroa (Buses). Yhteensä näistä tulee n. lähes 61 miljoonaa euroa.

Toistaiseksi VW-konsernin nousu Daimlerin ohi ei ole toteutunut. 


Suomi mukaan keskustelevien autojen pilottiprojektiin

Trafi, Liikennevirasto, ja Nokia HERE ovat 29.6.2015 allekirjoittaneet sopimuksen kolmivuotisen NordicWay, Coop -pilottiprojektin toteuttamisesta. Kokeilussa autot välittävät matkapuhelinverkkoa käyttäen toisilleen nopeasti ja oikealle tieosuudelle liikenneturvatietoa, esimerkiksi esteistä tiellä, sääolosuhteista, tien liukkaudesta ja onnettomuuksista. Vapaaehtoisesti mukaan liittyvät kuljettajat lataavat mobiilisovelluksen älypuhelimeensa, jonka avulla viestejä välitetään ajoneuvojen välillä.

Lue lisää...


Scaniat HVO-valmiuteen

Scania ilmoitti että sen Euro 5- ja valikoituja Euro 6 -moottoreilla varustettuja kuorma- ja linja-autoja voidaan tulevaisuudessa käyttää HVO:lla eli hydrogenoidulla kasvisöljyllä, joka on kemiallisesti lähes identtinen fossiilisen dieselöljyn kanssa. Scanian mukaan HVO:n käyttö ei lyhennä huoltovälejä.

Ensimmäisessä vaiheessa Scania hyväksyy HVO-polttoaineen käytön Euro 5 moottorilla varustetuissa kuorma- ja linja-autoissa kaikkiin käyttötarkoituksiin ja -tapoihin. Euro 6 kaluston osalta suoritetaan ensin kenttätesti.


Cimcorpille historiansa suurin kauppa Kiinasta

Kiinalainen autonrengasvalmistaja Qingdao Sentury Tire on tilannut ulvilalaiselta Cimcorpilta mittavan automaatiojärjestelmän Thaimaahan rakennettavaan uuteen rengastehtaaseen. Lähes 30 miljoonan euron tilaus, joka sisältää automaatiojärjestelmät koko rengastehtaan materiaalivirran hallintaan, perustuu Cimcorpin Dream Factory -konseptiin. Laitteistot asennetaan ja otetaan käyttöön asteittain vuosina 2015–2016.


HCT-yhdistelmien ajokäyttäytyminen tarkkailuun

Orpe Kuljetuksen kantavuudeltaan 94 tonninen HCT (High Capasity Transport) -yhdistelmä

Oulun Yliopiston Koneensuunnittelun tutkimusryhmä on aloittanut HCT- Puutavarayhdistelmien eli yli 76 tonnin kokonaismassan omaavien ajoneuvoyhdistelmien ajoseuranta- ja stabiliteettitutkimushankkeen.

Hankkeessa tutkitaan HCT-yhdistelmien ajokäytöstä tietokonesimulointien ja käytännön kenttämittausten avulla. Oleellisena osana ovat raskaan kaluston renkaisiin ja tieverkkoon liittyvät tutkimukset, joissa pyritään selvittämään tierungon ja -pinnoitteen muodonmuutoksia sekä kestävyyttä.

Hankkeen tuloksilla pyritään edistämään vähähiilisyyttä tukevaa kuljetusteknologiaa, saavuttamaan entistä parempaa puutavarankuljetustehokkuutta ja luomaan Yliopistotasoisen tutkimuksen kautta uutta tietoa raskaan kaluston tuotekehityksen ja lainsäädännön tueksi.

Hankkeen arvo on 350 000 euroa, josta EU tuen osuus on 70 %. Muita rahoittajia ovat Metsäteho Oy sekä Nokian Raskaat Renkaat Oy.