Scania – Valoa hintoihin!

Puupohjaisen dieselin liikennekokeilut käyntiin

UPM käynnistää puupohjaisen BioVerno -dieselin koeajot pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä.

Liikennekoeajoissa tutkitaan puupohjaisen dieselin vaikutuksia bussin moottoriin sekä päästöjä ja kulutusta verrattuna tavalliseen fossiilipohjaiseen dieseliin.

Ensi vuoden lokakuun loppuun kestävät liikennekoeajot ajetaan Transdev Finlandin liikennöiminä HSL:n Helsingin ja Keravan välisessä bussiliikenteessä neljän identtisen bussin voimin. 

Nyt alkavat polttoainekokeilut ovat osa VTT:n koordinoimaa laajempaa "BioPilot" hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liikenteen uusiutuvan energian ratkaisuja.


Suomen ja Venäjän liikenteeseen yhtenäiset painorajat

Suomen ja Venäjän välisessä tavaraliikenteessä ehdotetaan noudatettavaksi yhtenäisiä enimmäispainosäädöksiä. Jatkossa kuorma-autojen painoraja on 40 tonnia, mutta esimerkiksi satamista tuleville konttikuljetuksille sallitaan 44 tonnin enimmäispaino. Aiemmin venäläisten kuorma-autojen enimmäispaino oli Venäjän säädösten mukaisesti myös Suomessa 38 tonnia ilman ylipainolupaa.

Lisäksi esitetään uusia säännöksiä Suomen ja Venäjän väliseen taksiliikenteeseen sekä venäläisten Suomessa käyttämiin ajokortteihin.

Muutokset sisältyvät Suomen ja Venäjän väliseen tieliikennesopimukseen, ja niiden täytäntöönpanosta säädetään Suomessa lailla. Hallitus esittää sopimuksen määräysten voimaansaattamista vuoden 2016 alusta lähtien.

Lue lisää...


Nopeat traktorit tuovat muutoksia ajokortteihin

Liikenne ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan traktorin ajokorttivaatimukset määritellään jatkossa traktorin suurimman rakenteellisen nopeuden perusteella.

Huomattavin muutos nykyiseen sääntelyyn on se, että 40-60 km/h kulkevaa traktoria saisi kuljettaa jo 16-vuotiaana. Ajokortin suoritusvaatimuksiksi riittäisivät teoriakoe ja käsittelykoe. Ammattipätevyyttä ei vaadittaisi.

Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.

Lue lisää...



Opel Combo uudella koneella

Opel Combo Tourissa on nyt uudet aiempaa tehokkaammat 1,6-litraiset moottorit. Valmistajan mukaan uusien moottorien sammutusautomatiikka pienentää kulutusta. Vaihtoehtona ovat 70 kW (95 hv) ja 88 kW (120 hv) kehittävät voimanlähteet, joissa on Start-Stop-järjestelmä.

Uuden moottorin lisäksi Opel Combo Tourin aerodynamiikkaa on parannettu, pohjalevy on aiempaa tasaisempi ja pyöräholveissa ilman ohjausta on tehostettu. Lisäksi autossa on nyt vakiona alhaisen vierintävastuksen renkaat.


Auton verotiedot uusitusta palvelusta

Trafi on uudistanut ajoneuvoverojen tarkistuspalvelunsa. Palvelusta voit hakea ajoneuvoliikennerekisterissä olevien ajoneuvojen verotietoja rekisteritunnuksella.

Ajoneuvoveropalvelusta näkee auton erääntyneet ja erääntyvät ajoneuvoverot. Erääntyneistä ajoneuvoveroista näkee muun muassa verokauden, eräpäivän, puuttuvan veron määrän ja laskun viitetiedot. Palvelu on maksuton ja sieltä voi halutessaan tallentaa tai tulostaa verotiedot.

Julkiset verotiedot -palvelu


turvapaikkatutkinnat vaikuttavat liikennevalvontaan

Liikkuvan poliisin perinneyhdistys(Lppy) esittää huolensa lisääntyneen turvapaikkatutkinnan vaikutuksesta yleisen järjestyksen ja turvallisuuden sekä liikenteen valvonnan tasoon ja määrään.

Liikkuvan poliisin perinneyhdistys yhtyy Suomen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtajan Yrjö Suhosen julkisuudessa esiin tuomaan huoleen siitä, että poliisilaitoksilta jää nyt käsillä olevan poikkeusolon vuoksi perustehtäviä hoitamatta.

Lppy katsoo, että turvapaikkatutkinta ei saisi vaikuttaa siihen, että jo nyt liian vähäiset liikenteen valvontaan valjastetut liikennepoliisin yksiköt sidottaisiin turvapaikkatutkintaan, jolloin liikenteen valvonnan määrä romahtaisi nykyisestä, kuukausi kuukaudelta vähenevästä määrästä.

Perinneyhdistyksen mukaan poliisin valvonta- ja hälytysyksiköiden henkilöstön siirtäminen turvapaikkatutkintaan lisää entisestään liikennepoliisin henkilöstön käyttöä hälytystehtävien hoitamisessa, jolla on merkittävä negatiivinen vaikutus liikennevalvontaan ja liikenneturvallisuuteen. 


Kögeliltä uusi asfalttiperävaunu

Saksalainen perävaunuvalmistaja Kögel tuo markkinoille uuden sora- ja asfalttikuljetuksiin suunnitellun kippilavavaihtoehdon. Kaksi- ja kolmiakselisena tarjottavan, lämpöeristetyn kippiperävaunun täyttötilavuus on 24 m³.

Perävaunun rakenteisiin integroitu, viidellä mittauspisteellä varustettu mittausjärjestelmä sisältää auton ohjaamoon vietävän lämpötilanäytön lisäksi raporttitulostimen.

Kögel tarjoaa kärryä varten suunnittelemaansa eristys- ja lämpötilan mittausjärjestelmää erillisenä pakettina jälkiasennuksia varten. 


”Mopo-kuhnuri” autonominen tavaramopo

Israelilainen Kobi Shikar on ideoinut autonomisesti liikkuvan Transwheel ”mopo-kuhnurin” joka suunnittelijansa mukaan olisi vaihtoehto lentäville tavarantoimitus "kuhnureille". Yksipyöräisen, Segwayn kaltaisen tavarankuljetusalustan ohjaus perustuisi GPS-paikannukseen. Laite tunnistaisi oikean asiakkaan kameran kasvojentunnistustoiminnon avuin, joka vertaisi kuvaa sosiaalisesta mediasta saataviin kasvokuviin. 

Paketit kulkisivat robottikäsivarsilla varustetun laitteen ”pään” päällä. Suunnittelijan mukaan suurempien pakettien kuljetukset hoituisivat useiden laitteiden yhteistyöllä.

Käsivarret luovuttaisivat paketit onnistuneen kasvojen tunnistuksen perusteella.

Rahoitusvaiheessa olevaa ärjestelmää on tarkoitus kokeilla tulevaisuudessa Israelin tieverkossa.

 


VTT:n tutkimus: biopolttoaineiden tuottaminen kallista

VTT:n erikoistutkija Ilkka Hannula on vertaillut väitöstutkimuksessaan uusiutuvien liikennepolttoaineiden valmistamiseen soveltuvien teknologioiden kannattavuutta. Metsätähteistä valmistetut polttoaineet osoittautuivat Suomen olosuhteissa edullisimmaksi vaihtoehdoksi.

Uusiutuville liikennepolttoaineille laskettiin seuraavat, bensiinilitran energiasisältöä (Lb-ekv.) vastaavat tuotantokustannusarviot: metaani 0,6–1,2 €/Lb-ekv., metanoli 0,7–1,3 €/Lb-ekv.ja bensiini 0,7–1,5 €/Lb-ekv.Metaanin ja metanolin hinnat eivät sisällä jakelun ja loppukäytön aiheuttamia lisäkustannuksia, kun taas bensiinin käytössä voidaan hyödyntää olemassa olevaa jakeluverkkoa ja kalustoa.

Väitöstutkimuksessa tarkastellut uusiutuvat polttoaineet ovat kalliimpia tuottaa kuin öljypohjainen bensiini (~0,5 €/L). 


Saksan tiemaksuihin korotuksia

Saksa on laajentanut raskaan liikenteen tiemaksunsa (LKW-Maut) koskemaan myös 7,5 tonnin painoisia ajoneuvoja ja nelikaistaisia maanteitä.

Tiemaksulaajennuksen arvioidaan korottavan Kansainvälisten maantiekuljetusten kustannuksia noin 2 % nykyisestä hintatasosta. Suurimmat hinnankorotuspaineet kohdistuvat Saksan sisäisiin lähetysten noutoihin ja jakeluihin.


Uusi palveluvaihtoehto Kiinan maantiekuljetustilauksiin

DHL International Supply Chain tarjoaa maantiekuljetuspalvelua nyt myös Etelä-Kiinan alueella. Kuljetuksia tarjotaan tehtaalta varastolle tai satamaan sekä Etelä-Kiinasta rajan yli Hong Kongiin. Lisäksi palveluun on mahdollista liittää alueilla suoritettavat paikallisjakelut. DHL:n mukaan kuljetusten laatua valvotaan muun muassa GPS-paikantimilla varustetun kaluston sekä koulutetun henkilökunnan voimin.

Palvelu noudattaa Kiinan lisenssivaatimuksia ja on C-TPAT-turvallisuusvaatimusten mukainen. 


Romutuspalkkiokokeilulle lisää rahoitusta

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan romutuspalkkiokokeilu saa viiden miljoonan euron lisärahoituksen, jotta kokeilua voidaan jatkaa kuluvan vuoden loppuun saakka. Rahoitus sisältyy eduskunnan 9. lokakuuta hyväksymään lisätalousarvioon, joka tulee voimaan 14. lokakuuta.

Vuoden 2015 talousarviossa heinäkuussa käynnistyneeseen kokeiluun oli varattu kolme miljoonaa euroa. Nämä määrärahat loppuivat jo elokuussa. Romutuspalkkion voi saada uuden henkilö- tai matkailuauton hankintaa varten, jos vie romutettavaksi oman, yli 10 vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle enintään 120 g/km hiilidioksidia päästävän ensirekisteröimättömän auton. 


Ajo- ja lepoaikasäännösten noudattamisessa puutteita

Poliisin alkuviikosta toteuttama raskaan liikenteen valtakunnallinen tehovalvontaisku paljasti jälleen runsaasti liikennerikkomuksia. Kahden vuorokauden valvontajakson aikana poliisi tarkasti 1 209 kotimaista ja 268 ulkomaista ajoneuvoa. Tarkastetuista kuljettajista runsaat 12 prosenttia rikkoi ajo- ja lepoaikojen säännöksiä.

Ongelmia ajoneuvon kunnossa todettiin edelleenkin varsin paljon eli noin 100 tapauksessa. Yhdeksän ajoneuvon matka jouduttiin keskeyttämään valvontapaikalle. Ongelmia tavattiin myös kuorman sidontaan liittyen. Sidontapuutteista tuli seuraamuksia 39 kuljettajalle. Valvonnassa tavattiin myös 35 ylikuormaa ja 14 ajo-oikeudetonta kuljettajaa. Sen sijaan ihmiskauppaan tai laittomaan maahanmuuttoon liittyviä rikoksia ei valvonnan yhteydessä havaittu.


Emoss panostaa sähköautojen kuninkuusluokkaan



Suomen ensimmäinen täyssähkökuorma-auto liikennöi Niinivirta European Cargo Oy:n väreissä Tampereella. Kokonaispainoltaan 16-tonnisen auton kantavuus on 7 tonnia.

Auton valmistaja on hollantilainen Emoss ja alusta on DAF LF 55. Auton omistajan mukaan 235 kW sähkömoottorin voimin kulkevan auton kilometrikustannukset jäävät ennätyksellisen alhaiseksi. Matalat käyttökulut eivät kuitenkaan riitä peittämään dieselvaihtoehtoa runsaasti korkeampaa hankintahintaa auton elinkaaren aikana.

Selvitimme mistä akkujakarissa on oikeastaan kysymys. Autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 9/2015.


 


Mitsubishi L200 uudistui



Mitsubishin uusi viidennen sukupolven L200-malli on saanut keulalleen uuden 2,4-litraisen MIVEC-turboahdetun dieselmoottorin.
 
Vaihteistopuolella on tarjolla 6-pykäläisen manuaalin lisäksi 5-vaihteinen automaatti. Alumiinilohkoisesta moottorista irrotetaan parhaimmillaan 181 hv ja vääntöä 430 Nm. Matalin CO2-päästöarvo on 169 g/km.

Lue lisää...