Norjan autoliitto NAF ja Itävallan autoliitto ÖAMTC testasivat 29 sähköauton kulkuominaisuuksia nollan ja miinus 19 asteen talvipakkasilla Norjan tunturissa. Kaikki autot ajettiin määrätyllä testireitillä täydestä latauksesta tyhjiin.
Teslan S Standard kulki kaikkein pisimmälle yhdellä latauksella, 530 km. Sen virallinen WLTP-noteeraus lupasi sille 634 km, eli miinusta tuli 16,4%.
Paras suhteessa WLTP-lupaukseensa oli kiinalainen SUV Maxus Euniq 6, joka luvatun 354 km:n sijaan kulki 317 km, miinusta 10,45%
3. ja 4. sijan valloittivat MG MarvelR 8 (-16,8%) ja Marvel 5 (-17,6%).
Häntäpäähän sijoittuivat BMW i7 xDrive60 (-28,7%), Mercedes EQE 300 (-33,4%), Skoda Enyaq Coupe RS (-33,7%), Honqi E-HS9 (-34,8%) ja Toyota BZ4X 2WD (-35,8%).
Norjan yleinen 80 km/t nopeusrajoitus auttoi kaikki 29 testattavat kulkemaan yli 300 km.
Lyhyimmät toimintamatkat: Honqi E-HS9 (303 km), MG Marvel R (308 km), VW ID Buzz (310 km), BYD Atto 3 (311 km)
Pisimmälle kulkivat Tesla Model X Plaid (444 km), Nio ET7 ja BMW i4 E-Drive40 (434 km) ja BMW i7 X-Drive60 (424 km).
(Vogel)