MAN - Vaihtoautot

Tarkempaa tiesäätä rajaliikenteeseen

Vallitsevilla sääolosuhteilla on suuri merkitys tieliikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen etenkin talvella. Ilmatieteen laitos on yhdessä venäläisten yhteistyökumppaneiden kanssa kehittänyt tiesääpalveluita E18-tiellä Helsingin ja Pietarin välillä.

Tiesäähavainnot ja niiden pohjalta laaditut ennusteet ovat vapaasti saatavilla hankkeen verkkosivuilla. Tietoja voivat hyödyntää kaikki tienkäyttäjät: raskaan liikenteen kuljettajat, matkailijat ja raja-alueiden asukkaat.

Tietoa on saatavilla esimerkiksi ilman ja tienpinnan lämpötiloista, lisäksi sivustolta löytyy havaintoja ja ennusteita ajokelistä. Esimerkiksi seuraaviin tunteihin keskittyvä lähihetkiennuste päivitetään 10 minuutin välein.

Lue lisää...


Viidesosa Turun busseista sähköisiksi

Turun seudun joukkoliikenne Fölin liikenteeseen tulee 47 uutta sähköbussia, kun uudet liikennöintisopimukset alkavat kesällä 2021. Uusien sopimusten liikenne alkaa 1.7.2021. Entuudestaan Föli-alueella on kuusi sähköbussia. Sähköbussien osuus Fölin kalustosta tulee olemaan noin viidesosa, kun koko Föli-liikenne käsittää noin 260 bussia.

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Uusien sopimuksien myötä vuosittain noin 3,4 miljoonaa kilometriä ajetaan dieselbussin sijaan päästöttömällä ja hiljaisella sähköbussilla. CO2-päästöjä tulee säästymään vuosittain 4 300 tonnia.


Korona vaihtoi rengasratsian tarkastukset valistukseen

Poliisi valvoo rengasratsiaviikon aikana renkaiden kuntoa liikenteessä tehostetusti. Vuonna 1997 alkanut Rengasratsian valistustyö on parantanut renkaiden kuntoa, mutta rengastiedolle on edelleen suuri tarve. Huonoilla renkailla ajavat eivät tiedä omien renkaidensa puutteita.

Autonrengasliitto järjestää Rengasratsia-rengasturvallisuuskampanjan yhdessä Liikenneturvan ja poliisin kanssa. Koronaviruksen vuoksi Rengasratsia järjestetään tänä syksynä viikolla 37 tiedotuskampanjana.

Lue lisää...



Göteborgiin uusi kaasutankkausasema

Pohjoismaiden kaasuinfrastruktuuri laajenee Ruotsissa, kun Gasum avaa uuden kaasutankkausaseman Göteborgin Tuveen. Uusi asema palvelee raskasta liikennettä ja tarjoaa nesteytettyä maakaasua (LNG) ja nesteytettyä biokaasua (LBG). Asema sijaitsee keskeisessä raskaan liikenteen solmukohdassa Volvo Trucks -tehtaan sekä Göteborgin sataman lähellä ja on kehitetty yhteistyössä Volvon kanssa.


Hinnalla tuli, laadulla pysyi


Puuautoina Iveco ja MAN ovat harvinaisempia. Pihlajakankaalla niihin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä.

Raakapuuta liki 100 vuotta kuljettanut kiteeläinen Pihlajakangas luottaa yksinkertaisiin ratkaisuihin. Kuljetusliike Pihlajakankaan luottomerkit ovat MAN ja Iveco. Automerkit ovat harvinaisia Suomen puunajossa, mutta tyytyväisiä ollaan.

Lue lisää...


Pohjanmaalle uusi ympäristöpalvelukonserni

Ekokuljetus JNH Oy, Finells Transport Ab ja Pohjanmaan Hyötykäyttö Oy:n Kokkolan liiketoiminta liittyvät yrityskaupalla yhteen. Yhtiöt muodostavat jatkossa toisiaan hyvin sekä maantieteellisesti että palvelutarjonnaltaan täydentävän ympäristöpalvelukonsernin. Sponsor Capital Oy:n hallinnoima pääomarahasto tulee konserniin uudeksi omistajaksi yhdessä perustajayrittäjien kanssa.

Lue lisää...


Nokian älyrenkaat nyt saatavilla Suomessa

Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Matthew Crockerin mukaan etenkin kalustovastaavat innostuivat mahdollisuudesta saada elintärkeää tietoa renkaista sekä hälytyksiä nopeasti ja ilman mutkikasta asennusta.

Raskaiden renkaiden digitalisaatio muuttaa jokapäiväistä työskentelyä sekä kalustonhallintaa merkittävästi. Nokian Renkaat esitteli Intuitu-älyrenkaat ensimmäistä kertaa Agritechnica 2019 -messuilla Hannoverissa marraskuussa. Nyt Intuitu on saatavilla valikoituihin maatalous- ja urakointitraktoreiden renkaisiin, ja tuotteiden myynti aloitetaan Suomesta.

Nykyisessä kehitysvaiheessaan Nokian Tyres Intuitussa yhdistyvät sensoreilla varustetut älyrenkaat ja puhelinsovellus. Kun älyrenkaat on tilattu ja sovellus on ladattu puhelimeen, ei muuta enää tarvita. Älyrenkaat on rekisteröity Intuitu-sovellukseen, josta on helppo tarkistaa renkaan asennuspaikka, rengaspaineet sekä lämpötilatiedot kaikista koneista, joihin älyrenkaat on asennettu.

Lue lisää...


Bridgestone renkaat Volta Trucksin lanseeraus- ja pilottiajoneuvoihin

Pohjoismainen täyssähkökuorma-autoja valmistava startup-yritys Volta Trucks ja maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone ovat sopineet rengasyhteistyöstä. Sopimuksen mukaan Bridgestone toimittaa renkaat ensimmäiseen, 3. syyskuuta julkistettavaan lanseerausajoneuvoon sekä pilottiajoneuvoihin, jotka toimitetaan kuljetusyrityksille arvioitavaksi vuoden 2021 alkupuolella.

Volta Zeron pilottiin on ilmoittautunut mukaan suuria logistiikkayrityksiä, kuten brittiläinen DPD Group sekä pohjoismaiset Bring ja Posten. Ajoneuvotilauksiakin otetaan jo vastaan molemmilla markkinoilla.

Lue lisää...


Valtakunnallinen Auton Päivä lauantaina 5.9.: Henkilöautoa käytetään tarpeeseen!

Valtakunnallista Auton Päivää vietetään lauantaina 5.9. jo 24:ttä kertaa. Auton Päivän yhtenä tarkoituksena on herättää keskustelua henkilöauton merkityksestä EU:n harvimmin asutussa maassa. Autoliiton teettämän kyselytutkimuksen mukaan henkilöauto valikoituu usein kulkumuodoksi sen ylivoimaisen palvelutason takia.

Ihmiset jaetaan helposti eri lokeroihin käyttämiensä liikennemuotojen perusteella. Puhutaan autoilijoista, pyöräilijöistä, kävelijöistä ja joukkoliikenteen käyttäjistä. Valtaosa ihmisistä kuitenkin käyttää säännöllisesti useita eri liikennemuotoja sen mukaan, mikä kulloiseenkin tarpeeseen sopii parhaiten.

Lue lisää...


Wienin katsastussopimuksen muutokset työn alla

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee Wienin katsastussopimuksen muutosten velvoittamia erityissäädöksiä sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin. Uudet säädökset edistäisivät liikennetuvallisuutta ja liikenteen ilmastotavoitteita, eikä niillä olisi vaikutuksia katsastusväleihin tai -hintoihin.

Erityissäädösten myötä sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvojen ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin tulisi ajoneuvon turvallisuutta lisääviä uusia tarkastuskohteita. Tällaisia tarkastuskohteita olisivat esimesimerkiksi ajoneuvon sähköinen voimalaite tai kaasulaitteisto. Erityissääntelyn käyttöönotto tukisi myös vaihtoehtoisten käyttövoimien laajempaa hyödyntämistä tulevaisuudessa.

Lue lisää...


Bensiinin kausisäilytysaine pistää kesäauton talviunille

Syksyn lähestyessä moni alkaa pohtia kesäauton, moottoripyörän ja muiden kesävempaimien pistämistä talviteloille. Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen, moottorisahojen ja ruohonleikkureiden talvisäilytys aiheuttaa kuitenkin monelle päänvaivaa, sillä polttoaineen vanhentuminen ja hapettuminen tankissa huolettaa. Helppo ratkaisu ongelmattomaan varastointiin on kuitenkin olemassa; LIQUI MOLY Bensiinin kausisäilytysaine.

Lue lisää...


Rattijuopoista jo joka toinen kärähti alkuvuonna muusta kuin alkoholista

Suomalaiset kokevat huumausaineet jo lähes yhtä suureksi vaaratekijäksi liikenteessä kuin alkoholin. Huoli heijastaa yleistä kehitystä, sillä rattijuopumuksista jo noin puolet liittyy huumausaineisiin. Poliisin mukaan tilannetta selittää osin poikkeuksellinen korona-aika mutta ennen kaikkea vuosien kehitys.

Suomalaiset pitävät alkoholin ja huumausaineiden vaikutuksen alla ajamista suurimpina vaaratekijöinä liikenteessä. Alkoholia nauttineista kuskeista on huolissaan 66 prosenttia ja huumeita käyttäneistä 62 prosenttia suomalaisista. Tämä selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä.

Lue lisää...


Sorateille elinikää uudella sidosaineella

YIT pilotoi uutta ympäristöystävällisempää menetelmää sorateiden asfalttipinnoitteiden muuttamisessa kestävämmiksi sorateiksi.

Lignosulfonaattipohjainen sidosaine parantaa sorateiden pintaa ja lisää sen myötä käytettävyyttä pintakelirikkoa vähentämällä. Norjan tieviranomaisen teettämän tutkimuksen mukaan lignosulfonaatilla tehdyn stabiloinnin jälkeen saatiin joissakin kohteissa tien elinikää nostettua seitsemällä vuodella. SVV FOU -seurantatutkimus kesti 15-17 vuotta.

Lue lisää...


Torvet soivat polttoaineveron korotuksia vastaan

Suomessa tavarat ja ihmiset kulkevat autoilla. Tieliikenne on luontainen kuljetusmuoto harvaan asutussa ohuiden tavaravirtojen maassamme. Ihmiset kokevat toistuvat liikenteeseen kohdistuvat veronkorotukset epäoikeudenmukaisiksi, mikä laittaa autojen torvet soimaan eduskuntatalon edessä keskiviikkona 2.9. kello 13:sta alkaen.

Liikenteestä kerättävät verotulot ovat nousseet 2010-luvulla 1,3 miljardilla eurolla, mikä tarkoittaa yli 20 prosentin kasvua tieliikenteen verorasitukseen. Kaikkiaan tieliikenteestä kerätään veroja jo yli 8 miljardia euroa vuodessa. Liikenteestä on muodostunut valtion fiskaalinen lypsylehmä. Nyt on mitta tullut monella täyteen. Kasvanut verorasitus on jo selkeä haitta Suomen kilpailukyvylle.

Lue lisää...


Linkker-sähköbussin LinkDrive syrjäyttää dieselmoottorin

Sähköbussi Linkker

Lahdessa toimiva sähkökäyttöisten linja-autojen valmistaja Linkker on kehittänyt LinkDrive-muunnossarjan, jolla tavallisen linja-auton dieselvoimalinja voidaan vaihtaa sähkökäyttöiseen. Mallikohtaisella muunnossarjalla voidaan suuressa mittakaavassa muuntaa tavallisia linja-autoja nollapäästöisiksi sähköbusseiksi. 

Linkkerin muunnossarja vastaa yrityksen valmistamista linja-autoista tuttua periaatetta, jossa suhteellisen pienikokoista akustoa ladataan lyhyesti ja toistuvasti päivittäisen ajotehtävän aikana. Lataamisen suorittavat useat pysäkkien varrelle sijoitetut latausasemien pantografit ja linja-autojen katolle asennetut kontaktit.

Ensimmäisenä asennusarja MAN:iin

Periaatteessa käyttövoiman vaihtaminen on yksinkertainen asia: Kaikki aiemman voimalinjan osat vaihdetaan sähkökäytön edellyttämiin osiin. Etenkin akut vaativat niin paljon tilaa. Linkker antaa ymmärtää, että kaikissa muunnoksissa akkuja sijoitetaan sekä moottoritilaan että ajoneuvon katolle. 

Koska muunnossarjat pitää kyetä asentamaan suhteellisen nopeasti, ne ovat merkki- ja mallikohtaisia. Tähän mennessä Linkker on kehittänyt kaupunkikäyttöön tarkoitettuun matalalattiabussiin MAN A22 sopivan sarjan, jonka asennus näkyy alla olevassa kuvssa. Ennen sähköbussiksi muuntautumistaan linja-auto tunnettiin myös nimellä MAN NL323F.

Sähköbussin moottoritila

Linkkerin mukaan vaadittavat työt ovat riittävän helppoja esim. linja-autoyritysten itsensä tehtäväksi. Näin ollen ajoneuvojen käyttöön ei tule pitkäkestoista keskeytystä. 

LinkDrive vaatii tilaa

Linkker kutsuu muunnossarjaa nimellä LinkDrive. Tärkeimmät siihen kuuluvat järjestelmät ovat voimansiirto, akkujärjestelmä, sähkösiirtojärjestelmä, ajoneuvon hallintajärjestelmä, latausjärjestelmä ja kuljettajan hallintalaitteiden päivittäminen. Valmistajan mukaan muunnettaviksi parhaiten sopivat soveltuvat parhaiten n. 5-7-vuotiaat ajoneuvot. 

Oheisen kuvassa osa akuista ("batteries") näkyy alhaalla aivan ajoneuvon takaosassa ja osa katolla. Varikolla tapahtuvaan lataamisen käytetään sähkökaapelia ja tarvittavaa liitintä ("plug-in charge connection"). Pysäkeillä suoritettavan lataamisen kiskot sijaitsevat karkeasti ottaen kuljettajan yläpuolella ("fast charge connection"). 

Sähkölinja-auto

LinkDrive-järjestelmä on Linkkerin kehittämä ja siinä on hyödynnetty yhtiön singaporelaisen kumppanin Singapore Technologies Engineeringin kehittämiä moduuleita.

Päivämaksimi n. 400 km

MAN A22 -muunnos tehdään ensimmäiselle asiakkaalle Singaporessa. Kyseisiin kaupunkibusseihin valittiin kapasiteetiltaan 177 kWh suuruinen akusto. Tämä riittää n. 130 km ajomatkaan yhdellä latauksella. Parin kolmen, 2-20 minuuttia kestävän latauskerran turvin bussit voivat ajaa koko vuorokaudessa tarvittavan matkan. Koska reitin varrella suoritettavat lataamiset vaativat aikaa, linja-auton vuorokautinen ajomatka voi kaupunkiolosuhteissa enimmillään nousta n. 400 kilometriin.

Linkker ei ota kantaa, voitaisiinko dieselkäyttöisestä linja-autosta tehdä diesel-sähköhybridi. Jo sähkökäyttöön tarvittavan tilan tarpeesta huomataan, ettei ajatus ole elinkelpoinen.

Toiseksi esteeksi nousisi ajoneuvon massa. Koska alkuperäistä dieselmoottoria todennäköisesti ei olisi kannattavaa vaihtaa pienempään, sen tueksi lisättyjen sähkökomponenttien massa tekisi ajoneuvosta liian painavan. Mahdollisesti linja-autoon ei hybridinä voitaisi ottaa täyttä matkustajamäärää. Lisäksi on selvää, että päästöttömillä linja-autoilla on kaupunkiympäristössä selvä kilpailuetu verrattuna polttomoottoria aika ajoin tarvitsevaan vaihtoehtoon. 

Seuraavassa ST Engineeringin tuottama video esittelee linja-auton tekniikkaa ja käyttöä:

Linkker-sähköbussi tarkoittaa nyt muunnossarjaa

Valmistajan tuotannossa Linkker-sähköbussit käytännössä ovat jo vaihtuneet sähköisten voimalinjojen kehittämiseen ja valmistamiseen. Nykyiset ja tulevat oimalinjojat  suunnitellaan niin, että linja-autot voidaan myydä suurina moduuleina. Toimintatavassa osakokoonpanot kootaan Linkkerin tehtaalla ja lähetetään asiakkaalle määränpäähän, jossa tämä kokoaa niistä ja muista osista lopullisen linja-auton.

(Teksiti: Seppo Alaruikka, kuvat: ST Engineering, video: ST Engineering)