SuperMax – Valmiina töihin!

Oikaisu: EK hyväsyy helpotetun kabotaasin

Otsikolla "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät" (KN-uutiskirje 20/2016, 20.5.2016) sanotaan:
 
"Suomen hallitus liikenneministeri Anne Berner etunenässä on esittänyt poistettaviksi Suomen tekemiä täsmennyksiä EU:n tulkinnanvaraiseen kabotaasisäänöstöön. SKAL, AKT ja EK panevat ankarasti vastaan. "

Jälkimmäinen lause väittää EK:n vastustavan Suomen nykyisten erityiskäytäntöjen poistamista. Näin ei ole. Kuten tekemistämme lausunnoistakin ilmenee, EK ei näe mitään estettä muuttaa lakia EU:n lainsäädännön mukaiseksi.
 
Satu Toivonen
EK:n viestintä

Kämmentietokone räjähdysalttiiseen ympäristöön

Luonnostaan vaaraton Nautiz X1 on varustettu 1 GHz:n kaksiydinsuorittimella, 512 MB RAM-muistilla sekä 5 megapikselin kameralla.

Lujitettujen älypuhelinten, kämmenlaitteiden ja kannettavien valmistaja Handheld on julkaissut yhtiön ensimmäisen luonnostaan vaarattoman kämmentietokoneen. Erikoisversio Nautiz X1:stä on suunniteltu käytettäväksi ympäristöissä, joissa voi esiintyä räjähtäviä kaasuja tai höyryjä.

Luonnostaan vaaraton Nautiz X1 on sertifioitu Etelä-Afrikassa Exia- (tila 0) ja Exib (tila 1) -tilaluokkiin. Lisäksi yhtiö odottaa saavansa laitteelle sertifikaatin IECEx-tilaluokkiin 0 ja 1 myöhemmin kesällä.

Nautiz X1 täyttää myös armeijan MIL-STD-810G -standardit kestäen kosteutta, tärähtelyjä, pudotuksia ja äärimmäisiä lämpötiloja. IP67-luokituksensa ansiosta se on myös vettä, pölyä ja hiekkaa läpäisemätön. Laite on saatavilla Android 4.0 - tai Windows Embedded Handheld 6.5 -käyttöjärjestelmällä.

Handheld tuo laitteen ensimmäisenä markkinoille Etelä-Afrikassa yhteistyössä Mining Consultancy Servicen kanssa.


ELY-keskus hankkii 19 Virtain alueella ajettavaa linja-autovuoroa

Pirkanmaan ELY-keskus on kilpailuttanut joukkoliikennettä Virroilta eri suuntiin ajalle 6.6.2016– 3.6.2017. Vuoroja hankitaan Virroilta niin Kihniön, Parkanon ja Kankaanpään kuin Ruoveden ja Oriveden sekä Ähtärin suuntiin. Hankittavia vuoroja on kaikkiaan 19. Osa vuoroista on vain kesäaikana ajettavia ja osaa liikennöidään koulupäivisin.

Muutosta aiempaan on muun muassa se, että kesäaikana välillä Virrat-Kihniö ajetaan maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Virroilla asiointiaikaa jää vajaa kolme tuntia. Kihniössä on vaihtoyhteys Parkanoon ja Parkanosta.

Heikennyksen liikennöintiin aiheuttaa kesäkuun alussa Pori-Parkano-Virrat-Jyväskylä väliltä poistuva yksi vuoro kumpaankin suuntaan. ELY-keskuksen mukaa näin pitkämatkaisen liikenteen rahoittamiseen ei ole mahdollisuutta vähäisten määrärahojen vuoksi. Yleensä maakuntakeskusten välinen liikenne on markkinaehtoista liikennettä reittiliikenneluvilla.



Mutterinväännin ahtaisiin tiloihin

Ingersoll Rand tuo markkinoille paineilmakäyttöiset 35MAX- 15QMAX Ultra-Compact ImpactoolsTM -mutterinvääntimet, jotka on suunniteltu erityisesti käytettäväksi ahtaissa tiloissa. Valmistajan mukaan iskuvääntimissä on korkea tehopainosuhde, kolme tehoasetusta ja suunnanvaihtokytkin. Kumpikin työkalu painaa 1,09 kg ja on 117 mm pitkä.


Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät!

Suomen hallitus liikenneministeri Anne Berner etunenässä on esittänyt poistettaviksi Suomen tekemiä täsmennyksiä EU:n tulkinnanvaraiseen kabotaasisäänöstöön. SKAL, AKT ja EK panevat ankarasti vastaan. Suomen kabotaasin ja etenkin laittoman kabotaasin valvonta on olematonta. Sen perässä tulevat polttoainevarkaudet, rahanpesu, järjestäytynyt rikollisuus. Hallituksen esitys pahentaisi tilannetta entisestään, semminkin kun hallitus haluaa leikata jo nyt puutteellisia polisivoimia useilla sadoilla miestyövuosilla. Tilanne on kestämätön.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 laaja tilanneselvitys, niin tiedät. Onko hallitus täydessä järjessä?

 


USA:n autoteollisuus kepittää VW:llä koko maailmaa!

VW jäi USA:ssa kiinni NOx-manipulaatiosta. USA:ssa sallitun NOx-päästön raja on 32 mg/km. EU:n määräämä vastaava yläraja on 180 mg/km. VW kehitti alkujaan Audin keksimää softaa, joka haistoi laboratoriossa suoritettavan mittauksen. Kun VW:t sittemmin vietiin tien päälle, todettiin NOx-päästöjen ylittävän USA:ssa sallitun rajan moninkertaisesti. VW ei ylittänyt missään vaiheessa Euroopassa määrättyä NOx-ylärajaa. Silti USA:n mahtava autoteollisuus on saanut aikaan maailmanlaajuisen rangaistuksen VW:lle, joka on aiheuttanut VW:lle yli 16 miljardin tappiot.

Kuinka siinä niin kävi? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla, niin tiedät!

 


Airbus: Matkustamo/rahtitilat konttina koneeseen

Toinen maailman kahdesta suurimmasta matkustaja- ja rahtilentokoneiden valmistajista, eurooppalainen Airbus, on lämmittänyt vanhaa ideaa matkustamokontista. Uusinta kehitystä vastaava idea esiteltiin 26.11.2015. Koneen saapuessa lentoasemalle matkustaja- (tai rahti-)kontti matkustajineen nostetaan koneen selästä. Tilalle lasketaan matkustajia täynnä oleva uusi kontti, ja kone menoksi ja taivaalle! Säästyy mahdottomasti nykyistä matkustamotyhjennys- ja täyttöaikaa.

On myös matkustamokonttia, joka voidaan hätätapauksissa irroittaa koneesta ja pudotta maan kamaralle laskuvarjojen varassa. Ja lentoonlähtökelkkaa, joka säästää koneesta painavia laskutelineitä. Ja katapulttikelkkaa, joka sinkoaa koneen lyhyeltä kiitoradalta tikkana taivaalle.

Lue lentoliikenteen uusista, kehitteillä olevista huimista ratkaisuista Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 tulevalla viikolla!


Beru: Uusia keraamisia hehkutulppia

Beru on tuonut markkinoille uusia keraamisia hehkutulppia CGP002, CGP003 ja CGP007 erityisesti VW:n, Opelin ja Nissan-Renaultin moottoreille. Beru ilmoittaa niiden parantavan käynnistysominaisuuksia, lyhentävän hehkutusaikaa, vähentävän haitallisia päästöjä ja pidentävän toiminta-aikaa. Ihanteellinen toimintalämpötila saavutetaan alle kolmessa sekunnissa.


Saksa: Joka toisella pa-jakeluasemalla ongelmia

Saksan liikennetekninen valvontaviranomainen tilastoi, että 48,3%:lla polttoaine-jakeluasemilla oli teknisiä ongelmia vuonna 2015. Määrä on hiukan alentunut oltuaan tasaisesti vuodesta 2010 hiukan yli 50%. Yleisimpiä ovat ruosteen muodostus maanalaiseen polttoainesäiliöön ja liitoskohtiin. Suurempien vikojen nosuus on laskenut 22,2:sta 19,3%:iin. Erittäin vakavia ongelmia ilmeni vain 0,6%:lla oltuaan aiemmin 1% noin 7000:sta tarkastetusta polttoaineasemasta.

Suomen olosuhteet lienevät ympärivuotisesti kovemmat kuin Saksassa. Oletettavasti plolttoaineasemien teknisten ongelmien määrä on vähintäänkin sama kuin Saksassa.


Myös Uber kehittämään robo-autoa

Googlen ja Lyftin perässä myös taksialan maailmanlaajuinen Uber on USA:n Pittsburgissa lähtenyt kehittämään omaa autonomista autoa taksikäyttöön. Uberin valinta on Ford Fusion. Ford on pakattu täyteen erilaisia sensoreita, tutkalla, laserskannerilla ja kameroilla.

Uber, kuten kilpailija Lyft, perustelee kiinnostustaan robo-taksin kehittämiseen mahdollisuudella alentaa taksin kustannuksia, taksimatkustamisen hintaa, vähentää liikenneruuhkia ja liikenneonnettomuuksia.


Englannissa valmistettiin 50 000. Leaf

Nissanin Sunderlandin tehtaalla on valmistettu jo 50 000 Nissan LEAFia sen jälkeen, kun yhtiö käynnisti sähköautojen ja akkujen tuotannon Euroopassa kolme vuotta sitten. Nissan on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on valmistanut 50 000 sähköautoa ja niiden akut Euroopassa. Euroopassa valmistettuja LEAF-sähköautoja viedään tällä hetkellä 23 markkina-alueelle kautta maailman – Länsi-Euroopan ohella muun muassa Argentiinaan, Islantiin, Israeliin ja Taiwaniin.


VR tilaa modulitavaravaunuja

VR Transpoint on aloittanut yhteistyössä itävaltalaisen Innofreight GmbH- kanssa uudentyyppisten muunneltavien tavaravaunujen kehittämisen suomalaiseen rautatielogistiikkaan. Uudet vaunumallit on nimetty Finnowagoneiksi.

Erillisestä alustasta ja kontista koostuva rahtivaunun kerrotaan olevan nykyisiä tavaravaunuja kevyempi. Se mahdollistaa vaunukohtaisesti suurempien kuormien kuljettamisen.

Yhteistyösopimus sisältää Suomen rataverkolle sopivan prototyypin kehittämisen, ja prototyypin hyväksymisen jälkeen 50 vaunualustan tilauksen sekä niihin tarvittavien konttien leasingin. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa. Ensimmäiset vaunut ovat liikenteessä arviolta loppuvuodesta 2017.

VR Transpointin arvion mukaan muunneltavaa, modulaarista kalustoa tarvitaan lähes kaikkiin liiketoiminta-alueisiin, joilta yhtiö hakee kasvua kuten esimerkiksi kaivos- ja bioenergiatoimialat. Uusilla vaunuilla myös korvataan vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa kalustoa esimerkiksi säiliövaunujen osalta. Tulevien vaunujen lopulliset määrät vahvistuvat hankkeiden edetessä ja tarpeiden tarkentuessa.


Volvo "Quito" pilkkaa Raide-Jokeria

Hallitus myönsi 135 miljoonaa euroa Helsingin Raide-Jokerille ja Tampereen pikaraitio-sunnitelmalle. Hallituksen "usko" raideratkaisuun perustuu Helsinkiä ja Tamperetta johtavan vihervasemmiston vakaumukseen raideliikenteen paremmuudesta sekä, eikä vähiten, valtamedian kuten YLEn, Helsingin Sanomien, Hufvudstadsbladetin ymv. toistamaan väittämään, että yksi 200 matkustajan pikaraitiovaunu vastaa neljää (4) keskimäärin 50 matkustajan kaupunkibussia.

Samaan aikaan "bussimetro", BRT, nujertaa ympäri maailmaa nivelbusseillaan ylikalliit ja epäkäytännölliset 1800-luvun keksinnöt: raideratkaisut kaupunkien sisällä. Tuoreeltaan Volvo on myynyt 80 kpl 26,6 ja 28 m pitkiä, 270 matkustajan kaksinivelbussia Etelä-Amerikan Quito´n miljoonakaupungin BRT-väylälle. Volvo "Quito´ja" saa kuusi (6) kappaletta yhden pikaraitiovaunun hinnalla!

Lue tarkempi selvitys Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.


Hyperloop on lupaus!

Miljardööri Elon Musk ei ole kuka tahansa pelle. Sitä todistavat hänen aikaansaannoksensa: Tesla ja SpaceX avarauusliikenneyritys. Eivätkä ole ketä tahansa ne maailman suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja kuljetusyhtiöt, jotka ovat sijoittaneet rahaa ja osaamista Muskin Hyperloop-ideaan.

Vanhasta putkiposti-tekniikasta ponnistava Hyperloop avaa näkymiä jopa 40 jalan konttien kulkemiseen 1200 km/h nopeudella putkessa vaikkapa 11 minuutissa Turusta Tukholmaan. Näiden "raja-arvojen" saavuttamiseen menee vielä pitkään, mutta pienempään ja vähempään ei ehkä kovinkaan pitkään. Tavoitteena on päästä ensimmäisiin rahdinkuljetustesteihin jo 2019 ja henkilökuljetuksiin 2021.

Kuljetusala tarvitsee tällaista: hulluja ideoita ja uutta kehitystä! Lue päivitetty tilanneraportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.

Katso video ohessa!


Puolan osuus kovassa kasvussa Saksassa

Saksan liittovaltion kuljetusvirasto BAG toteaa puolalaisten kuorma-autojen vahvan kasvun Saksan teillä jatkuvan 1-3/2016. Peräti 14,6% tiemaksuista tulevat jo puolalaisilta kuorma-autoilta. 2015 prosenttiluku oli 13,6. Saksan omien kuorma-autojen osuus oli 59,8% vuonna 2015. Alkuvuonna 2016 se oli pudonnut 58,7%:iin.