TIP-Trailer services

Päällystystyöt käyntiin Loimaan ja Hirvikosken välillä

Tiistaina 6.9.2016 klo 18.00 alkavat päällystystyöt maantiellä 213 Loimaan ja Hirvikosken välillä n. 5,0 km:n matkalla. Jyrsintätyöt ovat olleet käynnissä jo viime viikosta lähtien. Työt pyritään tekemään yötyönä klo 18.00–06.00 välisenä aikana. Päällystystyö kestää n. viikon.

Lisäksi päällystystyöt jatkuvat maantiellä 2440 Ulvilan-Harjavallan välillä sekä Halikossa maanteillä 2351 ja 12210 ja Kemiönsaaressa tiellä 12056. Näillä kohteilla tie on päällystettävällä osuudella kaksikaistainen ja liikenne pysäytetään kummastakin suunnasta vuorotellen. Paikalla on liikenteenohjaus. Töitä tehdään muuten päiväaikaan, paitsi tie 2351 tehdään yötyönä klo 18.00–06.00 välisenä aikana.

Kaikki kesän päällystyskohteet sekä lisää tietoa teiden päällystämisestä löytyvät päällystystyöt 2016 -sivulta.


NTM:n jätepakkaajauutuus FinnMETKO:ssa

Scanian alustalle asennetun pakkaajan akkujen kapasiteetti riittää noin 400 astian tyhjennykseen.

Närpiöläisen NTM:n kehittämä jarrutusenergian talteenotolla varustettu monilokerojätepakkaaja on yksi FinnMETKO:ssa nähdyistä maailmanluokan uutuuksista. NTM on tähän mennessä valmistanut ja toimittanut jo lähes sata plug-in periaatteella toimivaa sähköhybriidi-pakkaajaa useisiin maihin. Nyt valmistaja on jatkojalostanut hyvän vastaanoton saanutta pakkaajaansa ja on kehittänyt siihen yhteistyössä komponenttitoimittaja Parkerin kanssa voimanulosoton kautta jarrutusenergiaa talteen keräävään akkujärjestelmän. 

NTM:n hybridipakkaajien pääkäyttökohteita ovat taajama-alueet, joissa jätteiden keräys tapahtuu pääosin yöaikaan. Nyt esitellyn kaltaisille laitteille olisi luonnollista kysyntää myös Suomessa, mutta NTM:n edustajan mukaan ainoatakaan ei ole vielä Suomeen myyty.

Lisää aiheesta seuraavassa 4.10. julkaistavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä(Atk 9/2016).


Turun sataman läheisyyteen avautuu L-CNG-kaasutankkausasema syyskuussa

Gasum avaa Turun sataman välittömään läheisyyteen sijoittuvan L-CNG-kaasutankkausaseman erityisesti raskaan liikenteen käyttöön syyskuun loppupuolella 2016.

Tankkausaseman käyttöönottopäivämäärä tarkentuu rakennustöiden edetessä tontilla.



VDL repäisee

Suomen linja-automarkkinoilla viime vuosien aikana hyviin tuloksiin yltänyt hollantilainen VDL esitteli ajatuksen täyssähkökäyttöisen rekanvetäjän tuomisesta markkinoille.

Ensitietojemme mukaan 37-tonnin yhdistelmämassoille tarkoitetun auton tekniikka olisi moottoria ja akustoja lukuun ottamatta DAF;in käsialaa. VDL tiedottaa aiheesta myöhemmin lisää..


Freightliner Cascadia uudistui

Saksalaisen Daimler-konsernin omistama yhdysvaltalainen kuorma-autovalmistaja Freightliner esitteli uudistuneen Cascadia kaukoliikenneautonsa. Lippulaivamalli sai uudistuksessa uuden sisustuksen ja entistä virtaviivaisemmat muodot sekä uutta tekniikkaa voimalinjalle.

Palveluiden puolelle tuotiin useita parempaan käytettävyyteen ja polttoainetalouteen tähtääviä telematiikkaa-palveluita, kuten esimerkiksi ensimäiset viisi vuotta ilman kuluja tarjottava Virtual Technician -etäyhteyspalvelu huoltokorjaamoon.

Valmistajan mukaan uusi Casacadia tarjoaa parhaimmillaan 8 prosentin polttoainesäästöt uuden mallin rinnalla tarjottavan Cascadia Evolution malliin verrattuna. Ensi vuoden alkupuoliskolla markkinoille tuotavan mallin pyyntihinnan kerrotaan olevan noin 15 000 USD Evolution mallia korkeampi(~160 000 €).

Videoita aiheesta valmistajan Facebook-sivulla.

https://www.facebook.com/freightliner/videos/10154305128085664/

https://www.facebook.com/freightliner/videos/10154304844350664/

 


Volvo: Uusi ryömintävaihde koeajokiertueella

Volvo Trucksin syyskiertue alkaa 5. syyskuuta Kouvolasta ja päättyy Vantaalle pe 12.10. vieraillen 28 paikkakunnalla ympäri Suomen. Kiertueella pääsee kokemaan Volvo Trucksin uuden ryömintävaihteiston. Koeajettavana on mm. Volvo FH16 750 8x4 tehdasvalmiita WoodPro-puutavarayhdistelmiä. Lue lisää www.volvotrucks.fi


Uusi perävaunurengas talveen: Hankook SmartControl TW01

Premium-renkaiden valmistaja Hankook tuo uuden talvirenkaan perävaunuille: SmartControl TW01 täydennyksenä saman sarjan ohjaavien ja vetopyörien renkaille. Hankook tarjoaa näin asiakkailleen täydellisen sarjan talvirenkaita. The SmartControl TW01 on tarjolla 385/65R22.5 koossa. Uusia kokoja seuraa perässä. Hankook esittelee uudet renkaat tulevassa Hanoverin IAA-näyttelyssä.


Metsäkoneala ahtaalla

Investointivaraus keinoksi yrittäjän työkalupakkiin

Konealan yritykset investoivat paljon suhteessa niiden liikevaihtoon ja tarvitsevat keinoja investointien pitkäjännitteiseen suunnitteluun. Mahdollisuus investointivaraukseen auttaisi tasaamaan suhdannevaihteluita, sanoi Koneyrittäjien puheenjohtaja Asko Piirainen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä.

Ylikapasiteetti vaivaa 

- Puunkorjuualalla on reilusti liikaa kapasiteettia. Korjuukalustosta ei tule pulaa, vaikka puunkäyttö lisääntyisi metsäteollisuuden arvioimat 10 miljoonaa kuutiota vuodessa. Nykyinen konekanta ja elinkelpoiset metsäkoneyrittäjät riittävät hyvin kasvavaan hakkuumäärään, Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Timo Tolppa toteaa.

Nuorten työhaluja ei saa nitistää turhaan byrokratiaan

Nuorten työhön pääsyä maarakennusalalla on helpotettava purkamalla esteenä olevia turhia vaateita, sanoi Koneyrittäjien varapuheenjohtaja Markku Suominen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä. 

Maarakennusalan koneyrityksiin pyrkii työhaluisia nuoria, mutta työllistämisen esteeksi nousevat erilaiset ikä- ja pätevyysvaatimukset. Monilla työmailla vaaditaan 18 vuoden ikää ja pinkkaa pätevyyskortteja.
- Moni 15-16-vuotias on innostunut maarakennusalan töistä, mutta heitä on vaikea työllistää työmaiden 18 vuoden ikärajan takia, Suominen kertoi.

Vaatimuksia perustellaan turvallisuusseikoilla. Suominen muistuttaa, että nuoret eivät ole työmailla yksin vaan aina jonkun ammattilaisen valvonnassa.
- On ikävää, että nyt kun on saatu 15-vuotiaille lupa ajaa traktoria työmaalla, ei ole kuitenkaan työmaita, joille alaikäinen saa mennä.

Kotimaiset polttoaineet kaipaavat vaihteeksi myönteisiä päätöksiä

Kotimaisten polttoaineiden puun ja turpeen käyttö vähenee, uuden polttoaineen tuotanto on vaikeuksissa ja kannattaa huonosti eivätkä yrittäjät investoi. Lisäksi energiapienpuun hankinnassa tärkeä Kemera-järjestelmä on kriisissä ja tällä hetkellä kiinni. Ala kaipaa nyt kipeästi myönteisiä, käyttöä ja tuotantoa edistäviä päätöksiä, sanoi Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola FinnMETKO 2016 -näyttelyssä.


Bosch: Uusia älykkäitä ratkaisuja korjaamoille

Bosch esittelee Connected Repair -ohjelmistonsa ensimmäistä kertaa Automechanika 2016 -messuilla. Connected Repair verkottaa korjaamon diagnostiikkalaitteet keskenään. Ohjelmiston avulla ajoneuvon data on välittömästi kaikkien korjaamon tietokonepohjaisten järjestelmien käytettävissä. Kun ajoneuvo on tunnistettu, käyttäjän tarvitsee ainoastaan syöttää ajoneuvon rekisterinumero tai valmistenumero (VIN) käytössä olevaan työasemaan, eikä uutta tunnistamista tarvita seuraavillakaan korjaamokäynneillä.

Rekisterinumeron tai valmistenumeron avulla kaikki ajoneuvon tiedot ja testitulokset ovat saatavilla miltä tahansa työpisteeltä, koska tahansa. Ohjelmisto sallii myös erillisten testilaitteiden täydentää tiettyjä parametreja, jolloin myös ne ovat käytettävissä auton taas tullessa korjaamolle. Tämä säästää aikaa, helpottaa prosesseja ja estää turhaa päällekkäistä työtä.

Niin kutsutun valokuvaominaisuuden avulla ajoneuvon tila voidaan dokumentoida standardoidussa ja tulostettavassa muodossa. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että tarvittavista korjaustoimenpiteistä voidaan kertoa asiakkaalle läpinäkyvällä tavalla.

Aktivointikoodin avulla ohjelmisto voidaan aktivoida käytettäväksi miltä tahansa korjaamon tietokoneelta. Optimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi Bosch suosittelee erillisen palvelinyksikön asentamista. Näin tiedot ajoneuvosta voidaan tallentaa keskitetysti ja niihin pääsee käsiksi miltä tahansa työasemalta tarvittaessa. Standardikäyttöliittymän avulla saa yhteyden myös isoon osaan jälleenmyyjien hallintajärjestelmiä.

Tällä hetkellä Bosch Connected Repair -ohjelmiston avulla voidaan verkottaa seuraavat Boschin ratkaisut:

ACS 752 ilmastointihuoltolaite
Esitronic 2.0 / KTS 5xx korjaamo-ohjelmisto
FWA 9000 and FWA 4630 pyöränsuuntauslaitteet
FSA 500 ajoneuvoanalyysilaitteisto


Vuoden 2016 loppuun mennessä myös seuraavat järjestelmät ovat liitettävissä:

FSA 7xx ajoneuvoanalyysilaitteisto
HTD 815 digitaalinen valojen suuntauslaite
BEA 750 ja BEA PC DE pakokaasuanalyysilaitteet


VW kutsuu maakaasuautoja korjattavaksi räjähdysriskin vuoksi

Saksalainen autonvalmistaja Volkswagen kertoo laajentavansa maakaasuautoja koskevaa takaisinkutsukampanjaa räjähdysriskin vuoksi. Yhtiön mukaan takaisinkutsu on varatoimenpide, koska kaikissa EU-maissa ei suoriteta säännöllisiä maakaasusäiliöiden tarkastuksia.

Lue lisää...


Kuusi MM-kultaa Suomeen

MM Ajotaito 2016 -joukkue palkintoineen. Kuva: Rahtarit ry / Marko Mäkinen.

Rahtarit ry järjesti elokuun lopussa 30. UICR:n MM Ajotaito –kilpailut Jyväskylässä. Joka toinen vuosi järjestettävät kilpailut keräsivät tällä kertaa yli 130 osallistujaa, jotka edustivat 13 eri maata.

Lue lisää...


AKL tuo kansainvälisiä huippupuhujia Suomeen

Autoalan Keskusliitto järjestää Helsingin Messukeskuksessa AKL Summit & Expo 2016 –vaikuttajatapahtuman torstaina 17.11. Seminaaripäivän teemana on TULEVAISUUS - kasvua ja kannattavuutta. Puhujina esiintyvät mm. Aki Hintsa ja Dietmar Dahmen.

Kirurgiaan, ortopediaan ja traumatologiaan erikoistunut lääkäri Aki Hintsa seurasi 1990-luvulla lähietäisyydeltä huippujuoksija Haile Gebreselassien elämää toimiessaan lähetyslääkärinä Afrikassa. Hän ymmärsi, että menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Hintsa loi oivalluksensa pohjalta lääketieteeseen pohjautuvan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin filosofian, ja perusti Hintsa Performance yrityksen, jonka oppeja ja palveluja ovat sittemmin hyödyntäneet muun muassa monet F1-kuljettajat, kansainväliset huippu-urheilijat ja liike-elämän osaajat. Nyt hän jakaa oppinsa myös meille.

Luomiskonsultti, visionääri, futurologi, innovaatioasiantuntija Dietmar Dahmenilla on 20 vuoden kokemus työskentelystä mainonnan ja markkinoinnin maailmassa Hampurissa, New Yorkissa, Los Angelesissa, Münchenissä ja Wienissä. Nykyään Dietmar puhuu ammatikseen sekä toimii muutoksen, luovuuden ja muuttuvien markkinoiden strategioiden konsulttina maailmanlaajuisesti.

Lisäksi mukana myös muita huippuja! Päivitetty esiintyjäkaarti ja lisätietoja tilaisuudesta löytyy osoitteesta www.aklsummit.fi. Lisätietoja: Autoalan Keskusliitto ry, toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300


Bosch: Vettä bensiinin sijaan vähentää kulutusta jopa 13 %

Kehittyneet bensiinimoottorit tuhlaavat noin viidenneksen käyttämästään polttoaineesta. Erityisesti suurilla pyörintänopeuksilla ajettaessa osa bensiinistä kuluu jäähdytykseen eikä tehon tuottamiseen. Uuden vesiruiskutusjärjestelmänsä avulla Bosch osoittaa, että näin ei tarvitse olla. Teknologia on kehitetty erityisesti 3–4-sylinteristen ahdettujen moottoreiden käyttöön, jollaisilla keskikokoiset autot on useimmiten varustettu. Lisäveden ruiskutus vähentää polttoaineen kulutusta jopa 13 prosenttia erityisesti nopeasti kiihdytettäessä tai moottoritiellä ajettaessa.

Vesiruiskutus voi antaa lisätukea turboahdetulle moottorille. Suurempi sytytysennakko tarkoittaa, että moottoria käytetään entistä tehokkaammin. Siten insinöörit voivat saada lisätehoa irti jopa tehokkaiden urheiluautojen moottorista.

Moottorin ylikuumenemisen estämiseksi nykyautojen bensiinimoottoriin ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta, joka jäähdyttää haihtuessaan moottorin osia. Uudessa vesiruiskutusteknologiassa imukanavaan sumutetaan vettä ennen polttoaineen syttymistä. Korkean höyrystymislämpönsä ansiosta vesi jäähdyttää moottoria tehokkaasti. Samasta syystä vettä tarvitaan vain vähän – muutama sata millilitraa jokaista sataa ajokilometriä kohden. Siten ruiskutusjärjestelmään liitettyä kompaktia, tislatulla vedellä täytettävää vesisäiliötä ei tarvitse täyttää kuin korkeintaan muutaman tuhannen kilometrin välein. Vesisäiliön tyhjenemisestäkään ei tarvitse huolestua: moottori toimii ongelmitta, vaikkakaan vesiruiskutusjärjestelmä ei ole vähentämässä polttoaineen kulutusta eikä lisäämässä auton vääntömomenttia.

Videoita aiheesta osoitteessa www.bosch-waterboost.com

 

 


Positiivisuutta ilmassa kotimaan logistiikassa

Logistiikkayritysten Liitto ry:n ensimmäinen oma barometri on valmistunut. Barometrin perusteella niin pakettien, kappaletavaran kuin osa- ja kokokuormien kuljetukset lisääntyivät vuoden toisella neljänneksellä verrattuna alkuvuoteen. Kasvua kuljetuksissa on ollut 45 prosentilla vastaajista, kun kuljetusten vähenemistä on ollut 15 – 20 prosentilla. Barometrin perusteella kasvu jatkuu myös vuoden kolmannella neljänneksellä. 

Myös varastoidun tavaran määrässä ja varastosta lähtevien lähetysten määrässä näyttäisi olevan lievää kasvua, mutta vastaukset hajautuvat siten, että kasvua ennakoi 35 prosenttia, kun vähenemisestä kertoo 20 – 30 prosenttia. Varaston osalta kolmannen neljännekselle kasvua ennakoi 30 prosenttia, kun vähenemistä ennakoi vain 5 – 15 prosenttia. 


Freja ennätystulokseen

Tanskalaislähtöinen logistiikkakonserni Freja Transport & Logistics Holding A/S raportoi liikevaihdon kasvaneen prosentin verran ja oli 1,234 miljardia Tanskan kruunua (noin 166 miljoonaa euroa) vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla. Bruttokate kasvoi 151 miljoonasta 159 miljoonaan Tanskan kruunuun (noin 21,3 miljoonaan euroon) ja operatiivinen tulos parani 20 prosenttia 26,0 miljoonasta 31,3 miljoonaan Tanskan kruunuun (noin 4,2 miljoonaan euroon).

Keskittyminen eurooppalaiseen kappaletavaraverkostoon ja uuteen IT-teknologiaan on luonut Frejan mukaan edellytykset lähetysmäärien kasvuun 722 000:sta 758 000:een. Pohjoismaissa toimiva konserni perusti tytäryhtiön Shanghaihin Kiinaan 1. maaliskuuta 2016.