MAN - Vaihtoautot

Väylävirasto ja Proxion ovat allekirjoittaneet sopimuksen ratasuunnitelman laatimisesta 75 kilometrin mittaiselle Seinäjoki-Vaasa-rataosalle. Tavoitteena on yhteysvälin Seinäjoki-Vaasa henkilöliikenteen matkanopeuden ja turvallisuuden parantaminen geometriavirheitä korjaamalla ja tasoristeysjärjestelyjä uudistamalla. Työssä tarkastellaan myös nopeudennoston edellyttämät toimenpiteet ja suunnitellaan kaksi uutta asemapaikkaa.

Hankkeen tavoitteena on nostaa rataosan nopeus nykyisestä 120 km/h nopeudesta 140 km/h nopeuteen sekä korjata nopeutta rajoittavat selkeät kohteet. Ratasuunnitelman pohjana toimii vuonna 2019 laadittu tarvemuistio ja alustavat selvitystyöt. Rataosalla on päivittäistä henkilöliikennettä ja satunnaista tavaraliikennettä. Rataosa on sähköistetty 2011. Rataosan kiskot ovat pääosin vuonna 1962 asennettua jatkuvaksi hitsattua kiskoa. Ratasuunnitelmaan sisältyy nopeuden noston suunnittelun lisäksi Vaasan ja Tervajoen asemajärjestelyiden suunnittelu.

-Projektissa on mukana Proxionion tekniikan alat: rata-, geo-, turvalaite-, sähkörata- sekä vahvavirtasuunnittelu, kertoo liiketoimintajohtaja Mikko Saarinen Proxionilta. -Lisäksi vastaamme projektinhallinnasta sekä turvallisuudesta ja riskienhallinnasta. Suunnittelussamme hyödynnetään vahvasti tietomallinnusta.

Proxion toimii hankkeessa pääsuunnittelijana, apunaan yrityksellä on alikonsultteina A-Insinöörit sekä Destia. Tilauksen kokonaisarvo on lähes miljoona euroa ja aloituksen aikataulu on tiukka, sillä suunnittelun aloitus on viivästynyt alkuperäisestä lähes vuodella. Ratasuunnitelma on teknisen suunnittelun lisäksi hallinnollinen suunnitelma, jossa korostuu vuorovaikutus eri sidosryhmien kanssa.

-Ratasuunnitelma sijoittuu kuuden eri kunnan Seinäjoen, Vaasan, Laihian, Isokyrön, Mustasaaren ja Ilmajoen alueelle. On tärkeää, että kaikki ratasuunnitelman sidosryhmät pääsevät osallistumaan suunnitteluun, kuvailee Anias projektikokonaisuutta. -Vuorovaikutuksen ja sidosryhmätyöskentelyn lisäksi vaikutusten arvioinnit korostuvat ratasuunnitelmassa.

Aikataulun viivästyminen on aiheuttanut resursointihaasteita ja avaammekin jälleen uusia työpaikkoja niin rata- kuin geosuunnittelun tiimeihimme, päättää Saarinen.