TIP-Trailer services

Falken tuo raskaille talvirenkaat

Falken tuo markkinoille kuorma- ja linka-autoille ohjaaviin pyöriin S1011 ja vetopyöriin S1012 talvirenkaat. Falken renkaat on japanilaisen Ohtsu Tire and Rubber tehtaan tuotteita, jotka ovat saaneet hyvän jalansijan Pohjois-Amerikassa. Eroopassa Falken renkaita on myyty 1980-luvun lopulta saakka. Ne tunnetaan edullisista hinnoistaan.


Conti-Pressure-Check säästää

Väärä ilmanpaine renkaissa lisää renkaiden ja polttoaineen kulutusta, pidentää jarrutusmatkaa, johtaa rengasvaurioihin, onnettomuuksiin. Henkilöautoissa niitä torjutaan EU:n (huonolla) automaattisella paineenvaroitusjärjestelmällä. Raskaassa liikenteessä vastaava puuttuu, vaikka vahingot ovat seurauksiltaan paljon pahemmat. 90% raskaan liikenteen rengasvaurioista saavat alkunsa väärästä ilmanpaineesta.

Continentalin uusi renkaiden ilmanpainetta valvova Conti-Pressure-Check kostuu painesensoreista ja keskusyksiköstä, mahdollisesti myös ulkoisestaantennista jos langaton radioyhteys mättää.

Sensorit, tunnistimet, on pantu pieniin kumitaskuihin, jotka sijoitetaan renkaiden sisäpuolelle. Ne toimivat myös perävaunun renkaissa. Ne mittaavat ilmanpainetta ja lämpötilaa. Toiminta-ajaksi ilmoitetaan 600 000 km tai kolme vuotta. Elinaikanaan ne voidaan siirtää kuluneesta renkaasta uuteen.

Keskusyksikkö (CCU) vastaanottaa sensorisignaalit langattomasti tai ulkopuolisen antennin kautta ja jatkaa tiedot erilliseen näyttöruutuun kojetaulussa. Näyttö voidaan myös istuttaa auton omaan näyttöruutun, jos sen kapasiteetti riittää. Siitä tieto voi välittyä myös kuljetusyrityksen omaan valvomoon saakka.

Conti-Pressure-Check säästää käyttökustannuksissa 1500 euroa vuodessa kaksiakselisessa vetoautossa ja puoliperävaunussa keskimäärin 150 000 km:n ajomatkalla vuodessa, Continental laskee.

 


Norjaan kuljetusrikosten torjuntayksikkö

Norjan tielaitos on perustanut rikostorjuntayksikön torjumaan kasvavaa kansainvälistä järjestäytynyttä kuljetusrikollisuutta. Yksikön johtaja on Jon Molnes.

- Kansainvälisillä verkostoituneilla rikosliigoilla on mafianomainen rakenne. Lievät rangaistukset ja suuret voittomahdollisuudet houkuttelevat niitä, Molnes perustelee. Hän painottaa kuljetuspalvelujen ostajien vastuuta selvittää palvelujen tuottajien taustoja.

- Raskaan liikenteen kuljetustoiminnassa tekninen manipulointi sekä kuljettajakorttien, ajokorttien ja ajopaperien väärentäminen on jatkunut pitkään, Molnes toteaa.

Norjan tielaitos on perustanut vihjekanavan johon toivotaan vihjeitä rikollisesta toiminnasta  kumipyöräkuljetuksissa osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Valtiovarainministeriössä Suomen Tulli ja sisäministeriössä korkein poliisihallinto eivät näe Suomessa järjestäytynyttä kuljetusrikollisuutta.



Dräger Alcotest 3820 testivoittaja

Kippari-lehti testasi alkometrit heinäkuun numerossa (7/2016) ja testivoittajaksi ylsi Dräger Alcotest 3820 -alkometri. Testissä oli mukana viisi helposti mukana kuljetettavaa polttokennosensori-alkometriä, jotka ovat käytössä halpamittareita luotettavampia.

Dräger 3820 sai kiitosta nopeasta testiin aktivoitumisesta ja näppärästä koostaan. Lisäksi selkeä näyttö ja testin ainoana suomenkieliset opastetekstit sekä selvät merkkiäänet tekevät laitteesta helpon käyttää vaativammissakin olosuhteissa. Puhallussuukappaleen suojakansi suojaa laitetta huonossa kelissä. Testivoittaja saavutti kokonaisarvosanaksi peräti 9,0 ja sitä kuvailtiin loppuarvostelussa ”laadukkaaksi, nopeaksi ja käyttövarmaksi kompaktin kokoluokan laitteeksi veneilijän käyttöön”.

 


Kiiminki - Yli-Ii -tieosuuden levennyshanke käyntiin

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on käynnistänyt tie- ja rakennussuunnitelmien laatimisen maantielle 849 välille Kiiminki – Yli-Ii.  Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa. Maantien kantavuutta parannetaan ja poikkileikkausta suunnitellaan levennettäväksi. 

Hankkeesta laaditaan tiesuunnitelman valmistumisen jälkeen erillinen rakennussuunnitelma, joka valmistuu toukokuun 2017 loppuun mennessä. Hankkeen toteuttamiseen on budjetoitu noin 8 M€ valtion korjausvelkaohjelman 2016-2018 mukaisesti. Tarkka rakentamisajankohta ei ole vielä tiedossa.


Erikoisöljyä Volvoihin

Liqui Moly tuo markkinoille uusimmille Volvo-henkilöautomalleille sopivan Special Tec V 0W-20 -erikoisöljyn. Öljyn viskositeetti on 0W-20. Valmistajan mukaan se vähentää polttoaineen kulutusta ja voitelee moottorin kaikki osat nopeasti ja luotettavasti myös talvikäynnistyksissä.

Uudella öljyllä on Volvon VCC RBS0-2AE -hyväksyntä ja se sopii siten uusimmille malleille, jotka tarvitsevat tällä hyväksynnällä varustettua öljyä. Vanhemmille malleille on ollut tarjolla jo useamman vuoden ajan Special Tec V 0W-30 joka on nyt myös saanut Volvon virallisen VCC 95200377 -hyväksynnän.

LIQUI MOLYn Special Tec -tuotevalikoimaan kuuluu öljyjä, jotka sopivat erityiselle, tarkasti rajatulle ajoneuvoryhmälle. Nimeä seuraava kirjain osoittaa, mille merkille öljy on kehitetty. Special Tec V Volvolle, Special Tec F Fordille ja Special Tec F Eco Fordin Eco Boost -moottoreille.


EU haluaa älykkäämpiä piirtureita

EU:n kuljetusvaliokunta haluaa nykyistä älykkäämpiä piirtureita kuorma- ja linja-autoihin. Kabotaasivilppien poistamiseksi perätään samantyyppistä gps-pohjaista sensoria, jota käytetään Saksassa tiemaksujen keräämiseksi. Kaikki tiedot kerättäisiin koko EU:ta käsittävään tietopankkiin.

EU-komission kuljetusvaliokunta lausuu: Parlamentti peräänkuuluttaa nykyistä parempaa välineisitöä valvontaan ja nykyistä älykkäämpää piirturia ammattimaiseen käyttöön varmistamaan kabotaasikuljetusten asianmukaisen, tehokkaan ja tasa-arvoisen toteutuksen olemassa olevan lainsäädännön mukaisesti.

Jos piirturi lähettäisi tarkan tiedon auton kulloisestakin sijainnista, olisi helppo valvoa omalla kuljettajakortilla ajavan kuljettajan ajoa koko Euroopan alueella.

Kabotaasin osalta halutaan nykyistä selkeämpiä  sääntöjä tehostamaan kabotaasiliikenteen valvontaa. Samalla vastustetaan liikenteen vapauttamista ennen kuin sen edellyttämät lailliset puitteet on vahvistettu.


Mutteriosoitin kuorma-autoille

Urban Lindgren Ruotsin Burträsk´ssä on kehittänyt osoittimen, joka yksinkertaistaa pyöränmutterien tarkastuksen. 30 vuotta ammattikuljettajana Lindgren koki myös onnettomuuden, jossa pyörä irtosi hänen autostaan päätiellä. Siitä syntyi Lindgrenin mutteriosoitin.

- Perinteisellä vipuvarrella ja hylsyllä kestää mutterien tarkastus keskimäärin 80 sekuntia rengasta kohti. Muutteriosoittimella tarkastus kestää kaksi sekuntia per rengas, Lindgren sanoo.

Mutteriosoitin kiinnitetään hattuna mutteriin. Siinä on nuoli, joka näyttää jos mutteri on irtoamassa, jos pyöränlaakeri käy kuumana tai jos vanne ja napa ovat epätasapainossa.


Ilmavoimien kuljetuslentokoneet toimintaharjoitukseen

Satakunnan lennoston Tukilentolaivue järjestää 15.–19. elokuuta Sora 2016 -lentotoimintaharjoituksen Kaakkois-Suomessa.  Harjoitukseen osallistuu ilmavoimien yhteys- ja kuljetuskonekalustoa, monitoimihävittäjiä sekä maavoimien kuljetushelikoptereita.

Sora 2016 -lentotoimintaharjoituksen tavoitteena on perehdyttää ilmavoimien yhteys- ja kuljetuskonetoimintaan sekä maavoimien helikopteritoimintaan osallistuvaa henkilöstöä taktisen lentotoiminnan erityispiirteisiin.

Harjoitukseen osallistuu Tukilentolaivueesta kaksi CASA C-295M -kuljetuskonetta ja kolme Pilatus PC-12 NG -yhteyskonetta sekä kaksi Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan NH90-kuljetushelikopteria. Lisäksi harjoitustoimintaa tuetaan Karjalan lennoston Rissalan tukikohdasta toimivan Hornet-monitoimihävittäjäkaluston lennoilla.

Harjoituksen lentotoiminta ajoittuu harjoituspäivinä aikavälille kello 7–22. Lentotoiminta tapahtuu Utin lentotukikohdasta käsin ja suuntautuu Kaakkois-Suomen alueelle sekä Jyväskylään, Kuopioon, Ouluun ja Kajaaniin rajautuville harjoitusalueille.

Harjoituksen aikana kuljetus- ja yhteyskoneet sekä helikopterit suorittavat muun muassa lentoja matalilla korkeuksilla ja harjoittelevat henkilö- ja materiaalipudotuksia laskuvarjolla. Lisäksi koneet vierailevat Immolan ja Selänpään pienlentopaikoilla harjoittelemassa toimintaa pieniltä ja päällystämättömiltä kiitoteiltä. Harjoituksessa käytetään lentokoneiden omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja, jotka voivat näkyä ilmassa kirkkaina valoilmiöinä.


Conti Hybrid lisää

Perävaunurengas Conti Hybrid HT3 385/55 R22.5 täydentää Conti Hybrid-sarjaa. Conti Hybrid on kehitetty erityisesti yhdistelmäkäyttöön kauko- ja paikallisliikenteessä.


Dunlopilta jokasään rengassarja kuorma-autoille

Uuteen tuotesarjaan kuuluu SP346 ohjaaviin pyöriin, SP446 vetopyöriin ja SP246 perävaunupyöriin. Goodyear Dunlop ilmoittaa renkaiden antavan 10% entistä pitemmän ajomatkan ja paremman polttoainetalouden verrattuna edeltäjiin. Renkaat täyttävät myös EU:n talvirengasvaatimukset kuorma-autoille ja niillä on 3PMSF-merkintä (3-Peak-Mountain-Snowflake) ohjaavilla ja vetorenkailla sekä M+S merkintä sarjan kaikilla kolmella rengastyypillä.


Näin Skandinaviassa, vain ei Suomessa: 131 000 Tkr sakkoa piirturivilpistä

Bulgarialaisen kuljetusliikkeen makedonialainen kuljettaja harhautti poliisia Jylland´ssa Tanskassa todistelemalla lomailleensa kahden viimeksikuluneen vuorokauden aikana, jolloin piirturista puuttui ajotiedot. Miehen osoitettiin kuitenkin kuljettaneen rahtia "lomapäivät" läpeensä. Puuttuneen kuljettajakortin tilalle kuljettaja esitti väärennettyjär asiapapereita.

Kuljettaja tuomittiin helmikuussa 10 vuorokauden ehdolliseen vankeuteen kuuden kuukauden koeajalla, kuuden vuoden maahantulokieltoon ja 131 000 Tanskan kruunun sakkoon. Bulgarian rekisterissä oleva kuorma-auto takavarikoitiin myytäväksi,  jollei sakkoa maksettaisi kahden kuukauden sisällä.

Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa vastaavanlaisia tapauksia paljastuu solkenaan laittoman kabotaasin yhteydessä. Suomen tullin ja poliisin mukaan vastaavat väärinkäytökset ovat hyvin harvinaisia. EU:n nk. halpamaiden kuljetukset Suomen teillä ovat moninkertaiset Skandinavian maihin verrattuna Suomen lepsujen rengassääntöjen ja käytännössä olemattoman valvonnan johdosta.

 


Transformers -saaga saa jatkoa

Tuleva, Michael Bayn ohjaama “Transformers: The Last Knight” on jo viides kokopitkäelokuva suositussa Transformers -elokuvasarjassa.

Saksalaiseen Daimler-konserniin kuuluva yhdysvaltalainen Western Star Trucksilmoittaa olevansa jo toistamiseen virallinen kuorma-autotoimittaja tulevassa Transformers elokuvassa.  Kesäkuussa 2017 yhdysvalloissa ensi-iltansa saavan, sarjakuvaseikkailuun perustuvan Transformers: The Last Knight -elokuvan yksi päätähdistä eli Optimus Prime on Western Star 5700XE -kuorma-auto. Elokuvassa tulee esiintymään myös Western Star 4900EX hinausauto (Decepticon Onslaught).  


Fassista Cranabin enemmistöosakas

Italialainen nosturivalmistaja Fassi on ostanut investointiyhtiö Z-forestabin osuuden ruotsalaisesta nosturivalmistaja Cranab Groupista. Osakekaupoilla Fassi on kasvattanut omistusosuuttaan Cranabista 31 prosentista 72 prosenttiin. Loput osakkeista omistaa edelleen Cranab Groupin hallituksen puheenjohtaja Hans Eliasson.

Fassin toimitusjohtaja Giovanni Fassin mukaan puutavaranostureiden valmistukseen erikoistunut Cranab on erinomainen lisä yhdistyttynä Fassin tuotemallistoon.

- Uuden nosturimalliston kehitysyhteistyö tulee olemaan tärkeässä roolissa kuormausnosturisegmentin kasvussa tulevaisuudessa, Fassi sanoo.


Puola: Muutoksia tiemaksunkeruujärjestelmään A4-tiellä

Puolan moottoritie A4 Katowice-Krakova otetaan käyttöön uusi elektronien tiemaksunkeruujärjestelmä. Yksityisen Stalexport Autostrade Malopolskan (SAM) ylläpitämä järjestelmä vaatii A4Go -järjestelmän. Nykyiset järjestelmät eivät toimi ko. tieosuudella.

Lisätietoja palveluntarjoajalta