MAN - Vaihtoautot

Malminkenttä 30.12.2020: Helsinki valitti HO:n päätöksestä - KKO ei päättänyt ottaako käsittelyyn

Malmin lentokenttäyhdistyksen ja Helsingin kaupungin välisen maa-alueen riita-asian tilanne on tällä hetkellä seuraava:

Kaupunki on valittanut hovioikeuden päätöksestä kaupungin turvaamistoimiasiassa korkeimpaan oikeuteen. Korkein oikeus ei ole vielä päättänyt, ottaako se valitusta käsittelyyn.

Pääasiassa käräjäoikeus antoi tuomion 23.12.2020 ja lentokenttäyhdistys on ilmaissut tyytymättömyytensä tuomioon. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen. Käräjäoikeuden päätöksestä lentokenttäyhdistys haki toimeenpanokieltoa hovioikeudesta 23.12.2020, mutta tämä hakemus hylättiin 28.12.2020. Muutosta käräjäoikeuden tuomioon on haettava viimeistään 22.1.

Malmin lentokenttäyhdistyksen hallitus yhdessä asianajotoimiston kanssa työstää jatkotoimia.


 


Liikennepalvelulain ja raideliikennelain muutokset voimaan vuodenvaihteessa

Koronatilanteen vuoksi liikennepalvelulakiin ja raideliikennelakiin tehdyt muutokset tulevat voimaan pääosin 1. tammikuuta 2021. Osa liikennepalvelulain muutoksista on luonteeltaan teknisiä.

Tasavallan presidentti vahvisti lait 30. joulukuuta 2020.

Lue lisää...


SIL: Eduskunnan edellyttämä pääkaupunkiseudun yleisilmailu varmistettava! (2020-12-30)

Malmin lentokenttä sai häädön

Suomen Ilmailuliitto (ent. Suomen Ilmapuolustusliitto) on 30.12.2020 julkistanut seuraavan kannanoton:

Hallituksella on edelleen eduskunnan asettama, voimassa oleva vastuu toteuttaa ratkaisut Malmin ilmailutoimintojen jatkumiselle hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä pääkaupunkiseudusta.

Helsingin kaupunki on 23.12.2020 ilmoittanut ryhtyvänsä toimiin ilmailutoiminnan estämiseksi Helsinki-Malmin lentoasemalla. Malmin lentokenttäyhdistyksen ja Helsingin kaupungin välistä kiitotien maanvuokran riita-asiaa on käsitelty käräjäoikeudessa vuosi, ja asiassa on annettu nyt ensimmäinen päätös. Päätöksessä käräjäoikeus on hyväksynyt kaupungin kanteen häätövaatimuksen. Päätös ei ole lainvoimainen, ja sen käsittely jatkunee ylemmissä oikeusasteissa.

Suomen Ilmailuliitto edustaa harraste- ja urheiluilmailun kattojärjestönä jäseniään ja kiirehtii nyt pääkaupunkiseudun yleisilmailun ratkaisua. Liiton jäsenyhdistysten ja koko Suomen pienilmailun keskeinen toiminta-alue on pääkaupunkiseutu, jonka on oltava järkevästi saavutettavissa ilmateitse.

Pääkaupunkiseutu tarvitsee lentokentän pienkoneille – myös eduskunta edellyttää sitä

Helsinki-Malmi on ainoa pääkaupunkiseudun pienkonelentokenttä. Suomen Ilmailuliitto on pyytänyt vuonna 2016 Finavialta tarjouksen yleisilmailutoimintojen järjestämisestä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Silloin Finavia ei nähnyt tälle mahdollisuutta. Kentän yleisilmailukäyttö on kuitenkin Finavian mukaan mahdollista normaalien palveluehtojen mukaisesti.

Eduskunta vaatii huhtikuussa 2018 asettamassaan lausumassa (Lex Malmi), että “valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä.”

Hallitus on esittänyt lausuman toteuttamistoimenpiteeksi valtionavustusten (5 340 000 euroa) myöntämistä muille eteläisen Suomen lentopaikoille. Eduskunta on toistuvasti hylännyt nämä esitykset. LVM:n tukea viime vuosina saaneet kentät eivät pidä itseään Malmia korvaavina.

Hallituksella on siis edelleen eduskunnan asettama, voimassa oleva vastuu toteuttaa ratkaisut Malmin ilmailutoimintojen jatkumiselle hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä.

lmailuliitto esitti ministerille uuden lentokentän perustamista

Mikäli Helsinki-Malmin lentoaseman lentotoiminnan estäminen sallitaan, on hallituksen ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin Helsingin seudun ilmailutoiminnan jatkuvuuden takaamiseksi joko omistajaohjauksen kautta (Helsinki-Vantaan käyttö) tai rakentamalla uusi lentokenttä. Suomen Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikka esitti 2.11.2020 liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle asian edistämiseksi konkreettisen ehdotuksen työryhmän perustamisesta uuden, monitoimisen yleisilmailukentän perustamiseksi.

Mikäli uuden lentokentän rakentamiseen päädytään, sen tulee sijaita enintään noin 30 kilometrin ja enintään noin 20 minuutin ajomatkan päässä nykyisestä Helsinki-Malmin lentokentästä. Kentän tulee mahdollistaa kaikkien Malmin ilmailutoimintojen jatkuminen: aikatauluttamaton ilmatie pääkaupunkiseudulle, koulutus, rajanylityspaikka, huolto- ja korjaustoiminta sekä ilmailuyhteisön muodostuminen.

Järkevintä olisi säilyttää toiminta nykyisellä paikallaan

Malmin osalta valtiolla on myös eduskunnan valtuutus ja käytännön työvälineet vaikuttaa asiaan suoraan Helsingin kaupungin suuntaan. Suomen Ilmailuliiton mielestä kaikkein järkevintä olisi säilyttää Malmi ilmailukäytössä. Lukuisat alkuperäisten päätösten jälkeen ilmenneet tosiseikat ovat muuttaneet merkittävästi edellytyksiä ja perusteita alueen muuttamista muihin tarkoituksiin. Malmin osalta kyseessä on myös suurempia kansallisia ja kansainvälisiä kulttuuri- ja luontoarvoja, joita ei voida siirtää, vain menettää.

Missään tapauksessa lentotoimintaa ei saa sallia lopetettavan ilman selkeää osoitetta nykyiselle lentotoiminnalle, kentällä oleville ilma-aluksille ja muille ilmailutoiminnoille. Lentotoiminnan jatkuvuus pääkaupunkiseudulle ja pääkaupunkiseudulta pienkoneilla on taattava yleisen liikkumisen, sähköisen ilmailun, lentokoulutuksen ja harrasteilmailun mahdollisuuksien takaamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön on ryhdyttävä välittömästi toimenpiteisiin tilanteen ratkaisemiseksi eduskunnan lausuman edellyttämällä tavalla.

Suomen Ilmailuliitto on yhteydessä ministeriöön asian edistämiseksi.

Lex Malmi-lausuma on edelleen voimassa.

Lex Malmi 2020.

(Tekstin lihavoinnit toimituksen. Toim.huom.)



Automaattinen lukitusjärjestelmä estää kaappauksia

Ympäristöyritys Renova  on yhdessä Safedriving-yhtiön kanssa kehittäneet automaattisen lukitusjärjestelmän estämään raskaiden ajoneuvojen kaappauksia.

Terroriteko vuonna 2017 Tukholmassa, jossa kuorma-auto kaapattiin ja ajettiin täydellä vauhdilla ihmisten joukkoon Drottninggatanilla, aloitti turvajärjestelmän kehittämisen Renovalla vastaavanlaisten kaappausten estämiseksi. Renovan raskaiden jäteautojen ympäri 360 astetta näyttävien kameroiden lisäksi on nyt syntynyt yli vuoden ajan testattu automaattinen lukitusjärjestelmä.

Lue lisää...


Isuzu D-Max pickupille viisi tähteä tiukennetussa Euro NCAP testissä

Ensimmäisenä ja toistaiseksi ainoana pickupina on Isuzu D-Max saanut täydet viisi tähteä Euro NCAP kovennetussa turvatestissä 2020.

Perinteisesti kuljetusajoneuvot ovat kolariturvallisuuden ja kuljettajan tukitoimintojen osalta lahanneet henkilöautojen perässä. Uusi D-Max asettaa näin uusia lähtökohtia pickupien turvallisuudelle.

Lue lisää...


Tanska entistäkin tiukempi ulkomaisia kuljettajia kohtaan

Tanskan raskasta liikennetä valvova poiiisi näyttää yhä selvemmin, ettei siedä ulkomaalaisten kuljettajien vilppejä liikenteessä. Bulgarialainen kuljettaja pysäytettiin joulun alla Keski- ja Länsijyllannin poliisin toimesta. Poliisi ihmetteli heti sitä, että virtayhteys piirturiin oli katkaistu toistuvasti. Osoittautui että kuljettaja oli ajanut yhtä soittoa 19 tuntia vuorokaudessa.

Lue lisää...


Gasum: Lappeenrantaan toinen kaasutankkausasema keväällä 2021

Energiayhtiö Gasum rakentaa uuden kaasutankkausaseman Lappeenrantaan. Kyseessä on alueen toinen Gasumin tankkausasema ja se tulee palvelemaan sekä raskasta liikennettä että henkilöautoja. Asema tukee Gasumin määrätietoista tavoitetta vahvistaa tankkausasemaverkostoaan Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Gasum laajentaa jakeluverkostoaan Kaakkois-Suomessa avaamalla toisen kaasutankkausaseman Lappeenrantaan. Aseman rakennustyöt ovat alkaneet joulukuussa, ja uuden tankkausaseman on tarkoitus valmistua arviolta maalis-huhtikuussa 2021.

Lue lisää...


HO hylkäsi Malminkenttä-pyynnön häädön keskeytyksestä (2020-12-28)

Käräjäoikeus antoi tuomion lentokenttäaluetta koskevassa riita-asiassa 23.12.2020 ja Malmin lentokenttäyhdistys jätti toimeenpanon keskeytyspyynnön hovioikeuteen 23.12.2020. Malmin lentokenttäyhdistys on ilmoittanut tyytymättömyytensä käräjäoikeuden päätöksestä. Hovioikeus on hylännyt pyynnön toimeenpanon keskeytyksestä 28.12.2020. Yhdistys suunnittelee jatkotoimia yhdessä asianajotoimiston kanssa. Malmin lentokenttäyhdistyksen hallitus tiedottaa lisää 29.12.2020.


Konttipula 2021: 40-jalkaiset ongelma, Suomessa ei-oota, MSC:ltä viikolla 9

Merirahdin kuljetus romahtaisi, jos merikonteista luovuttaisiin. Opiskelija Kari Jalkasen Turun ammattikorkeakoulussa taannoisen opinnäytetyön mukaan konttikuljetukset globaalisti nousivat vuoden 1996 n. 50 miljoonasta TEU:sta n. 170 miljoonaan vuonna 2013. Yksi TEU tarkoittaa yhtä 20 jalan konttia vastaavaa rahtimäärää. 

Alkuvuotena 2021 logistiikka-alan ammattilaisille harmia tuottaa etenkin 40 jalan konttien puute Aasiassa. Puute haittaa rahtipalveluiden tarjontaa nimenomaan Aasiasta Suomeen. 20-jalkaisiin kontteihin turvautuminen ei ole hyvää bisnestä. Kahdessa 20-jalkaisessa kontissa yhden 40-jalkaisen kontin asemesta rahti on valtavasti kalliimpi. 

Lue lisää...


Hyvää joulua ja parempaa tulevaa vuotta!

KuljetusNet toivottaa lukijoilleen hyvää joulua ja menestystä tulevalle vuodelle!


Moskova ykköseksi e-busseilla

Vuoden 2020 päättyessä Moskovassa on 500 sähköbussia, eniten Euroopan suurkaupungeista. Lontoossa on 300, Pariisissa 259 ja Berliinissä 200 sähköbussia. Moskova on saavuttanut ennätysmääränsä vain kahdessa vuodessa ensimmäisen sähköbussin tulosta kaupungin liikenteeseen. Sen jälkeen sähköbussit ovat kuljettaneet 55 miljoonaa matkustajaa - tänään 40 kaupunkilinjalla 350-400 km:n matkasuoritteella päivässä.

Lue lisää...


Toyota vetybussilla, Caetanolla ja Finlogilla Eurooppa-valloitukseen

Toyota Motor Europen ja Salvador Caetanon omistama Toyota Caetano Porugal investoi 39,1 miljoonaa euroa Toyota-Caetano vetybussin läpilyöntiin Euroopassa. Toyota ostaa 61,94% Caetano Busin osakkeista 16 miljoonalla ja 49% Finlogista 22,7 miljoonalla eurolla.

Lue lisää...


Käräjäoikeus päätti Malmin lentoaseman kiitotien maanvuokra-asiassa – prosessi jatkuu (2020-12-23)

Malmin lentokenttäyhdistyksen ja Helsingin kaupungin välistä riita-asiaa on käsitelty käräjäoikeudessa vuosi, ja asiassa on annettu nyt ensimmäinen päätös. Päätöksessä käräjäoikeus on hyväksynyt kaupungin kanteen häätövaatimuksen. Malmin lentokenttäyhdistys ry on kertonut jättävänsä tänään 23.12.2020 virka-ajan puitteissa toimeenpanon keskeytyspyynnön hovioikeuteen.

Prosessi jatkuu tulevina vuosina.

Käräjäoikeuden päätöksen johdosta prosessi jatkuu edelleen, sillä päätös ei ole lainvoimainen. Lentokenttäyhdistykseltä saadun tiedon mukaan yhdistys tutkii asianajajiensa kanssa asiaa ja päättää jatkotoimista loppuvuoden aikana. Joka tapauksessa ilmailutoiminta voi edelleen jatkua normaalisti Helsinki-Malmin lentoasemalla toistaiseksi.

Kevään Malmivaaleissa arvioitava muuttunutta tilannetta

Huhtikuussa järjestetään kuntavaalit, jotka voivat olla ratkaisevat myös Malmin lentoaseman hyväksi. Tilanne on muuttunut merkittävästi siitä, kun alkuperäisiä päätöksiä on tehty. Ilmailu muuttuu, kenttäalueella on ilmennyt merkittäviä, suojeltavia luontoarvoja ja rakennettavuuden kustannukset ovat osoittautuneet ylettömiksi taloudellisen kannattavuuden kannalta. Asemakaavassa alue on lentokenttä, eikä kaavamuutoksia sen suhteen ole vireillä.

Malmi on nostanut esiin myös suoran kansalaisdemokratian oikeutuksen

Seuraava kaupunginvaltuusto tulee päättämään mm. Helsingin ensimmäisen neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämisestä. Aloitteen ovat perustaneet ylipormestari Raimo Ilaskivi, Lex Malmi -aloitteen Kim Korkkula ja Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen.

Timo Hyvönen seuraa tilannetta mielenkiinnolla: "Riittävä kannattajamäärä on jo kerätty, ja uusi valtuusto tulee päättämään, kannattaako se kansalaisten mielipidettä. Tästä ja Malmin ilmailukäytöstä kerätään valtuustoehdokkaiden mielipiteet ja kannat malmivaalit.fi -sivustolle äänestäjien avuksi."

Prosessit etenevät useilla rintamilla

Malmin lentoasema-asiassa on menossa useita muitakin prosesseja hallinto-oikeuden eri asteissa, Helsingin kaupungin tarkastuslautakunnassa, ympäristöministeriössä, Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa ja useissa muissa toimielimissä.

Lentokenttäalueen suojeluesityksestä (esitetty 2015) on odotettavissa ympäristöministeriön päätöksiä vuoden 2021 aikana. Kenttäalueella on voimassa vaarantamiskielto, kunnes esitys saa lainvoiman.

Malmin lentokenttäyhdistys ry:n lisäksi kentän säilyttämistä ajaa yhdistys Malmin lentoaseman ystävät ry (www.malmiairport.fi), jonka toiminnan tarkoituksena on Malmin lentokentän toiminnan säilyttäminen nykyisellä paikallaan sekä lentokentän toiminnan kehittäminen, edistäminen ja tukeminen. Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on myös vaalia ja suojella Malmin alueen monimuotoista luontoa ja rakennettuja kulttuurikohteita ja -ympäristöjä, vaalia niiden ominaisluonnetta ja erityispiirteitä sekä edistää niiden kestävää hoitoa ja käyttöä. Lisäksi yhdistyksen tarkoituksena on dokumentoida, tallentaa ja välittää alueen aineettomaan ja aineelliseen kulttuuriperintöön liittyvää tietoa.


 


Eduskunnan oikeusasiamies nuhteli Helsinkiä jo neljännen kerran Malmin lentokenttäasiassa

Eduskunnan oikeusasiamies on antanut Helsingin kaupungille jo neljännen huomautuksen Malmin lentoasemaa koskevien tietopyyntöjen käsittelyssä tapahtuneista lainvastaisista laiminlyönneistä. Lausunnossa arvioituja tietopyyntöjä ovat lähettäneet yksityiset kansalaiset ja Malmin lentoaseman ystävät ry.

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin päättelee lausunnossaan seuraavaa:

Lue lisää...


LVM päätti joukkoliikennetuen kohdentamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö on päättänyt seitsemännessä lisätalousarviossa myönnetyn 100 miljoonan euron joukkoliikennetuen kohdentamisesta.

Rahoituksella tuetaan joukkoliikenteen palvelutason turvaamista koronatilanteen pitkittyessä sekä pyritään varmistamaan nykyisten joukkoliikenteen kehittämishankkeiden jatkuvuus. Lisäksi rahoituksella voidaan edistää uusia kehittämistoimenpiteitä.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!