Raskone – nopeasti takaisin tielle

Pohjolan Liikenteen pikavuorobussit TRE-HKI-reitille

Pohjolan Liikenne kertoo jättäneensä hakemuksen pikavuoroliikenteen aloittamisesta Tampere-Helsinki-välillä, ELY-keskukselle viime vuoden lopussa. Vuorojen liikennöinti käynnistyy 21. maaliskuuta, jos viranomainen hyväksyy lupahakemukset. Liikenteen käynnistyessä tullaan Tampereelle rekrytoimaan seitsemän linja-autonkuljettajaa.

Arkipäiville on suunniteltu seitsemän bussivuoroa kumpaankin suuntaan. Lauantaisin ja sunnuntaisin vuoroja on kolme molempiin suuntiin. Lisäksi erilaisten tapahtumien yhteydessä voidaan liikennöidä myöhäisvuorot kumpaankin suuntaan.

Uusi reitti alkaa Tampereella Pyynikintorilta, josta se etenee Keskustorin, Kalevan, jäähallin ja Hervannan kautta Helsinkiin. Pääkaupunkiseudulla pikavuoro pysähtyy ennen Kampin linja-autoasemaa Vantaan Keimolassa, Pirkkolantien pikavuoropysäkillä ja Helsingin Oopperalla.


Vienti laski viime vuonna

Vientilukemien osalta viime vuoden luvut näyttävät mollivoittoisilta Suomen kannalta. Tullin ennakkotilaston mukaan Suomen tavaraviennin arvo oli marraskuussa lähes 4,3 miljardia euroa eli viisi prosenttia pienempi kuin vuoden 2014 marraskuussa. Tammi-marraskuun yhteenlaskettu vienti laski neljä prosenttia. Tuonti laski marraskuussa kolme prosenttia ja oli arvoltaan 4,5 miljardia euroa. Tuonti vuoden alusta laski seitsemän prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Tammi-marraskuussa vienti EU-maihin laski kaksi prosenttia ja ulkokaupan vienti väheni seitsemän prosenttia. Samalla ajanjaksolla tuonti EU-maista säilyi edellisvuoden tasolla kun taas tuonti EU:n ulkopuolelta laski 16 prosenttia.


Scania nousi pohjoismaiden markkinajohtajaksi raskaissa kuorma-autoissa

Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2015 kaiken kaikkiaan 2111 kokonaismassaltaan vähintään 18-tonnista kuorma-autoa. Näistä 794 oli Scanioita, jolloin markkinaosuudeksi tuli 37,6 prosenttia. Tällä markkinaosuudella Scaniasta tuli vuoden 2015 markkinajohtaja Suomessa. Lisäksi Scania saavutti markkinajohtajuudet myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Suoessa raskaiden kuorma-autojen kokonaismarkkinat kasvoivat vuonna 2015 edelliseen vuoteen verrattuna vajaalla 10 prosentilla. Scanian osalta kasvua oli reilut 18 prosenttia. Valmistaja luettelee menestykseen johtaneiksi seikoiksi muun muassa teknisen luetettavuuden sekä varsin polttoainetaloudellisiksi osoittautuneet Euro 6 -moottorit.



Kansainvälistä logistiikan koulutusta Jyväskylässä

Logistiikkainsinöörejä on koulutettu Jyväskylässä jo yli 50 vuotta, mutta myös englanninkielinen logistiikan koulutus on saanut vahvan jalansijan: sitä on tarjottu Jyväskylässä 20 vuotta. Täysin englanninkielistä logistiikan Bachelor -tutkintoa ei voi suorittaa missään muualla Euroopassa kuin Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kertoo JAMK tiedotteessaan.

JAMKin mukaan erityistä ohjelmalle on se, että työllistymisprosentti on ollut alusta asti korkea.  Koulutus on houkutellut myös erityisen paljon naishakijoita monista insinööriohjelmista poiketen.

Hakuaika JAMKin englanninkielisiin ohjelmiin alkaa 8.1.


Metsäkonealan lakonuhka voimistui

Valtakunnansovittelijan johdolla maanantaina ja tiistaina käydyissä metsäkonealan työehtosopimusneuvotteluissa ei Puuliiton mukaan ole päästy eteenpäin. Sovittelua jatketaan torstaina 7. tammikuuta. Mikäli ratkaisua ei saavuteta, käynnistyy lakko maanantaina 11.1.2016 klo. 12. Ylityökielto metsäkonealalla astui voimaan 17.12.2015.

Puuliitto kertoo tavoitteekseen työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisen ratkaisun. Puuliiton muilla sopimusaloilla työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaiset palkkaratkaisut ovat jo astuneet voimaan.


Ajomestarit Oy:n omistuspohja muuttui

Nokialla vuonna 1963 perustettu Ajomestarit Oy on totuttanut suunnitelman mukaisen sukupolvenvaihdoksen 4.1.2016 solmitulla kaupalla. Vuodesta 1989 alkaen Ajomestarit Oy:n yrittäjänä ja hallituksen puheenjohtajana toiminut Pekka Aalto möi kaikki osakkeensa yhtiön toimivalle johdolle.

Toimitusjohtaja Toni Murtoniemen mukaan uudet osakkaat sitoutuvat noudattamaan Ajomestareiden perinteitä sekä arvoja ja vastaamaan nykypäivän haasteisiin.


Saksalaiset valitsevat yhä useammin linja-auton pitkille matkoille

Saksan Liittovaltion tilastokeskuksen julkaiseman Across 2014 -tilaston mukaan Saksassa tehtiin vuonna 2014 yhteensä 16-miljoonaa pitkänmatkan bussimatkaa. Tilaston mukaan matkustajamäärät ovat kasvaneet edellisvuoteen verrattuna noin 35 prosentilla. Toistaiseksi markkinat ovat pääosin kolmen eri palveluntarjoajan hallinnassa. Bussiliikenteen sääntelyn vapauttaminen avaa ovat ulkomaisille palveluntarjoajille Saksan markkinoille. Sen johdosta Saksan kansallinen rautatieyhtiö on aloittanut laajamittaiset palveluiden uudistustoimet.

Halpayhteyksien markkinajohtaja on MeinFernbus / FlixBus 67 prosentin osuudella. Toiseksi sijoittui Deutsche Bahn yhdeksällä prosentilla ja kolmanneksi ja Saksan posti kuuden prosentin markkinaosuudellaan. Loput neljä prosenttia jakautuu usean pienemmän palveluntarjoajan kesken. Saksa on höllentämässä kansallisen linja-autoliikenteen sääntelyään vielä tämän vuoden kuluessa. Sen myötä ulkomaisille bussiyhtiöille tarjoutuu nykyistä paremmat mahdollisuudet linjayhteyksien tarjoamiseen Saksassa.

Saksan kansallinen rautatietoimija Deutsche Bahn on aloittanut kilpailuasemansa parantamiseksi laajamittaisen rautatieliikennepalveluiden uudistamiseen tähtäävän ohjelman, jossa lisätään ja parannetaan kaupunkien välisiä yhteyksiä ja päivitetään lippujen hintoja sekä keskitytään junakaluston kuntoon ja asiakkaiden viihtyvyyden parantamiseen.


Mersu kolmanneksi suosituin pakettiautomerkki

Mercedes-Benz oli vuonna 2015 Suomen 3. suosituin pakettiautomerkki. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin joulukuussa 155 ja koko vuoden aikana 1540 kappaletta, joka toi 13,5 prosentin markkinaosuuden. Vuoteen 2014 verrattuna pakettiautoissa kirjattiin myynnin 1,5-kertaistuminen eli 49,2 prosentin kasvulukemat. Vito oli 1088 kappaleen myynnillään ja 9,5 prosentin osuudellaan maan 2. kysytyin pakettiautomalli ja Sprinter 390 kappaleella sijalla 7. Viton menekki lähes kaksinkertaistui eli lisääntyi 96 % vuoden aikana.


Pelastuskortit ilmaiseksi Mersun ja Setran linja-autoihin

Mercedes-Benz ja Setra tarjoavat ilmaiset pelastuskortit kaikkiin linja-automalleihinsa vuodesta 2000 lähtien. Kortit voi ladata ilmaiseksi valmistajien internet-sivuilta PDF-tiedostoina.

Pelastuskortit tarjoavat tietoa kaupunki- ja pitkän matkan linja-autojen korin ja alustan rakenteista, moottorista, matkustamon ja tavaratilan rakenteesta, istumajärjestyksestä, auton sähköjärjestelmistä sekä sopivista sisäänmenokohdista onnettomuustilanteissa.


Harvestereita tulee päivittää tänä vuonna

Valtaosaan suomalaisia hakkuukoneita joudutaan tekemään päivityksiä männyn tyviosan kuutioinnissa käytettävän tyvifunktion muutoksen takia. Tyvifunktiota korjataan siten, että se tuottaa jatkossa nykyistä pienempiä läpimittoja. Muutos vaikuttaa suoraan puukaupan ja urakoinnin perusteena olevaan puun määrään ja pienentää männyn hakkuukoneilla mitattua tilavuutta noin yhdellä prosentilla vuodessa.

Luonnonvarakeskuksen antama määräys tyvifunktion muutoksesta astui voimaan 1.1.2016. Männyn tyvifunktion päivitykset hakkuukoneisiin ja mittasaksiin on tehtävä vuoden 2016 loppuun mennessä, mutta määräystä voidaan soveltaa jo vuoden 2016 alusta lähtien. Kuusen ja lehtipuiden mittaukseen ei tule muutoksia.


Suomen ja Venäjän jäänmurtosopimus voimaan

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan Suomen ja Venäjän välinen jäänmurtoyhteistyösopimus astuu voimaan 15. tammikuuta. Sopimuksella Suomi ja Venäjä sitoutuvat maiden välisen jäänmurtoavustusta koskevan yhteistyön edistämiseen Itämerellä. Sopimuksella annetaan Suomelle ja Venäjälle mahdollisuus pyytää ja saada nopeasti jäänmurtoavustusta sellaisessa tilanteessa, jossa sopimusmaan oma jäänmurtokapasiteetti ei riitä.

Sopimus mahdollistaa suomalaisten jäänmurtajien toimimisen Suomenlahden itäosissa Venäjän aluevesillä korvausta vastaan. Vastavuoroisesti venäläiset jäänmurtajat voivat avustaa Suomenlahden suomalaisiin satamiin liikennöiviä aluksia. Venäläisten jäänmurtajien käyttö perustuu aina tarveharkintaan. Aluevesillä toimiminen vaatii aina luvan viranomaisilta.


Sähköiset liikkumisvälineet liikenteeseen vuoden alusta

Uudenlaiset sähköiset liikkumisvälineet tulevat lailliseksi tieliikenteessä vuodenvaihteessa. Osalla välineistä liikutaan jalkakäytävällä ja osalla pyöräteillä. Jotkin moottorilla varustetuista polkupyöristä vaativat jatkossa liikennevakuutuksen.

Lue lisää...


Traktorin ajokortti- ja luokitteluvaatimukset muuttuvat

Trafi kertoo tiedotteessaan, että traktorien luokittelua koskevat eurooppalaiset säännökset ovat muuttuneet. Suurimpana muutoksena on uusien, yli 40km/h tunnissa kulkevien EU-tyyppihyväksyttyjen traktorien tulo markkinoille. Traktorin rakenteellinen nopeus vaikuttaa myös ajokorttivaatimuksiin 1.1.2016 alkaen.

Lue lisää...


Hector Rail kasvaa rajusti Ruotsissa

Ruotsin valtionrautateiden kanssa rajusti kilpaileva yksityinen Hector Rail on keskittynyt tavarakuljetuksiin Skandinavian rautateillä ja Saksassa. Se kuljettaa nykyisellään yli 125 000 km/viikko raiteilla. Lisättyään kuljetuksiaan Saksaan se on nyt hankkimassa 10 kuusiakselista veturia DB Schenkeriltä (DB luokka151). Veturit on tehty 1970-luvun puolivälissä. Ne toimitetaan Hectorille 2016 ja 2017.


Aurinkokalvo napinpainalluksesta

Continental on kehittänyt aurinkokalvon, jonka saa häikäisysuojaksi napin painalluksella. 100-vuotisen aurinkolipan tarinalle voi tulla loppu.

Elektronisesti himmennettävissä oleva lasi on ollut olemassa jo vuosia. Vasta nyt on kuitenkin onnistuttu kehittämään myös elektronisesti himmennettävä tuulilasi, joka täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset. Lasi ensiesitellään CES-näyttelyssä (Consumer Electronics Show) Las Vegasissa 6-9.1. 2016. Uusi Intelligent Glas Control himmentää kaikki auton lasipinnat portaattomasti napin painalluksella.