SuperMax – Valmiina töihin!

Uusi Multivan PanAmericana esitellään Genevessä

Volkswagenin IAA-messuilla julkaisema Multivan PanAmericana -konseptiauto esitellään nyt Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. Tuotantoversio PanAmericanasta tulee asiakkaiden saataville jo kuluvan vuoden toukokuussa.

Valmistajan mukaan PanAmericanassa yhdistyy Multivan-mallien mukavauus ja citymaasturien maasto-ominaisuudet. PanAmericana tulee saataville 4Motion-nelivedon lisäksi etuvetoisena sekä korotetulla maavaralla.


Daimler tuo LEDit ajovaloihin

Daimler esittelee 1.3.2016 ensimmäisenä maailmassa Bi-LED ajovalot, viidestä LEDistä koostuvan lähivalon ja kahdeksasta LEDistä koostuvan kaukovalon. BI-LED-ajovalot esitellään alan ammattilehdistölle Setra ConfortClass 500- ja TopClass 500 matkabusseissa sekä Mercedes-Benz Citaro kaupunkibussissa Saksan puolustusvoimien koeajoradalla Münsingen'ssä Stuttgartin liepeillä.

LED-ajovalot merkitsevät raskaan kaluston ajovaloissa uutta kehitysaskelta, joka on kulkenut saunatuikuista ja karbidivaloista halogeni-, Xenon- ja Bi-Xenon-valoihin, ja nyt täys-LEDeihin. LEDien vallattua jo tätä ennen busseissa sisätilat, taka- ja sivuvalot, esimerkiksi Setra TopClass 500 bussissa on yli 4000 LEDiä.

Pimeän tultua neljän tunnin kuluttua tämän kirjoittamisesta alkavat koeajot uusilla LED-ajovaloilla kahdella Setralla ja MB Citarolla. Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 paljastaa, miten LED-ajovalot toimivat ja mitä ne merkitsevät ammattiauton kokonaistaloudelle. 


Schenker lopettaa Kiitolinjan

DB Schenker ilmoitti yhdenmukaistavansa Suomessa tarjottavia maakuljetustuotteitaan vastaamaan konsernin Euroopan laajuista valikoimaa ja nimeämiskäytäntöä.

Käytännössä se tarkoittaa kotimaan liikenteessä käytetystä Kiitolinja-tuotenimestä luopumista.

Toukokuun alusta lähtien kotimaan kappaletavara- sekä täys- ja osakuormakuljetukset tuotetaan samalla DB Schenker -tuotenimellä kuin vastaava ulkomaan liikenne.



Engconilta työlaitelukitusjärjestelmä

Engcon esittelee 11.-17. huhtikuuta järjestettävillä Bauma-messuilla uuden Quick hitch Standard Control (QSC)-työlaitelukitusjärjestelmän.

QSC sopii valmistajan mukaan kaiken merkkisiin kaivukoneisiin, rototiltteihin ja työlaitekiinnikkeisiin. Järjestelmä koostuu ohjauspaneelista, jossa on kytkin kaivukoneen työlaitekiinnikkeen aktivoimiseksi ja toinen kytkin rototiltin työlaitekiinnikkeen aktivoimiseksi. Kaikki toiminnot on koottu ohjauspaneeliin, joka sijaitsee aina samassa paikassa ohjaamossa.

Lue lisää...


Uusi tietopankki kokoaa yhteen hyviä käytäntöjä työelämästä

Työterveyslaitoksen uusi TEPSIvät teot työelämään -tietopankki julkaistaan tänään 1.3 Yrityssuomi.fi -verkkosivustolla. Sivuston on tarkoitus toimia työelämän hyvien käytäntöjen levittämiskanavana.

Tietopankissa on lyhyitä ja tiiviitä kuvauksia hyvistä käytännöistä, joista voi saada virittäviä ideoita omaan työhön. Hyviä käytäntöjä kootaan sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta, kaikilta yrittäjiltä ja palkansaajilta.

-Tietopankista löytyy helposti toteutettavia arjen pieniä ideoita sekä työkulttuuriin liittyviä pidemmällä aikavälillä kehitettäviä käytäntöjä, tutkija Sari Käpykangas Työterveyslaitoksesta kertoo.


Opel Astra on vuoden Auto Euroopassa

Opel Astra on valittu vuoden Autoksi 2016 Euroopassa (Car Of The Year 2016). Valinnan suorittanut tuomaristo koostui 58 autoalan toimittajasta 22 Euroopan maasta.

Astra nousi voittajaksi seitsemän finalistin joukosta. Taakse jäi muun muassa toiseksi tullut Volvo XC90. Kaikkiaan tittelistä taisteli yli 40 uutta automallia.

Car of the Year -tuomariston ainoan suomalaisjäsenen, Tekniikan Maailman toimituspäällikön Velimatti Honkasen oma suosikki oli Opel Astra. ”Yksi tärkeimmistä kriteereistä Vuoden Auto -valinnassa on vastine rahalle ja Astrassa se on kohdallaan. Kyseessä on uusi tuote, joka on teknisesti ajan tasalla. Se on keventynyt, entistä tilavampi ja hinnoittelultaan houkutteleva”, Honkanen perustelee valintaansa.

Aiemmin Astra on valittu vuoden Autoksi jo 11 Euroopan maassa, Suomi mukaan lukien.


Itä-Uudellamaalla määritellään joukkoliikenteen palvelutaso

Uudenmaan ELY-keskus, Itä-Uudenmaan kunnat ja Uudenmaan liitto ovat aloittaneet joukkoliikenteen palvelutasotavoitteiden määrittelyä koskevan suunnittelutyön. Palvelutaso määritellään liikenteen tarjontaa, kysyntää ja rahoitusta sekä toimintaympäristön muutoksia koskevien tarkastelujen pohjalta. Määrittelytyössä kuullaan alueen liikennöitsijöitä.

Suunnitelma käynnistyi tammikuussa 2016 ja se on tarkoitus saada valmiiksi alkusyksystä. Alueen asukkaat voivat kommentoida palvelutasoehdotusta luonnosvaiheessa loppukeväällä 2016.


Kiitosimeon osti Tapio Ylisuvanto Oy:n

Kiitosimeon Oy ja Tapio Ylisuvanto Oy ovat 26.2.2016 allekirjoittaneet sopimuksen, jolla koko Tapio Ylisuvanto Oy:n liiketoiminta siirtyy Kiitosimeon Oy:lle 1.3.2016 alkaen. Ostetun liiketoiminnan vuosiliikevaihto on 7 miljoonaa euroa, ja se nostaa Kiitosimeonin liikevaihdon reilusti yli 60 miljoonan euron.

Kiitosimeon Oy ajaa paljon vaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK)

Kiitosimeon Oy on erikoistunut nestemäisten tuotteiden kuljettamiseen. 


Keski-Uudenmaan joukkoliikennetarpeet kartoitetaan

Uudenmaan ELY-keskus ja Uudenmaan liitto sekä Hyvinkään, Järvenpään, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kunnat teettävät kevään ja kesän aikana asiantuntijatyönä joukkoliikenteen palvelutasoselvityksen. Työssä määritellään tulevien vuosien tavoitteita alueen joukkoliikenteen palveluille.

Tarkastelun kohteena ovat mm. joukkoliikenneyhteydet, vuorovälit ja liikennöintiaika. Työn yhteydessä alueen asukkaiden tarpeita kartoitetaan kyselyllä, joka on avoinna kahden viikon ajan maaliskuun alussa. Internet-pohjaiseen kyselyyn pääsee työssä mukana olevien kuntien kotisivuilla olevan linkin kautta. Kyselyn tuloksia hyödynnetään joukkoliikenteen tulevien hankintojen suunnittelussa sekä reittien, aikataulujen ja lippujärjestelmän kehittämisessä.


Neste Jacobs puitesopimukseen Gasumin kanssa

Neste Jacobs ja Gasum ovat allekirjoittaneet viisivuotisen puitesopimuksen koskien projektien suunnittelu- ja toteutuspalveluita. Sopimus sisältää Gasumin kaasuverkon ja biokaasuprojektien suunnittelun, projektien johtamisen, hankinnan, HSE-palvelut ja dokumentointipalvelut Suomessa.


Viron kauppa kyykkäsi öljyn takia

Suomen tavaraviennin arvo Viroon oli viime vuoden tammi-marraskuussa runsas 1,4 miljardia euroa Tullin ulkomaankauppatilaston mukaan. Viennin arvo laski 12 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tuonti sen sijaan pysyi samalla tasolla vertailuajankohtaan nähden ja oli arvoltaan 1,4 miljardia euroa.

Kokonaisviennin lasku Viroon viime vuoden tammi-marraskuussa johtui suureksi osaksi öljytuotteiden viennin arvon laskusta. Myös muun kemianteollisuuden, metalliteollisuuden ja elintarviketeollisuuden tuotteiden vienti väheni. Viennin kasvualoja olivat metsäteollisuuden tuotteet sekä koneet, laitteet ja kuljetusvälineet. Kemianteollisuuden ja metalliteollisuuden tuotteiden tuonti Virosta kasvoi, mutta kuljetusvälineitä ja teollisuuden koneita ja laitteita tuotiin Virosta viime vuoden tammi-marraskuussa vähemmän kuin vertailuvuotena.


VW esittelee maakaasulla toimivan Caddyn Genevessä

Volkswagen esittelee Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä DSG-automaattivaihteistolla varustetun Caddy TGI BlueMotion maakaasuauton. Tehoja maa- tai biokaasulla kulkevan Caddyn moottorista löytyy 81 kW ja vääntöä 220 Nm. Caddyn henkilöauto- että pakettiautoversio tulee saataville lyhyellä akselivälillä ja Maxi-versiona.

Pelkästään maakaasulla ajettaessa valmistaja lupaa Caddyn toimintasäteeksi noin 630 km ja Maxi-versiolla 860 km. Kaasutankit on asennettu auton alustaan, joten ne eivät vaikuta tavaratilan kokoon. Molemmat mallit on varustettu myös 13 litran bensiinitankilla.

Ensimmäiset DGS-automaattivaihteistolla varustetut Caddy TGI:t saapuvat Suomeen kesällä 2016.


Toyotan Lithium-Ion -mallisto laajenee

Toyota Material Handlingin tarjoama Li-Ion -trukkimallisto laajenee Toyotan kestävän kehityksen strategian mukaisesti. Lithium-Ion -akkuteknologia kattaa nyt myös 48V-vastapainotrukit ja työntömastorukit.

Vuonna 2013 lanseerattu Li-Ion -mallisto sisälsi alun perin kaksi trukkimallistoa: BT Levio -lavansiirtovaunut ja BT Optio -matalat keräilytrukit. Sen jälkeen neljä mallisarjaa on liittynyt Li-Ion perheeseen: BT Staxio- lavansiirtovaunu, BT Reflex -työntömastotrukki, BT Movit -vetotrukki ja Traigo 48V-vastapainotrukki. Traigo 48 on ensimmäinen Li-Ion -akulla varustettu vastapainotrukki markkinoilla.


Kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti: Kabotaasi syö Suomea!

Kimmo Puntti

Valtakunnallisen 28 000 jäsenen Rahtarit ry:n perustaja ja kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti on eniten huolissaan kolmesta asiasta kumipyöräkuljetusten osalta: kabotaasista ja erityisesti sen laittomasta kytkennästä, tieverkon kunnosta ja raskaan kaluston taukopaikkojen puutteesta.

– Kabotaasi syö ale-hinnoittelulla työpaikkoja suomalaisilta ammattikuljettajilta ja töitä suomalaisilta kuljetusliikkeiltä. Tilanne on riistäytynyt täysin käsistä,  Puntti toteaa.

– Suomen tiet ovat nyt samassa kunnosssa kuin DDR:ssä 1970-luvulla, Puntti sanoo ja kohdistaa kovaa arvostelua lyhytnäköiselle tavalle, jolla teitä korjataan.

– Ajo- ja lepoaikalain mukaan 3-4 tunnin välein on pakko löytää lepopaikka. Vuosaaren satama on pääkaupunkiseudulla ainoa turvallinen ja laillinen taukopaikka. Suurten logistiikkakeskusten alueille ei enää ole kaikilla asiaa, Kimmo Puntti kiteyttää.

Kimmo Puntin koko haastattelu on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/16 -lehden Tentissä 3.3.2016.


Ruotsi: Yli 70 laitonta kabotaasia oikeuteen 2015

Ruotsi on kovana laittoman kabotaasin torjunnassa. 6.11.2015 mennessä poliisi tarttunut 69 laittomaan kabotaasiin. 29 tapausta oli oikeuskäsittelyssä ja valituskierroksissa. Neljästä oli tuomiot vahvistettu. Kolmessa maksatettiin sakkona 40 000 SEK. Yhdestä tiettävästi saman suuruinen sakkovaatimus oli lähetetty Latviaan.

Noin 60 % poliisin ja tulliviranomaisen nappaamista laittomista kabotaasitapauksista kohdistuu Bulgariasta tuleviin kuljetusliikkeisiin. Yhdeksästä maasta vain yksi tapaus on Saksasta ja yksi Tanskasta. Muut kaikki tulevat entisistä itäblokin maista. Ylivoimaisesti suurin osa on jäänyt kiipeliin Etelä-Ruotsissa tehdyissä tarkastuksissa.

Suomessa ei ole saatavilla vastaavaa tilastoa. Onko sitä olemassa? Suomessa raskaan liikenteen rengasvaatimukset ovat ympäri vuoden lievemmät kuin henkilöautojen kesärenkaiden minimi-urasyvyys 1,6 mm. Se avaa oven selkosen selälleen Euroopan köyhimpien maiden heikkokuntoisille kuorma-autoille. Jos Suomessa valvottaisiin laitonta kabotaasia kuten Ruotsissa ja Norjassa, kiinni jääneiden tilasto olisi epäilyksittä moninkertainen Ruotsiin verrattuna. Ruotsin ja Norja tiukat rengasmääräykset ehkäisevät tehokkaasti laitonta kabotaasia heti maan rajoilla.