Hiljattain Hannoverissa IAA Transportation 2022 -tapahtumassa ensi-iltansa saanut eActros 300 ylitti onnistuneesti Arlbergin solan Itävallassa osana testisarjaa. Tätä testiä varten Mercedes-Benz Trucksin insinöörit lastasivat puoliperävaunun täyteen 40 tonniin. Tirolissa suoritetut testit kattoivat yhteensä 111 kilometrin matkan, mukaan lukien Bludenzin, Stubenin, St. Antonin ja Lechin, ajoittain yli 1 800 metrin korkeudessa. Mercedes-Benz Trucksin asiantuntijat testasivat vetoautoa ja perävaunua niiden suorituskyvyn ja kestävyyden vahvistamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin energian talteenottoon rekuperaatiolla, jota voidaan käyttää laajasti Tirolin alppitopografiassa. Rekuperaation aikana jarrutuksesta saatu energia palautetaan eActrosin akkuihin ja toimitetaan takaisin käyttöön. Tällä tavalla sähkövetoyksikkö pystyi ottamaan talteen yhteensä noin 180 kWh energiaa. Vaativan kiertueen lopussa energiasta oli vielä käytettävissä noin 40 prosenttia.
Stina Fagerman, Mercedes-Benz Trucksin myynti-, markkinointi- ja palvelujohtaja: "eActros 300:n vetoautoversio laajentaa eActrosin sovellusmahdollisuuksia raskaisiin jakelukuljetuksiin. Itävallassa tehdyt intensiiviset testit ovat osoittaneet, että eActros pystyy luotettavasti täyttämään tehtävänsä, jopa erityisen haastavalla tiestöllä äärimmäisissä ylä- ja alamäissä." Kaiken kaikkiaan sähköinen puoliperävaunu nousi testin aikana 2 300 metrin korkeuteen – enimmäiskaltevuus oli 13 prosenttia. Matkalla testialueelle kuorma-auton akkuja ladattiin vain yleisillä latausasemilla. eActros 300:n sarjatuotannon lanseerauksen on suunniteltu tapahtuvan vuoden 2023 toisella puoliskolla.
eActros 300:lla voidaan vetää kaikkia tavallisia eurooppalaisia puoliperävaunuja, kun otetaan huomioon suurin sallittu kokonaispituus. Sähkökäyttöinen veturi perustuu samaan tekniikkaan kuin eActros 300/400. Kolme akkupakettia, joista jokaisessa on 112 kWh akkukapasiteetti, mahdollistavat jopa 220 km matkan yhdellä akun latauksella. Sähköauton teknologinen sydän on vetoyksikkö, sähköinen jäykkä akseli, jossa on kaksi integroitua sähkömoottoria ja kaksinopeuksinen vaihteisto. Kaksi nestejäähdytteistä moottoria tuottavat jatkuvan 330 kW:n tehon ja 400 kW:n huipputehon. eActros 300 voidaan ladata jopa 160 kW:lla: Kolmen akkupaketin lataaminen 20 - 80 prosenttiin tarvitsee hieman yli tunnin tavallisella tasavirta-pikalatausasemalla, jonka latausvirta on 400 A.