Hybridiautot ja sähköautot ovat monin tavoin erilaisia kuin perinteisillä polttomoottoreilla varustetut autot. Tämä koskee sekä voimansiirtoa että osia, jotka vähentävät tuotettua kiihdytystä, eli jarruja. Kemiallisten autotuotteiden asiantuntija LIQUI MOLY on kehittänyt erityisesti sähköajoneuvoille tarkoitetun DOT 5.1 EV -jarrunesteen useista syistä.
Perinteisellä polttomoottorilla varustetuissa autoissa on jarrujärjestelmä, ja niin on myös sähkö- ja hybridiautoissa. Kaikenlaisten autojen jarrunesteet on vaihdettava yleensä kahden vuoden välein. "Muita yhteneväisyyksiä ei sitten olekaan, sillä sähköautot asettavat usein hyvinkin toisenlaisia vaatimuksia", sanoo David Kaiser, LIQUI MOLYn tutkimus- ja kehityspäällikkö. Kemiallisten autotuotteiden asiantuntija onkin kehittänyt DOT 5.1 EV -jarrunesteen. EV on lyhenne sanoista Electric Vehicle (sähköauto).
Osittain tai täysin sähkökäyttöisten autojen jarrujärjestelmät ovat haastavia useasta eri syystä. "Ensinnäkin on muistettava korroosiosuojaus", David Kaiser toteaa. "Koska sähkömoottori toimii myös jarruna ja tuottaa näin energiaa akkuun, mekaanista jarrujärjestelmää ei useinkaan tarvita. Tästä aiheutuu pistemäistä korroosiota." Korroosiota voidaan ehkäistä erityisillä lisäaineilla.
"Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sähköauton jarrujärjestelmä toimisi vain verkkaisesti", LIQUI MOLYn kehitysjohtaja sanoo. "Tällaiset autot ovat yleensä painavampia kuin polttomoottorilla toimivat autot. Ne saavuttavat pikaisesti suuren nopeuden, josta niiden on voitava myös pysähtyä äkillisesti vaaratilanteessa. Tällöin jarrut kuumenevat äkkiä. Jarrunesteiden, kuten uuden DOT 5.1 EV:n, on toimittava myös jarrujärjestelmän ollessa kuuma, joten jarrunesteiden kuiva- ja märkäkiehumispisteen on oltava korkea."
Kolmas tärkeä ominaisuus on virranjohtavuus, jonka on oltava mahdollisimman alhainen. Tällä on merkitystä, kun sähköjärjestelmä on asennettu jarrujärjestelmän lähelle eikä sitä ole suojattu riittävällä tavalla sähköisesti. Sähköhammasharjan tai matkapuhelimen langattoman induktiolatauksen tavoin myös jarrujärjestelmässä voi siirtyä sähköjännitteitä, jotka voivat heikentää jarrunestettä tai aiheuttaa korroosiota.
Neljäs merkittävä ominaisuus on viskositeetti. "Moottoriöljyn tavoin jarrunesteen virtauskäyttäytyminen on ratkaisevan tärkeää nesteen suorituskyvyn kannalta. Mitä alhaisempi viskositeetti, sitä nopeammin öljy leviää moottoriin. Matalaviskoosinen jarruneste välittää järjestelmään jarruimpulsseja nopeammin, elektroniset ajoavustinjärjestelmät, kuten ABS tai ESP, toimivat paremmin ja reagoivat herkemmin", David Kaiser kertoo.
Muista seuraavat käyttäessäsi jarrunestettä tai moottoriöljyä: Käytä vain sallittuja tuotteita. Valitse aina hyväksyntien ja spesifikaatioiden perusteella.