Euroopan autonvalmistajien liitto (ACEA) on vakavasti huolissaan Euroopan komission julkistamasta ehdotuksesta uusiksi päästöstandardeiksi henkilö- ja pakettiautoille (Euro 7) sekä kuorma- ja linja-autoille (Euro VII). Nykyisten Euro 6/VI -sääntöjen mukaan EU:lla on maailman kattavimmat ja tiukimmat saastepäästöt (kuten NOx ja PM) koskevat standardit. Pakokaasupäästöt ovat jo nyt tuskin mitattavissa olevalla tasolla huippuluokan ajoneuvotekniikan ansiosta.
Euro VII -ehdotus on erityisen ankara kuorma-autoille. Siinä jätetään täysin huomiotta nopeasti kiihtyvä siirtyminen päästöttömiin ajoneuvoihin ja myös tulevien raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästötavoitteiden vaikutus. "Euro VII:n noudattamiseksi kuorma-autojen valmistajien on siirrettävä huomattavia suunnittelu- ja rahoitusresursseja akku- ja polttokennokäyttöisistä sähköajoneuvoista takaisin polttomoottoriin. Tämä vaikuttaa vakavasti siirtymiseen päästöttömiin ajoneuvoihin. Se ei ole hyväksi ilmastolle, ei ihmisten terveydelle eikä teollisuudelle”, sanoi Martin Lundstedt, Volvo Groupin toimitusjohtaja ja ACEAn hyötyajoneuvojen hallituksen puheenjohtaja.
"Politiikan päättäjien tulisi keskittyä toimenpiteisiin, jotka nopeuttavat kaluston uusimista ja asettavat etusijalle investoinnit päästöttömiin ajoneuvoihin, joilla on paljon suurempi vaikutus sekä ilmanlaatuun että hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen", Lundstedt sanoi.
Euro 7/VII -lainsäädäntöpaketti ei todennäköisesti ole valmis ennen vuoden 2024 puoliväliä, varsinkin kun otetaan huomioon sen kattamien lisätestien pitkä lista. Ehdotetut täytäntöönpanopäivämäärät – heinäkuu 2025 henkilöautoille ja pakettiautoille ja heinäkuu 2027 raskaille hyötyajoneuvoille – ovat epärealistisia, kun otetaan huomioon valtava määrä ajoneuvomalleja ja -versioita, joita on kehitettävä, suunniteltava, testattava ja tyyppihyväksyttävä ennen sitä. Euro 7/VII saattaa siksi olla erittäin monimutkainen ja kallis, ACEA varoittaa.
Muista kuin pakokaasulähteistä peräisin olevat hiukkaset, kuten jarrujen ja renkaiden kuluminen, ohittavat pakokaasupäästöt. Tällaisten päästöjen (kaikista ajoneuvoista, myös sähköautoista) tulisi olla sekä Euro 7/VII -standardin että renkaiden tyyppihyväksyntäasetuksen painopisteitä, kun uudet vahvat testimenettelyt ovat valmiit.