MAN - Vaihtoautot

IRU suhtautuu varovaisesti Euroopan komission Euro 7 -ehdotukseen kunnianhimoisempien päästöstandardien asettamisesta. Raskaiden hyötyajoneuvojen CO₂-standardit ovat myös tulossa, joten iikenteenharjoittajat haluavat nähdä, että hiilineutraaliuteen pääsy sisältää useita hiilidioksidipäästöjen vähentämisvaihtoehtoja. Vety- ja sähköakkujen ohella polttomoottorin on säilyttävä valinnaisena. Siksi IRU tukee Euroopan komission pyrkimyksiä ehdottaa edelleen ratkaisuja ajoneuvojen päästöjen vähentämiseksi, jotka perustuvat kaikkiin teknologioihin, mukaan lukien polttomoottori.

IRU on kuitenkin huolissaan siitä, että Euro 7 -ehdotuksen tiukat normit saattavat joissain tapauksissa vaatia ajoneuvojen täydellisen uudelleensuunnittelun, millä on vakavia kustannusvaikutuksia, jotka ovat täysin suhteettomia todellisiin hyötyihin nähden.

IRU Director of EU Advocacy Raluca Marian sanoi: "Jos Euro 7 -ehdotus ei löydä oikeaa tasapainoa sääntöjen tiukkuuden, niihin liittyvien kustannusten ja ylimääräisten ympäristöhyötyjen välillä, se voi estää ja lopulta saada valmistajat luopumaan uusien teknologioiden kehittämisestä tai lannistaa toimijoita ostamasta niitä. Tämä ei auta saamaan puhtaampia ajoneuvoja teille."

IRU on myös varovainen renkaiden ja jarrujen sisällyttämisestä Euro 7 -sääntöjen soveltamisalaan. Huolimatta siitä, että on tärkeää ottaa huomioon kaikki epäpuhtauksia aiheuttavat ajoneuvon osat, ehdotuksesta puuttuu selkeys tärkeimpien osien, kuten moottorin, ja marginaalisten osien, kuten renkaiden ja jarrujen, välisestä vuorovaikutuksesta, kun ajoneuvo luokitellaan Euro 7 -luokkaan.

”Voiko liikenteenharjoittaja ostaa Euro 7 -ajoneuvon ja vuoden kuluttua ajoneuvoa ei enää pidetä Euro 7 -ajoneuvona, koska kuluneet renkaat on vaihdettu erilaatuisiin renkaisiin? Tarkoittaako tämä sitä, että ajoneuvo ei voi enää ajaa kaupunkien vähäpäästöisille vyöhykkeille joidenkin osien kulumisen vuoksi? kysyi Raluca Marian.

”Yritykset tarvitsevat oikeusvarmuutta tehdäkseen investointeja. Odotamme Euro 7 -sääntöjen olevan pragmaattisia ja selkeitä näissä asioissa", hän lisäsi.

Positiivista on se, että Euro 7 yksinkertaistaa testausmenettelyjä ja parantaa kuljettajien ja liikenteenharjoittajien tehokkuutta tehostamalla jatkuvaan päästöjen seurantaan liittyvää digitalisaatiota. Ajoneuvojen sisäisten tietojen saatavuus tällaista valvontaa varten on kuitenkin edelleen epämääräistä, ja sitä on selvennettävä tulevassa lainsäädännössä.

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!