MAN - Vaihtoautot

Malmin Lentoaseman Ystävät ry. (MLY) sai tällä viikolla tiedon korkeimmasta hallinto-oikeudesta, että se ei tutki MLY:n valitusta rakennusperintölain mukaan tehdyn suojeluesityksen hylkäämisestä ELYssä ja hallinto-oikeudessa. Ollaan melkoisen isojen asioiden äärellä, sillä tutkimalla ja varsinkin hyväksymällä MLY:n valitus KHO olisi muuttanut Suomen rakennusteollisuuden lähtökohtia merkittävästi. Päätös taas saattaa linjata RKY-merkittyjen alueiden suojaa Suomessa hyvin minimaaliseksi.

KHO ei perustele näitä päätöksiään koskaan, ei tässäkään tapauksessa. Tämä on siis normaali käytäntö - kyllä/ei. Lobbaus on tietenkin vahvaa monelta suunnalta, paine on varmasti kova. KHO:n päätökseen voi tietyin perustein hakea purkua, ja se vaatii asianajajan asiamieheksi. Tämä ei saa jää tähän!

Mika aloittaa puheenjohtajana 1.1.2023

Syyskokouksessa valittiin yhdistykselle uusi puheenjohtaja, Mika Raatikainen. Hänellä on pitkä tausta poliisina ja politiikassa kunta- ja valtiotasolla. Hän tuntee tilanteen ja asian hyvin, ja olen erittäin tyytyväinen että kuormaa saadaan vetämään uutta voimaa. Myös hallitukseen valittiin erovuoroisten tilalle kolme uutta jäsentä, Håkan Lövdahl, Erkki Heinonen ja Mirko Nieminen.

Vaihtuvuus on tärkeää, ja hallituksessa on nyt hyvää tietoa, asiantuntemusta ja voimaa ajaa Malmi-asiaa eteenpäin. Allekirjoittanut jatkaa muiden asiaan perehtyneiden kanssa hallintovalitusten kimpussa. Tälläkin hetkellä valmisteilla on yksi vastaselitys ja yksi KHO-valitus. Siirrämme tietoa ja vastuita joulukuun aikana, joten uudet ihmiset pääsevät heti vuoden alusta tehotoimiin. Pienlentokenttien ja näiden joukossa Malmin asia on myös Ilmailuliiton tärkeiden asioiden listalla, ja liiton puheenjohtajana allekirjoittanut pystyy edistämään tätä sitäkin kautta.

Syyskokousta ennen järjestettiin jäsenille ja sidosryhmille glögitilaisuus, joka osoitti, että MLY on edelleen voimissaan. Kiitokset järjestäjille, pahoittelen etten päässyt paikalle matkan takia. Tulen sitten seuraavaan!

Lyhytnäköinen päätös

Maaliskuussa 2014 tuli kylmä suihku. Maan hallituksen kehysriihessä kerrottiin valtion luopuvan Malmin lentoasemasta tietyin ehdoin. Sen jälkeen työ on ollut neuvotteluyrityksiä, lakiehdotuksia, hallintovalituksia ja kyllä välillä ihan mukavaakin tapahtumajärjestelyä. Mahdottomaksi manattu Malmi Fly In alkoi ja olisi voinut kasvaa merkittäväksi suomalaiseksi ilmailutapahtumaksi ilman kaupungin vastahankaa ja valtion saamattomuutta. Nyt tämäkin tilaisuus on tauolla. Toivotaan kuitenkin, että asia joskus palautuu uomiinsa.

Maapohja oletettuakin huonompi

Lentokentällä on edelleen lentokenttästatus, Traficomin pitoluvan valvontamaksu on juuri maksettu ja kiitotiet ovat kunnossa. Kaupungin palkkaamat kaivinkoneyrittäjät tekevät tietenkin työtään kuin aikanaan keskitysleirin vartijat - “olen vain töissä täällä”. Jo nyt on käynyt selväksi, että maapohja on huonompi kuin on kuviteltukaan - tavallinen tankkiauto upposi joitain päiviä sitten akseleitaan myöten kentän asematasolle tankatessaan kaivureita.

Helsingissä tarvitaan lentokenttiä

Maailmantilanne ja ilmailu muuttuvat. Suomi ja varsinkin Helsinki tarpoo taloushaasteissa. Helsingissä tarvitaan lentokenttää tai jopa useampi, kun ilmailu muuttuu vauhdilla. Pyöriväsiipisten varikko ja kiinteäsiipisten kiitotie ottavat tilansa, ja sellainen lentokenttä on juuri nyt jo edessä. Ilmailun lisäksi kentän suuret luonto-, historia- ja muistoarvot ovat parasta Helsinkiä, puhumattakaan kentän ympärille muodostuneesta elävästä yhteisöstä. Ei anneta minkään näistä kuolla!

Toivotaan, että järki voittaa. Äänestetään vaaleissa oikein. Eduskuntavaalit ovat huhtikuussa, kuntavaalitkin jo 20.4.2025, vain parin vuoden päästä! Vaikka tämä vaikuttamistapa on hidas, on se ihan konkreettinen ja varteenotettava vaihtoehto. Juurihan lokakuussa Ruotsistakin tuli ilouutinen: uusi hallitus päätti säilyttää Bromman lentokentän. Ehkäpä Suomenkin uusi hallitus voisi tehdä tällaisen päätöksen? https://www.mitti.se/nyheter/beskedet-bromma-flygplats-ska-bevaras-6.27.39853.f7656f57a5