MAN - Vaihtoautot

Tyyni valtameri-Atlantti rahdit raiteille

Puhutaan Panaman kanavasta raiteilla. Etelä-Amerikassa pitkään suunniteltu 3750 km pitkä junayhteis Santos (Brasilia)-Bolivia-Ilo (Peru) näyttäisi lopultakin toteutuvan. Viisi valtiota allekirjoittivat aiesopimuksen La Paz´ssa. Yhtenä allekirjoittajana oli Saksa!

Se on valtava projekti, toteaa Saksan liikennevaltiosihteeri Rainer Bomba. Siihen liittyy valtavia tunneli- ja porausurakoita, jotka kiinnostavat sekä saksalaisia että sveitsiläisiä suuryrityksiä. Reitti kulkee viidakkojen ja Andien vuoriston läpi. Se tulee nopeuttamaan merkittävästi rahtireittiä Etelä-Amerikan halki Eurooppaan, ja päin vastoin, iloitaan Saksassa.

(Vogel)


LTP Group ja Kovanen Logistics yhdistyvät

LTP Group Oy on ostanut Kovanen Logistics Oy:n koko osakekannan. Yritysjärjestelyssä yhdistetään kaksi elintarvikelogistiikka-alan johtavaa yritystä.

Kaupan jälkeen LTP pystyy vastaamaan joustavasti koko toimitusketjusta tuottajalta loppuasiakkaalle. Yhtiö toimii koko Suomen alueella, ja kaupan myötä sen asema pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen alueilla vahvistuu. 


Meriliikenteen kuljetukset kasvoivat vuonna 2016

Ulkomaan meriliikenteen vienti- ja tuontikuljetukset lisääntyivät vuonna 2016. Vientikuljetuksissa kasvua oli 8,3 prosenttia ja tuonnissa 4,5 prosenttia. Myös ulkomaan meriliikenteen matkustajaliikenteen matkustajamäärät lisääntyivät.

Ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin tavaraa vuonna 2016 yhteensä 94,9 miljoonaa tonnia. Vientiä oli 48,4 miljoonaa tonnia. Tuonnin osuus kuljetuksista oli 46,5 miljoonaa tonnia.

Viennissä lisääntyivät erityisesti malmien, öljytuotteiden, sellun, sahatavaran ja kemian teollisuuden tuotteiden kuljetukset. Viennissä vähentyivät raakamineraalien ja lannoitteiden kuljetukset. Tuonnissa lisääntyivät raakaöljyn, kivihiilen ja metallien kuljetukset, mutta malmien, raakamineraalien ja kemian teollisuustuotteiden kuljetukset vastaavasti vähentyivät vuoteen 2015 verrattuna.

Suomen satamiin saapui vuonna 2016 yhteensä runsaat 30 500 alusta, joka on 0,7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Suomalaisten alusten osuus säilyi lähes ennallaan, niitä oli yhteensä noin 10 200.



ADAC: Myös bensa-autoilla päästöongelmia

ADAC:n laajassa Eco-Testin 77 autosta vain viisi autoa saavutti maksimipisteet eli viisi tähteä. Dieselpuolella hämmentävin havainto oli, että monet Euro6-moottoriset auto päästivät enemmän haitallisia pakokaasuja kuin Euro5 moottoreilla varustetut.

Sitäkin yllättävämpää oli, että useat suorasuihkutus-bensamoottorit päästivät huomattavsti sallittua enemmän pienhiukkasia pakoputkestaan. Liikaa pienhiukkasia tuli aivan pienistäkin moottoreista kuten VW Tiguan 1,4:stä ja Opel Corsa 1,0 Turbo Ecoflexistä. Bensa-Opelien kohdalla mitattiin myös ensimmäisen kerran typenoksidipäästöjä, joita tähän asti ei ole yhdistetty bensamoottrien heikkouksiin.

Kaikkiaan mitattiin noin 90%:sta uusia suorasuihkutus-bensamoottreita lähes viisi kertaa syyskuusta 2017 sallittua korkeampia päästömääriä.

Eco-Testissä parhaaksi rankattiin BMW i3, kakkosena Toyota Prius 1,8 Hybrid ja Nissan Leaf Acenta, neljäntenä Toyota Mirai vetyauto ja viidentenä Skoda Combi 1,4 TSI G-Tec Style kaasuauto. Paras bensa-auto oli kahdeksanneksi sijoittunut Suzuki Ignis 1,2 SHVS Comfort.

(Vogel)


Myös Subaru sähköautoihin

Subaru ilmoittaa liittyvänsä Hondan, Toyotan ja Nissanin perässä kilpailuun sähköautomarkkinoista. USA on ainoa maa Japanin ulkopuolella, jossa Subarulla on autotehdas. Tarkoituksena on USA:n tehtaassa aloittaa Plug-in hybridin, boxer- ja sähkömoottori-neliveto-auton sarjatuotanto vuonna 2018. Täyssähkö-Subaru olisi tulossa 2021.

Subaru valmisti viime vuonna 950 000 autoa. Tänä vuonna tavoite on 1,2 miljoonaa autoa. Kysyntä on pitkään ylittänyt tuotannon. Euroopassa on maahantuojien kiusana ollut Subarun pitkät toimitusajat.

Ensi marraskuussa Eurooppaan odotetaan Imprezan XV-alustalle tehtyä uutta neliveto-SUV Subarua.


Uusi "suomalainen" Mersu Uusikaupungista!

Valmet Automotive on sopinut Daimlerin kanssa seuraavan sukupolven kompaktiluokan Mercedes-Benz-henkilöautomallin valmistuksesta Uudenkaupungin autotehtaalla. Uutuuden ominaisuuksista ei vielä tässä vaiheessa anneta tarkempia tietoja.

Nykyisin Uudenkaupungin tehtaalla valmistetaan A- ja GLC-sarjojen Mersuja, joista A:n tuotanto päättyy kuluvan vuoden lopulla. Tällä hetkellä autotehtaalla on työntekijöitä noin 2 300 ja lisäväkeä on tulossa 300. Tuotantomäärien kasvun ja saadun uuden tuotantosopimuksen johdosta käynnistetään vielä noin tuhannen uuden henkilön rekrytointi, jossa haluaikaa on huhtikuun 23. päivään asti.

Ensi vuoden jälkipuoliskolla käynnistyvä tuotanto vaatii useiden kymmenien miljoonien investointeja tuotantolinjojen ja -välineiden muokkaamiseen sekä lisääntyvän henkilöstön tarpeisiin. Myös tuotantoon liittyvät kuljetukset ovat kasvusuunnassa.


Hector Rail tilasi 15 veturia lisää

Ruotsissa yksityinen junarahteihin keskittynyt Hector Rail kasvaa jälleen kohisten. Se on tilannut 15 Vectron veturia Siemensiltä. Vetureilla on 6400 kW:n huipputeho ja 200 km/t huippunopeus. Kaikissa  on European Train Control System (ETCS) sekä ATC2-STM junaohjausjärjestelmä.

Uudet Vectronit toimitetaan 2018 keväästä alkaen pieni dieselmoottori käytettäväksi rataosuuksilla ilman sähköjohtoja. Vetureilla vedetää puukuljetuksia Ruotsissa ja Norjassa.

Hector Rail tilasi jo heinäkuussa 2016 viisi Vectron-veturia Siemensiltä.

Hector Rail on perustettu 2004. Kuljetussuorite kiskoilla on noin 15 miljoonaa kilometriä vuodessa. Se hyödyntää Ruotsin, Norjan ja Tanskan rautatieverkkoa aina Saksan rajalle saakka. Sillä on ennestään käytössään 60 veturia.


Pääteiden liikenne lisääntyi viime vuonna – eniten kasvua raskaassa liikenteessä

Pääteiden liikenne lisääntyi viime vuonna noin 1,7 prosentilla vuoteen 2015 verrattuna. Kasvu oli huomattavinta raskaassa liikenteessä, se kasvoi 3,3 prosentilla.

Raskaan liikenteen määrä kääntyi kasvuun koko maassa huhti–toukokuussa. Kasvu oli vauhdikkainta Uudenmaan ELY-keskuksen alueella: siellä raskas liikenne lisääntyi noin viisi prosenttia.


Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktiautoja aletaan valmistaa Suomessa

Valmet Automotive ja Mercedes-Benz tiedottavat, että Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktiautoja Uudenkaupungin autotehtaalla. Valmet Automotive käynnistää projektin välittömästi.

Valmistussopimuksen kestoa ja laajuutta ei kerrota, mutta ne ovat vastaavia kuin Valmet Automotiven aiemmista Mercedes-Benz –malleista tekemissä sopimuksissa. Valmistussopimus allekirjoitettiin huomattavasti aiemmassa vaiheessa kuin edeltävissä Valmet Automotiven ja Mercedes-Benzin autoprojekteissa.

Valmet Automotive käynnistää uuden kompaktiautomallin valmistukseen tähtäävän projektin välittömästi. Projekti keskittyy A-sarjan hitsaamoon tehtäviin muutoksiin, mutta muutostarpeita on myös maalaamossa ja kokoonpanossa. Mercedes-Benzin A-sarjan valmistus jatkuu Suomessa vuoden loppupuolelle.


Suomen liikenneinfran kehittämisessä piilee merkittäviä talouden kasvumahdollisuuksia

Matkaketjujen nopeuttamisessa ja liikenneyhteyksien parantamisessa piilee Suomessa paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia, kertoo tuore infraselvitys. Hyödyntämällä paremmin liikenneinfrassa olevan kehittämispotentiaalin Suomi siivittäisi selvityksen mukaan viennin vauhtiin, vahvistaisi kasvuvyöhykkeitään, houkuttelisi kansainvälisiä yrityksiä ja matkailijoita sekä toimisi parhaassa tapauksessa kansainvälisten toimitusketjujen alustana. 

-Saavutettavuus on nähty muissa Pohjoismaissa kilpailutekijäksi, ja niin tulisi tehdä myös Suomessa” johtaja Jorma Mäntynen WSP Finlandista linjaa. 

Myös Suomessa kilpailukyky lähtisi nousukiitoon liikenneinfraa kehittämällä, kertoo WSP Finlandin vaikuttajajärjestöjen ja Liikenneviraston toimeksiannosta tekemä tuore selvitys. Selvitystyötä johtanut professori Mäntynen aloittaisi kehittämisen muusta Pohjolasta mallia ottaen. Nyt Suomi on pahasti jäljessä Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa. 

Lue lisää...


Kotimainen promilletesti päivittäistavarakauppoihin

Goodwiller Oy:n kertakäyttöinen promilletesti lopettaa ajokunnon arvuuttelun. Oululaisen startup-yritys Goodwiller Oy:n kehittämä kertakäyttöinen Promilless -testi tuo uuden ja luotettavan tavan ilmaista veressä oleva alkoholipitoisuus. Älypaperiteknologiaan pohjautuva innovaatio selvittää syljestä helposti ja nopeasti, onko henkilö ajokunnossa.

Goodwiller Oy on aloittanut yhteistyön Kesko Oyj:n kanssa Promilless-tuotteen jakelusta K-ryhmän K-marketeissa ja K-Supermarketeissa. Valtakunnallisen jakelun piiriin tulevat kevään aikana myös K-Citymarketit sekä tamperelaisen Tammer-Tukku Oy:n asiakaskaupat. Yhteistyö pohjoissuomalaisen Osuuskauppa Arinan kanssa jatkuu, alkuvaiheessa ketjun Prismojen osalta. Tuotetta on saatavilla myös joistakin apteekeista.  


Mählers: DPD yhdistelmäaura

Mählers on esitellyt uuden DPD (Diagonalplog Dubbel) yhdistelmäauran, joka on tehty heittämään lumen yhtä tehokkaasti sekä vasemmalle että oikealle. Auraa on kahdessa koossa: 3,4 ja 3,7 m leveänä. Uusi aura on varustettu joustavilla terillä välttämään iskeytymästä kiinni tienpinnan epätasaisuuksiin.

Mählers on kehittänyt myös uuden kiinnitysratkaisun uuteen Scaniaan. Sen myötä kiinnitysteline voi jäädä auton keulaan silloin, kun autoa ei käytetä auraukseen.


Quicksilver Truck Liner kivilavoille

Scanlining Ab lanseeraa uuden Quicksilver polymerimaton kivilavoille estämään kuorman jumittumista ja kiinnijäätymistä. Samalla se suojaa lavan pohjaa ja tehostaa tyhjentymistä. Kokeet osoittavat lavan tarvitsevan 30-40 prosenttia tavallista pienemmän kaatokallistuksen tyhjentyäkseen.

Quicksilver Truck Liner tarjoaa ratkaisuja myös kauha- ja pyöräkuormaajille ja vastaaville, joilla on hyötyä  polymerin alhaisesta kitkakertoimesta.


Nokian: Uusi Truck F2 ohjausakselille

Uusi Truck F2 korvaa entisen F-mallin renkaan kuorma- ja linja-autojen ohjaavalle akselille. Se on saanut kokonaan uuden muotoilun, agressiivisen kuvion huippupitoon. Uusi Spiral Sype System säilyttää hyvän pidon tienpintaan vielä kuluneellakin renkaalla. Leveät kuviourat varmistavat pintakuvion hyvän puhdistumisen ajon aikana ja parantavat pitoa lumessa. Renkan runkoa on vahvistettu kestämään teräviä kiviä ja uudelleen muotoiltu olka parantaa kulkuominaisuuksia ja etenemistä syvässä lumessa.

Truck F2 tulee kokoluokissa 385/65R22.5; 315/80R22.5; 317/70R22.5 ja 295/80R22.5. Myynti alkaa syksyllä 2017 talvikautta varten.


Honda: Täysillä sähköautoihin

Honda oli hybrdiautoissa uranuurtajia. Sen jälkeen vaihtoehtopolttoaineilla kulkevat autot ovat poistuneet sen eurooppalaisesta mallistosta. Vastedes meno muuttuu, Hondan Eurooppa-toimintojen johtaja Katsusi Inoue paljastaa.

Honda haluaa olla mukana muuttamassa Euroopan "sähköistä tulevaisuutta". Vuoteen 2025 mennessä Honda haluaa, että kaksi kolmasosaa sen Euroopassa myydyistä autoista on sähköllä kulkevia.

Ensivaiheessa Honda keskittyy hybridiautoihin. 2018 esitellään kahdella sähkömoottorilla varustettu hybridimalli. Sen jälkeen on vuorossa plug-in malli ja Honda Clarity-tyyppinen vetyauto

Vetyautoissa Honda on tiiviissä kehitysyhteistyössä General Motorsin kanssa. Yhteistuotanto polttokennojen kohdalla alkaa 2020.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!