MAN - Tapahtumat

Wabcolta uusi OnLane -kaistavahti

Wabco esitteli MATS (Mid-America Trucking Show) 2016 -messuilla uuden OnLane -kaistavahdin, jossa kaistavahdin korkearesoluutioinen kamera yhdistyy SmartDrive -videoanalytiikkateknologiaan. Aiemmin vastaavien ominaisuuksien hyödyntäminen on yhtiön mukaan vaatinut kahta erillistä kameraa.

OnLane -kaistavahti varoittaa kuljettajaa visuaalisella merkillä, äänimerkillä tai tuntoaistiin perustuvalla merkillä, jos ajoneuvo ajautuu tahattomasti pois oikealta ajokaistalta. Suorituskykyä analysoimalla SmarDrive -teknologia puolestaan auttaa laskemaan polttoaineen kulutusta sekä parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta.


MAN ajautumassa vakavaan kriisiin

Volkswagen-konserniin kuuluva MAN on syvässä kriisissä. Kaikki keskeiset taloudellista tilaa kuvaavat mittarit ovat painuneet vahvasti miinuksen puolelle.

MAN heikon tilanteen takana on ennen kaikkea Etelä-Amerikan, tarkemmin Brasilian talousalueen taantuma. Tilikaudella 2015 MAN ryhmän tulos oli 92 miljoonaa euroa, kun se oli vuonna 384 miljoonaa euroa. Muutos -76%. MAN ryhmän liikevaihto laski neljä prosenttia 13,7 miljardiin euroon.

Autopuolen eli MAN Truck & Bus:in osuus ryhmän liikevaihdosta oli 9,0 miljardia euroa, mikä on 7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ajoneuvoja myytiin yhteensä 79 222 kappaletta.

MAN ryhmän on vaikea pyytää taloudellista apua päästöskandaalin jälkilöylyjen kanssa painivalta Volkswagenilta, joka olisi todennäköisesti tällä hetkellä mieluimmin ottavana kuin antavana osapuolena yhtiön rahoituspuolella. 

MAN toimitusjohtaja Joachim Drees:n mukaan MAN ryhmä on aloittanut kannattavuuden parantamiseen ja tehostamiseen tähtäävät toimet kaikilla aloilla. Erityisiksi toimenpiteiksi Drees nostaa kuorma-autotuotannon tehostamisen ja yhtiön hallintorakenteiden uudelleenjärjestelyn.

Aloitetuista elvytystoimista huolimatta markkina-analyytikot odottavat MAN:in tuloksen jopa laskevan kuluvana vuonna edellisvuoteen verrattuna.


Citroen-Peugeot pakut uudistuvat täysin

Jumpy ja Expert ovat pysyneet kauan kuosissaan. Henkilöautoissakin käytetty EMP2 pohjalevy tulee vielä tänä vuonna kantamaan täysin uudistuneet Citroen ja Peugeot pakettiautot. Moottoreita tulee 95-180 hv teholuokkiin perinteisesti pihillä 5-6 l/100 km kulutuksilla. Automaattinen 6-vaihteinen vaihteisto saa 2018 seurakseen 8-lovisen automaattivaihteiston, jolla täytetään tulevat kiristyneet päästömääräykset.



Roclan trukin mainio käyttäjäkokemus ansaitsi Red Dot -palkinnon

Roclan uusi työntömastotrukki Humanic² on voittanut Red Dot 2016 -muotoilupalkinnon. Palkinto on yrityksen viides Red Dot -muotoilupalkinto.

”Tuotteesta syntyvään kokemukseen vaikuttavat muotoilun ohella monet asiat. Tämän tuotteen osalta olemme saaneet myös erittäin hyvää palautetta käytettävyydestä, lastinhallinnasta ja ajettavuudesta. Se, että kokonaiskokemus on hyvällä tasolla, viestii parantuneesta kilpailukyvystä ja tietotaidostamme kehittää entistäkin parempia tuotteita.”, toteaa Roclan muotoilupäällikkö Kero Uusitalo.

Kilpailun tuomaristoon kuului 41 asiantuntijaa, jotka arvioivat tuotteiden innovatiivisuutta, laatua, käytettävyyttä ja ekologisuutta. Kilpailussa oli mukana yhteensä 5214 tuotetta 57 eri maasta ja palkintoja jaettiin 31 luokassa. Kilpailun palkinnot jaetaan Red Dot -gaalatilaisuudessa Essenissä 4. heinäkuuta 2016.


Renault Master Euro 6 -moottorilla

Renault Trucksin Renault Master on nyt saatavana Euro 6 -moottorilla. Uudella 2,8–4,5 tonnin ja 110–170 hevosvoiman Master-mallistolla on Euro 6 -hyväksyntä sekä kevyiden että raskaiden ajoneuvojen luokassa. Näin siihen voidaan asentaa myös raskaita päällirakenteita, kuten nostokori. Renault Trucks voi tarvittaessa toimittaa myös tehdasasennettuja päällirakenteita, kuten tasalavan, umpikorin tai kippilavan. Kesän 2016 aikana mallisto täydentyy myös automaattivaihteistolla, joka on saatavilla 170hv moottorin yhteyteen.

Renault Master Euro 6 -versiot hyödyntävät SCR (Selective Catalytic Reduction) -puhdistustekniikkaa. SCR-järjestelmä ja AdBlue®-aineen ruiskuttaminen pakokaasujen joukkoon pienentävät yhtiön mukaan päästöjä merkittävästi. Renaul Master on varustettu 22 litran AdBlue®-säiliöllä ja se on sijoitettu tankkausvirheiden välttämiseksi eri puolelle ajoneuvoa kuin dieselpolttoainesäiliö. 22 litran AdBlue® -säiliön ansiosta Renault Masterin toimintasäde voi yhtiön mukaan olla jopa 12 000 kilometriä.


Paikannusteknologia vauhdittaa paketin noutamista postista

Posti vauhdittaa pakettien noutamista iBeacon-sisäpaikannusteknologiaa hyödyntämällä. Nopeus perustuu asiakkaan älypuhelimen Posti-sovelluksen tunnistamiseen asiakkaan tullessa postiin. Teknologian ansiosta paketit on mahdollista tuoda valmiiksi pikanoutotiskille, josta asiakas voi paketin noutaa.

Asiakkaat pääsevät käyttämään uudenlaista pikanoutoa viidessä postissa Helsingissä, Espoossa, Tampereella ja Turussa. Ensimmäisessä vaiheessa pikanouto-ominaisuus toimii Android-käyttöliittymillä.

Paikannusteknologian käytöstä kerätään kokemuksia posteissa seuraavan puolen vuoden ajan. Postin kumppani pilotissa on ICT-ratkaisuja kehittävä CGI.

Näin pikanouto toimii:

Kun asiakas on aktivoinut Posti-sovelluksessa pikanouto-ominaisuuden, hänen tulostaan postiin saadaan tieto kassalle. Asiakkaan Posti-sovellus kysyy, onko hän noutamassa lähetystä, ja lähetys haetaan valmiiksi pikanoutotiskille. Asiakas saa lähetyksen mukaansa ilman ylimääräistä kuittausta, sillä hän on tunnistautunut jo ottaessaan käyttöön Posti-sovelluksen.


Kuro RTD12 palkittiin Red Dot -muotoilukilpailussa

SKS Toijala Worksin valmistama Kuro RTD12 puukurottaja on voittanut kunniamaininnan kansainvälisessä Red Dot -muotoilukilpailussa. Kunniamaininta myönnettiin erityisen hyvin toteutetusta suunnittelutyöstä.

Kilpailun tuomaristoon kuului 41 asiantuntijaa, jotka arvioivat tuotteiden innovatiivisuutta, laatua, käytettävyyttä ja ekologisuutta. Kilpailussa oli mukana yhteensä 5214 tuotetta 57 eri maasta ja palkintoja jaettiin 31 luokassa. Kuro RTD12 kunniamaininta myönnettiin ajoneuvot-luokassa.

Kilpailun palkinnot jaetaan Red Dot -gaalatilaisuudessa Essenissä 4. heinäkuuta 2016.


Kesänopeusrajoitukset voimaan

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan koko Suomessa 2.4.2016 mennessä. Suurin sallittu ajonopeus käy ilmi tiellä olevasta nopeusrajoitusmerkistä.

Maanteillä liikennemerkkien vaihto alkaa torstaina 31.3. ja valmista pitäisi olla viikonloppuun mennessä kaikkialla Suomessa, kertoo liikennevirasto tiedotteessaan. Merkkien vaihtamista voidaan kuitenkin paikallisesti myöhentää, jos keliolosuhteet sen vaativat.

Pääteillä talven ajaksi 80 kilometriin tunnissa alennetut nopeusrajoitukset palautetaan 100 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan 120 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta tieosuuksia, joilla on pysyvästi alempi rajoitus.


Kainuun alueen joukkoliikenteen tarjouskilpailu käynnistyi

Kainuun alueen joukkoliikenteen tarjouskilpailu on käynnistynyt. Tarjouskilpailussa on 60 kuntien välistä ja sisäistä joukkoliikennevuoroa. Hankittavalla joukkoliikenteellä pyritään ensisijaisesti turvaamaan tarpeelliset työmatka-, opiskelu-, asiointi- ja matkailuyhteydet. Liikenteen hankkivat yhdessä Kainuun kunnat ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Kilpailutettava liikenne perustuu ELY-keskuksen ja Kainuun kuntien yhdessä teettämään palvelutasosuunnitelmaan. Suunnitelmassa on tarkasteltu Kainuun joukkoliikennettä yhtenä kokonaisuutena ja määritelty hankittavat joukkoliikennevuorot. Osa nykyisistä vuoroista lakkaa, koska joukkoliikennemäärärahojen vähentymisen vuoksi kaikkien vuorojen hankkiminen ei ole enää mahdollista. Tarjouskilpailu ei koske markkinaehtoisen liikenteen joukkoliikennevuoroja eikä Kajaanin kaupunkiliikennettä.

Tarjouskilpailussa hankittava liikenne käynnistyy kesäkuun alussa. Samalla otetaan käyttöön Kajaanin, Paltamon, Ristijärven ja Sotkamon alueen liikenteessä Waltti-lippu- ja maksujärjestelmä.


Tuotteiden ja prosessien innovointi piristymässä

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan yritykset ilmoittivat tuotteisiinsa ja prosesseihinsa liittyvää innovaatiotoimintaa vuosina 2012-2014 tutkimusjaksoa edeltäneitä vuosia yleisemmin. Innovaatioiden käyttöönotto yleistyi edellistutkimuksesta etenkin pienten palveluyritysten keskuudessa.

Lue lisää...


SOL Continent Linen ja P&O Ferriesin yhteisreitistä menestys

Yhdeksän kuukautta sitten P&O Ferries ja SOL Continent Line yhdistivät palveluja ja loivat uuden kuljetusreitistön Ison-Britannian, Benelux-maiden ja Pohjoismaiden välille. Yhteistyö on SOL Continent Linen mukaan osoittautunut menestykseksi viime kuukausien aikana.

Yhtiön mukaan P&O Ferriesin uusi rahtilinja Göteborgiin on kasvattanut suosiotaan ensimmäisten 2000 kuljetuksen jälkeen. Yhteistyön ansiosta P&O Ferriesin Itämeren alueen asiakkaat voivat lähettää rahtia P&O Ferriesin keskukseen Zeebruggeen, josta SOL kuljettaa ne eteenpäin Pohjoismaihin.

Yhteistyössä yhdistyy kaksi P&O Ferriesin päivittäistä reittiä (Tilbury–Zeebrugge ja Teesport–Zeebrugge) sekä SOL Continent Linen yhteys Zeebruggen ja Göteborgin, Pohjoismaiden suurimman sataman, välillä.


Oulu-Hailuoto -joukkoliikenteen tarjouskilpailu käynnistyi

Oulun ja Hailuodon välisen joukkoliikenteen (linja 59) tarjouskilpailu on käynnistynyt. Tarjouskilpailussa kilpailutetaan liikenne seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Nykyiseen verrattuna liikenteeseen tulee sekä aikataulu- että reittimuutoksia.

Merkittävin muutos koskee linjan reittiä Oulunsalossa. Tähän asti linja on ajanut Oulusalon keskustan ja Karhuojantien kautta, mutta jatkossa linja ajaa Oulun ja Hailuodon välillä suoraan Hailuodontietä pitkin. Reittimuutoksen syynä on linjan tiukka ajoaika Riutunkarin ja Oulun välillä. Linjan aikataulut riippuvat Hailuodon lautan aikatauluista, joten reittimuutoksella pyritään lyhentämään ajoaikaa sekä vähentämään myöhästymisiä. Hailuodontielle rakennetaan uusia pysäkkejä linjan käyttöön kevään aikana.

Myös linjan päätepisteeseen Hailuodossa tulee muutoksia. Linjan päätepisteenä kesäisin on Marjaniemi, mutta talvisin linja päättyy Sauvolaan. Vähäisten matkustajamäärien vuoksi Marjaniemessä käydään talvisin vain erillisestä kutsusta. Lisäksi kesäajalta lakkaa sunnuntain aikaisempi vuoropari, koska joukkoliikennemäärärahojen vähentymisen vuoksi kaikkien vuorojen hankkiminen ei ole enää mahdollista.

Tarjouskilpailussa hankittava liikenne käynnistyy kesäkuun alussa.


Ruotsin Hector teki Tanskan ennätyksen

Ruotsin rautateillä toimiva yksityinen rahtiyhtiö Hector Rail jaksaa yllättää. Kovien vastusten kautta asemansa kuljetusyrittäjänä Ruotsin rautateillä vakiinnuttanut Hector Rail sai viime vuonna oikeudet kuljettaa junillaan rahtia myös Tanskan läpi Saksan rajalle asti. Suurasiakkaansa DHL:n turvin se vie vuorokaudessa jo useita junakuormallisia rahtia Ruotsista Saksaan.

Hyvästä yhteistyöstä Tanskan viranomaisten kanssa kielii Hector Railin saavuttama junien uusi nopeusennätys Tanskassa 21-22.3. välisenä yönä: 235,8 km/t ! Ennätys saavutettiin raiteita hallitsevan Bane Danmark:n järjestämänä ja valvonnassa. Ennätys saavutettiin Ison Bältin ylittävällä sillalla suoritettujen testien yhteydessä. Veturina oli "Taurus", jolle valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 230 km/t. Teholtaan 6400 (7000) kW:n neliakselinen veturi painaa 85 tonnia. Hector Raililla on käytössään kuusi Tauris-veturia.


Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan Q4/2015

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 69 miljoonaa tonnia, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 5 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 3 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen.

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 5,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 12 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 90 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 10 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 4/2015, Tilastokeskus


"Liikaa ulkomaalaisia ojissa!" Entä: Kauanko Suomi kehtaa?

Näin sanoo Falck:n väreissä toimiva Malå Bil & Maskin Ab:n hinaus- ja nosturinkuljettaja "Jocke" Kunosson menneen talven töistä. Yrityksen lippulaivan, neliakselisen Scania R560 ja BSM Wreckerin pelastuspaketilla "niitä on tullut jo liiankin kanssa", Jocke sanoo.

Suomeen käännettynä asiassa on paljonkin ihmeteltävää. Ruotsissa vaaditaan raskailta ajoneuvoilta 5 mm urasyvyyttä läpeensä ja lisäksi talvirenkaita kaikilla vetävillä pyörillä. Sen johdosta honommilla renkailla Keski-ja Etelä-Euroopasta pyrkivät linja- ja kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät tulevat Suomeen ja pohjoiseen Suomen viranomaisten hyväksymillä, henkilöautojen kesärenkaitakin huonommilla renkailla. Tiedetään kaikkialla, että Suomessa sattuu Ruotsia kymmenkertaisesti enemmän ojaanajoja, liikenneonnettomuuksia, kuolonkolareitakin ala-arvoisen tengasvarustuksen seurauksena. Niistä vain ei kerrota, ei näytetä kansalle tilastoja! Ollaan vain tekopyhästi hiljaa ja puhutaan kauniita liikenneturvallisuudesta!

Katseet kääntyvät taas, ties monennenko kerran, Eduskuntaan, maan hallitukseen, liikenneministeriöön ja sen alaisiin, Trafiin ja Liikennevirastoon, ja Liikenneturvaan: kauanko kehtaatte jatkaa hengenvaarallista rengasrulettia Suomen liikenteessä ja tieverkossa!!!

 

 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!