Posti otti vuosi sitten käyttöön Vantaan Viinikkalassa yli 30 miljoonaa euroa maksaneen ja uusinta tekniikkaa hyödyntävän rahtiterminaalin. Nyt terminaalissa työskentelee yli 300 terminaali- ja kuljetustyöntekijää, ja siellä käy päivittäin yli 400 yhdistelmäajoneuvoa. Terminaalin pihalla pyörähtää päivittäin myös yli 50 yhdistelmäajoneuvoa, jotka tuovat pääsääntöisesti Vuosaaren satamasta maahan tulevia rahtilähetyksiä.
- Meille on tärkeää saada terminaaliimme tulevat rahtilähetykset lähtemään mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman täysillä ajoneuvokuormilla joko suoraan vastaanottaville yrityksille tai terminaaleihin Suomessa. Terminaalimme kautta kulkevat tuhansien kilojen painoiset teollisuuden käyttämät osat, moottoripyörät ja mönkijät ja esimerkiksi ikkunat, parketit, ilma- ja maalämpöpumput, makeiset ja kalusteet, kertoo aluejohtaja Ari Nieminen Postin Rahtipalveluista.
Terminaalissa on käytössä digitaalinen ohjausjärjestelmä. Ohjausjärjestelmän ansiosta tiedetään reaaliajassa, mitä ja milloin tavaraa terminaaliin tulee, missä kohtaa terminaalia ne sijaitsevat ja missä kuljetuksessa ne lähtevät. Automatisoitu prosessi nopeuttaa toimintaa ja parantaa laatua vähentämällä inhimillisten virheiden mahdollisuutta.
Rahtiterminaali oli Postille yli 30 miljoonan euron investointi, jolla Posti hakee kasvua ja kustannustehokkuutta logistiikkapalveluissa. Noin 26 000 neliömetrin eli yli kolme jalkapallokentän kokoinen terminaali on yksi Suomen suurimpia. Terminaali on toiminnassa ympäri vuorokauden kuutena päivänä viikossa ja se seinässä on graffittitaiteilija EGS:n maalaama Liekki-muraali.