Volkswagen Center Airport 50 vuotta
- Luontiaika
- 24.04.2017 09:43
Volkswagen Center Airport avattiin vuonna 1967 ja juhlii nyt huhtikuussa 50-vuotissyntymäpäiviään. Vuonna 1967 lehdistötiedotteessa luki: ”VW-Auto Oy:n uusi myynti- ja huoltopiste. VW-Auto Oy rakentaa uuden piirimyyntipisteen Tuusulantien ja Seutulan lentokentälle vievän tien risteykseen. 4.11.66 vietettiin rakennuksella harjannostajaiset. Huoltokorjaamo ja myyntitilat ovat vierekkäin. Huoltokorjaamo rakennetaan tässä vaiheessa 20 paikkaiseksi korjaamoksi, johon kuuluu peltikorjaamo, maalaamo, yleiskorjaamo, varaosavarasto, konttori- ja sosiaaliset tilat sekä koneteknilliset tilat. Uusi VW-piiri Helsinki Pohjoinen, valmistuu palvelemaan asiakkaitaan ensi vuoden alussa.”
Autokauppaa leimasivat tuolloin valtiovallan toimenpiteet, sillä ajalla 21.9–15.11.1967 vallitsi täydellinen autojen tuontikielto, markka devalvoitiin ja uusi autoverolaki astui voimaan 15.11. Suomen Pankki kiristi tuontiluottomääräyksiä ja autoja, joita ei ollut maksettu tehtaalle, ei saanut enää varastoida vapaasatamassa.
Nykyisin Volkswagen Center palvelee asiakkaitaan samassa paikassa kuin 50 vuotta sitten. Tänä päivänä Volkswagen Center Airport on Suomen toiseksi suurin Volkswagen myynti- ja huoltoliike.
Volvolta uusi VNR kuorma-auto Pohjois-Amerikkaan
- Luontiaika
- 21.04.2017 14:05
Volvo trucks on julkistanut uuden VNR- mallin joka on monipuolinen alueellisiin kuljetuksiin ja nykyisiin jatkuvasti muuttuviin toimitusvaatimuksiin suunniteltu kuorma-auto.
Uudistettu aerodynaaminen suunnittelu, uudelleenmietityt työn vaatimukset kuorma-autolta ja uusi moottori ja vaihdelaatikko ovat olleet etualalla mallin suunnittelussa. Parannuksia on myös turvallisuudessa ja kuorma-auton yhteyksissä tietoverkkoon. VNR sopii monipuolisiin kuljetuksiin kaupunkialueilla. Polttoainetaloudellisuuden luvataan paranevan 3.5 prosentilla edelliseen malliin verrattuna.
Yksityisille junaoperaattoreille yhteistyöjärjestö
- Luontiaika
- 21.04.2017 12:26
Yksityisille junaoperaattoreille ja -yhtiöille on perustettu yhteistyöjärjestö Alliance of Rail New Entrants (ALLRAIL). Järjestön julkilausuttuna tavoitteena on tukea tavara- ja henkilöraideliikenteen säädöksien ja rajoitteiden purkamista, että kynnys raideinfrastruktuurin käytölle EU-maissa madaltuisi. Allrail perustettiin Brysselissä European Rail Freight Association -järjestön toimesta, jonka jäseniä ovat open access -operaattorit LEO Express ja Regiojet Tšekistä, MTR Nordic Ruotsista, NTV Italiasta ja Westbahn Itävallasta sekä itsenäinen lippujälleenmyyjä Trainline. Lisää jäseniä odotetaan tuevan mukaan lähikuukausien aikana.
Suomalaiselle jäänmurtajaosaamiselle tarvetta Yhdysvalloissa
- Luontiaika
- 21.04.2017 09:50
Finnpron mukaan Suomalaista jäänmurtajaosaamista arvostetaan Yhdysvalloissa. USA:n rannikkovartiosto (USCG) ja suomalaiset yritykset ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä. USCG on ilmoittanut tarvitsevansa vähintään kaksi raskasta polaarijäänmurtajaa. Julkisuudessa on myös esitetty, että USCG:llä on tarve hankkia kolme raskasta ja kolme keskiraskasta jäänmurtajaa. Mahdollisuus on otollinen suomalaisyrityksille, jotka jo nyt suunnittelevat 80 prosenttia ja rakentavat 60 prosenttia maailman jäänmurtajista.
Eerola-yhtiöt ajamaan omista jätteistä tuotetulla biokaasulla
- Luontiaika
- 13.04.2017 10:58
Ympäristöhuoltoalan asiantuntija Eerola-yhtiöt hyödyntää jatkossa Gasumin jätehuoltopalvelua toimittamalla keräämänsä rasvakaivolietteen biokaasun tuotantoon. Yritys tankkaa jatkossa biokaasua raskaaseen sekä kevyeen kalustoonsa.Se siirtyy ensimmäisenä Suomessa ajamaan kotimaisella ja uusiutuvalla omista jätteistä tuotetulla biokaasulla.
Eerola-yhtiöt tyhjentää yhtenä toimenkuvanaan rasvanerotuskaivoja. Kaivot ovat jokaisen ravintolan ja keittiön perusvaruste, ja niihin erottuu kaikki keittiön viemäriveden joukossa oleva rasva. Aiemmin kaivoista tyhjennetty rasva on viety hyödyntämättä jätevedenpuhdistamolle ja kaatopaikalle. Nyt kuitenkin rasvan energiamäärä saadaan biokaasulaitoksella uusiokäyttöön.
Gasumin biokaasulaitokset ottavat Eerola-yhtiöiden jätekaivoista keräämää rasvaa vastaan ja tuottavat siitä uusiutuvaa, täysin kotimaista biokaasua. Eerola-yhtiöt tulee käyttämään tätä biokaasua aluksi kolmessa Scanian kaasukuorma-autossa sekä viidessä Veholta hankitussa kaasukäyttöisessä Mercedes-Benz Sprinterissä.
Rasvakaivolietteen hyödyntämisestä polttoaineena syntyy huomattavia päästövähennyksiä. Kun Eerola-yhtiöt rupeaa käyttämään biokaasua polttoaineenaan kahdeksassa ajoneuvossa, vähenevät niiden käytöstä syntyvät CO2-päästöt yhteensä jopa 2 600 tonnia vuodessa. Tämä vastaa lähes 600 asunnon (70 m2) lämmityksestä aiheutuvia päästöjä.
Rautateiden liikenteenohjaus keskitetään
- Luontiaika
- 13.04.2017 09:54
Liikennevirasto on päättänyt rautatieliikenteen liikenteenohjausalueiden muutoksista. Päätöksen mukaan liikenteenohjaustyö keskitetään Tampereelle, Lahteen ja Ouluun. Tällä hetkellä liikenteenohjaustyötä tehdään 15 paikkakunnalla noin 440 hengen voimin. Liikennevirasto vastaa rataverkon haltijana liikenteenohjauksen infrastruktuurista (mm. toimitilat ja järjestelmät). Liikenteenohjaustyön toteuttaa Finrail Oy palveluntuottajana.
Josef Ganzin suunnittelema alkuperäinen Volkswagen restauroidaan
- Luontiaika
- 13.04.2017 09:03
Uniikki joukkorahoitusprojekti tähtää alkuperäisen Volkswagenin kunnostamiseen. Kyseessä on nykyään ainut laatuaan oleva, juutalaisen Josef Ganzin suunnittelema ja vuoden 1933 Berlin motor show:ssa itsellensä Adolf Hitlerille esitelty auto.
Viiden vuoden päästä tästä Hitler esitteli Volkswageninsa Saksan kansalle ja Josef Ganz pyyhittiin historian sivuilta.
Projektin on laittanut alulle Paul Schilperoord Alankomaista. Hän on kirjoittanut kirjan The Extraordinary Life of Josef Ganz – The Jewish Engineer Behind Hitler’s Volkswagen. Yhdessä Lorenz Schmid:in, sveitsiläisen, joka on sukua Ganzille, he onnistuivat saamaan talteen ainoan jäljellä olevan rullaavan Standard Superior type I:n.
Ruotsi: Liikennevaliokunta vastustaa hallituksen 74 t käyttörajoituksia
- Luontiaika
- 12.04.2017 20:44
Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta kannattaa hallituksensa esitystä teiden uudeksi kantavuusluokitukseksi, mutta vastustaa sen esitystä 74 tonnia painavien yhdistelmien käyttörajoituksista.
Ruotsissa yleinen tieverkosto on luokiteltu tien kantavuuden mukaan kolmeen luokkaan: 1, 2 ja 3. Kantavuusluokitus ratkaisee, kuinka painavia ajoneuvoja saa kulkea luokituksen mukaisilla teillä. Nyt hallitus on ehdottanut luokka 4:ää (BK4) teille, joilla kantavuus riittäisi kokonaispainoltaan 74 tonnia painaville kuorma-autoyhdistelmille. Liikennevaliokunta esittää, että eduskunta hyväksyisi hallituksen esittämän uuden kantavuusluokan.
Hallitus esittää kuitenkin samalla, että BK4-kantavuusluokan teiden käyttöä rajoitettaisiin vain sellaisille kuljetuksille, jotka eivät syrjäytä hallituksen tavoitetta siirtä tavarakuljetukset tieverkosta rauta- ja vesiteille. Liikennevaliokunnan mielestä teiden kantavuuden tulee sallia rajoituksetta kaikkia kuljetuksia, jotka täyttävät kantavuusluokituksen ehtoja. Samalla liikennevaliokunta kehottaa eduskuntaa vaatimaan hallitusta selvittämään, millä ehdoilla nykyistä pitempiä kuorma-autoyhdistelmiä voidaa hyväksyä Ruotsin teille.
Sosiaalidemokraatit, Ympäristöpuolue ja Vasemmistopuolue vastustavat liikennevaliokunna ehdotuksia.
(Anders Karlsson, Transportnet.se)
Roclalta uusi työntömastotrukki erikoisten lastien käsittelyyn
- Luontiaika
- 12.04.2017 15:54
Roclan Humanic²-trukkimalliston uusi monitietyöntömastotrukki on leveiden ja erikoisten lastien asiantuntija myös kapeissa ja ahtaissa tiloissa. Siinä on kuusi monisuuntaista ohjaustapaa, monipyöräohjaus ja kuljettajan ajo- ja lastinkäsittelytapaan hallitusti mukautuva ajojärjestelmä.
Jokainen pyörä ohjautuu itsenäisesti ja kääntyy 360 astetta oman ohjausmoottorin, säätimen ja jarrutusjärjestelmän ansiosta. Pyörät kääntyvät trukin rungon sisäpuolella suojassa mahdollisilta törmäyksiltä. Roclan Humanic²-monitietyöntömastotrukit nostavat kuormat uuden mastoteknologian ja passiivisen huojunnaneston avulla 10 metriin asti. Automaattisen kaarrehidastuksen ansiosta trukki pysyy vakaana myös kaarteissa.
Seitsemän kilpailee Vuoden Midibussi voitosta
- Luontiaika
- 11.04.2017 20:08
Kansainvälinen Bus&Coach of the Year Jury ratkaisee 18-21.4. Madridissa suoritettavissa vertailutesteissä, mikä seitsemästä kilpailijasta valitaan Vuoden Midibussiksi 2018.
Vertailutestissä kilpailevat Car-Bus, Ferqui, Indcar, Integralia, Irizar, Temsa ja Unvi.
1+20/35 paikkaiset Midibussit samoin kuin niitä pienemmät 1+7/8 paikkaiset Minibussit ovat nåeimmin oasvavia bussiluokkia Euroopassa johtuen suurkaupunkien nopeasti tiukentuvista ympäristö- ja päästörajoituksista sekä pyrkimyksistä pienentää liikenneruuhkia.
Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea B&COY Juryssa ja osallistuu testeihin.
Boeing ja JetBlue sijoittavat Zunumin sähkölentokoneprojektiin
- Luontiaika
- 11.04.2017 08:50
Seattlelainen startup Zunum on saanut rahoituksen Boeingilta ja JetBluelta hybridi-sähkölentokoneiden tutkimiseen ja kehitykseen. Suunnitellut koneet pystyisivät lennättämään 10-50 matkustajaa yli 1000km matkan. Zunum Aero suunnittelee että ensimmäinen lentokone olisi toiminnassa 2020 alussa.
Zunumin mukaan heidän lentokoneensa voisivat elävöittää jopa 5000 nyt vähällä käytöllä olevaa lentokenttää Yhdysvalloissa. Suunnitelma olisi myös laskea toimintakuluja niin paljon, että lentolippujen hinnat laskisivat 40- 80 prosenttia. Myös jonotusajat ja ovelta-ovelle ajat pienenisivät, koska matkustajamassat jakautuisivat useammille lentokentille.
Hybridi-sähkö koneet olisivat 75 prosenttia hiljaisempia ja niistä koituisi 80 prosenttia vähemmän päästöjä. Akkuteknologioiden parantuessa Zunum uskoo voivansa valmistaa lentokoneita, joista ei koituisi ollenkaan kasvihuonekaasupäästöjä.
Koneiden nopeudet tulisivat olemaan samalla tasolla tai hieman nopeampia kuin potkuriturbiinikoneiden. Nopeudet voisivat niinikään kasvaa kunhan akkuteknologia kehittyy.
Turun kaupunkilautta Föri sähköistetty
- Luontiaika
- 10.04.2017 15:48
Uusittu kaupunkilautta Föri kuljetetaan huomenna tiistaina satamaan ja lasketaan vesille Aurajokeen testausta varten. Sähköistetyn lautan operoinnista vastaava miehistö perehdytetään aluksen uuteen ohjausjärjestelmään sekä päivittäisessä liikennöinnissä vaadittaviin uusiin tehtäviin.
Föri palaa liikennöimään viimeistään vappuna. Siihen asti matkustajia kuljettaa m/s Ruissalo.
Kuka teitämme ohjaa?
- Luontiaika
- 07.04.2017 10:41
- Kulurakenteesta suurin osa on ajamista. Tieverkon kunto on yksi ratkaiseva tekijä alan kannattavuudelle, Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolonen sanoo.
- Kasvava kuljettajapula ja tiestön mureneminen ovat kovana lisänä kuljetusten pahoissa kannattavuusongelmissa, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi toteaa.
Hyvinvointimme edellyttää kuljetuksia vuoden- ja vuorokaudenajoista ja säistä riippumatta. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (ATK 3/2017) kuljetusyrittäjien näkemys Suomen teiden ja kuljetusalan tilanteesta.
2-paikkainen Volocopter 2X dronekopteri valmis sarjavalmistukseen!
- Luontiaika
- 07.04.2017 09:57
AERO Friedrichshafen ilmailunäyttelyssä esiteltiin 6.4. ensimmäisenä maailmassa sarjavalmistuskypsä kaksipaikkainen täysin sähkötoiminen drone-perustainen pystysuoraan nouseva ja laskeutuva (VTOL) Volocopter 2X.
Volocopter 2X on saksalaisen e-volo start-up yrityksen kuuden vuoden kehitystyön tulos, joka nyt hakee Saksan Ultra Light (UL) luokan "multicopter" tyyppihyväksyntää.
Volocopter 2X:n suurina etuina UL-luokan tyyppihyväksyttyjen joukossa on päästöttömyys ja äänettömyys ankarimminkin melurajoitetuilla alueilla.
2X on johdonmukainen kehitelmä VC200 prototyypistä kohti jokapäiväistä käyttöä. Sen akkujenvaihtojärjestelmä toimii parissa minuutissa. Se on optisesti urheilullisen näköinen omaleimaisella roottoritasolla ja tilavalla ohjaamolla nahkaistuimineen kahdelle aikuiselle. Se on tehty helposti lennettäväksi korkeus-ja asentoautomatikallaan jokaiselle, jolla on SPL-lupakirja (Sport Pilot Licence) multikopterille.
Kuljetusässät liikenteessä
- Luontiaika
- 07.04.2017 09:53
Vuoden 2017 Arctic Testin ajotesteissä henkilönkuljetusajoneuvot joutuivat koetukselle noin 15 asteen pakkasella. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuoden kolmannesta numerosta, miten pikkupakut käyttäytyivät kaupungissa ja maaseudulla suoritetuista ajokokeista.