Mercedes-Benz Vans esitteli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2019 Concept EQV:n. Tuolloin auto kulki vielä tutkielman nimellä. Nyt sarjatuotantomallin ensiesittelyä juhlitaan nimellä Mercedes-Benz EQV. Maailman ensimmäinen täyssähköinen premium-tila-auto EQV on Mercedes-Benzin EQ-sähköautoperheen uusin jäsen. Autossa yhdistyvät päästötön liikkuvuus ja vakuuttava ajettavuus, monikäyttöisyys ja kaunis muotoilu. Mercedes-Benz EQV näyttäytyy ensi kertaa julkisuudessa tämänvuotisessa Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä IAA:ssa (12. - 22. syyskuuta).
Auton teknisiä kohokohtia ovat 405 kilometrin toimintamatka (NEDC) sekä korkeajänniteakun nopea lataus 10 prosentista 80 prosenttiin alle tunnissa. Erityismaininnan ansaitsevat lisäksi sisätilan mukavuus ja monikäyttöisyys.
EQV:n valmistus integroidaan Pohjois-Espanjassa Vitoriassa sijaitsevan tehtaan tuotantoon, jossa valmistuvat myös V-sarjan autot ja Vito. Tällä tavoin valmistus nivoutuu joustavasti ja synergiaetuja hyödyntäen nykytuotantoon ja sitä voidaan sovittaa kysynnän mukaan mahdollisimman nopeasti.
Mercedes-Benz EQV:n sähköinen voimalinja (eATS) on sijoitettu etuakseliston yhteyteen. Tämän vuoksi latausliitäntä löytyy etupuskurista. Voimalinjan huipputeho on 150 kW. Sähkömoottori, kiinteävälityksinen vaihteisto, moottorin ja akuston jäähdytysjärjestelmä sekä tehoelektroniikka muodostavat integroidun kompaktin yksikön.
Mercedes-Benz EQV lataa akkujaan myös ajon aikana, jotta teknisesti maksimaalinen toimintamatka voidaan hyödyntää täysin. Moottorijarrutuksessa tai jarrutettaessa ladataan korkeajänniteakkua. Kuljettajalla on suuri merkitys energian talteenotossa: hän voi vaikuttaa talteenoton tehokkuuteen ohjauspyörän taakse sijoitetuilla vivuilla. Vasemmanpuoleisella vivulla energian talteenoton tehoa lisätään ja oikeanpuoleisella vähennetään. Talteenoton heikoimmalla tasolla auto rullaa vapaasti. Voimakkaimmalla tasolla puolestaan autolla voidaan ajaa jopa vain yhtä poljinta käyttäen: tällöin energian talteenoton avulla tuotettu hidastuvuusvoima riittää useimmissa tilanteissa hidastamaan autoa tarpeeksi, jolloin jarrupolkimeen ei tarvitse koskea lainkaan.
EQV-auton älykkyys näyttäytyy parhaimmillaan energian talteenoton tasolla D Auto: siinä ECO-avustin kytkeytyy automaattisesti päälle ja auttaa kuljettajaa hyödyntämään auton tehokkuuden täysimääräisesti. ECO-avustin hyödyntää erilaisia verkotettuja tietoja, joita se saa navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja älykkäiltä turvallisuusavustimilta (tutka ja stereokamera) sekä sovittaa energian talteenoton tason itsenäisesti.
Yhteistyössä EQ-autoon optimoidun navigointijärjestelmän kanssa aktiivinen toimintamatkan valvonta pitää huolen siitä, että kuljettaja pääsee määränpäähänsä, vaikka yksi latauspysähdys jäisi jossain välissä tekemättä. Tällaisessa tilanteessa apua tarjoaa lisäksi E+ ajo-ohjelma, joka sovittaa ajoneuvoparametrit pisimmän mahdollisen toimintamatkan mukaan.