MAN - Vaihtoautot

Suomen ja Venäjän jäänmurtosopimus voimaan

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan Suomen ja Venäjän välinen jäänmurtoyhteistyösopimus astuu voimaan 15. tammikuuta. Sopimuksella Suomi ja Venäjä sitoutuvat maiden välisen jäänmurtoavustusta koskevan yhteistyön edistämiseen Itämerellä. Sopimuksella annetaan Suomelle ja Venäjälle mahdollisuus pyytää ja saada nopeasti jäänmurtoavustusta sellaisessa tilanteessa, jossa sopimusmaan oma jäänmurtokapasiteetti ei riitä.

Sopimus mahdollistaa suomalaisten jäänmurtajien toimimisen Suomenlahden itäosissa Venäjän aluevesillä korvausta vastaan. Vastavuoroisesti venäläiset jäänmurtajat voivat avustaa Suomenlahden suomalaisiin satamiin liikennöiviä aluksia. Venäläisten jäänmurtajien käyttö perustuu aina tarveharkintaan. Aluevesillä toimiminen vaatii aina luvan viranomaisilta.


Sähköiset liikkumisvälineet liikenteeseen vuoden alusta

Uudenlaiset sähköiset liikkumisvälineet tulevat lailliseksi tieliikenteessä vuodenvaihteessa. Osalla välineistä liikutaan jalkakäytävällä ja osalla pyöräteillä. Jotkin moottorilla varustetuista polkupyöristä vaativat jatkossa liikennevakuutuksen.

Lue lisää...


Traktorin ajokortti- ja luokitteluvaatimukset muuttuvat

Trafi kertoo tiedotteessaan, että traktorien luokittelua koskevat eurooppalaiset säännökset ovat muuttuneet. Suurimpana muutoksena on uusien, yli 40km/h tunnissa kulkevien EU-tyyppihyväksyttyjen traktorien tulo markkinoille. Traktorin rakenteellinen nopeus vaikuttaa myös ajokorttivaatimuksiin 1.1.2016 alkaen.

Lue lisää...



Hector Rail kasvaa rajusti Ruotsissa

Ruotsin valtionrautateiden kanssa rajusti kilpaileva yksityinen Hector Rail on keskittynyt tavarakuljetuksiin Skandinavian rautateillä ja Saksassa. Se kuljettaa nykyisellään yli 125 000 km/viikko raiteilla. Lisättyään kuljetuksiaan Saksaan se on nyt hankkimassa 10 kuusiakselista veturia DB Schenkeriltä (DB luokka151). Veturit on tehty 1970-luvun puolivälissä. Ne toimitetaan Hectorille 2016 ja 2017.


Aurinkokalvo napinpainalluksesta

Continental on kehittänyt aurinkokalvon, jonka saa häikäisysuojaksi napin painalluksella. 100-vuotisen aurinkolipan tarinalle voi tulla loppu.

Elektronisesti himmennettävissä oleva lasi on ollut olemassa jo vuosia. Vasta nyt on kuitenkin onnistuttu kehittämään myös elektronisesti himmennettävä tuulilasi, joka täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset. Lasi ensiesitellään CES-näyttelyssä (Consumer Electronics Show) Las Vegasissa 6-9.1. 2016. Uusi Intelligent Glas Control himmentää kaikki auton lasipinnat portaattomasti napin painalluksella.


Vyöhykerahastus ja Waltti-kortti käyttöön Lahdessa

Lahden seudun liikenne (LSL) siirtyy vyöhykepohjaiseen rahastukseen joulun jälkeen. Bussissa ostettavat kertaliput maksetaan matkustettavien vyöhykkeiden perusteella 28.12.2015 alkaen. Matkakortit toimivat edelleen normaalisti kertoo Lahden kaupunki tiedotteessaan.

Vyöhykerahastus liittyy siihen, että LSL on ensi vuonna lähdössä mukaan uuteen valtakunnalliseen joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Walttiin. Uudistus tulee voimaan vaiheittain. Waltti-uudistus koskee vain LSL:n nykyisiä matkakorttituotteita. Nykyisiä LSL:n matkakortteja voi käyttää Waltti-kortin rinnalla elokuun loppuun saakka.

Waltti-kortti käy maksuvälineenä LSL:n liikenteessä 29.2.2016 alkaen ja samalla  nykyisten LSL:n korttien latausmahdollisuus loppuu. Waltti-korttien myynti alkaa 1. helmikuuta 2016 verkkokaupassa (lsl.fi). Myynti Lahti-Pisteessä (pääkirjaston aulassa) alkaa 15. helmikuuta 2016.


SKAL ry:n perustama EU-edunvalvonta kasvaa

Autoalan Keskusliitto ry liittyy tammikuussa 2016 mukaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n käynnistämään edunvalvontatoimintaan Brysselissä. Maantieliikennettä ja yrittäjyyttä edustava edunvalvontatoimisto koostuu nyt yhteensä kahdeksasta suomalaisesta järjestöstä kattaen käytännössä koko maantieliikennealan.

EU-edunvalvontapalveluiden piiriin kuuluvat Autoliikenteen Työnantajaliitto, Suomen Yrittäjät, Linja-autoliitto, Taksiliitto, Suomen Tieyhdistys, Suomen Autokoululiitto sekä nyt uutena tulokkaana Autoalan Keskusliitto.


Atoy Autohuollon asiakkaille maksuton tiepalvelu

Atoy Road Service on Suomalaisen Atoy Autohuollon uusi maksuton tiepalvelu, jonka piirissä ovat automaattisesti kaikki ketjun liikkeissä määräaikaishuolletut ajoneuvot. Ympärivuorokautinen palvelu kattaa esimerkiksi tekniset viat, kolaritilanteet, renkaan puhkeamisen, polttoaineen loppumisen ja avainten jäämisen auton sisään.

Viisivuotisen taipaleensa kunniaksi Atoy Autohuolto kertoo tiedotteessaan antaneensa Atoy Road Service -tiepalvelun Joululahjaksi tuhansille asiakkailleen, joiden ajoneuvo on määräaikaishuollettu vuonna 2015 ketjun liikkeissä.


Pekant ja Osa-Ratas yhteistyöhön

Oululainen Pekant Oy ja torniolainen Osa-Ratas Oy ovat ostaneet Kemissä toimivan Ahava Oy:n liiketoiminnan ja liikekiinteistön. Ostajien puoliksi perustama yhteisyritys Pekant-Osaratas Oy aloittaa kiinteistössä raskaan kaluston korjaamo- ja varaosatoiminnan vuoden 2016 alussa.

Uuden toimipaikan vetäjänä ja Pekant-Osaratas Oy:n toimitusjohtajana aloittaa Matti Porkola. Varaosamyymälän avauduttua yritys työllistää 7–8 ihmistä. Pekant Oy ja Osa-Ratas Oy kuuluvat molemmat valtakunnalliseen Raskassarja-ketjuun.


AKT: Hallitus ulosliputtaa suomalaiset kuljettajat

AKT tuomitsee tiedotteessaan jyrkästi hallituksen esityksen, jonka mukaan Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Maaliskuusta alkaen laissa viitattaisiin vain Euroopan unionin säännöksiin.

- Liikenneministeri Anne Bernerin esitys on kuolinisku suomalaiselle kuljetuselinkeinolle ja liittää suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat jonon jatkoksi työttömien armeijaan. AKT on jo pitkään ja johdonmukaisesti korostanut, että Suomen määritelmä ja tulkinta kabotaasista ovat oikeat, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Hän ihmettelee hallituksen käsien ylösnostoa tilanteessa, jossa myös autoliikenteen työnantajat ovat olleet samoilla linjoilla AKT:n kanssa.

- Tähän asti yliyritysmyönteinen hallitus kääntää nyt selkänsä kuljetuselinkeinolle. Erikoista hallituksen linjauksessa on vielä sekin, että ministerivaliokunnassa tämän kannan esitteli ulkoministeri Timo Soini. Perussuomalaiset ovat rekkaprotesteissa mekkaloineet sillä, että AKT ja muut alan järjestöt eivät tee mitään suomalaisen kuljetuselinkeinon puolustamiseksi. Nyt perussuomalaiset ulosliputtavat hallitusrintamassa suomalaiset kuljettajat, jyrisee Marko Piirainen.

Suomen tavaraliikennelain mukaan kabotaasikuljetuksena pidetään jokaista kuorman purkua. Kabotaasia saa harjoittaa vain väliaikaisesti, joka tarkoittaa enintään kymmentä purkua kolmen kuukauden aikana. Keskeinen ero Suomen ja EU-määräysten välillä on se, miten kuljetetut kuormat lasketaan.

EU-komissio pitää Suomen nykyistä kabotaasimääritelmää ja väliaikaisuuden vaatimusta EU-säännösten vastaisena ja on aikonut haastaa Suomen EU-tuomioistuimeen, mikäli Suomi ei muuta säännöksiään.

- Edellisen hallituksen kokoomuslainen liikenneministeri Paula Risikko oli valmis viemään asian EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi. AKT oli myös tällä kannalla. Hallitus vaihtui ja nyt Berner ja Soini ovat valmiit höllentämään lakia, hämmästelee Marko Piirainen.

- Lakimuutos lisää oleellisesti riskiä harmaan talouden kasvusta kuljetuksissa. Lisääntyvä työttömyys karsii verotuloja ja kasvattaa työttömyysmenoja. Ennakoitavissa on myös iso riski liikenneturvallisuuden heikentymisestä. Kun tähän listaan lisää vielä raskaan liikenteen valvonnan selvän vähentymisen, ei voi kun vain ihmetellä hallituksen esitystä, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.


Kuluttaja-asiamies puuttui autoluottojen mainontaan

Kuluttaja-asiamies on puuttunut kolmen eri toimijan: Santander Consumer Finance Oy, Delta Auto Oy ja J. Rinta-Jouppi Oy:n tarjoaman autoluoton televisiomainontaan kuluvana vuonna. 

Kuluttajansuojalain säännösten mukaan luotonantajan on mainonnassa annettava kuluttajalle tietyt pakolliset tiedot kuluttajaluotosta. Jos ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava luku, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot olisi annettava samassa yhteydessä. Näitä ilmoitettavia tietoja ovat muun muassa luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko. Näin kuluttaja voi arvioida, kannattaako hänen ylipäätään ottaa luottoa ja mikä eri luottovaihtoehdoista on hänelle edullisin. Kuluttaja-asiamiehen mukaan yritykset eivät ole täydellisesti noudattaneet annettuja ohjeita.

Lue lisää täältä


Finnair lisää istuinkapasiteettiaan

Kasvavan syöttöliikennetarpeen vuoksi Finnair on päättänyt tehostaa lähinnä Euroopassa liikennöivien Airbus-kapearunkokoneidensa tilankäyttöä. Suunnitelmien mukaan yhtiö lisää koneisiin istuimia niin, että pääsääntöisesti matkustajan käytettävissä oleva jalkatila ei muutu. Sen sijaan tilankäyttöä parannettaisiin muuttamalla säilytys- ja teknisiä tiloja koneiden etu- ja takaosassa.

Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa, ja se koskee 22 Airbus-kapearunkokonetta Finnairin laivastossa. Muutos ei koske viittä A321ER-konetta, joiden matkustamot ovat jo suunnitelman mukaiset ja joissa on 209 istuinta. Uudistuksella lisätään konetyypistä riippuen 6–13 istuinpaikkaa.

Finnair on aiemmin kertonut tarvitsevansa lisää Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvun vuoksi. Lisäkapasiteetti hankitaan pääasiassa kasvattamalla keskimääräistä kapearunkokoneen kokoa lähivuosien aikana.


Maantiekuljetusten määrät kasvussa

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 81 miljoonaa tonnia, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 8 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 16 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,0 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 94 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 6 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 3/2015, Tilastokeskus


Päästöhuijaus selkokielellä

USA:ssa sallitaan dieselhenkilöautoille typenoksidipäästöjä 100 mg/km. Euroopassa Euro 5 salli 180 mg/km dieseleille ja 60 mg/km bensa-autoille. Todellisuudessa bensa-autojen typenoksidipäästöt ovat lähes nolla. Eur o6 hyväksyy dieseleille vain 80 mg/km typenoksideja ja hiukkasia vain 5 mg/km. 

Euroopassa hiilidioksidipäästörajoihin liitettiin niin tiukat typenoksidivaatimukset, ettei edistyksellisinkään autotekniikka pystynyt niitä täyttämään ilman manipulointia ja kikkailua. Todellisuudessa dieselhenkilöautot ovat päästäneet keskimäärin 600 mg/km typenoksidia suurin vaihteluin eli seitsemän kertaa enemmän kuin Euro 6:n edellyttämän 80 mg/km.


Kabotaasin määritelmää esitetään muutettavaksi

Hallitus esittää, että Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Jatkossa laissa ainoastaan viitattaisiin Euroopan unionin säännöksiin.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!