MAN - Vaihtoautot

Digitaalisista näytöistä on tullut yhä suurempia, visuaalisesti houkuttelevampia ja uusilla toiminnoilla varustettuja. Sekä kuljettajat että kyydissä olijat haluavat käyttää näyttöjä ja niiden hallintatoimintoja samoin kuin niitä käytetään älypuhelimissa ja televisioissa.

Tulevaisuuden autoissa näyttöjen rooli kuljettajan ja ajoneuvon välisessä vuorovaikutuksessa on avainasemassa. Uusien 3D-näyttötuotteidensa kanssa Bosch vastaa tähän trendiin. Tuotteet käyttävät passiivista 3D-teknologiaa luodakseen realistisen kolmiulotteisen efektin.

“Näytöt ovat yhä enemmän muotoutumassa interaktiivisiksi järjestelmiksi, jotka kykenevät ennakoimaan kuljettajien tarpeita. Boschille tämä tarjoaa valtavat liiketoimintamahdollisuudet”, sanoo Steffen Berns, Bosch Car Multimedian johtaja.

Maailmanlaajuisesti ajoneuvojen näyttömarkkinoiden ennustetaan tuplaantuvan 26,7 miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä.

3D-efekti ohjaamossa

Elokuvateattereissa 3D-efektit nostavat ennen kaikkea filmin viihdyttävyyttä, mutta ajoneuvossa tilanne on eri.

”Näytön syvyysvaikutelman ansiosta kuljettajat voivat hahmottaa tärkeää visuaalista informaatiota nopeasti, tuli se avustusjärjestelmältä tai ruuhkien hälytysjärjestelmältä”, Berns sanoo. ”Hälytykset, jotka näyttävät hyppäävän näytöstä ulos ovat hyvin tehokkaita.”

Innovatiivista ja vuorovaikutteista

Noin 90 prosenttia ihmisen aistihavainnoista tulee silmien kautta. Pelkkä informaation esittely auton näytöllä on vanha juttu: Bosch on valmis tulevaisuuteen, joka on käyttäjien ja näytön vuorovaikutuksessa. Boschin tuoteportfolio käsittää erilaisia sovelluksia pienistä ja litteistä suuriin ja kaareviin näyttöihin sekä epätavallisen mallisiin, kuten pyöreäkulmaisiin näyttöihin. Lisäksi vuorovaikutus voi tapahtua ääni- tai kosketuskomennoilla – ja jälkimmäiseen voi saada palautteen esimerkiksi värinän muodossa.

”Bosch kehittää viihteen ja informaation yhdistävää ns. infotainmentia kaikkien asiakkaiden tarpeisiin”, Berns täsmentää.

Turvallisuus ennen kaikkea

Ajoneuvojen näyttöjä koskee tiukat turvallisuusvaatimukset. Verrattuna kuluttajaelektroniikkaan, esimerkiksi lämpötilojen vaihteluita ja värähtelyjä koskevat standardit ovat huomattavasti tiukemmat. Näyttöjen täytyy toimia yhtä moitteettomasti niin -40 asteessa kuin +120 asteessakin koko ajoneuvon elinkaaren ajan. Vaikka järjestelmä pettäisi osittain, kuljettajien täytyy aina saada luotettavasti ainakin välttämätön informaatio. Boschin käyttöjärjestelmät on testattu perusteellisesti, jotta on voitu varmistua niiden soveltuvuudesta ajoneuvokäyttöön.

1980-luvulta lähtien Bosch on toistuvasti nostanut ajoneuvojen näyttöä uudelle tasolle. Bosch kehitti maailman ensimmäisen digitaalisen ajoneuvonäytön, joka asennettiin Audi Quattroon ja noin viisi vuotta sitten Audi TT:n tuotantoon otettu maailman ensimmäinen vapaasti ohjelmoitava näyttö oli Boschin kehittämä.