MAN - Vaihtoautot

Äänekosken liikenneyhteyksien parantaminen toteutetaan allianssimallilla

Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluva Tampere–Jyväskylä–Äänekoski -ratahanke toteutetaan allianssimallilla. Allianssin osapuolet ovat Liikennevirasto ja valittavat palveluntuottajat. Ratahanke on suuruudeltaan 80 miljoonaa euroa ja rakentaminen aloitetaan ensi vuonna. Hankkeen taustalla vaikuttavat Äänekosken tulevan biotuotetehtaan logistiikkatarpeet.

Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluvalle ratahankkeelle on kysyntää, sillä rautatiekuljetusten määrä kasvaa merkittävästi biotuotetehtaan käynnistymisen myötä. Tehtaan kuljetukset tulevat suuntautumaan Vuosaaren satamaan. Hankkeen valmistelut ovat käynnissä jo tänä vuonna, mutta suurin osa rakentamistöistä tehdään vuosien 2016–2017 aikana. Hankkeen on tarkoitus valmistua uuden tehtaan kanssa samanaikaisesti vuonna 2017.

Hanke sisältää muun muassa Jyväskylän Äänekosken välisen rataosuuden perusparantamisen ja sähköistämisen sekä Tampereen ja Jyväskylän välillä kohdennetumpia korjauksia, kuten tunneliosuuksia sekä turvalaitteita.


Automaattinen hätäpuhelujärjestelmä pakolliseksi 2018 alkaen

Trafin tiedotteen mukaan uudet tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautot on oltava varustettu eCall-laitteella 31.3.2018 lähtien. Onnettomuudessa ajoneuvoon asennettu eCall-laite ottaa joko automaattisesti tai käyttäjän pyynnöstä yhteyden hätäkeskukseen. Hälytyksen yhteydessä avautuu auton ja Hätäkeskuslaitoksen välillä puhe- ja viestiyhteys ja eCall-laite välittää hätäkeskukselle tiedon onnettomuuspaikasta ja auton suunnasta.

EU on hyväksynyt eCall-säädöspaketin huhtikuussa 2015 ja Hätäkeskuslaitoksilla on oltava valmius ottaa vastaan eCall-hätäviesti 1.10.2017 lähtien. Suomessa eCall-valmius toteutetaan uuden hätäkeskustietojärjestelmän, ERICA:n, käyttöönoton myötä.


Saksasta suurin vienti- että tuontimaamme

Suomen tavaraviennin arvo Saksaan nousi Tullin ulkomaankauppatilaston mukaan 24 prosenttia vuonna 2014, ja oli melkein 6,7 miljardia euroa. Vuotuinen viennin arvo oli edellisen kerran yli kuusi miljardia euroa vuonna 2008. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä vienti Saksaan kasvoi edelleen 11 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Tuonti Saksasta oli viime vuonna arvoltaan lähes 7,8 miljardia euroa, kasvua kuusi prosenttia edellisvuodesta. Myös tuonnin osalta viime vuosi oli arvoltaan suurin sitten vuoden 2008. Kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa tuonti on kohonnut prosentin vuoden 2014 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Saksa nousi tuonnin osalta kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa Venäjän ohi yli 14 prosentin osuudella. Saksa on siis nyt sekä suurin vienti- että tuontimaamme.



Tutkimus tukee panostamista liikenteen kotimaisiin biopolttoaineisiin

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT ovat julkaisseet arvion tieliikenteen vaihtoehtoisten energiamuotojen ilmasto- ja kustannusvaikutuksista pyrittäessä kohti EU:n vuodelle 2030 asettamia ilmastotavoitteita. Selvityksen mukaan päästövähennysten kannalta merkittävin ja kansantaloudellisesti edullisin liikenteen vaihtoehtoinen energialähde kohti vuotta 2030 on kotimainen biopolttoaine. Tutkimus viittaa selkeästi siihen, että Suomen nykyinen, kunnianhimoinen biopolttoaineiden edistämispolitiikka on oikeilla linjoilla. 

Raportti kokonaisuudessaan löytyy linkin takaa.


Liikennekuolemien määrä väheni viime vuonna

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2014 tapahtui 5 294 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta.

Onnettomuuksissa menehtyi 224 ja loukkaantui 6 677 ihmistä. Kuolleita oli 34 henkilöä edellisvuotta vähemmän, kun taas loukkaantuneiden määrä pysyi vuoden 2013 tasolla.


European Coach of the Year 2016 valitaan Plovdiv:ssä

Vuoden Turistibussi, Coach of the Year 2016, valitaan 16-19.6. 2105 Bulgariassa pääkaupunki Sofian naapurissa olevan Plovdiv-nimisen pikkukaupungin ympäristössä.Valinta suoritetaan kuuden loppukilpailuun kelpuutetun bussivalmistajan huipputuotteilla. Vertailutestiin valikoituivat Iveco, MAN, VDL, Setra, Sunsundegui ja Temsa. Valinnan suorittavat 21 Euroopan maata edustavat ammattilehtien testikuljettajat. Suomea testeissä edustaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittaja Klaus Bremer.


Lahti OmniExpress huippuluokassa

Lahden Autokoritehtaan 12,4 m pitkä, 3,70 m korkea uusi OmniExpress LK 410 IB4x2NB varustettuna kaikilla herkuilla on kova sana kilpailussa Euroopan isoimpien bussivalmistajien "huippu-Coachien" kanssa. Scanian 13 litran 410 hv:n E6 nokalla tekee ihmejälkeä kulutuksessa yhdistettynä Scanian GRS895R automaattivaihteiston kolmeen välitysohjelmaan: Eco-, Normaali- ja Power-moodiin. 49-1-1 matkustajapaikkaa, 1-0-1 oviratkaisu, WC, kahvikeitin ja jääkaappi, istuinrivikohtaiset latauspistokkeet tableteille ja kännyköille, tietokonepistoke ja WiFi-valmius, sisätiloissa vain 66 dbA:n "kuiskaustasoisella" sisätilaäänellä, kulki Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden testissä ennätyspihisti vain 20 l/100 km kanttiin.

Tulossa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden sivuille vertailussa Euroopan huippu-Coachiin!


Puunkuormauksen Suomen mestaruus Pornaisiin

Puunkuormauksen SM-kilpailu miteltiin Messukeskuksen pihassa Logistiikka-Kuljetus 2015 -messujen yhteydessä. Tehtävästä selviytyi parhaiten Kai Siren Pornaisista, joka voitti ajallaan 5:48 vuoden puunkuormaajamestarin arvonimen. Vuodesta 1989 alalla toimineelle Sirenille kyseessä oli jo kuudes suomenmestaruus.

Toiseksi kilpailussa tuli Kari Heinonen Mikkelistä ajalla 5:58 ja kolmannen sijan nappasi Jori Laine Jyväskylästä ajalla 6:11. Naistensarjan voitti ajalla 8:34 Riitta Kekäläinen Kuopiosta ja veteraanisarjan voittaja oli ajallaan 6:11 Auvo Rautiainen Enosta.

Lue lisää...


Hankook ja Mercedes sopimukseen

Korealainen autorengasvalmistaja Hankook Tire on toimittanut vuodesta 2014 lähtien alkuperäisrenkaita Mercedes-Benz Atego -kuorma-autoihin. Nyt valmistaja laajentaa alkuperäisrengastoimituksiaan Actros -kuorma-autoihin.

Hankook toimittaa uuteen Actrosiin neljää rengastyyppiä: kaukoliikenteeseen kehitetyn renkaan Hankook e-cube AL10 (All Position Long Haul) etuakselille ja e-cube DL10 (Drive Axle Long Haul) vetoakselille, sekä AM06- ja DM03-renkaat maasto- ja tiekäyttöön.


SKAL Kuljetusbarometri: kuljetusyritysten kannattavuuden pohja on saavutettu

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n julkaiseman SKAL Kuljetusbarometri 2/2015 valossa kuljetusyritysten kannattavuuden pohja on saavutettu ja suunta kääntymässä varovaiseen kasvuun. Kuljetusyrittäjien ennuste kannattavuuden kehitykselle oli varovasti plussan puolella ensimmäistä kertaa neljään vuoteen. Runsas viidennes arvioi kannattavuuden heikkenevän. Tavaratonnit ja ajosuoritteet olivat suunnilleen viimekeväisellä tasolla.

Lue lisää...


Positiivinen kehitys vesiliikenneonnettumuuksissa katkesi viime vuonna

Trafin tiedotteen mukaan vuonna 2014 sattui 1 932 vesiliikenneonnettomuutta, ja niissä kuoli 53 henkilöä. Kahden edellisen vuoden positiivinen kehitys ei siis enää jatkunut. Vesiliikenneonnettomuuksien määrät palasivat lähelle pidemmän ajan keskiarvoa erityisesti synkän loppuvuoden ansiosta. Vuonna 2014 oli 266 onnettomuutta ja 6 kuollutta enemmän kuin vuonna 2013.


SKAL Kuljetusyritys 2015 on Konnekuljetus Oy

Vuoden 2015 SKAL Kuljetusyritys on Konnekuljetus OyVuoden 2015 SKAL Kuljetusyritys on Konnekuljetus Oy Konnevedeltä. Kyseessä on vuonna 1987 perustettu perheyritys, joka kuljettaa muun muassa haketta, sellua ja sahatavaraa metsäteollisuuden yrityksille. Yrityksen myönteinen, ratkaisulähtöinen ja lämpimän palveleva asenne sekä toiminnan korkea laatu ratkaisivat tiukan kilvan Konnekuljetuksen hyväksi.

Konnekuljetus Oy:n noin viidestätoista autosta koostuvaa kalustoa liikuttaa yhteensä yli neljäkymmentä alansa ammattilaista. Autot liikkuvat ympäri Suomea, ja kilometrejä kertyy vuosittain yli 4,5 miljoonaa. Yrityksen motto on seuraavanlainen: "Kun jotain sovitaan, siitä pidetään kiinni."

Yritys esittelee itseään tarkemmin verkkosivuillaan.


Ajokortteihin liittyvät palvelut saman katon alle

Trafi ja Ajovarma Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen kuljettajatutkinto- ja ajokorttitoimintojen palveluntuottamisesta. Allekirjoitetun sopimuksen perusteella Ajovarma hoitaa 1.1.2016 alkaen kuljettajatutkintojen vastaanottamisen, tieliikenteen henkilölupien, kuten ajokortin ja opetusluvan käsittelyn sekä niihin liittyvät palvelutehtävät. Uudistuksen myötä toteutuu yhden luukun periaate eli kuljettajatutkintoihin ja ajokortteihin liittyvät palvelut saa saman katon alta.


Vuonna 2014 valmistettiin 89,5 miljoonaa ajoneuvoa

Kansainvälisen autovalmistajien keskusjärjestö OICA:n mukaan maailman henkilö- ja hyötyajoneuvojen tuotanto oli yhteensä noin 89 500 000 yksikköä vuonna 2014. Se tarkoittaa noin 3 % lisäystä vuoden 2013 valmistusmäärään.

Vuodesta 2005 kasvua on peräti 34%. Rekisteröityjen ajoneuvojen määrä (armeijan, poliisin ja muiden viranomaisten kalustoa lukuun ottamatta) oli 88 200 000 vuonna 2014.

Lukemat eivät sisällä kaksipyöräisiä kulkuneuvoja.

OICA:n laskelmien mukaan maailmassa on 174 autoa 1000 ihmistä kohti. 


HaminaKotka sataman alkuvuosi edellisvuotta hiljaisempi

HaminaKotka sataman liikenne tammi-toukokuussa on yhteensä 5,47 milj. tonnia, joka on 6,8 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kotimaan vienti ja tuonti on kokonaisuudessaan jotakuinkin edellisen vuoden tasolla, mutta kauttakulkuliikenteessä toukokuu oli normaalia hiljaisempi etenkin lannoitteiden ja nesteiden osalta ja se heijastui heti kokonaisliikenteeseen.

Vientiliikenne HaminaKotka satamasta tippui 1,6 prosenttia viime vuodesta, tuonti taas nousi 3,2 prosenttia. Kappaletavaraliikenne on 34 prosenttia jäljessä viime vuotisesta ja kauttakulkulkuliikenne on tippunut 13,3 prosenttia. Suurin syy tähän on Venäjän konttiliikenteen hiipuminen, joka osaltaan heijastuu konttivajeeseen, mikä vaivaa myös HaminaKotkan satamaa.