Langendorf Flexliner, kaksikerros-perävaunu
- Luontiaika
- 28.04.2016 20:41
Saksalainen Langendorf on esitellyt uuden kaksikerroksisen Flexliner perävaununsa. Kolmiakseliseen puoliperävaunuun mahtuu parhaimmillaan 55 eurolavaa. Kuormakorkeus on molemmissa kerroksissa 1,83 m. Kuormaus ja kuorman purku käy nopeasti Langendorfin omalla kauko-ohjausjärjestelmällä ja sisäänrakennetulla täysleveällä hissillä. Perävaunu toimitetaan myös kylmäkuljetus- ja pakasteperävaununa erillisillä lämpötilavyöhykkeillä.
Langendorf valmistaa noin 1000 perävaunua vuodessa.
Rekkaliikenne kielletään Turun keskustan alueella
- Luontiaika
- 28.04.2016 20:09
Yli 15 metriä pitkiltä ajoneuvoilta kielletään ajo Turun keskustan alueella. Rekkojen ajo keskustassa on jatkossa mahdollista vain erityisluvalla. Erityisluvan perusteina ovat ajon alkaminen tai päättyminen kieltoalueella sekä liikenteen turvallisuuteen liittyvät syyt. Kielto astuu voimaan kesäkuussa 2016.
Keskustan raskaanliikenteen rajoituksilla parannetaan Turun kaupungin tiedotteen mukaan liikenneturvallisuutta ja vähennetään liikenteen aiheuttamaa melu- ja tärinähaittaa.
Sataman rekkaliikenne kulkee jatkossa vuonna 2014 parannetun Suikkilantien kautta. Aiemmin liikennettä on ohjattu reitille opastein ja esimerkiksi E-18 on siirretty kulkemaan sitä kautta.
Erityislupia voi alkaa hakea heti
Erityslupia voi alkaa hakea. 18.5.2016 mennessä jätetyt hakemukset käsitellään ennen kiellon voimaantuloa. Lomake ja ohjeet löytyvät osoitteesta www.turku.fi/rekkalupa.
Erityislupia myönnetään määräajaksi, kuitenkin korkeintaan yhdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Erityislupa pitää olla ajoneuvossa mukana kieltoalueella liikuttaessa.
Erityisluvan myöntää Turun kaupunki. Hakemus tulee jättää kaksi arkipäivää ennen aiottua kuljetusta. Luvasta ei peritä maksua.
Suomalaiset perävaunut tekevät kovaa jälkeä Ruotsissa
- Luontiaika
- 28.04.2016 20:07
Perävaunujen tuontitilastossa Ruotsissa 1-12/2015 Ekeri on sijalla 3. (225 kpl), Närko sijalla 4. (214 kpl), VAK sijalla 5. (112 kpl) ja NTM sijalla 7. (97 kpl). Kaikki kasvattivat myyntiä tuntuvasti vuodesta 2014. Ykkössijan valloitti Krone (881 kpl, vuonna 2014 1303 kpl), toisena Schmitz (769 kpl, 2014 759 kpl).
1-2/2016 suomalaisten myynti jatkui vahvasti. Ekeri 3. (42 kpl), NTM 4. (20), Närko 5. (18), VAK 7. (13), Jyki 8. (11). Krone oli edelleen ykkönen (253) ja Schmitz kakkonen (69).
Suomalaisten päällerakentajat kamppailevat Ruotsissa markkinaosuuksista yhteensä 15 ruotsalaisen ja lukuisten muunmaalaisten perävaunuvalmistajien kanssa.
Hallitus esittää uutta alkolukkolakia
- Luontiaika
- 28.04.2016 19:40
Hallitus esittää uuden alkolukkolain säätämistä nykyisten erillislakien tilalle. Alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset siirrettäisiin ajokorttilakiin.
Hallituksen 28. huhtikuuta antaman esityksen tavoitteena on rattijuopumusten ennalta estämisen lisäksi poistaa nykysäännöksiä rasittavaa tulkinnanvaraisuutta ja puutteellisuuksia sekä parantaa henkilötietojen suojaa. Lisäksi muutosten tavoitteena on laskea alkolukko-ohjelman hintaa ja lisätä alkolukon käyttöä ajokiellon vaihtoehtona.
Laki kattaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa käytettävän alkolukon, niin sanotun terveysperusteisen alkolukon sekä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa käytettävän alkolukon hyväksynnän, asennuksen, huollon ja käytön. Muu käyttö jäisi sääntelyn ulkopuolelle.
Esityksen mukaan alkolukon käyttötietoja ei enää tallennettaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa valmistajan tai sen edustajan tietojärjestelmään, eikä käyttöön liittyviä tietoja enää välitettäisi poliisille. Sen sijaan rattijuopumusten torjunnassa hyödynnettäisiin alkolukkolaitteen teknisiä ominaisuuksia, jotka määriteltäisiin Liikenteen turvallisuusviraston Trafin määräyksessä.
Alkolukkoon asennetut on/off-kytkimet, joita laitevalmistaja ja Trafi ei olisi hyväksynyt, kriminalisoitaisiin. Alkolukon voisi jatkossa asentaa niin, että se estää joko ajoneuvon käynnistymisen tai sen liikkumisen. Ajokorttilakiin sisällytettäisiin kaikki alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset.
KNALLI-sopimus allekirjoitettiin
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:49
Liikennevirasto on allekirjoittanut VR Track Oy:n kanssa kunnossapidon allianssisopimuksen rataverkon kunnossapitoalueelle kaksi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun allianssimallia kokeillaan radan kunnossapidossa, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan.
Pilotti on Liikenneviraston mukaan jaettu kahteen vaiheeseen: kehitysvaiheen allianssiin ja toteutusvaiheen allianssiin. Kehitysvaihe jakautuu kahteen jaksoon.
”Kehitysvaihe päättyy elokuun lopussa. Silloin pitää yhteisten suunnitelmien olla sen verran valmiina, että pystymme toteuttamaan kunnossapidon allianssimallilla. Varsinainen toteutusvaihe alkaa 1.4.2017”, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu Liikennevirastosta.
Kokeilun tavoitteena on Liikenneviraston mukaan tilaajan kustannustehokkuuden parantaminen sekä yhteistyön ja ymmärryksen lisääminen niin tilaajan kuin toteuttajankin puolella.
Nyt allekirjoitettava allianssisopimus on voimassa viisi vuotta ja siihen on mahdollista lisätä kaksi optiovuotta.
Allianssimallissa tilaaja ja palveluntuottaja muodostavat yhdessä toteutusorganisaation. Mallin mukaisesti sekä riskit että hyödyt jaetaan yhdessä.
Rataverkon kunnossapitoalueeseen kaksi kuuluu rataosat Kirkkonummi – Karjaa – Turku – Uusikaupunki, Hyvinkää – Karjaa – Hanko ja Toijala - Turku.
Tietyömaiden ohittamisesta turvallisempaa saattoautoilla
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:48
Kuva (Liikennevirasto): Josefiina Saarnikko
Saattoautot otetaan käyttöön joidenkin vilkasliikenteisimpien teiden tietyömailla kesällä 2016. Tällä pyritään Liikenneviraston mukaan siihen, että tietyömaiden ohittaminen olisi turvallisempaa ja turhilta vaaratilanteilta vältyttäisiin.
Käytännössä saattoautoa käytetään niin, että tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa. Tämän jälkeen saattoauto siirtyy tien toiselle puolelle vetämään sinne muodostunutta autoletkaa toiseen suuntaan.
Saattoautoa on kokeiltu kahtena aikaisempana kesänä Uudenmaan alueella: kesällä 2015 kolmessa kohteessa ja sitä edellisenä yhdessä. Koska kokemukset olivat hyviä eli työntekijät kokivat turvallisuuden työmaalla parantuneen, saattoauton käyttöä laajennetaan.
Saattoautoa käytetään seuraavilla väleillä 2016:
Hobby Hallin logistiikkaketju Postin hoitoon
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:47
Postin mukaan yhtiön robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää.
Stockmann ja Posti ovat sopineet Hobby Hallin logistiikan toimintojen siirrosta Postille 1.5.2016 alkaen. Postin tiedotteen mukaan sopimus sisältää Hobby Hallin tuotteiden varastointipalvelut, verkkokaupan logistiikkapalvelut, kuten toimitukset ja tuotteiden palautuskeskuksen, sekä tuotteiden kuljetukset Hobby Hallin myymälään Tammistossa. Kaikki Hobby Hallin varastotyöntekijät siirtyvät Postin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.
Hobby Hallin tuotteet tulevat Suomen ensimmäiseen verkkokauppalogistiikan palvelukeskukseen Vantaalle. Postin mukaan robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää. Ennen tuotteiden siirtymistä Postin palvelukeskukseen, Posti palvelee Hobby Hallia uudella sisälogistiikka-palvelulla, joissa logistiikkatyö tehdään asiakkaan tiloissa, asiakkaan prosesseilla ja työkaluilla.
Mastonilta uusi vesiohenteinen spraymaali
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:45
Suomalainen Maston kertoo kehittäneensä maailman ensimmäisen vesiohenteisen spraymaalin, jonka maaliseos ei sisällä lainkaan liuottimia.
Vesiohenteinen Maston Zero täyttää EU-direktiivin 2008/47/EU mukaiset turvallisuusvaatimukset. Lisäksi se on valmistajan mukaan Euroopan ensimmäinen syttymättömäksi luokiteltu spraymaali.
Maston Zero -spraymaalia myyvät rautakaupat, tavaratalot, marketit ja maalikaupat. Tarjolla on valmistajan mukaan 24 sävyä ja kaksi pakkauskokoa: 150 ml ja 400 ml.
Saksa: Raju tuki sähköautoille
- Luontiaika
- 28.04.2016 15:28
Heti toukokuusta 2016 sähköhybridin ostajalle 3000€ ja täyssähköauton ostajalle 4000€ uuden auton ostotukena, on Saksan valtio päättänyt pikakäsittelyn tuloksena. Nissan lupaa vielä 1000€ lisää omille asiakkaileen.
Saksan valtio ja sähköautojen valmistajat panevat yhdessä 1,2 miljardia euroa tukipottiin. Tarjous on voimassa niin kauan kuin rahaa riittää tai vuoteen 2019. Tuettavan sähköauton perusmallin hinta saa olla enintään 60 000€ ja ko. auton valmistajan tulee olla mukana kokonaispotin jakajana. Valtio on lisäksi varannut 300 miljoonaa euroa 15 000 uuden latausaseman pystyttämiseksi vuosina 2017-2020 ostos-ja urheilukeskusten tuntumaan.
Nopeat tukitoimet johtuvat sähköautojen myynnin hidastumisesta. Saksan tavoitteena on miljoona sähköautoa liikenteessä vuonna 2020. Toistaiseksi rekisterissä on 25 000 täyssähköautoa ja 130 000 hybridiä. Myynti on jäänyt pahasti jälkeen Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Norjasta. Syyksi on osoitettu korkeaa hintaa, lyhyttä toimintamatkaa ja harvaa latausasemaverkkoa.
Tuulilasivauriot rajussa kasvussa
- Luontiaika
- 28.04.2016 07:07
Vuonna 2008 vakuutusyhtiöt korvasivat 30 000 rikkoontunutta tuulilasia. 2015 niitä korvattiin 110 000 kpl, liki nelinkertainen määrä vain seitsemässä vuodessa. Tuulilasi on tärkeä osa autokorin kantavaa rakennetta. Siksi vaurioiden lisääntyminen on vakavasti huomioitava asia.
Ammattiliikenne näkee syyksi henkilö- ja pakettiautojen renkaista irtoavat nastat. Erityisen paljon vahinkoja sattuu maalis-huhtikuussa ja loka-joulukuussa, jolloin nastarenkailla ajetaan keskitalvea enemmän paljailla teillä ja plussakeleillä. Tieviranomainen haluaa nähdä syyksi teiden rapistumisen ja renkaiden entistä hienojakoisemman pintakuvion. Varmaa on, että roiskeläppien poistuminen on merkittävä tekijä tuulilasivaurioiden rajuun lisääntymiseen. Myös tuulilaseissa käytetyn lasin laatu on vuosien varrella selvästi huonontunut.
Autokoulut ja opetusluvat yhteen uudessa hankkeessa
- Luontiaika
- 27.04.2016 17:00
Autokoululiitto tiedottaa olevansa huolissaan opetuslupaopetuksen huonosta laadusta ja sen seurauksista liikenneturvallisuuteen. Liitto kertookin aloittavansa Opetuslupa By Autokoulu –hankeen, jolla pyritään yhdistämään opetuslupaopetuksen ja autokouluopetuksen parhaat puolet.
Opetuslupa By Autokoulu –konseptissa autokoulut tarjoavat opetuslupalaisille räätälöidyn tuotevalikoiman, josta opetuslupaopettaja ja -oppilas voivat valita juuri heille parhaiten soveltuvia palveluja. Autokoulut ympäri maan ovat ilmoittautuneet projektiin mukaan, ja ne tarjoavat palvelujaan opetuslupalaisille entistä näkyvämmin. Kysytyimmät palvelut ovat myös sellaisia, joita on vaikeaa opettaa opetusluvalla: niitä ovat Autoliiton tiedotteen mukaan muun muassa pimeän ajon ja liukkaan radan kurssit, joissa yhdistetään sekä teoria- että ajo-opetusta.
Autokoululiitto toivoo, että opetuslupalaiset ottaisivat matalalla kynnyksellä yhteyttä autokouluihin ja liikenneopettajiin, ja käyttäisivät hyödykseen ammattilaisen osaamista.
Pilvirobotit pelloille
- Luontiaika
- 27.04.2016 15:10
Traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistaja AGCO on kehittänyt tamperelaisen asiantuntijayritys Intopalon avulla Mobile Agricultural Robot Swarms (MARS) -konseptin, joka mahdollistaa tulevaisuudessa jopa yksittäisen jyvän tarkkuudella tapahtuvan viljelytuotannon hallinnan. AGCO esittelee tutkimusprojektissa kehitettyä robottijärjestelmäänsä Hannoverissa 25.-29. huhtikuuta.
Hannoverin messuilla esiteltävä robottikylvöön tarkoitettu Fendt-tuotemerkkiin kuuluva MARS-järjestelmä sisältää hajautettua älykkyyttä, jota ohjataan yksinkertaisella mobiilikäyttöliittymällä ja pilvipohjaisella taustajärjestelmällä. Tulevaisuuden viljelijä voi tablettinsa ruudulta suunnitella, monitoroida ja hallita laivuetta, joka koostuu noin metrin korkuisista viljelyroboteista sekä vilja- ja energiavarastona toimivasta emoaluksesta.
Alkometriuutta Drägerilta
- Luontiaika
- 27.04.2016 13:10
Saksalaisen Drägerin alkometriuutuus: Alcotest 3820:ssä on täysin uudenlainen suukappale. Sen käytön kerrotaan olevan valaistun ja äänitoiminnolla varustetun monitoiminapin sekä uuden suukappaleen ansiosta helppoa.
IP52-suojattu laite valmistetaan Saksassa. Se korvaa markkinoilla suositun Dräger 3000 -alkometrin. -5…+50 °C käyttölämpötilat lupaavat käytettävyyttä tavallista haastavimmissakin oloissa.
Valmistaja ilmoittaa laitteen sisäänrakennetun CR123A-pariston riittävän 1500 mittaukseen ja pitää muistissa laitteen asetukset sekä 10 viimeisintä mittaustulosta.
Dräger 3820 verolliseksi suositushinnaksi ilmoitetaan 299 €.
Suomen 50 000. Scania Mäntsälään
- Luontiaika
- 27.04.2016 13:05
Maanantaina huhtikuun 25. päivänä Lahden Scania-keskuksen aluemyyntipäällikkö Tomi Iso-Kuortti luovutti 5-akselisen Scania R 730 -sorakasettiveturin mäntsäläläisen kuljetusliike Marila Transport Oy:n toimitusjohtajalle, Joni Marilalle.
Järjestyksessään 50 000:s Oy Scan-Auto Ab:n ja sittemmin Scania Suomi Oy:n Suomeen maahantuoma Scania on luovutettu mäntsäläläiselle Marila Transport Oy:lle.
Oy Scan-Auto Ab aloitti toimintansa vuonna 1949 ja on siitä asti toiminut Scania-kuorma- ja linja-autojen maahantuojana Suomessa. Vuoden 2012 alusta lähtien yhtiön nimi on ollut Scania Suomi Oy.
Hanke tartuntatautien estämiseksi liikenteen solmukohdissa
- Luontiaika
- 27.04.2016 12:00
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n koordinoimassa kansainvälisessä PANDHUB-hankkeessa kehitetään pandemioiden ja muiden vaarallisten tartuntatautien leviämisen torjuntaa liikenteen solmukohdissa.
VTT:n mukaan Infektiotautien tartuntariskiin vaikuttavat useat eri tekijät kuten taudin tartuntapa, mikrobin kyky aiheuttaa tauti sekä tartunnalle altistuva matkustaja. Normaalioloissa tartuntariski joukkoliikenteessä on alhainen eikä edellytä toimenpiteitä normaalin hygienian noudattamisen lisäksi, mutta epidemioiden varalta on syytä tiedostaa kohteet ja tilanteet, joissa riski voi olla kohonnut.
Hankkeen tuloksia voidaan VTT:n mukaan hyödyntää riskianalyyseissä, varautumisissa poikkeustilanteisiin ja vastatoimien suunnitteluissa. Lopputuloksena saadaan myös ohjeita eri tartuntareittien tehokkaalle katkaisulle sekä ihmisten ja tilojen suojaus-, puhdistus- ja desinfiointiohjeet.
Hankkeen aikaansaannoksia pääsevät hyödyntämään vuoden 2017 lopulla terveydestä, valmiudesta ja turvallisuudesta vastaavat viranomaiset ja tahot kuten Euroopan tartuntatautivirasto, WHO, liikenteen solmukohtien operaattorit ja turvallisuuden parantuessa välillisesti myös matkustajat.