Maailman hiljaisin "diesel-jäte"

Kaupunkien alati kiristyvät jätekuljetus- ja melumääräykset ovat panneet vauhtia jäteautojen kehitykseen. DAF esitteli tuoreeltaan Belgiassa oman, uuteen CF-mallisarjaan perustuvan DAF FAG CF 290 jäteautonsa. Sen vieressä seisseet ruotsalaistoimittajat arvelivat sen olevan hybridi-jäteauton, koska liikkeellelähtiessä kuului vain "suhinaa" eikä tyhjäkäynnistä senkään vertaa.

Autossa on vain Paccarin 10,8 litran 290 hv:n diesel ja vaihteistona Allisonin 6-vaihteinen automaatti. Lyhyessä tutustumisajossa todettiin Allisonin vaihtavan erittäin juohevasti. Auton kääntyvyys oli ensiluokkainen tehtäväänsä ajatellen. Dafin päiväohjaamo on valoisa, tilava, ja dieselin ääni on hyvin hiljainen myös sisätiloissa. Takapää- ja sivukamerat näyttävät hienosti laajalla sektorilla. Pieni miinus merkittiin vasemmalle ulkopeilin sijoitukselle.Peili estää näkyvyyttä vasemmalle liikenneympyröissä.


Ford: hyötyajoneuvot kasvattavat osuuttaan

Fordin Euroopan kokonaismyynti 1-5/2014 oli 496 400 kappaletta - nousua 7,7%, markkinoiden kokonaiskasv 6,6%. Fordin hyötyajoneuvojen nousu oli 8,1 % ja markkinaosuus 10,2%. Viimeksi mainittu on korkein markkinosuus sitten vuoden 1998.

Suomessa 1-5/2014 on myyty yli tuhat Ford-hyötyajoneuvoa. Fordin markkinaosuus hyötyajoneuvoissa on 23,4 prosenttia. 

   

Testitulos: 76 t jarruuntuu kuin 60 t

Virttaan varalaskupaikalla suoritetut jarrutuskokeet olivat osin yllätykselliset: 76 tonnin yhdistelmä pysähtyi 80 km/t nopeudesta käytännöllisesti katsoen yhtä tehokkaasti kuin perinteinen 60 tonnin yhdistelmä. Toistettujen suoritusten perusteella 76 tonnisen keskimääräinen tulos kasvoi kaksi metriä 60 tonnisen keskiarvosta. Yllätyksen tarjosi moottoripyörä, jonka jarrutusmatka 100 km/t nopeudesta oli pienempi kuin henkilöauton.                                                                
Mukana kokeissa olivat Destia, Autoliitto, Sataetu, Hievanen, Isotalo, Porin Prikaati, Satakunnan pelastuslaitos, Huittisten Laatuauto, Kaarinan Autokoulu. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta. (Ajolinja 4/14)

 

 



Löpövarkaat, kansainvälinen huippuriesa, nyt myös Suomessa!

Diesel-polttoaineryöstöt ovat nyt toden teolla myös Suomessa. Dieseliä on varastettu jo vartioiduissakin maaliikennekeskuksissa, huoltokorjaamojen ja liikennöitsijöiden pihoilta. 

Manner-Euroopassa mafiavetoinen jättibisnes on ollut kiusana useita vuosia. Nyt se on mennyt täysin väkivaltaiseksi: rekkamiehistöjä pahoinpidellään, dieseliä varastetaan pysäköintialueilla keskellä päivää, säiliöt puhkaistaan teräaseilla. Maahan valuvasta dieselöljystä ole väliä kunhan jotain saadaan omiin kannuihin.

Ensimmäiset väkivaltaiset anastukset ja säiliön puhkomiset teräaseella on nyt koettu myös Suomessa. Eli aina säiliö tiukasti seinän kylkeen, varashälyttimen ja jatkuvan valvonnan lisäksi.


Suomalaiset avoimia uusille liikennepalveluille

Tekes teetti liikkumista ja liikkumisen tulevaisuutta koskevan tutkimuksen. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suomalaisilla ei näytä olevan suurta muutosvastarintaa älyliikenteen kehittymiselle. Suomalaisten suhtautuminen esimerkiksi kutsuliikennettä, kimppakyytejä ja kilometreihin perustuvaa veromallia kohtaan on positiivista.

Lue lisää: Suomalaiset avoimia uusille liikennepalveluille


Suomen vienti ja tuonti viiden yrityksen varassa

Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan kymmenen suurimman yrityksen osuus viennin kokonaisarvosta vuonna 2013 oli 33 prosenttia ja tuonnin 28 prosenttia. Sekä vienti että tuonti olivat edelleen yhtä keskittyneitä kuin aiempina vuosinakin. Vienti oli keskittyneempää kuin tuonti, sadan suurimman vientiyrityksen osuus kokonaisviennistä oli 68 prosenttia ja sadan suurimman tuontiyrityksen osuus kokonaistuonnista oli 52 prosenttia.

Viidelle suurimmalle vientiyritykselle oli keskittynyt lähes neljännes ja viidelle suurimmalle tuontiyritykselle samoin 23 prosenttia koko kaupan arvosta.

Lue lisää: Suomen vienti ja tuonti viiden yrityksen varassa


AKT:n lakko ei vaikuta postinjakeluun

Itellan julkaiseman tiedotteen mukaan AKT:hen kuuluvia kuljetus- ja terminaalityöntekijöitä jäi tulematta töihin tänä aamuna klo 3.00. Itellan saamien tietojen mukaan lakko päättyy torstain ja perjantain välisenä yönä klo 24.00. Mielenilmaus ei Itellan mukaan viivästytä postinjakelua eikä sanomalehtien jakelua.

Lue lisää: AKT:n lakko ei vaikuta postinjakeluun


Automaattinen peruutusjarru tulee

Saksalainen jätteenkeräysfirma on testannut yhdeksässä jäteautossaan Wabcon uutta hätäjarrutusavustinta. Jos kuljettaja ei huomaa estettä peruuttaessaan, automaattinen hätäjarru pysäyttää auton ennen törmäystä. Kenttätestauksen tuloksena Wabco esittelee TAILGUARD-sarjaan kuluvan hätäjarrutusavustimen, joka on tarkoitettu jäteautoihin. (Ajolinja 4/14)

Wabco kehittelee edelleen hätäjarrutusavustintaan sopivaksi kaikkiin autoihin. Henkilö- ja pakettiautoissa peruutuskolarit maksavat omistajille ja vakuutusyhtiöille EU:ssa satoja miljoonia euroja vuodessa.


Huonokuntoisia teitä 5800 km

Tiemäärärahat riittäävät tänä vuonna uusimaan päälysteitä noin 2600 km. Huonokuntoisia teitä on nyt 5800 km. Niitä tulee lisää noin 900 km. (Ajolinja 4/14)

Tiestömme arvo on noin 20 000 miljoonaa euroa. Korjausvelka lähestyy 2000 miljoonaa euroa 100 miljoonan euron vuosivauhdilla. (Tieyhdistys)


Julkinen eCall tulee 2017

Onnettomuuksissa automaattisesti hätäkeskukseen soittava eCall järjestelmä on julkinen ja maksuton palvelu, joka tulee Suomeen 2017. Järjestelmä tulee saataville uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Laite on mahdollista jälkiasentaa autoihin.

eCall välittää tarkan sijaintitiedon, vaikka auton matkustajat olisivat puhekyvyttömiä. Kuljettaja voi myös itse hälyyttää apua tarvittaessa. (Ajolinja 4/14)

 


Latviaan raskaille tiemaksu, Suomessa kansa maksaa!

Latviassa otetaan käyttöön raskaan liikenteen tiemaksu 1.7.2014. Maksu koskee myös kauttakulkuliikennettä.

Euroopassa ei ole enää montaa maata, jossa ei olisi raskaan liikenteen tiemaksuja.Suomi on yksi sellainen. (Ajolinja 4/14)

Suomella näyttää olevan varaa. Ulkomaalaisten raskaat ajoneuvot kuluttavat Suomen tiestöä ilmaiseksi. Kyllä kansa maksaa!


Ruotsin satamiin lisää alkopuomeja

Ruotsin Liikennevirasto antaa lisää rahaa alkopuomeihin moottorimiesten täysraittiusliiton, Motormännens Helnykterhetsförbund´n kautta Göteborgin onnistuneet kokeilun jälkeen.
Elokuussa 2013 Stena Linen Saksa-terminaaliin asennettu alkopuomi ehti tarkastaa yli 10 000 ajoneuvon kuljettajaa. 10 kuljettajaa on puhaltanut yli sallitun promillerajan. Puhallustoimenpide puomilla kestää noin 10 sekuntia eikä hidasta liikennevirtaa. Puomin katsotaan osaltaan parantaneen liikenneraittiutta merkittävästi.


Roclalta uudet Humanic²-työntömastotrukit

Roclan uudet Humanic²-työntömastotrukit on suunniteltu helpottamaan käyttäjän työtä tinkimättä suorituskyvystä. Trukin mukautuva ajojärjestelmä ennakoi, miten kuljettaja haluaa trukin käyttäytyvän eri tilanteissa. Kuljettaja huomaa trukin paremman hallittavuuden matalissa ajonopeuksissa ja tarkkuutta vaativissa nostotehtävissä, mutta toisaalta trukki muuttuu tarvittaessa erittäin nopeaksi ja tehokkaaksi hyödyntäen koko suorituskykyään.

Lue lisää: Roclalta uudet Humanic²-työntömastotrukit


Yritystuet uudistuvat, tukien hakuun katkos

Uusi yritystukilaki astuu voimaan 1.7.2014. Uuden lain myötä myös ELY-keskusten myöntämien yritystukien hakemiseen ja käsittelyyn käytettävää tietojärjestelmää päivitetään. Päivityksen vuoksi järjestelmä on poissa käytöstä 25.6.–18.8.2014 (arvio). Näin ollen yritystoiminnan kehittämiseen tarkoitettua yrityksen kehittämisavustusta ei voi sähköisesti hakea edellä mainittuna ajanjaksona.

Lue lisää: Yritystuet uudistuvat, tukien hakuun katkos


DAF XF Euro6 yllättää

DAF esitteli uudet LF-, CF- ja XF-mallistonsa kansainväliselle kuorma-autolehdistölle kesäkuun kolmannella viikolla Belgian Ardennien mäkisessä maastossa. DAFilla on ennenstään jo peräti 16,6% markkinaosuus kuorma-autoillaan Euroopassa. Se on Mersun, Volvon, Scanian ja MAN´n jälkeen 5. sijalla edellä mm. Ivecoa ja Renault´ta. Kokonaan uusitulla mallistolla se haastaa neljää suurinta.

Lue lisää: DAF XF Euro6 yllättää