Nokian Hakkapeliitta Truck D -kokovalikoima laajenee

Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille kaksi uutta kokoa talviolosuhteisiin tarkoitettuun Nokian Hakkapeliitta Truck D -kuorma- ja linja-auton renkaaseen. Kokovalikoiman täydentymisen myötä Nokian Hakkapeliitta Truck D -talvivetorenkaasta on saatavilla yleisimmät koot. Jo olemassa olevan 315/80R22.5 koon lisäksi on loppukesästä 2014 saatavilla myös koot 295/80R22.5 ja 315/70R22.5.


Irlannin Vuoden 2015 Kuorma-auto

Fleet Transport -lehti valitsee Irlannin Vuoden Kuorma-auton kahdessa luokassa: A) Kansainväliset kuljetukset, ja B) Kotimaan kuljetukset. Lehti on valinnut voittajaehdokkaiksi 14 kuorma-autoa. Lisäksi palkitaan Vuoden Kuorma-auto Innovaatio sekä Vuoden Perävaunu Innovaatio. Vakuutusyhtiö RSA sponsoroi valintaa.

Lue lisää: Irlannin Vuoden 2015 Kuorma-auto


Rajavartiolaitoksen lentokone öljyntorjuntaharjoituksessa

Rajavartiolaitoksen valvontalentokone osallistui Norjassa järjestettyyn NOFO "Oil on water" -öljyntorjuntaharjoitukseen juhannusviikolla. Kolme päivää kestäneessä harjoituksessa öljyä päästettiin mereen useita kertoja päivässä. Harjoitukseen osallistuneet öljyntorjunta-alukset testasivat erilaisia keräyslaitteistoja. Lentokoneilla dokumentoitiin öljylauttojen sijaintia, leviämistä ja tilavuutta.

Lue lisää: Rajavartiolaitoksen lentokone öljyntorjuntaharjoituksessa



Norjassa VW suurin pakettiautoissa

Pakettiautojen myynti 1-4/2014 sakkasi hieman. Puolen tonnin (kantavuus) luokassa VW  Caddy oli ylivoimainen 1486 autolla (2013: 1526). Peugeot Partner 654 myydyllä 2. Uusi Ford Connect ohitti Peugeotin huhtikuun myynnissä, mutta 1-4 kk:n myynnissä 3. sija. Seuraavina Citroen, Fiat, MB, Opel, Renault.

Lue lisää: Norjassa VW suurin pakettiautoissa


Logistinen tehokkuus: Suomi 24., putosi pahasti

16.5.2012, kaksi vuotta sitten, Liikeneministeriö (LVM) uutisoi näyttävästi: Suomi on noussut 3. sijalle maailmanlaajuisesssa logistiikan  toimivuutta mittaavassa vertailussa Singaporen ja Hong Kongin jälkeen.


Tänä vuonna, 2014,  LVM on "unohtanut" uusimman tilaston kokonaan. Maailmanpankin logistiikan tehokkuutta mittaavassa 166 maan vertailussa Suomi on pudonnut 24. sijalle juuri ennen Malesiaa. Ykköseksi sijoittui Saksa, 2. Hollanti, 3. Belgia, 4 Iso-Britannia, 5. Singapore, 6. Ruotsi, 7. Norja, seuraavina Luxemburg, USA, Japani, Irlanti, Kanada, Ranska, Sveitsi, Hong Kong 15. Suomi 24.


Tullilaitoksen tehokkuudessa Norja valloitti 166 maan joukossa 1. sijan. Suomi oli 7., Tanska 12., Ruotsi 14.


Infran tehokkuudessa Saksa oni 1., Ruotsi 8., Tanska 16., Suomi 27. mm. Kiinan, Taiwanin ja Malesian jälkeen.


Kansainvälisissä kuljetuksissa Luxemburg on 1., Ruotsi 3., Tanska 9., Suomi 20.


Logistisisessa osaamisessa Norja on 1., Ruotsi 6., Tanska 19. ja Suomi 20.
 


Logistinen tehokkuus: Suomi putosi pahasti, 24.

16.5.2012, kaksi vuotta sitten, Liikeneministeriö (LVM) uutisoi näyttävästi: Suomi on noussut 3. sijalle maailmanlaajuisesssa logistiikan  toimivuutta mittaavassa vertailussa Singaporen ja Hong Kongin jälkeen.

Tänä vuonna, 2014,  LVM on "unohtanut" uusimman tilaston kokonaan. Maailmanpankin logistiikan tehokkuutta mittaavassa 166 maan vertailussa Suomi on pudonnut 24. sijalle juuri ennen Malesiaa. Ykköseksi sijoittui Saksa, 2. Hollanti, 3. Belgia, 4 Iso-Britannia, 5. Singapore, 6. Ruotsi, 7. Norja, seuraavina Luxemburg, USA, Japani, Irlanti, Kanada, Ranska, Sveitsi, Hong Kong 15. Suomi 24.

Tullilaitoksen tehokkuudessa Norja valloitti 166 maan joukossa 1. sijan. Suomi oli 7., Tanska 12., Ruotsi 14.

Infran tehokkuudessa Saksa oni 1., Ruotsi 8., Tanska 16., Suomi 27. mm. Kiinan, Taiwanin ja Malesian jälkeen.

Kansainvälisissä kuljetuksissa Luxemburg on 1., Ruotsi 3., Tanska 9., Suomi 20.

Logistisisessa osaamisessa Norja on 1., Ruotsi 6., Tanska 19. ja Suomi 20.

 

 

 


Pohjoismaissa elektronisiin lentorahtikirjoihin

Nordic Air Cargo seminaarissa huhtikuussa Tukholmassa sovittiin Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan kesken siirtymisestä elektroniseen lentorahtikirjaan, nk. "electronic Air Waybill" eli e-AWB 14.8.2014 alkaen. Se koskee kaikkia pohjoismaissa toimivia lentorahteja. Muodollinen vastuu asian edistämisestä on Air France/KLM Cargolla. Kansainvälinen lentorahtiyhdistys IATA on ajanut asiaa vuodesta 2008. Lufthansa Cargo pohjoismaissa ja Baltian maissa on painottanut asian tärkeyttä pitkään. Islanti haluaa liittyä mukaan 2015 alusta. Paperiton lentorahti nopeuttaa ja yksinkertaistaa lentorahdin käsittelyä huomattavasti edistäen siten rahtitavaran lentokuljetuksia.

 


Norjalla menee lujaa

Kuorma-autojen myynti Norjassa 1-4/2014 oli 1888 kpl (2013: 1839). Järeissä yli 22 t Volvo lisäsi 555:een (322), seuraavina Scania 432 (422), MB 117 (125), MAN 81 (76), DAF 39 (50).

Luokassa 16-22 t järjestys oli Volvo, Scania, MB, MAN, DAF. Luokassa 10-16 t: MB, MAN, Iveco, DAF, Volvo, Renault. Luokassa 6-10 t Iveco, MAN, Mitsubishi, MB, DAF.


Rinteen työllistämisrahat gryndereille?

Alexander Stubbin (kok) hallitus päätti uuden valtiovarainministerin Antti Rinteen (sdp) vaatimuksesta lisätä valtion menoihin elvytysrahaa työllistämiseen. 800M€ päätettiin ohjata joukkoliikenteen metroprojekteille pääkaupungssa (Länsimetro, Pisara) ja Tampereen raitiovaunuprojektille.

Suomen henkilöliikenteestä 93% ja tavaraliikenteen tonneista 88% kulkee tieverkossa. Myös raideliikenteen asiakkaat käyttävät mennen tullen tieverkkoa. Samalla Suomen tieverkon korjausvaje kasvaa hallitsemattomasti lähestyen 100 M€:n vuosivauhdilla 2 miljardia euroa.

Tieverkko palvelee koko Suomea. Teiden kunnostaminen työllistää enemmän suomalaisia ja tuottaa vähemmän haitallisia päästöjä kuin tunnelirakentaminen. Helsingin ja Tampereen joukkoliikenteen hallitsemattomat raideliikenneprojektit täyttävät suurimpien rakennusliikkeiden ja grynderien tavoitteita.

 


Juhannukseksi reserviin

Tänään 19. kesäkuuta 2014 reserviin siirtyy noin 9 730 varusmiestä. Parhaillaan varusteitaan palauttelevat saapumiserän II/13 vuoden palvelleet sekä saapumiserän I/14 viisi ja puoli kuukautta palvelleet varusmiehet.

Noin kolmannes juhannukseksi siviilielämään palaavista ovat saaneet johtajakoulutuksen. Naisia kotiutuvista on noin 190.

Vanhemman saapumiserän kotiutumisen ja uusien varusmiesten palvelukseen astumisen välillä on nykyään parin viikon tauko.

Maanantaina 7. heinäkuuta saapumiserässä II/14 palveluksensa aloittaa noin 12 800 asevelvollista ja vapaaehtoista naista. Naisia tästä määrästä on noin 300.

Maavoimissa palveluksen aloittaa noin 10 000, merivoimissa noin 1 700 ja ilmavoimissa noin 800 miestä ja naista. Rajavartiolaitoksen joukkoihin menee noin 300 alokasta.

Eniten alokkaita vastaanottavat Kainuun prikaati ja Karjalan prikaati, jotka kumpikin odottavat lähes 2 000 alokasta. Ruotsinkielistä koulutusta antavaan Uudenmaan prikaatiin menee noin 650 alokasta.


OnniBus.com aloittaa liikennöinnin kaksikerroslinja-autoillaan

OnniBus.com tuo 1.7. liikenteeseen 15 uutta, 14,1 metristä kaksikerroslinja-autoa. Linja-autoon mahtuu yhteensä 89 matkustajaa. Autot tarjoavat matkustajilleen miellyttävät istuimet, ilmastoinnin, maksuttoman Internet-yhteyden ja paikkakohtaisen virtapistokkeen. Lisäksi linja-autosta löytyy WC.

Pyörätuolilla liikkuva matkustaja kulkee sisälle linja-autojen keskelle sijoittuvista ovista. Sisäänkäynnin yhteydessä on madallettu sisäänkäynti sekä linja-autoon vievä ramppi.

Yhtiön suunnitelmana on ajaa alkuun 92 lähtöä päivässä välillä Helsinki-Turku (16 lähtöä), Helsinki-Pori (6 lähtöä), Helsinki-Tampere (16 lähtöä), Helsinki-Jyväskylä-Oulu (8 lähtöä), Helsinki-Kuopio (6 lähtöä), Helsinki-Kotka (6 lähtöä), Turku-Pori (8 lähtöä), Jyväskylä-Tampere-Turku (4 lähtöä), Lahti-Hämeenlinna-Turku (10 lähtöä), Tampere-Pori (8 lähtöä) ja Helsinki-Jyväskylä-Kuopio-Kajaani (4 lähtöä).

Yhtiön lippujen hinnat ovat alkaen 1 euroa + 1 euron varausmaksu. Liput ovat ostettavissa yhtiön kotisivuilta.


Scanialta uusi OmniExpress -kaupunkibussi

Scania esitteli uuden Scania OmniExpress –malliston. Keskiovelle asti matalalattiainen low entry -versio vastaa tämän autotyypin kasvavaan kysyntään varsinkin pohjoismaisilla markkinoilla.

OmniExpress korvaa Scala-malliston.

SOE Busproduction Finland Oy:n valmistamassa uudessa kaupunkibussissa yhdistyvät Scalan ja OmniExpressin parhaat puolet. Scania OmniExpress 320 LE -malleissa alustana käytetään Scanian KUB -alustoja, joissa moottori on asennettu taakse pitkittäin. Kaksiakselisena auto voidaan rakentaa pituudeltaan 11 – 13 metriseksi ja kolmiakselisena jopa 14,9-metriseksi.

Moottorivalikoimaan kuuluu niin diesel-, biodiesel, kaasu- kuin etanoliversiot.

Korikehikon materiaalina on ruostumaton teräs. Lattia on komposiittia eli perinteinen bussivaneri on saanut väistyä uusien materiaalien tieltä.

Lattialämmitys hoidetaan perinteisen sähkön sijasta vesikierrolla, mikä on tehokas ja ennen kaikkea kustannustehokas ratkaisu.

Erilaisia istuinkaavioita on tarjolla lähes sata ja ovijärjestelyitä kuusi. Perinteisen paineilmakäytön sijasta ovet ovat sähkötoimiset.


Lisää yli 30-metrisiä yhdistelmiä poikkeusluvilla Etelä- ja Kaakkois-Suomeen

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt kolme uutta poikkeuslupaa Speed Oy:lle. Luvat koskevat 11-akselisia 31–32,5 metriä pitkiä yhdistelmiä konttikuljetuksiin määrätyille reiteille. Sama yhtiö sai marraskuussa ensimmäisen poikkeusluvan yli 76 tonnin painoiselle ja 25,25 metriä pitkälle yhdistelmälle. SKAL on huolissaan lupien vaikutuksista kilpailutilanteeseen.

Trafi on myöntänyt konttikuljetuksiin erikoistuneen Speed Oy:n tytäryhtiölle Sevitrans Oy:lle kolme poikkeuslupaa reiteille Vuosaari – Tampere, Vuosaari – Lahti, Vuosaari – Kotka ja Kotka – Imatra. Poikkeusluvan saaneet yhdistelmät ovat 11-akselisia ja massaltaan 90 tonnia, 76 tonnia ja 68 tonnia. Marraskuussa 2013 yhtiö sai poikkeusluvan 80 tonnin painoiselle yhdistelmälle, joka on liikennöinyt siitä asti vakioreiteillään Etelä- ja Kaakkois-Suomessa.

Lue lisää: Lisää yli 30-metrisiä yhdistelmiä poikkeusluvilla Etelä- ja Kaakkois-Suomeen


Ulkomaankaupan kuljetusten tavaramäärä kasvoi vuonna 2013

Vuonna 2013 Suomen ulkomaankaupassa kuljetettu tavaramäärä kasvoi viidellä prosentilla ja nousi lähes 104 miljoonaan tonniin. Sekä tuonti- että vientikuljetusten tavaramäärä kasvoi noin viisi prosenttia. Kuljetusten arvo laski samaan aikaan 1,7 prosenttia.

Laivaliikenteen osuus Suomen ulkomaankaupan tavarakuljetuksista on hallitseva. Vuonna 2013 merikuljetusten määrä oli 85 miljoonaa tonnia, joka vastasi lähes 82 prosentin osuutta kaikista kuljetuksista. Kasvua edelliseen vuoteen oli neljä prosenttia. Maakuljetusten tonnimäärä kasvoi 12 prosenttia nousten 15 miljoonaan tonniin. Maakuljetukset muodostivat lähes 15 prosentin osuuden ulkomaankaupan kokonaiskuljetuksista tonnimäärällä mitattuna. Lentokuljetusten tavaramäärä kasvoi kaksi prosenttia. Muiden liikennemuotojen tavarakuljetusmäärä väheni viisi prosenttia.

Metsäteollisuuden tuotteiden osuus kaikista vientikuljetuksista oli 42 prosenttia. Öljyä ja öljytuotteita taas tuotiin runsaat 17 miljoonaa tonnia, joka muodosti lähes kolmanneksen kaikista tuontikuljetuksista. 

Kuljetusten tärkein vientimaa oli Ruotsi, jonne vietiin tavaraa runsaat kuusi miljoonaa tonnia vuonna 2013. Kasvua edellisvuodesta oli viisi prosenttia. Seuraavaksi tärkeimmät vientimaat olivat Saksa ja Kiina sekä suurimpana nousijana Iso-Britannia. Tärkeistä kauppakumppaneista eniten vientikuljetukset laskivat Venäjälle, laskua oli kuusi prosenttia määrän jäädessä 2,4 miljoonaan tonniin. Tuontikuljetuksissa Venäjä puolestaan oli ylivoimainen kärkimaa, tavaraa tuotiin 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, runsaat 27 miljoonaa tonnia. Tämä vastasi 47 prosenttia kaikista tuontikuljetuksista.


Taksikyydit kallistuvat

Valtioneuvoston tänään antaman asetuksen perusteella taksiliikenteen harjoittajat voivat nostaa enimmäiskuluttajahintojaan 1. heinäkuuta alkaen. Enimmäishintojen ilmoitetaan korottuvan keskimäärin 1,2 prosenttia.

Taksankorotus tarkoittaa valtiolle, kunnille ja Kelalle(veronmaksajille) arviolta 6 miljoonan euron lisäkustannuksia vuodessa.

Julkishallinnon osuus taksiliikenteen kokonaisliikevaihdosta on noin 40 prosenttia. Vuonna 2011 taksiliikenteen kokonaisliikevaihto oli runsaat miljardi euroa.

Enimmäishinnat on vuodesta 2013 lähtien ilmoitettu asetustekstissä verottomina. Taksiliikenteen arvonlisävero on 10 prosenttia. Taksiasiakkaille on kuitenkin aina kerrottava kokonaishinta, joka sisältää voimassa olevan arvonlisäveron.

Taksiliikennelain mukaan valtioneuvosto antaa vuosittain asetuksen enimmäishinnoista. Enimmäishintojen tulee olla kustannussuuntautuneita ja kustannustasoa tarkastellaan taksiliikenteen kustannusindeksin perusteella. Taksiliikenteen kokonaiskustannukset ovat nousseet viime vuodesta 1,2 prosenttia.