Saksa iski ulkomaisen rekkaliikenteen halpatyövoimaan, malli sopisi Suomeenkin

Saksa on jo kohta kaksi vuotta vaatinut maan tieverkolla operoivilta Euroopan talousalueelle rakisteröidyiltä yrityksiltä vähintään Saksan minimituntipalkan(8,5 €/h) mukaisen palkkan maksamista kuljettajilleen. Ranska ilmoitti maalikuussa ottavansa Saksan mallin käyttöön ensivuoden alusta, jolloin kuljettajille on maksettava vähintään Ranskan minimituntipalkan (9.61 €/h) mukaista palkkaa.

Saksan viranomaiset suorittivat huhtikuussa ensimmäisen, ulkomaisen raskaanliikenteen palkkaukseen kohdistuneen tehoiskun. Tehoiskun tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin ulkomaiset yritykset noudattavat kuljettajien palkkatasovaatimuksia. Tehoiskussa keskityttiin unkarilaisiin ja tsekkiläisiin kuljetusyrityksiin.

Tienvarsitarkastuksissa pysäytettyjen yritysten tulee toimittaa Saksan viranomaisille yrityksen kaupparekisteriote ja verotiedot sekä kopiot kaikista EU-alueelle rekisteröityjen autojen rekisteriotteista sekä piirturitiedot kuluneelta kuukaudelta. Lisäksi yritysten tulee toimittaa kopiot rahtikirjoista ja kuljettajien palkkakuiteista sekä tositteet palkkojen maksuista. Yritysten tulee lisäksi toimittaa selvitykset Saksan tieverkon alueella ajetuista kilometreistä reitteineen. Selvitykset tulee toimittaa viranomaisille saksankielisinä.

Mahdollisista jatkotoimenpiteistä ilmoitetaan kun yritykset ovat toimittaneet vaaditut selvitykset.

KuljetusNet.fi seuraa tilannetta..

kommentti: Sopisiko Saksassa toteutettava malli Suomen alueella suoritettavan laittoman kabotaasin seurantaan ja valvontaan? Nopea toiminta ja tiukka kontrolli lienevät toimivia keinoja ulkomaisen halpatyövoiman käytön pysäyttämiseen ja kotimaisen kuljetuselinkeinon jatkon turvaamiseen.


Tikkurilantien ramppeja suljetaan yöaikaan 12.5. ja 13.5.

Liikenneviraston mukaan Tikkurilantien ja Lentoasemantien välisiä ramppeja suljetaan päällystystöiden vuoksi tiistaina 12. ja keskiviikkona 13.5.2015 yöaikaan klo 22.00–06.00 (säävaraus). Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä suljettuna on idänpuoleinen ramppi, ja keskiviikon ja torstain välisenä yönä lännenpuoleinen ramppi.

Ramppien ollessa suljettuna liikenne Tikkurilantien ja Lentoasemantien välillä johdetaan kulkemaan Aviabulevardin ja Ilmakehän kautta.


Verkkokaupan tilaukset suoraan auton takakonttiin

Amazon, DHL ja Audi ovat aloittamassa uudenlaisen yhteistyökokeiluun: Amazon-verkkokaupan Prime-asiakkaat voivat valita toimitustavaksi oman auton takakontin - tosin ainoastaan silloin, jos auto on moderni Audi. Palvelun kokeilujakso alkaa toukokuun aikana Saksassa Münchenin alueella. 

DHL Parcelin kuljettaja saa älypuhelinsovelluksen kautta tiedon auton sijainnista sekä koodin, jolla hän voi avata auton takakontin (vain yhden kerran) ja jättää tavaran sinne. Kun takaluukku on suljettu, ovet lukkiutuvat automaattisesti. Sovellus kuittaa toimituksen hoidetuksi kuljetusyhtiön järjestelmiin ja lähetyksen vastaanottaja saa sähköpostiviestin toimituksesta.

 



Helsinkiin yli 400 000 risteilyturistia kesällä

Helsingin satamassa odotetaan kesän mittaan vierailevan 259 risteilyalusta, mikä on lähes sama määrä kuin viime vuonna. Matkustajamäärän arvellaan nousevan yli 420 000, joka on jo kahtena viime vuonna toteutunut. Risteilymatkustajien on laskettu tuovan noin 30 miljoonaa euroa alueen matkailuelinkeinolle. Ensi kertaa Helsingin satamassa käyviä aluksia on 11, mikä on enemmän kuin yleensä.


Valtiolta entistä vähemmän varoja siltojen korjauksiin

Sillankorjaustyöt Itä-Suomessa ovat alkaneet toukokuun alkupuolella. Siltojen korjauksiin käytetään tänä vuonna noin 3,7 milj. euroa, joka on noin puolet 2010-luvun alkuvuosien rahoituksesta.

Pohjois-Savon ELY- keskuksen alueella on 2 226 siltaa. Tavallisesta korjaustöitä tehdään noin 20-30 sillalla. Vähenevän rahoituksen vuoksi tälle vuodelle on voitu ohjelmoida vain 14 korjauskohdetta. Lisäksi tehdään mahdollisuuksien mukaan muita siltojen yksittäisten vaurioiden korjaustöitä. Vähenevän rahoituksen seurauksena siltojen kunto heikkenee koko tieverkolla.

Itä-Suomen sillankorjauskohteet 2015


Sinotruk rantautui Eurooppaan

Englannin-Irlannin entinen Iveco-maahantuoja Harris Group on ensimmäisenä tuonut vakavassa markkinointimielessä kiinalaisvalmisteisen kuorma-auton Euroopan markkinoille. Sinotruk A7 8x4 on Kiinan 3. Suurimman kuorma-autotehtaan, CNHTC:n (markkinaosuus 20% Kiinassa) varsin eurooppalaisvaikutteinen tuote. MAN omistaa 25% osuuden CNHTC:stä. Myös Volvo on mukana toiminnassa. Ja Sinotruk A7 on 380 hv:n Steyr-dieselistä, 9-vaihteisesta ZF-laatikosta, WABCO:sta, Bosch-sähköistä, ISTRI:stä, Continentalista, ym. hyvin "eurooppalainen". Tarkemmin seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Helsinki-Vantaan kiitotieremontti vaikuttaa lentoihin

Finnair tiedottaa, että Helsinki-Vantaan kiitotie 1:n peruskorjaus aiheuttaa muutoksia Finnairin liikenneohjelmaan 11.5. - 2.8.2015 välisenä aikana. Kiitotie 1:n remontin aikana kiitotie 3 on kentän pääasiallinen kiitotie. Myös kiitotie 2 on käytössä, mutta normaalia pienemmällä kapasiteetilla.

Lentojen sopeuttaminen kentän remontinaikaiseen kapasiteettiin tarkoittaa muutoksia useiden lentojen aikatauluun, ja Finnair joutuu myös perumaan joitakin yksittäisiä lentoja. Finnair kertoo muutoksista asiakkaille suoraan tekstiviestein ja sähköpostein.


Ponsselle Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto

Ponsse palkittiin tuotesuunnittelustaan kansainvälisessä Red Dot -muotoilukilpailussa. Ponsse Scorpion -harvesteri palkittiin tuotesuunnittelu-kategoriassa korkeimmalla Best of the Best -palkinnolla tuotteen korkeasta laadusta ja innovatiivisesta muotoilusta.


Lentokoneessa yli 1000 3D-tulostettua osaa

3D-tulostimien valmistaja Stratasys on ilmoittanut, että Airbusin valmistamassa A350 XWB lentokoneessa yli tuhat osaa on tuotettu 3D-tulostimella. Kyseisessä lentokonemallissa on täten enemmän 3D-tulostettuja osia kuin yhdessäkään aiemmassa konemallissa. Stratasyksen mukaan 3D-tulostus säästi Airbusilta lentokoneen valmistuksessa aikaa ja kuluja.


Suomen vienti kaatuu konttipulaan

Viennin konttipula jatkuu Suomessa edelleen eikä muutosta siihen ole toistaiseksi näköpiirissä.

Rahditusyhtiö DHL Global Forwarding:in mukaan jopa muutaman kontin vientierät on syytä tilata mahdollisimman hyvissä ajoin. Rahdin kulkunopeutta voi joissakin tapauksissa parantaa vaihtoehtoisella satamavalinnalla.

Varustamojen hinnankorotukset viennissä ovat säilyneet edelleen melko maltillisina. 

Tuonnissa Kaukoidästä Eurooppaan on edelleen ylitarjontaa, jonka vuoksi kapasiteettia yritetään hiukan supistaa. Kaukoidän ja Lähi-idän vienneissä – joissa osittain hyödynnetään samoja aluksia – eräät varustamot eivät enää ota toukokuulle uusia kuljetustilauksia, koska laivat on bookattu täyteen.

Viennille Euroopasta USA:han on kysyntää ja varustamot ovat lisäämässä kapasiteettia – USA:n itärannikolle on tulossa pari viikkolähtöä lisää, ensimmäinen jo tällä viikolla. Samaan aikaan valitettavasti jatkuvat ruuhkat Itärannikon satamien ruuhkat vaikuttavat sisämaan siirtokuljetuksiin, jotka voivat kestää jopa 10-15 päivää, satamasta riippuen.

Tilanteeseen ei ole toistaiseksi odotettavissa helpotusta.


Kaakkois-Suomen rajaliikenne laskussa

Kaakkois-Suomen rajavartioston valvomilla rajanylityspaikoilla kirjattiin vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana 2 091 000 rajanylitystä. Liikennemäärä on laskenut edellisvuosiin verrattuna vajaan kolmanneksen (2 890 000 vuoden 2014 tammi-huhtikuussa, -28 % ja 3 074 000 vuoden 2013 tammi-huhtikuussa, -32 %). Matkustajista oli viisumivelvollisia 1 603 000 eli noin 77 % (84 % vuonna 2014).


Lentorahdin markkinakatsaus 5/2015

DHL Global Forwarding:in kuukausittain julkaiseman tiedotteen mukaan maaliskuu ei tehnyt poikkeusta vallitsevasta trendistä suomen lentorahtimarkkinoilla, sillä vientikilot olivat 21 % alemmalla tasolla verrattuna vuoden takaiseen.

Globaalit lentorahtikilot puolestaan jatkoivat tasaista kasvuaan, jota vauhditti erityisesti kiinalainen uusi vuosi. Kiinan kasvavien volyymien lisäksi lentorahtimäärät Pohjois-Amerikkaan ovat kasvaneet. Kasvun syyksi nostetaan sikäläisten satamien ruuhkautuminen, mikä on jo pitkään vaikeuttanut merikuljetuksia Pohjois-Amerikkaan.

Tästä syystä vientihinnoissa Pohjois-Amerikan kohteisiin on nousupainetta, sillä kysyntä ylittää tämän hetkisen kapasiteetin. 

Positiivinen uutinen Suomen lähtevälle ja saapuvalle lentorahdille on Finnairin maaliskuinen päätös uuden rahtiterminaalin rakentamisesta, Helsinki-Vantaan lentokentälle. Terminaali tullaan ottamaan käyttöön keväällä 2017. 

Kesän tullen useat lentoyhtiöt avaavat uusia kausilentoja, ja tästä esimerkiksi käyvät suorat lentoyhteydet Chicagoon ja Torontoon kesäkuun alusta alkaen. Polttoaineen hinta on ollut pitkään laskusuunnassa, mutta nyt näkyvissä on pikemminkin maltillista polttoaineen hinnan kohoamista kuin laskun jatkumista.


Nimityksiä Cargotec-konsernissa

Michel van Roozendaal (M.Sc. Aerospace Engineering; MBA INSEAD, Fontainebleau; s. 1963) on nimitetty MacGregor-liiketoiminta-alueen johtoon. Hänestä tulee Cargotecin johtoryhmän jäsen ja hän raportoi johtoryhmän puheenjohtajana toimivalle toimitusjohtaja Mika Vehviläiselle.

KTM Leena Lie, (s. 1968) on nimitetty Cargotec Oyj:n viestintäjohtajaksi 1.8.2015 alkaen. Hänestä tulee Cargotecin laajennetun johtoryhmän jäsen ja hän raportoi toimitusjohtaja Mika Vehviläiselle.


Uusi KRAZ Horizon Ukrainasta

Keskiraskas KRAZ, hyötykuorma 10 tonnia, tulee Kiinassa valmistetulla MAN'ia muistuttavalla ohjaamolla, kiinalaisella 9-vaihteisella manuaalilaatikolla, venäläisellä YAMZ 312 hv.:n moottorilla ja israelilaisella Alex Original jäähdytysjärjestelmällä. "Vihjepalkkio" menee venäläiselle kollegallemme Fedor Lapshin'lle.


Kamaz'lta järeä 10x10...

kokonaispaino 50 tonnia, Kamazin uudella ohjaamolla, moottorina Liebherr, paljastaa "agenttimme" Venäjällä, kollega Fedor Lapshin.