Fordin ensimmäinen Euroopassa valmistettu täyssähköauto

Ford Motor Company aloitti 12.6. Focus Electricin tuotannon Saksan Saarlouisissa. Focus Electric on ensimmäinen auto Fordin sähköautojen tuoteperheessä. Ensi vuonna siihen liittyvät ladattava plug-in-hybridi C-MAX Energi ja Mondeo Hybrid.

Focus Electricissä on 107 kW:n (145 hv) sähkömoottori ja litium-ioni-akku. Maksiminopeus on 135 km/t. Focus Electricejä on valmistettu Pohjois-Amerikassa joulukuusta 2011 lähtien. Saarlouisissa valmistettavat autot tulevat asiakkaiden saataville heinäkuusta lähtien.


Liikennevirasto luupin alle

Liikenne- ja viestintäministeriö on tilannut ulkoisen arvioinnin Liikennevirastosta.

Arvioinnissa tullaan keskittymään Liikenneviraston ydintehtävien osaamiseen sekä vuonna 2010 toteutetun virastouudistuksen tavoitteiden toteutumiseen.

Lue lisää: Liikennevirasto luupin alle


Rautatieliikenne liikenneminstereiden pohdittavana

Rautatiejärjestelmien yhteen toimivuutta EU:ssa halutaan parantaa. Euroopan unionin liikenneministerien on tarkoitus hyväksyä yleisnäkemys tästä ns. neljänteen rautatiepakettiin kuuluvasta direktiiviehdotuksesta.

Liikenneministerit kokoontuvat Luxembourgissa 10. kesäkuuta. Suomea kokouksessa edustaa liikenneministeri Merja Kyllönen.

Komission ehdotuksessa kansallisilta turvallisuusviranomaisilta siirrettäisiin tiettyjä rautatieliikenteen lupien myöntämiseen liittyviä tehtäviä Euroopan rautatievirasto ERA:lle. Kansalliset viranomaiset edelleen avustaisivat ERA:a näissä tehtävissä. Suomen osalta lupien myöntäminen säilyisi edelleen Trafilla. Suomi on valmis hyväksymään yleisnäkemyksen asiasta.



Museoajoneuvojen määrä kasvussa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan museoajoneuvojen määrä on viime vuosina kasvanut vuosittain noin 6 prosenttia.

Vuoden 2012 lopussa museoajoneuvoja oli rekisteröity 36 145 ja niiden keski-ikä oli 46,7 vuotta. Liikennekäytössä niitä oli 35 715.

Vanhin liikennekäytössä oleva henkilöauto viime vuoden lopussa oli otettu käyttöön vuonna 1900. Vuonna 1920 tai aikaisemmin käyttöönotettuja ajoneuvoja oli vuodenvaihteessa liikenteessä 49, joista henkilöautoja oli 33, moottoripyöriä 10, traktoreita 4 sekä paketti- ja kuorma-autoja molempia yksi. Rekisterin mukaan vuosien 1921–1950 välisenä aikana käyttöönotettuja ajoneuvoja oli liikenteessä hieman vajaa 3400.

Liikenteessä olevista ajoneuvoista museoajoneuvojen osuus oli 0,7 prosenttia. Moottoripyörien kohdalla museopyörien osuus on suurempi, peräti 5,3 prosenttia.

Museoajoneuvojen lisäksi liikenteessä on tuhansia, normaaliliikenteeseen rekisteröityjä harrasteajoneuvoja.


International Forklift Truck of the Year -palkintoja Jungheinrichille

Trukkivalmistaja Jungheinrich palkittiin 4.6.2013 ensi kertaa jaetuilla International Forklift Truck of the Year- eli IFOY-tunnustuksilla.

Saksalaisyritys ylsi palkinnoille kahdessa neljästä kategoriasta.

Yli 3,5 tonnin vastapainotrukkien sarjassa palkittiin Moosburgissa valmistettava polttomoottorikäyttöinen DFG/TFG 540s -vastapainotrukki ja varastotrukkien sarjassa Norderstedtissä valmistettava ETV/ETM 216 -työntömastotrukki.


Trafilta taas löysiä, nyt pelastusliivipakosta

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi esittää, että LVM ajaisi pelastusliivien käytön pakolliseksi kaikkiin veneisiin koosta riippumatta. "Mitä pienempi vene, sitä vaarallisemmaksi touhu muuttuu",Trafin vaikutukset ja tuotteet yksikön päällikkö Ville Räisänen perustelee. "Seisovan veden pyhätösssä" Trafissa lienee jatkuvaa tarvetta osoittaa aloitteellisuutta yhteiskunnalle aiheuttamiensa kustannusten katteeksi.

Alun toista kymmentä vuotta sitten Vanhasen hallitus antoi eduskunnalle LVM:n ajamana lakiesityksensä pelastusliivipakosta kaikissa kelluvissa laitteissa purjelautoja myöten. Eduskunta kaatoi ratkaisevissa äänestyksissä kansanedustajien Bremer ja Itälä lukuisat lievennysehdotukset, myös soutuveneiden vapauttamiseksi pelastusliivipakosta perustuen nimenomaan valvonnan mahdottomuuteen. Eduskunnan vahvistettua lain kaiken kattavaksi purjelautoja myöten, LVM julkaisi  asetuksen, joka mitätöi eduskunnan säätämän lain vapauttaen 5,5 m lyhyemmät veneet ja purjeveneet pelastusliivipakosta.


Kuljetusbarometri: Lakiuudistus vaatii tehokkaan valvonnan

Tuoreen SKAL Kuljetusbarometrin mukaan kuljetusten kysyntä on keväällä ollut alkuvuoden arvioita vireämpää. Toimiala odottelee päätöksiä kuljetuskaluston mitta- ja massamuutoksista. Tarve kokonaiskustannusten alentamiseen on kova. Uuden tavaraliikennelain tuomia muutoksia pidetään merkittävinä harmaan talouden torjunnassa, mutta lain valvonta huolestuttaa yrittäjiä.


Massa- ja mittamuutos toteutuu - superrekat tulevat

Suomen kuorma-autokauppaa jarruttanut keskustelu kuorma-autojen massa- ja mittamuutoksista sai odotetun kaltaisen päätöksensä kun valtioneuvosto antoi asiasta asetuksen 6. kesäkuuta

Asetus tulee voimaan 1. lokakuuta 2013.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa Suomen kilpailukykyä ja päästä kuljetuskustannuksissa lähemmäksi keskieurooppalaista tasoa.

Lue lisää: Massa- ja mittamuutos toteutuu - superrekat tulevat


Joukkoliikennelaki muuttuu – välipalaa matkustajille

Lakiin lisätään säännökset linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamisesta Suomessa.

Hallitus esitti lain vahvistamista 6. kesäkuuta. Laki tulee voimaan 1. heinäkuuta 2013.

Lainmuutoksen taustalla on EU-asetus bussimatkustajien oikeuksista, joka tuli voimaan 1.3.2013. Asetus selventää linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia. Bussimatkustajat saavat näin yhdenmukaiset, Euroopan unionin laajuiset oikeudet. Tämänkaltaiset oikeudet on jo aiemmin turvattu rautatie-, lento- ja vesiliikenteessä.

Lue lisää: Joukkoliikennelaki muuttuu – välipalaa matkustajille


Ducatille uusi maahantuoja

Ducati Motor Holding S.p.A ilmoitti tänään, että yhtiön moottoripyörien, varaosien, lisävarusteiden ja asusteiden virallinen maahantuoja vaihtuu.

Ducatin maahantuonti siirtyy nykyiseltä maahantuojalta eli Oy Hailac Ab:lta 1.9.2013 alkaen Oy Cavallino Ab:lle, joka kuuluu Porschea virallisesti Suomessa maahantuovaan AutoCarrera-konserniin.

Lue lisää: Ducatille uusi maahantuoja


Renaultin uusi kuorma-automallisto

 

Renault Trucksin mukaan uudet, 11.6. julkistettavat kuorma-autot läpikävivät luetettavuuden varmistamiseksi yhtiön historian laajamittaisimman ja perusteellisimman testauksen. Uutuuskuorma-autojen kehityksessä hyödynnettiin testipenkkien ja ratatestien lisäksi 50 asiakasta, jotka testasivat autoja käytännössä usean vuoden ajan.

Lue lisää: Renaultin uusi kuorma-automallisto


Ford 1,0 l EcoBoost suurvoittoon!

Fordin 1.0-litrainen EcoBoost-moottori voitti ”Kansainvälinen vuoden moottori - International Engine of the Year” -kilpailun jo toisen kerran peräkkäin. Turboahdettu, kolmisylinterinen suorasuihkutusmoottori sai parhaan arvosanan kilpailun koko 15-vuotisen historian aikana.

Ford kaksinkertaistaa 1.0-litraisten EcoBoost-moottorien tuotannon Saksassa Kölnin moottoritehtaalla elokuun puolivälistä alkaen vastatakseen kasvaneeseen kysyntään.

Euroopassa 1.0-litraisen EcoBoost-moottorin saa Fiesta-, B-MAX-, Focus-, C‑MAX- ja Grand C‑MAX-malleihin, myöhemmin myös Transit Connect-, Transit Courier-, Tourneo Connect-, Tourneo Courier-, Mondeo- ja EcoSport-malleihin.

Intiassa ja Kiinassa moottori on nyt saatavilla Ford EcoSport -malliin, ja Pohjois-Amerikassa Ford Fiesta saa ensimmäiset 1.0-litraiset EcoBoost-moottorit myöhemmin tänä vuonna


7.- 8. 6. vietetään kansallista museoajoneuvopäivää


Lauantaina ja sunnuntaina 7.-8. 6. esitellään vanhoja ajoneuvoja ympäri Suomen, kun vietetään Kansallinen museoajoneuvopäivää.

Ajoneuvojen pop-up-esittelyt eivät ole aivan uusi ajatus.

Kansallinen museoajoneuvopäivä järjestetään nyt seitsemännen kerran. Joka vuosi näyttelytapahtumia on ollut enemmän kuin aikaisemmin. Viime vuonna tapahtumia oli 31, kun tapahtumakalenteriin ehti 25 tapahtumaa.

Lue lisää: 7.- 8. 6. vietetään kansallista museoajoneuvopäivää


LVM:ltä toisen sukupolven älyliikennestrategia

Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut toisen sukupolven älystrategian liikenteelle. Strategia jatkaa älyliikenteen sulauttamista osaksi kaikkia liikennemuotoja ja suomalaista liikennepolitiikkaa.

Tavoitteena on saada Suomeen maailman edistyneimpiin ja tehokkaimpiin kuuluva liikennejärjestelmä, joka tunnetaan myös vastuullisuudestaan. Suomi julkaisi maailman ensimmäisen älyliikenteen strategian vuonna 2009.

Lue lisää: LVM:ltä toisen sukupolven älyliikennestrategia


Helsingin sataman tavaraliikenne jatkuu vaimeana

Helsingin sataman yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli toukokuussa 850 000 tonnia. Määrä jäi 5 % viime vuoden tason alapuolelle. Tuontia oli 411 000 tonnia eli 9 % vähemmän kuin vertailukaudella ja vientiä 440 000 tonnia, 1 % vähemmän kuin viime vuoden vertailukaudella.

Tammi–toukokuun liikennemäärä oli 4,0 miljoonaa tonnia, vähennystä oli 5 % vertailukauteen nähden. Liikennemäärä jakautui tasan tuontiin ja vientiin. Tuonti oli 9 % ja vienti 1 % viime vuoden vertailutason alapuolella.

Liikenteen kehitys on Helsingin satamassa ollut yhdenmukainen Suomen muiden satamien keskimääräisen kehityksen kanssa.

Laivamatkustajia oli toukokuussa 960 000, mikä on runsaat 2 % enemmän kuin vuosi sitten toukokuussa. Tammi–toukokuun matkustajamäärä oli 3,9 miljoonaa matkustajaa, lähes saman verran kuin vuosi sitten. Hidas kehitys vuoden alkupuolella on seurausta siitä, että laivoja oli poissa käytöstä telakoinnin vuoksi.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.