Masats´n nopea liukuovi pikkubussiin

Espanjalainen Masats on kehittänyt sähkötoimisen nopean yksilehtisen tuplalasein varustetun 1,1 m leveän 028B liukuoven pikkubussiin. 29 kpl on asennettu Pohjoismaihin myytyihin Indcarin valmistamiin Iveco 70C17EEV alustaisiin 21-paikkaisiin Aptineo-pikkubusseihin.


76 tonnin Sisu Sora ja Kallio Heinoselle

Sisu Auto on luovuttanut ensimmäisen uusien massa- ja mittamääräysten mukaisen 76 tonnin Sisu Polar maansiirtoautoyhdistelmän. Hyötykuormaa on peräti 50 tonnia muutoskatsastuksen jälkeen 1.10. alkaen. Yhdistelmässä on 5-akselinen Sisu Rock 10x4 vetoauto ja 4-akselinen KOME automaattikasetti perävaunu. Sisu Auton laskelmien mukaan 5-akselinen vetoauto ja 4-akselinen perävaunu ovat optimaalinen yhdistelmä kasettiautoissa, kun halutaan hyödyntää täydet 76 tonnin kokonaispainot. Mitoitukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan yhdistelmän 5-akselinen vetoauto vastaa lähes täysin jo pitkään käytössä olleita Sisu Rock 10x4 nuppiautoja. Autossa on 600 hv M-B V8 moottori ja synkronoimaton Eaton Fuller vaihteisto.

Asiakas on perheyhtiö Sora ja Kallio Heinonen Oy Laitilasta. Auto tulee kalliomurskeen ajoon Vakka-Suomen ja Satakunnan alueella. "Yli 10 tonnin lisäys hyötykuormaan merkitsee paljon, kun ajamme mursketta Laitilasta esimerkiksi Raumalle yli 30 kilometrin päähän seitsemän kuormaa päivässä", toimitusjohtaja Jari Heinonen sanoo.


Liikennehankkeille 68 M€ EU:lta

EU esittää Suomen liikennehankkeille yhteensä noin 68 miljoonan euron TEN-T-tukea. Rahoitusta ovat saamassa 13 hanketta. Merkittävimmät ovat jäänmurtajan hankinta, Kehäradan täydennyshanke sekä Seinäjoen ja Oulun välisen radan rakentaminen. Monivuotisen tuen listalla ovat Helsinki-Tallinna kaksoissatamahanke ja Merenkurkun laivaliikenteen tuet, E18-tie ja ratayhteys Turun satamasta Vainikkalan raja-asemalle sekä Itämeren ja Keski- ja Länsi-Euroopan maita yhdistävät meriväylät. Komissio tekee lopullisen rahoituspäätöksen syksyn 2013 aikana.



NCC Green Asphaltin tuotanto käynnisty

Perinteistä asfalttia ympäristöystävällisemmin tuotetun NCC Green Asphaltin tuotanto on alkanut Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Keski-Suomessa. NCC Green Asphaltin pitäisi vähentää asfaltintuotannon hiilidioksidipäästöjä jopa 30 prosenttia.

NCC:n kehittämässä menetelmässä asfalttimassa valmistetaan perinteistä asfalttia matalammassa lämpötilassa, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjen lisäksi myös typpidioksidin, hiilimonoksidin ja rikkidioksidin päästöjä ympäristöön.


Euro 6 Sisu lokakuussa

Sisu Polar Mersun uusilla 420 - 625 hv:n Euro 6 moottorivaihtoehdoilla esitellään lokakuussa Karjaalla. Tarjolla on sekä sekä manuaali- että automaattivaihteistoa. Muilta osin Sisu Polar säilyy entisellään tukeutuen Sisun omiin vankkoihin rakenneosiin. "Tuotannon painopiste tulee loppuvuonna kuitenkin olemaan Euro 5-mallistossa kysyntäpiikin kohdistuessa siihen EU:n hyväksymisajan puitteissa", Sisun toimitusjohtaja Timo Korhonen sanoo.


Firestone uudisti Performerin

Firestone on uudistanut Performer traktorirenkaansa. Se on nyt entistä nopeampi maapohjalla, kerää vähemmän maata kulutuspintaansa, antaa nopeampaa kulkua ja parempaa ajomukavuutta. Niillä voi ajaa isompaa kuormaa jopa 70 km/t tien päällä. Renkaillaa on entistä parempi iskunvaimennus ja viiltokestävyys, valmistaja ilmoittaa. (Kty)


Suomalaisnuorten pyörä Bonnevilleen ennätyskokeeseen

Oamk:n insinööriopiskelijoiden ja TeamForceMajorin kehittämä moottoripyörä on menossa USA:n Bonneville suola-aavikolle 24-29.8. tavoitteena ahtamattomien pyörien maailman nopeusennätys. Pyörällä on jo tehty 5 kiihdytyskisojen maailmanennätystä mailin matkalla. Bonnevillessä tavoitellaan maailmanennätystä 9 mailin kiihdytysmatkan jälkeen"lentävällä maililla". Koe ajetaan kahteen kertaan edes-takaisin 4 tunnin välein. Kahden parhaan tuloksen keskiarvo lasketaan. Suola-aavikon liukas alusta ja yli minuutin huudatettava huippunopeus asettavat aivan uusia vaatimuksia kiihdytyskisoihin verrattuna. Muutokset ovat vaatineet  veronsa. Pelottomat suomalaisnuoret tarvitsevat nyt lisää sponsoritukea ME-yritykselleen.

 


Michelin Solutions on Michelin-yhtymän uusi yritys

Michelin käynnisti tämän vuoden toukokuussa uuden Michelin solutions­ –yhtiönsä toiminnan, joka keskittyy kuljetusyritysten polttoainekulujen pienentämiseen. Michelin solutions rakentaa, kehittää ja markkinoi innovatiivisia palvelumalleja lisäarvon tuottamiseksi kaikilla alueilla, jotka edistävät vapaata liikkuvuutta ja voivat auttaa yritysasiakkaita, jotka hallinnoivat suuria kuorma- ja pakettiautokalustoja sekä pyörillä kulkevia kaivinkoneita.

Michelin solutions tuo nyt Euroopan laajuisesti markkinoille suurille kuljetuskalustoille tarkoitetun EFFIFUEL™-ratkaisun, joka on sen ensimmäinen kokonaisvaltaisista polttoainekustannuksia pienentävistä ratkaisumalleista. EFFIFUEL™ -ratkaisussa yhdistyvät tärkeimmät polttoaineen kulutukseen liittyvät tekijät kuten kuljettajakoulutus ja tuki, polttoaineanalyytikoista koostuvan tiimin asiantuntemus sekä ajoneuvon tiedot reaaliaikaisesti jäljittävä järjestelmä.


Ruotsin eduskunta: Laiton kabotaasi kuriin!

Lundin yliopiston kabotaasiselvityksen väliraportti, joka todisti 2000 ulkomaisen kuorma-auton ajavan pysyväisluontoisesti laitonta kabotaasia Ruotsin sisällä, herätti Ruotsin eduskunnan. Sen liikennevaliokunnassa  hallitus- sekä oppositiopuolueet saavuttivat äkkiä yksimielisyyden. Valiokunta päätti jatkaa laittoman kabotaasin valvontaa ja selvittää "Hollannin mallin" (kuljettajan tulee olla todistettavasti edustamansa kuljetusliikkeen palveluksessa) soveltamista Ruotsissa.

Ruotsin eduskunta teki sen jälkeen tiukassa istunnossa kaksi merkittävää päätöstä: 1) hallituksen on ryhdyttävä pikaisiin toimenpiteisiin laittoman kabotaasin suitsemiseksi, ja 2) tullin, poliisin ja syyttäjälaitoksen on tiukennettava valvontaa.

"Haluammeko oman ruotsalaisen kuljetuselinkeinon vai hyväksymmekö, että se lyödään laudalta ulkomaisten kuljetusyritysten toimesta ja usein laittomin keinoin", Billy Gustafsson (sdp) kysyi. "Tilanne on sietämätön. Ehkä myös tilaajavastuuta on tiukennettava", Leif Pettersson (sdp) totesi. "Kaikki ovat yksimielisiä siitä, että vaaditaan kovia toimenpiteitä laitonta liikennettä vastaan", Sten Bergheden (kok) summasi.


Ruotsissa 2000 laitonta kabotaasiautoa

Lundin yliopiston selvityksessä tarkistettiin 31.5. mennessä  6 viikon aikana 161 987 kuorma-autoa. Löytyi 2000 ulkomaista, jotka ajoivat pysyväisluontoisesti laitonta kabotaasia Ruotsin rajojen sisällä. Joukossa oli kymmenkunta tapausta, joissa kuorma-autot ja yhdistelmät olivat kokonaan rekiteröimättömiä ja käyttivät kaksiakin erilaisia varastettuja rekisterikilpiä. Tulos järkytti Ruotsin eduskuntaa. Selvitystyö jatkuu.

 

 


Rajanylityspaikkojen kehityshanke itärajalla etenee

Vuonna 2012 rajanylitysliikenne kasvoi itärajalla 13% edelliseen vuoteen verrattuna saavuttaen 12 miljoonan rajanylityksen rajan. Itärajan henkilöliikenteen arvioidaan kasvavan 1,5 - 2 kertaa nykyistä suuremmaksi vuosikymmenen loppuun mennessä.

Rajavartiolaitos vastaa tähän haasteeseen rajanylityspaikkojen kehittämishankkeella. Valtioneuvoston kehyspäätöksessään myöntämän 13 miljoonan euron lisärahoituksen turvin Rajavartiolaitos voi jatkaa itärajan rajanylityspaikkojen kehittämisohjelman toimeenpanoa yhdessä Tullin ja Liikenneviraston kanssa.

Lue lisää: Rajanylityspaikkojen kehityshanke itärajalla etenee


Suomalaiset pitävät alle 40-vuotiaita parhaimpina kuskeina

Suomalaiset ovat itsevarmoja ajajia ja uskovat enemmän nuoruuden kuin kokemuksen merkitykseen ajotaidoissa. Lähes neljä kymmenestä kokee itsensä keskimääräistä paremmaksi kuskiksi.

Neljä viidestä suomalaisesta on sitä mieltä, että autoilija on taitavimmillaan silloin, kun ajokokemusta on muutamasta vuodesta 19 vuoteen. Suomalaiset hankkivat ajokortin useimmiten 20 ikävuoden paikkeilla, joten parhaat ajotaidot sijoittuvat siten 20 ja 40 ikävuoden väliin. Suhteessa ajokortillisiin 18-24-vuotiaat kuljettajat aiheuttavat kuitenkin eniten liikennevahinkoja.

Ifin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset myös arvioivat ajotaitonsa sangen myönteisesti. Lähes neljä kymmenestä kokee itsensä keskimääräistä paremmaksi kuskiksi. Puolet arvioi taitonsa keskiverroiksi ja ainoastaan joka kymmenes luokittelee itsensä keskimääräistä heikommaksi ajajaksi.


Tanska julisti sodan kabotaasista

Tanska on lisännyt roimasti määrärahoja laittoman kabotaasin pysäyttämiseksi. Määrärahoja on lisätty erityisesti tullin ja poliisin valvontaan. "Tanskalaisia palkansaajia eivät alipalkatut ulkomaalaiset saa tehdä työttömiksi. Myös jokaisen tanskalaisen yrityksen on alasta riippumatta vastattava siitä, että sen jokainen työntekijä maksaa veronsa Tanskaan", veroministeri Holger K. Nielsen jyrähtää!

Ulkomaisilta kuljetusyrityksiltä vaaditaan jokaisesta Tanskan sisällä tehdystä kuljetuksesta tunnintarkkaa dokumentointia, joka aina on pystyttävä esittämään. Jos dokumentointi ei ole luotettava, siitä langetetaan rankasti sakkoa ja ajoneuvo voidaan takavarikoida sakon maksamiseen saakka Norjan tapaan. Samalla Tanska on soveltamassa "Hollannin mallia", jonka mukaan kuljettajan on todistettavasti oltava edustamansa kuljetusliikkeen palveluksessa.


Kallas hyväksyy äänestyksen ajoneuvojen kunnosta

Euroopan Unionin liikennekomissaari Siim Kallas on hyväksynyt Euroopan Parlamenttiin äänestyksen ehdotuksista koventaa ajoneuvojen, myös moottoripyörien, testauksen sääntöjä.

Komissio odottaa lainsäädännöllisen prosessin olevan valmis vielä tämän vuoden aikana.


Pneu Laurent Micheliniltä

Pneu Laurent on Michelinin uusi pinnoitemerkki Pohjoismaissa. Pneu Laurent on perustettiin 1952 erikoistuen kuorma-, linja-auto- ja työkonerenkaiden pinnoitukseen. Se siirtyi Michelinin omistukseen 1970. Toimintaa on koko Euroopassa 800 työntekijän voimin. Tuotanto kahdessa tehtaassa on noin 370 000 pinnoitusta ja 450 000 kulutuspintaa vuodessa.

- Sitä voidaan pinnoittaa useammankin kerran samaan runkoon, myös muiden rengasvalmistajien runkoihin. Pneu Laurent käy sekä kylmä- että kuumapinnoitukseen, Michelin kuorma-autorenkaiden tekninen asiantuntija Pohjoismaissa, Anders Lindgren sanoo.

 


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.