Rataverkon turvallisuudesta huolehditaan työsulun aikanakin

Liikennevirasto: Tänään klo 07.00 alkanut VR Track Oy:n sähköliittolaisia sähköasentajia koskeva työsulku voi näkyä kunnossapidon ennakkohuoltojen siirtymisenä sekä viankorjaustoiminnan mahdollisena hidastumisena. VR Track Oy:n työsulun käynnistänyt PALTA (Palvelualojen työnantajat) on ilmoittanut työsulun kestävän kolme viikkoa, ellei ristiriitoihin löydetä tyydyttävää ratkaisua tätä aikaisemmin.

Rataverkon kunnossapidon kannalta työsulun vaikutusten odotetaan olevan samankaltaiset kuin viimeaikaisten sähkömiesten lakkojen aikana. Vaikka sähkömiesten lakkojen aiheuttamat haitat pysyivät pieninä ja suurilta liikennehäiriöiltä vältyttiin, niin rataverkon tilaa seurataan työsulun aikana tehostetusti Liikenneviraston rataliikennekeskuksessa. Esimerkiksi myrskyt ja ukkoset voivat paikoitellen lisätä korjaustarpeita.

Mahdollisten junaperuutusten ja korvaavien kulkuneuvojen käytön lisäksi rautatieliikenteessä käytetään mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtoisia reittejä, mikäli radan viat estävät normaalin liikennöinnin. Liikennöintiin liittyvät päätökset sovitaan yhdessä liikennettä hoitavan operaattorin kanssa.

Liikenteenohjauksen sekä sähköradan käyttökeskusten miehitys on työsulun aikana normaalitasolla. Samoin juuri tähän aikaan laajimmillaan olevat kesän ratatyöt jatkavat pääsääntöisesti suunnitellusti.

 


Ivecolta uusi tehokkuuspaketti Stralikseen

Ivecon uusi Stralis Efficiency Package eli tehokkuuspaketti sisältää sarjan ajoneuvon omistamiseen liittyvien kulujen pienentämiseen pyrkiviä innovatioita. Tehokkuutta pyritään parantamaan kolmella eri avainalueella: Polttoainetaloudessa, huoltokuluissa sekä palveluiden laajentamisessa.

Polttoainetalouden parantamiseksi kaikkiin uusiin automaattivaihteistolla varustettuihin Stralis –kaukoliikenneautoihin on jatkossa saatavilla Eco-Roll rullaustoiminto. Lisäksi moottorin lämpötilan hallintaa on kehitetty entisestään ja moottoreihin tuodaan saataville uusi matalaviskositeettinen 0W – 20 öljy.

Kaukoliikenneautoissa esitelty ajotavanarviointi (DSE) tuodaan on jatkossa myös 4x2 ja 6x2 –vetotavan omaaviin ajoneuvoihin, sekä Cursor 9 moottoreiden yhteyteen.

Hyvien käyttökokemusten perusteella ja ajoneuvojen ylläpitokustannuksien pienentämiseksi Cursor 11- ja 13 -moottoreiden DPF-suodattimen huoltoväli on pidennetty 450 000 kilometristä 600 000 kilometriin.

Lisäksi tarjolle tuodaan uusi tilavuudeltaan 260 litran polttoainesäiliö, jonka avulla Straliksen polttoainesäiliöiden tilavuus voidaan nostaa noin 1600 litraan.

Tehokkuuspaketin avulla ajoneuvokohtainen säästö voi nousta jopa 4500 euroon vuodessa(oletetulla 150 000 km vuotuisella ajosuoriteella)


Lontoossa ehdotetaan lisää turvalaitteita hyötyajoneuvoille

Lontoon kaupungin viranomaiset ovat tehneet ehdotuksen, jonka mukaan Englannin pääkaupungin kaduilla kielletään raskaat hyötyajoneuvot, joista puuttuu pyöräystävälliset turvalaitteet. Ehdotuksen mukaan metropolin alueella kulkevissa yli 3,5 tonnisissa ajoneuvoissa tulisi olla luokan V ja VI lähietäisyyspeilit sekä sivusuojat, jotka estävät pyöräilijän joutumisen ajoneuvon alle. Brittiläisen Commercial Motor -lehden mukaan ehdotus on mennyt arvioitavaksi ja voimaan astuessaan se otettaisiin käyttöön ensi vuoden alkupuolella.



Kookas risteilyalus viedään erikoiskuljetuksena Mäntyluodosta Nokialle

Suomen Hopealinja Oy:n uutta laivaa m/s Silver Sky:ta kuljettava yhdistelmä painaa 257 tonnia, on 7 metriä leveä, 8,5 metriä korkea ja pituutta sillä on 45 metriä. Harvinaisen raskaan ja mitoiltaan kookkaan erikoiskuljetuksen on määrä matkata ensi lauantaiyönä ensin Mäntyluodosta Kankaanpään kautta Kiikoisiin, jatkaa seuraavana yönä valtatie 12:ta pitkin Sarkolaan ja olla kolmantena yönä perillä määränpäässään Nokialla. Kuljetuksen edetessä valkea laiva täyttää tien kokonaan.  

Kuljetusletkassa ajaa varoitusautojen ja liikenteen ohjaajan lisäksi sähkö- ja puhelinyhtiöiden autoja ja useita muita kuljetusta avustavia ajoneuvoja. Nämä ajoneuvot voivat liikkua huomattavastikin varoitusautojen ja varsinaisen kuljetuksen edellä.  

Vaikka maantieliikenne on yöllä vähäistä, tienkäyttäjien toivotaan noudattavan viikonloppuna erityistä varovaisuutta liikkuessaan kuljetusreitin läheisyydessä. Liikenteenohjaaja voi pysäyttää muita ajoneuvoja varmistaakseen liikenteen turvallisen sujumisen ja antaa tienkäyttäjille ohjeita ja määräyksiä, joita muun liikenteen on noudatettava.

 


Taksiuutta: Mersun uusi C-sarja täydentyy farmarimallilla

Uudistunut Mercedes-Benz C-sarjan farmari on nyt entistäkin suurempi.

Akseliväli on nyt 2840 millimetriä (+80 mm), pituus 4702 mm (+96 mm) ja leveys 1810 mm (+40 mm). Takamatkustajien jalkatilat ovat näin 45 mm aikaisempaa suuremmat. Tavaratila on perusmuodossaan 490 litran (+5 l) suuruinen, mutta vetää enimmillään jopa 1510 litraa (+10 l).

Uudessa mallissa on panostettu matkustamon muunneltavuuteen, samalle sen käytännöllisyys on lisääntynyt. Esimerkiksi takaistuinten selkänojat taittuvat nyt suhteessa 40:20:40 entisen 60:40-jaon sijaan. Autoon saadaan näin erilaisia istuinratkaisuja 2-paikkaisesta aina 5-paikkaiseen versioon saakka. Takaistuinten selkänojat taittuvat sähköisesti alas napin painalluksella. Lisävarusteena on tarjolla automaattinen Easy Pack –takaluukku, johon saa myös hands free –toiminnon.

Moottoripuolen uutuuksiin kuuluvat uudet pikkudieselit sekä hybridimallit.

Uutuusmallin tarkempi esittely ja ensimaistit tienpäältä on luettavissa seuraavasta, 5.9 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä.

 

 

 


Mercedes-Benz esitteli uuden Vito –pakettiauton.

Uutta Mercedes-Benz Vitoa on tarjolla kolmena eri pituusvaihtoehtoa: 4895 mm, 5140 mm sekä 5370 mm. Kukin niistä on 140 mm pidempi kuin edeltävä versio. Akselivälit ovat ennallaan eli 3200 mm tai 3430 mm.

Vito-mallistoon kuuluvat Suomessa Vito-pakettiauto ja Vito Tourer kahtena versiona: Vito Tourer Pro ja Vito Tourer Select.

Painoluokat vaihtelevat Suomessa 3050–3200 kilon välillä.

Suurin kuljetuskapasiteetti on takavetoisessa Vito-pakettiautossa, johon mahtuu hyötykuormaa jopa 1369 kiloa.

Tavaratilan koko vaihtelee auton koosta riippuen 5,5–6,6 neliömetriin.

Uutuusmallin tarkempi esittely ja ensimaistit tienpäältä on luettavissa seuraavasta, 5.9 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä.


Jungheinrichilta 25 000:s tehdaskunnostettu trukki

Jungheinrich on tehdaskunnostanut trukkejaan käytettyjen trukkien keskuksessaan Saksan Dresdenissä vuodesta 2006 lähtien. Heinäkuussa tehtaalta toimitettiin 25 000. käytetty trukki. Se luovutettiin tilaaja Paul Davis Freight Services Ltd:lle juhlallisin menoin. Vuoteen 2018 mennessä tehtaan vuosikapasiteetti kasvatetaan nykyisestä 4 500 tehdaskunnostetusta trukista 8 000:een.

Lue lisää: Jungheinrichilta 25 000:s tehdaskunnostettu trukki


Turvallisuusteemat korostuvat ammattiliikenteen jatkokoulutuksessa

Kuorma- ja linja-auton kuljettajia koskeva lainsäädäntö edellyttää kuljettajalta jatkokoulutuksilla ylläpidettävää ammattipätevyyttä. Trafin kuorma- ja linja-auton kuljettajien jatkokoulutuksien sisältöjä arvioivan tutkimuksen mukaan suomalainen jatkokoulutustarjonta on laajaa.

Tutkimuksessa todettiin runsaan tarjonnan koskevan myös kuljettajan työkuntoon ja jaksamiseen liittyvää jatkokoulutusta – koulutusohjelmista neljännes käsitteli työterveyttä ja -hyvinvointia. Kuljettajan työhön liittyvät monet psyykkiset ja fyysiset kuormitustekijät tiedostetaan alalla hyvin. Opetussuunnitelmien yleisimmät teemat liittyivät turvallisuuden ohella laite- ja kalustokoulutukseen sekä ammattiliikenneyritysten imagoon.

Lisätietoja
Kuljettajien ammattipätevyys: jatkokoulutusohjelmien opetussuunnitelmien arviointi
–tutkimus Trafin nettisivuilla.


Muutoksia MAN -maahantuonnissa

Konekesko vahvistaa MAN-linjan jälkimarkkinoinnin sekä kuorma- ja linja-automyynnin suorituskykyä.

Elokuun alusta alkaen yksikköön liitetään MAN-jälkimarkkinointitoiminnot, jotka kuuluvat tällä hetkellä Konekeskon Raskaskoneiden jälkimarkkinointiin. Tässä yhteydessä MAN-linjassa tehdään seuraavat nimitykset:

MAN-liiketoiminnan myyntijohtajaksi nimitetään 1.8.2014 alkaen Tapani Eronen.

Eronen on vastannut pitkään VW-hyötyautojen myynnistä myyntipäällikkönä VV-Auton maahantuonnissa.

MAN-liiketoiminnan jälkimarkkinointipäälliköksi nimitetään 1.8.2014 alkaen Jari Riihimäki.

Riihimäki vastaa tällä hetkellä teknisenä päällikkönä MAN-kuorma-autoista ja –linja-autoista Konekeskon jälkimarkkinointilinjalla.

 

%MCEPASTEBIN%


Onnibusilla hyvä kuukausi

Onnibus aloitti heinäkuussa uudella reitistöllä ja konseptilla. Heinäkuun alun jälkeen halpabussiyhtiön palveluita on käyttänyt jo yli 100 000 asiakasta. Onnibus operoi 11 reittiä tarjoten 92 lähtöä päivässä. Sen reitistö yhdistää 47 kaupunkia Suomessa. Yhtiö osti tänä vuonna 15 uutta kaksikerrosbussia.


Nokian tytäryhtiön kartat käyvät kaupaksi

Nokialle karttapalveluja tekevän tytäryhtiö Heren karttoja löytyi 6,1 miljoonasta uudesta autosta vuoden 2014 ensimmäisellä puoliskolla. Kasvua yhtiön karttapalveluille tuli 25 prosenttia edellisvuoden vastaavasta jaksosta. Alku vuoden tulos on myös paras kuuden kuukauden tulos yhtiön historiassa. Viimeisen 18 kuukauden aikana karttoja valmistava yhtiö on aloittanut yhteistyön muun muassa Mitsubishin ja Hondan kanssa.


Scanian tilauskanta ennätyskorkealla

Scanian uusien kuorma-autojen tilauskanta on kahden ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen ennätyskorkealla tasolla.

Heinäkuun puoliväliin mennessä Scanialta on tilattu yhteensä 20987 ajoneuvoa. Se on 293 ajoneuvoa enemmän kuin samana ajanjaksona vuonna 2013.

 


Tieliikenteessä kuoli 25 ihmistä kesäkuussa

Tieliikenteessä sattui kesäkuussa Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 444 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 25 ja loukkaantui 544 ihmistä. Kuolleita oli 4 vähemmän ja loukkaantuneita 153 vähemmän kuin vuoden 2013 kesäkuussa. Tammi-kesäkuussa tapahtui kaikkiaan 2 259 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 96 ja loukkaantui 2 818 ihmistä. Kuolleita oli 24 vähemmän ja loukkaantuneita 22 enemmän kuin vuoden 2013 vastaavana aikana.


Yara laajentaa kapasiteettiaan

Erilaisien lannoitteiden valmistukseen ja myyntiin keskittynyt Yara on päättänyt aloittaa Uudenkaupungin tehtaan laajennuksen. Laajennustyö aloitetaan vuonna 2014 ja se valmistuu suunnitelmien mukaan vuoden 2015 loppuun menneessä. Investoinnin kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa kahden vuoden aikana.

Laajennuksessa lannoitetehtaalle NPK2 rakennetaan kolmas rakeistuslinja. ”Investointi parantaa Uudenkaupungin tehtaan tuottavuutta ja kilpailukykyä tulevina vuosina ja on osoitus, että Uudenkaupungin tehtaalla on tärkeä rooli Yaran lannoitetuotannossa”, kertoo tehtaanjohtaja Jyri Rantanen.

Vuonna 2013 Uudenkaupungin tehtaalla tuotettiin lannoitteita ennätyksellisesti yli miljoona tonnia. Laajennuksen myötä tuotantokapasiteetti nousee noin 250 000 tonnilla.

Yaran tämän vuoden muita investointikohteita Uudessakaupungissa ovat muun muassa kuljetinkäytävän uudistaminen, laboratorion uudelleen rakentaminen ja ammoniakin purkauslaitteisto sekä uusi varastoterminaali.


Ammattikuljettajien ajotaidon Suomenmestarit selvillä

Rahtarit ry:n 39. SM Ajotaito –kilpailu käytiin lauantaina 26.7. Tampereella.

Helteisissä olosuhteissa suoritetussa kilpailussa raskaan liikenteen ammattikuljettajat kohtasivat työssä eteen tulevien tilanteiden tapaisia tehtäviä, jotka edellyttivät erinomaista ajoneuvon käsittelytaitoa. Ratatehtävien joukossa oli mm. peruutustehtäviä sekä leveyden ja korkeuden arvioinnit. Ajotehtävien lisäksi kilpailijoiden taitoja testattiin kirjallisen kokeen muodossa.

Mukana oli 60 kilpailijaa eri puolilta Suomea, osa ensikertalaisia, osa konkareita ja jopa maailmanmestaruustasolla aiemmin edustaneita. Paremmuudesta kilpailtiin neljässä kilpailusarjassa: kuorma-auto, linja-auto, puoliperävaunu sekä täysperävaunu. Yli 60 vuotiaat ajoivat omassa veteraanisarjassaan.

Uudet Suomenmestarit ovat:

A – kuorma-auto Harry Winqvist Vantaa

B – linja-auto Timo Sulin Tuusula

C – puoliperävaunu Niko Hyppönen Liperi

D – täysperävaunu Jyrki Korpelainen Mikkeli