- Nyt esiteltävien CR23 ja CS23 ohjaamoiden myötä Scanian ohjaamo kuljettajan premiumtyöpaikkana edelleen vahvistuu. Yhdistämme Scanian miehistöohjaamoiden osaamistamme premium-luokan R ja S ohjaamoihin. Uuden ratkaisun avulla tuomme aivan uudenlaista lisätilaa ja mukavuutta ohjaamoihin ja tämä myös mahdollistaa aivan uudenlaiset sovellukset ohjaamoiden sisällä, kertoo Scanian kuorma-autotuotannon johtaja Stefan Dorski.
Scanian päätös valmistaa pidennettyjä ohjaamoita pieninä tuotantosarjoina, perustuu useiden markkina-alueiden vaatimuksiin pidennetylle ja tilavammalle ohjaamolle. Premium tason S-ohjaamo on jo saanut kiitosta tilankäytöstään ja tasaisesta lattiasta. Pidennettynä S-ohjaamo soveltuu pitkän matkan kuljetuksiin, joissa kuljettaja saattaa viettää useita öitä ohjaamossa työvuoronsa aikana. Uuteen ohjaamoon voidaan asentaa Scanian 100 cm levyinen sänky kiinteänä, eikä sitä tarvitse erikseen levittää.
Scania valmistaa pidemmät CR23 ja CS23 ohjaamot (sekä N että H kattokorkeus ovat valittavissa) lisäämällä valmistuksessa tarvittavat osat Scanian modulaarisesta tuotannosta. Mikäli ohjaamoon tarvitaan lisäistuimia, nekin löytyvät jo valmiina Scanian miehistöohjaamoiden tuotannosta.
27 senttimetrin lisätila pidentää ohjaamon pituuden 200 senttiin (mitattuna polkimista takaseinään). Lisätila saattaa kuulostaa pieneltä, mutta sitä se ei ole. Ohjaamon pituus kasvaa 13% ja se mahdollistaa useanlaiset uudet sovellukset ohjaamon sisälle.
- Selkein hyöty tulee tietysti pitkän matkan kuljettajille. Heille ohjaamon lisätila ja premiumtason olosuhteet ovat tärkeitä, kertoo Stefan Dorski.
- Se halutaanko ohjaamoon pelkästään lisää tilaa, vai hyödynnetäänkö se leveämmän sängyn muodossa, jää nähtäväksi. Muita soveltuvia käyttökohteita uudelle ohjaamolle ovat esimerkiksi ajokoulutus, puolustusvoimien tarpeet ja huolto- ja hinausautojen tarpeet. Hinausautoissa ohjaamo esimerkiksi antaa mahdollisuuden kuljettaa henkilöitä rikkoontuneen auton luota.
Lisätila on toteutettu lisäämällä normaaliohjaamoon olemassa olevia ohjaamo-osia Scanian tunnetusta modulaarisesta tuotannosta. Ensimmäiset asiakastoimitukset ovat suunniteltu vuoden 2021 kolmannelle vuosineljännekselle.
- Scanian suunnitelma on saada ohjaamolle WVTA-hyväksyntä (Whole Vehicle Type Approval) vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä, kertoo Dorski.
- Joillain markkina-alueilla maakohtaiset hyväksynnät tehdään erikseen.
Suomessa pidennettyjen ohjaamoiden hankita vaatii vielä tyyppihyväksynnät, jotka tultaneen saamaan vuoden 2021 aikana.