CHEP esitteli uuden varttilava -mallin

Kuormalavojen ja muovilaatikoiden poolipalvelujen toimittaja CHEP esitteli muovisten neljänneslavojen uuden sukupolven. Aluksi tuote on tarjolla vain Saksassa. Suomeen tuote saadaan loppuvuodesta. Uusi varttilava on CHEPin vastaus pysyviä kustannusetuja, tehokkuusparannuksia sekä jätteiden vähentämistä kaipaaville markkinoille.

Uusi varttilava P0604B (600 × 400 mm) korvaa aiemman CHEP-neljänneslavan P0604A, joka esiteltiin yli 20 vuotta sitten. Uusia lavoja voidaan asettaa entistä paremmin sisäkkäin. Lisäksi lavan kerrotaan kiinnittyvän entistä paremmin asiakkaiden pahvisiin myyntitelineisiin.

Uusi lava painaa noin 1,9 kg, joten se on 200 g nykyistä kevyempi. Valmistajan mukaan uutta kuormalavaa voidaan pinota rekassa 36 lavan korkeuteen verrattuna edeltäjän 30 lavaan. Siten tilaa säästyy 20 %, mikä vähentää kuljetusten määrää sekä CO2-päästöjä.


Ford: Uusin Transit 6 kk:ssa 10 vuoden testissä

   

  • Uusi Transi 6 kk:n kestävyystestissä simuloitiin 10 vuoden käyttöä vastaavat rankat olosuhteet
  • Prototyyppiautoilla ajettiin 11 miljoonaa kilometriä – 275 kertaa maailman ympäri 4 maanosassa lämpötilojen vaihdellessa 40 lämpöasteesta 40 pakkasasteeseen.
  • Testin seurauksena autoon tehtiin yli 100 parannusta


PTV Navigator Android jokamiehelle

Ammattikäyttäjien raskaan liikenteen navigaattori, ennen varattu vain suurille kuljetus- ja - logistiikkayhtiöille, nyt ostettavissa Google Play Storesta.



Tapahtumia

 8. - 9..8. 2014 Power Truck Show Härmä

9.8. 2014 Truck Pulling kisa Härmän Power Truck Showssa.

14. - 16.8. 2014 LEPAA puutarha-, pien- ja kiinteistökonenäyttely

28. - 30.8. 2014 FinnMETKO Jämsä, konealan näyttely

16 .- 20.9. 2014 Automechanica näyttely Frankfurtissa.'

25.9. - 2.10. 2014 IAA Hannover Kansainvälinen hyötyautonäyttelu

2 .- 4.3. 2015 Länsimaiden postien (IPC) kansainväliset ajotaitokisat Ivalossa, järjestäjänä Itella.

20 .- 29.4. 2015 Shanghain Kansainvälinen Autonäyttely

 


Silmänruokaa: Renault kuorma-autot

On "Magnum"-tyyliä, ja upouutta

 

Dongfeng-Volvon "Itätuuli" myös Eurooppaan?

- Se on jo 85-prosenttisesti tasavertainen Euroopan parhaiden järeiden kuorma-autojen kanssa. Ulkonäkö kuin italialaiselta muotoilustudiolta, pikkuisen sekoitusta MAN TGX:ää, DAF XF:ää ja Scaniaa. Ohjaamo sisältä täysin eurooppalaiset mitat täyttävä. Moottorina Cumminsin 487 ja 457 hv:n R6, vaihteistona Volvon manuaali ja ZF:n automaatti, Euroopan tunnetuimpiin kuorma-autoasiantuntijoihin kuuluva erikoistoimittaja Oliver Willms tilittää.

Varustelu sisältää eurooppalaiset hienoudet Tempomatista alkaen. Selkeästi moitittavaa Willms löysi Kiinassa suoritetussa Dongfeng Kinland Flagshipin koeajossa vain jarruissa. "Ne ei retardinkaan tehostamana työnnä pois kuljettajan istuimelta", Willms toteaa

Kiinan suurin kuorma-autovalmistaja Dongfeng (itätuuli) ja Volvo tekevät tiivistä yhteistyötä. Oletettavasti Kinland Flagship tulee piakkoin vaihtamaan moottorinsa ja vaihteistonsa Volvon tarjoamiin.

Oliver Willmsin koeajama Dongfeng Kinland Flagship puoliperävaunuyhdistelmä oli koeajossa kokonaispainoltaan 55 t. Ensimmäisiä markkinavalloituksia lähdetään hakemaan paitsi Kiinasta myös Venäjältä,  Afrikasta, Etelä-Amerikasta ja Aasiasta.

 


Scania Lahti kaupunkiproto koeajettu

1.5.2014 aloitti Lahden Autokorin paikalla Scanian 100% omistama SOE Bus Production Finland Oy. Sen ensimmäinen tuote on Scania Lahti OE 320LE proto katubussi, joka menee HKL:n tilaamana koeliikenteeseen. Ennen sitä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti ehti koeajamaan sitä. Myyty on jo yli 60 samanlaista, lähes puolet jo vientiin!

Koeajettu on 3-akselinen 14,5 m pitkä 1+2+1 ovella, 49+3 istumapaikalla, 60 seisomapaikalla. Se on kelpo perinteinen perustyökalu, jossa vain eräät yksityiskohdat teettivät miinuksen testipäiväkirjaan. Kaikista eniten hämmästytti tilaajan, HKL:n tapa laskea kaavamaisesti kannattavuutta, johon proton perusrakenne nojaa. Se on insinöörien kaavamainen laskutapa, joka lyö matkustajia ja kehitystä korville. 

Koeajoraportti seuraavassa, syyskuunalkuviikolla ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä, jossa myös kansainvälisen Eurooppa-tuomariston valitsema Vuoden 2015 Citybussin koeajoraportti.

 


Iveco 2025

 

 

Iveco näkee ilmanvastuksen pienentämisen tärkeänä tekijänä polttoainekulutuksen ja CO2-päästöjen vähentämiseksi. Kelpaisi moisilla polkea Euroopan halki, ja vaikka pitemmällekin.


Taittuva Pallea Elmiassa

Ruotsin suuri kuljetusnäyttely, Elmia Lastbil 20-23.8. Jönköpingissä esittelee paljon mielenkiintoista uutta. Uutuuksiin kuuluu myös Pallea, kokoon taitettava lavasiirtäjä. Se nostaa maasta ja siirtää Euro/VR-lavalla 400 kg. Se on kevyt, ketterä, toimii hienosti ahtaissa tiloissa  ja taittuu kokoon ja on ripustettavissa "tauluna" seinään.


Scania kokeilee 31,5 m yhdistelmiä

Heinäkuun 1. päivänä Scania aloitti virallisesti koeliikennöinnin 31,5 m pitkillä yhdistelmillä reitillä Södertälje-Helsingborg - siis käytännössä läpi Ruotsin! Ruotsin liikenneviranomainen Transportstyrelsen antoi luvat Scania Transportlaboratorium´lle. Scania aikoo todistaa, että kahdella 31,5 m pitkää yhdistelmällä säästyy 30% polttoainetta ja saman verran haitallisia CO2-päästöjä tonnikm:iä kohti.

- Kokeilumme ei tule vaikuttamaan liikennerytmiin, koska automme pystyvät pitämään sallitun 80 km/t nopeuden liikennevirrassa helposti, Scanian kuljetuslaboratorion johtaja Anders Gustavsson vakuuttaa.

Scania 31,5 meter

 

 

 

 

 


Maailman korkein puominosturi

JLG on esitellyt ultrapuominosturinsa 1850SJ. Se nostaa 450 kg alle 5 minuutissa 58 m korkeuteen

Uutta on myös H340AJ: nelivetoinen puominosturi sekä diesel- että hybridivedolla mahdollistaen sekä ulko- että sisätyöt.

 

Matalakoppi-Volvo FE

Volvo laajentaa hiljattain uusimaansa FE-mallistoaan matalakoppisella jakeluautolla sekä jäteautolla. Kynnyskorkeus on vain 53 cm ja kallistamalla vain 44 cm. Ovi aukeaa 90 astetta. Ohjaamossa on tasalattia ja suora läpikulku.


Tulevaisuuden Scania?

EU:n kiristäessä vaatimuksia kuorma-autojen ilmanvastuksen pienentämiseksi, polttoainekulutuksen vähentämiseksi ja päästöjen pienentämiseksi, Scania heittää peliin oman näkemyksensä mahdollisesti lähitulevaisuuden "södertäljeläisestä".

Ei paha!


Ruotsi: Yhteiskunta pysähtyy hetkessä kuorma-autojen myötä

Ruotsissa jakelukuljetuksia on rajoitettu ja pysäytetty eri paikkakunnilla eri syistä, viimeksi toukokuussa Tukholmassa pääministeri Reinfeldtin ja Yk:n pääsihteeri Ban Ki-moonin tapaamisen yhteydessä.

Ruotsin Kuljetusyritykset, Sveriges Åkeriföretag (SÅ) on tutkinut mitä tapahtuu, jos kuorma-autokuljetukset pysähtyvät Tutkimuskohteina olivat Borlänge/Falun, Uumaja, Borås, Växjö, Karlstad ja Helsingborg.

Päivässä tuoretavara alkoi loppua kaupoissa, jäteastiat täyttyivät yli äyräiden, määrätyt lääkkeet loppuivat, postin kulku loppui, ravintolat kärsivät pulaa raaka-aineista ja polttoainejakelu häiriintyi.

- On tärkeää, että ymmärretään mitä seuraa, jos kuljetukset ja jakeluliikenne estetään, SÅ:n toimitusjohtaja Rickhard Gegö perustelee selvitystä.


Ruotsi yhä ankarampi laittomasta kabotaasista

Ruotsin hallitus esittää sakotuksen sijaan rangaistusmaksuja laittomasta kabotaasista. Esityksen mukaan rangaistusmaksut on mitoitettava tehokkaiksi pelotteiksi elinkeinonharjoittajalle. "On tärkeää että meillä on toimivat kuljetusmarkkinat Euroopassa, että kauppa lisääntyy ja tarjoaa uusia työpaikkoja. Se edellyttää, että kilpailu tapahtuu samoilla ehdoilla. Siksi hallitus haluaa torjua vilpillisen toiminnan ja lisätä sääntöjen noudattamista", Ruotsin liikennemnisteri Catharina Elmsäter-Svärd sanoo.

Hallitus haluaa esityksensä astuvan voimaan 1.1.2015. Catharina Elmsäter-Svärd on ollut kovan arvostelun kohteena Ruotsin kuljetusalan toimesta.