Hävetkää! Lada-Avtovaz´n johtaja jyrisi Ruotsille

Bo Andersson, Ruotsin tunnetuimpia kansainvälisen autoteollisuusjohtajia, nimitettiin Avtovatz´n toimitusjohtajaksi 2013. Venäläinen autojätti valmistaa 2200 autoa päivässä!

Vuonna 2009 venäläinen linja- ja kuorma-autonvalmistaja GAZ oli poiminut hänet toimitusjohtajakseen GM:n johdosta. Andersson pani GAZ´lla pois 50 000 työntekijää, lähes puolet tehtaan työnvoimasta, ja lisäsi tuotantovauhtia kunnes yhtiö alkoi tuottaa voittoa. Lada-tehtaalla Togliattigradissa Andersson aloitti vähentämällä työvoimaa 10 000:lla ja tehostamalla tuotantovauhtia.

-    Seuraavan 6 kk:n aikana uudistamme kuutta automallia. Kehityssuunnan saneli naisista kokoonpantu työryhmä, jonka jäsenet eivät tänään ajaa Ladalla, Andersson paljasti. Hän ei liioin pelkää sanojaan, kun hän puhuu kansallisesta intressistä autoteollisuudessa:
-    Ruotsi on ainoa maa, jossa minua kuljetetaan ”ulkomaisella” ambulanssilla, kun sairastun; jossa kuljen ulkomaisella bussilla kun käytän joukkokuljetinta; jossa postini tuodaan ulkomaisella pakettiautolla; jossa jopa puolustusvoimat ostavat ulkomaisia ajoneuvoja. Hävetkää! Mikään muu maa ei tällä tavalla ohittaisi oman maansa ajoneuvoteollisuutta!

(Tässä asiassa Suomen häpeä on vielä suurempi kuin Ruotsin!!!)

 Bo Andersson latasi täyslaidallisen KuljetusNet.fi´n yhteistyökumppanin Transportnet.se´n panelissa ajoneuvoteollisuuden tulevaisuudesta Almedalsviikolla Gotlannin Visby´ssä.

 


SWE ja FIN: ajoneuvoteollisuudella samoja ongelmia

-    Ruotsissa meillä on vaikeuksia sijoittumisen kannalta. On hyvin vaikeaa houkutella kansainvälistä huippuosaamista sinne. Ja tuotannon pitäminen Ruotsissa on kallista. Kruunun arvon ennustettavuus ja sen vaikutus tulokseen on vaikeaa. Esimerkiksi työvoimakustannukset  ovat nousseet 26,9 % kun ne Saksassa nousivat vain 12,2 %,  Toyota Material Handling Europen (TMHE) tj. Mattias Fischer totesi.

TMHE tuottaa noin miljoona trukkia vuodessa. Sen tehtaan tuotantoala on 78 ha Ruotsin Mjölby:ssä, missä myös yhtiön pääkonttori sijaitsee. Myös ranskalaisella Ancenis´llä on tuotantoa 35 ha:lla ja italialaisella Bolognalla 20 ha:lla Mjölbyssä.

Fisher pelkää että Ruotsi tulee menettämään autoteollista tuotantoa ulkomaille.

-    Edellytyksiä on parannettava. Ruotsin pitäisi tehdä kuin Tanska: sitoa kruununsa kiinteä kurssilla euroon, Fischer sanoi.

Myös Scanian johtaja Erik Ljungberg ja Volvon Niklas Gustafsson nostivat esille haasteet Ruotsissa. ”Emme kuitenkaan haluaisi siirtää tuotantoamme pois Ruotsista, jossa tuotannon ja tutkimuksen yhteistyö on huipputärkeää ja kotimarkkinat suuret", he totesivat.

Varoitukset Ruotsin ajoneuvoteollisuudelle tulivat KuljetusNet.fi:n ruotsalaisen yhteistyökumppanin Transportnet.se:n ajoneuvoteollisuuden tulevaisuutta käsittelevässä seminaarissa Almedalsviikolla Gotlannissa.


Setralta uusi 500-sarja

Mersun omistama Setra esitteli kesäkuussa uuden Comfort Class 500-sarjan viisi matka- ja tilausbussia. S 511 HD on lyhin, 10,5 m. S519 HD on pisin, 15 m ja 71 istumapaikkaa. Väliin mahtuvat 12,3 ja 13,1 m:n mittaiset. Korkeus 2,1 m ja moottorina Mersun 354 hv:n moottori. Ja tietysti mukana kaikki mahdollinen turvaelektroniikka. Matkustusmukavuus on eurooppalaista huippuluokkaa "kollektiivisella" viihde-elektroniikalla.

 



Scania Metrolink matkustajakoneluokkaan

Intian Scania esitteli Mumbain Autonäyttelyssä 2013 uuden Scania Metrolink HD matkabussin. Sillä kurotaan kiinni matkustajalentokoneiden etumatkaa matkustusmukavuuden ja siihen liittyvän viihde-elektroniikan osalta. Ensi kerran nähdään nyt bussi, joka tarjoaa matkustajilleen yksityisyyden lisäksi viihde-elektroniikkaa radiosta nauhoitettuun musiikkiin, videofilmeihin ja televisio-ohjelmiin yksilöllisen valinnan mukaan. Selkänojien takana on korkea ääntä vaimentava seinä. Silmien edessä on kuvaruutu, johon saa valittua kaikkea mitä nykyviihde-elektroniikka tuottaa.

sss

Scania Metrolink HD esiintyy 12, 13,7 ja 14,5 m korilla, 2,6 m leveänä, 3,7 m korkeana, 465 l polttoainesäiliöllä, 45-49-53 paikkaisena, Scanian 310, 360 ja 410 hv:n Euro3-moottoreilla, 8-vaihteisella Opticruise vaihteistolla.


Scanian Eco-Tempomat saa risuja

Saksalainen kollegalehtemme "Trucker" (Juli 2014) on testannut Scania R520 LA4x2MNA:n. Sen GPS-Tempomat ECO-toiminolla saa kovasti risuja. "Kelvoton" sanoo lehti: pudottaa ECO:lla säädetystä 85 km/t:stä ylämäissä 75 km/t:iin. Toimii 520 hv:lla kuin kastroitu 450 hv. Ajoaikakin merkitsee jotain, lehti rinnastaa. Myös ohjaamo-mukavuus ja kulutus saavat risuja. Kehuja saa mm. V8-moottori ja vääntö, ohjaamoon meno ja poistuminen, tavaratilat ohjaamossa, mittaristo, ajomukavuus ja muotoilu.


"Jättirekkojen" kielto torjuttiin Saksassa

Baden-Wuerttenbergin ja Schleswig-Holsteinin Vihreät ja SDP ovat esittäneet 25,25 m pitkien nk. "jättirekkojen" kieltämisen Saksassa. Liittovaltioiden hallitukset hyväksyivät 2011 lopulla koekäytön pääteillään. Vihreiden ja SDP:n kieltoesitykselle tuli nytkin pakit. "Jättirekkojen" kenttäkokeet alkoivat tammikuussa 2012, jolloin 23 yrityksen 43 "jättirekalle" myönnettiin luvat koeliikennöintiin.

Saksassa Vihreät ja SDP ajavt ankarasti Saksan vahvan "VR:n", Deutsche Bundesbahnin etuja. Menettelyllään puolueet vastustavat yrityksiä kuljettaa enemmän kerralla eli vähemmän haitallisia päästöjä rahtikiloa/km kohti.


Saksassa vaaditaan tiemaksuja jo >7,5 t kuorma-autoilta

Vaatimuksen on esittänyt liittovaltion liikenneministeri Alexander Dobrint alkavaksi 1.10.2015 lähtien. Saksan liikenneministerö on toistaiseksi tyrmännyt esityksen. 12 tonnia jää siten edelleen tiemaksun veloitusrajaksi. Paineet rajan alentamiseksi kasvavat kuitenkin turisti-, läpikulku- ja rahtiliikenteen alati kasvaessa Saksan teillä. Keskimäärin 7010 raskasta kuorma-autoa kulkee päivittäin Saksan moottoriteillä.

Milloin Suomi rohkenee siirtää teiden ylläpito- ja korjausmaksut veronmaksajilta teitä kuluttavan raskaan liikenteen vastuulle?


EU-oikeus: rangaistusten siirto rajojen yli ongelmallista

Ulkomailla rangaistu rattijuoppous, punaisia vastaan ajo, ylinopeudet, karkeat liikennerikkomukset siirtyvät huonosti rajojen yli rangaistukseen tuomitun kotimaahan ja ajokorttiseuraamuksiin. EU-oikeus pitää tätä merkittävänä ongelmana liikenneturvallisuuden ja kansalaisten tasa-arvon kannalta. Ongelma johtuu EU-jäsenmaiden keskenään poikkeavista rikkeiden riski- ja vakavuusarvioista. Monessa maassa ulkomailla jaettu rangaistus liikennerikkomuksista päätyy rangaistun kotimaassa roskakoriin. Tätä pidetään liikenneturvallisuuden kannalta erityisen pahana epäkohtana maissa, joissa on paljon turisti- ja läpiajoliikennettä.


EU haluaa muuttaa kuorma-autojen ulkomuotoa

EU-komissio on hyväksynyt EU-paarlamentin esityksen kuorma-autojen 1) ulkomuodon virtaviivaistamiseksi polttonestekulutuksen pienentämiseksi ja kolariturvallisuuden parantamiseksi, 2) tuulilasin suurentamiseksi näkyvyyden parantamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Esitys johtaisi nokkamallisten kuorma-autojen tuloon. Scanialla on jo alkua T-mallillaan, samoin MAN.lla. USA:n valmistajilla useampia virtaviivaisia nokkamalleja. Silti työs

Osoittautuu että varsinkin Scania ja Renault vastustavat, saksalaisten valmistajien tuella EU-parlamentin ja -komission esitystä. Vastustajat haluavat lykätä muutoksia aina vuoteen 2025. Muutosten toteutuminen muttaisi luonnollisesti myös kuorma-autojen mittoja ja painoja.


Muutoksia Uudenmaan linja-autoliikenteessä 1.7.2014 alkaen

Linja-autoliikenteessä on käynnissä merkittävin muutos vuosikymmeniin, kun markkinat avataan kilpailulle. Uudistuksen taustalla on EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti muuttunut joukkoliikennelaki, mistä johtuen joukkoliikenne järjestetään jatkossa joko markkinaehtoisesti tai julkisella tuella. Markkinaehtoisesti syntyvässä liikenteessä liikennöitsijät voivat kehittää vapaasti omaa liikennettään. Julkisesti tuettava joukkoliikenne on kilpailutettava joukkoliikenne- ja hankintalain mukaisesti. Nyt on meneillään vuoteen 2019 asti kestävä muutosvaihe. Muutokset ovat erilaisia Uudenmaan eri osissa.

Lue lisää..

Lue lisää: Muutoksia Uudenmaan linja-autoliikenteessä 1.7.2014 alkaen


Hiabin sähkötrukki Ranskaan

http://hugin.info/135578/R/1803791/621922.jpgCargoteciin kuuluva Hiab on saanut ensimmäisen tilauksen uuden MOFFETT E-sarjan sähköisen ajoneuvotrukin kahden tonnin painoluokan E4 20.1 -mallista ranskalaiselta logistiikkayhtiöltä Cargomaticilta.

MOFFETT E-sarjan uusi sähköinen ajoneuvotrukki on lähes äänetön. Sen melutaso on alle 60 desibeliä ja se on suunniteltu käyttöön kaupunkialueille, joissa kulku on rajoitettua ja alhainen melutaso ensiarvoisen tärkeää. E-sarjassa käytetään sähkötoimisten vetomoottorien, hydrauliikan ja ohjausjärjestelmien voimanlähteenä viimeisintä litiumioniakkuteknologiaa, joten laite on käytettäessä täysin päästötön.

Lue lisää: Hiabin sähkötrukki Ranskaan


Huuto.netin käyttäjille uusi kuljetusvaihtoehto

Sanoman, Matkahuollon ja Suomen Lähikaupan yhteistyö tuo Huuto.netin käyttäjille uuden kuljetusvaihtoehdon. Valitessaan uuden Huutopaketin asiakas voi maksaa kuljetuksen netissä ja käydä jättämässä lähetyksen mihin tahansa Matkahuollon Pakettipisteeseen, esimerkiksi Siwaan tai Valintataloon. Lähettäminen ei vaadi asiakkaalta osoitekortin tulostamista, sillä tarvittavat tiedot tulostetaan Pakettipisteessä lähettäjälle toimitetun aktivointikoodin perusteella.

Matkahuollon toteuttamalla Huutopaketilla voit lähettää paketteja aina 10 kiloon asti. Kuljetuksen hinta on aina 6,99 € ja toimitusaika on 1-3 arkipäivää.


Lakko päättyi – Itellan kuljetuspalvelut toimivat normaalisti

AKT:hen kuuluvien kuljetus- ja terminaalityöntekijöiden lakko ja satamiin julistettu saarto on päättynyt. Itellan kotimaan kuljetukset normalisoituvat jo eilen, meriteitse saapuvan tavaran kuljetukset tämän päivän aikana.

Lakon taustalla olivat Itellan runkoliikenteen tehostaminen ja siihen liittyvät muutokset toiminnassa, työnkuvissa ja sen myötä työehdoissa. Erimielisyys koski kahtakymmentä työntekijää, joiden työ muuttui yt-neuvottelujen ja uuden työehtosopimuksen myötä kuljetuksesta kuljetusterminaalityöhön. Kolme päivää kestäneeseen lakkoon osallistui 230 kuljettajaa.


Aki Juhakorpi Audi-osastonjohtajaksi VV-Auto Group Oy:öön

VV-Auto Group Oy:n Audi-osaston johtajaksi on nimitetty 1.9.2014 alkaen insinööri Aki Juhakorpi (46).

Juhakorpi siirtyy tehtävään K1 Katsastajat Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä, jossa hän on toiminut viimeiset viisi vuotta.
Tätä ennen Juhakorpi on ollut mm. myyntipäällikkönä Audi Center Helsingissä, yritysmyyntipäällikkönä Toyota Autotalot Oy:ssä ja operatiivisena päällikkönä LeasePlan Oy:ssä.

 


Nissanilta toinen täyssähköauto

Nissanilta tulee syksyllä markkinoille toinen täyssähköauto - Nissan e-NV200. e-NV200 on saatavana kompaktina pakettiautona tai viisipaikkaisena henkilöautona joko Combi-perusvarustuksella tai Evalia-luksusvarustuksella. e-NV200 pakettiautomallin kuormatila on identtinen NV200:n kanssa, 4,2 kuutiometriä. Kantavuus on tosin sähkömallissa suurempi. Lue lisää Nissanin uudesta sähköautosta sykyskuun Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.