Scania kevätkiertue 2108

Nosturiuutuus Hiabilta

Hiab tuo markkinoille HIAB X-HiPro 1058 -nosturin, raskaaseen kapasiteettiluokkaan. Nosturin kapasiteetti on 90 tonnimetriä ja ulottuvuus vaakasuunnassa jibillä varustettuna jopa 34,5 metriä ja pystysuunnassa jopa 38 metriä. Suurikokoinen nosturi on kehitetty ensisijaisesti painavien ja suurten kuormien nostamiseen. 

Hiabin tiedotteen mukaan nosturin asennus ja konfigurointi sujuu pultattavan integroidun apurungon, jalustaan asennetun öljysäiliön ja integroitujen lisätukijalkojen ansiosta entistä nopeammin. Nosturissa on uusi muuttuva vakavuuden hallinta (VSL+) sekä Uusi noston vaimennus (LSS). Uutta on myös 9-metrinen ketjukäyttöinen tukijalkapalkisto, jossa on käytössä on vain yksi jatkesylinteri, mutta kaksi teleskooppijatkepalkkia. 


Maavoimille lisää kertasinkoja

Puolustusministeri Carl Haglund on valtuuttanut Puolustusvoimat solmimaan hankintasopimuksen Nammo Lapua Oy:n kanssa 66 KES 12 -kertasingoista sekä niiden harjoitusaseista ja -ampumatarvikkeista. Kyse on jatkosta vuonna 2012 solmitulle hankintasopimukselle.

Hankinta liittyy Puolustusvoimien maapuolustuksen sekä lähipanssarintorjunnan kehittämisen kokonaisuuteen. Hankinnan kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa on noin 15,1 miljoonaa euroa ja toimitukset ajoittuvat vuosille 2015 - 2017.

 


RAILI vaihtumassa VIRVEen

Junaliikenteen käytössä oleva RAILI-radiojärjestelmä aiotaan vaihtaa. Vanhentuvasta ja häiriöalttiista RAILI-verkosta(GSM-R) halutaan siirtyä tuoreemman ja vähemmän häiriöalttiin VIRVE viranomaisverkon käyttöön.

EU-tasolla ollaan miettimässä seuraajaa nykyiselle raideliikenteen käyttämälle GSM-R-radiojärjestelmälle. Suomen hallitus katsoo, että tarkoituksenmukaisinta ja edullisinta olisi siirtyä käyttämään viranomaisverkko VIRVEä siksi aikaa kunnes päätös uudesta järjestelmästä on tehty EU-tasolla. Nykyinen GSM-R-verkko on rakennettava kokonaan uudestaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Suomi aikoo pyytää komissiolta poikkeusta VIRVE-radiojärjestelmän käyttöönottamiseksi. VIRVE-verkko voidaan ottaa käyttöön välittömästi.



Joulukuussa useita liikennekuolemia

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä sattui joulukuussa 479 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 25 ja loukkaantui 633 ihmistä. Kuolleita oli 7 enemmän ja loukkaantuneita 76 enemmän kuin vuoden 2013 joulukuussa.

Kuolleista 16 oli liikkeellä henkilöautolla ja 1 pakettiautolla. Jalankulkijoita kuoli 7. Lisäksi kuoli 1 muu tienkäyttäjä. Surmansa saaneista oli miehiä 14 ja naisia 11.

Tammi-joulukuussa tapahtui kaikkiaan 5 286 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 223 ja loukkaantui 6 669 ihmistä. Kuolleita oli 35 vähemmän ja loukkaantuneita 1 vähemmän kuin vuoden 2013 vastaavana aikana. Surmansa saaneista oli liikkeellä henkilöautolla 124, pakettiautolla 11, kuorma-autolla 3, moottoripyörällä 16 ja mopolla 2. Jalankulkijoita kuoli 34 ja polkupyöräilijöitä 23. Lisäksi kuoli 10 muuta tienkäyttäjää.


Allison vaihteistot 100 vuoden ikään

Maailman tunnetuimpiin vaihteistovalmistajiin kuuluva Allison täyttää tänä vuonna pyöreät 100 vuotta.

Allison Transmission Holdings Inc. ilmoittaman mukaan juhlavuotta tullaan viettämään kansainvälisesti erilaisien kampanjoiden ja tapahtumien merkeissä. Juhlavuosi huipentuu syyskuun 14 -päivänä Yhdysvalloissa, Indianapoliksen moottoriradalla järjestettävään 100 vuotis juhlatapahtumaan. 


Kalmar toimittaa automaatiojärjestelmän Melbourneen

Cargoteciin kuuluva Kalmar on tehnyt sopimuksen integroidun automaatiojärjestelmän toimittamisesta Victoria International Container Terminal Ltd:n (VICT) uuteen terminaaliin, joka sijaitsee Australian Melbournessa. Sopimuksen mukaan Kalmar vastaa automaattisten konttikenttänosturien (ASC) ja automatisoitujen kuljetuslukkien ohjausjärjestelmien ja terminaalin logistiikkajärjestelmien (TLS) toimittamisesta sekä toiminnanohjausjärjestelmän (TOS) integroinnista. Uuden automaatiosopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa ja se on kirjattu Cargotecin vuoden 2014 viimeiselle vuosineljännekselle.


Kuorma-autoliikenteen kustannukset laskivat joulukuussa

Tilastokeskuksen mukaan ammattimaisen kuorma-autoliikenteen kustannukset laskivat 1,8 prosenttia vuoden 2013 joulukuusta vuoden 2014 joulukuuhun. Pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen kustannukset laskivat 0,1 prosenttia ja keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen 0,6 prosenttia. Perävaunuyhdistelmien kustannukset laskivat 2,4 prosenttia. Kokonaisindeksin laskuun vaikutti eniten polttoaineen halpeneminen. Ilman polttoainekustannuksia kuorma-autoliikenteen kustannukset nousivat 1,3 prosenttia.


Volvon I-Shift DC -vaihteistolle laatupalkinto

Volvo Trucks on toisena vuonna peräkkäin voittanut arvostetun eurooppalaisen Quality Innovation of the Year Award -laatupalkinnon.

Tällä kertaa palkinto myönnettiin Volvo Trucksin hiljattain markkinoille tuomalle I-Shift DC –kaksoiskytkinvaihteistolle


Jungheinrich ehdolla vuoden trukiksi

Jungheinrich -trukit ovat vahvasti edustettuina Vuoden 2015 International Forklift Truck of the Year -kilpailussa (IFOY)

Ehdokkuudet: EFG S30s enintään 3,5 tonnin vastapainotrukeissa, DFG 540s yli 3,5 tonnin vastapainotrukeissa, ECE 225 varastotrukeissa sekä materiaalijunaratkaisu (EZS 350 ja GTE) sisälogistiikkaratkaisuissa.

IFOY-palkinnot myönnetään tänä vuonna jo kolmannen kerran. 


Nokian Renkailta uusi eturengas rahtiajoon

Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille uuden Nokian NTR 52 –eturenkaan, keskipitkän ja pitkän matkan rahtiajoon sekä linja-autoihin. Etuakselille suunniteltu M+S -merkitty rengas täyttää uudet EURO 6 kantavuusvaatimukset ja sen kantavuusluokka on edeltäjäänsä Nokian NTR 32:ta korkeampi.

Valmistajan mukaan renkaan pintakuvio on toteutettu uudenlaisella polveilevalla urakuvioinnilla.Turvallisuutta ja kulumisen seurantaa helpottaa Nokian Renkaiden kehittämä ja patentoima kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI). Se osoittaa numeroin, kuinka monta millimetriä kulutuspintaa on jäljellä renkaan pääurissa.

Erityisesti Keski-Euroopan, Venäjän ja Pohjoismaiden markkina-alueille suuniteltua rengasta on saatavilla alkuvuodesta 2015 kokoina:

315/70R22.5 156/154L (154/150M), 315/80R22.5 156/154L (154/150M) ja 295/80R22.5 152/148M


Uusi laivalinja Hanko-Rostock välille

Finnlines avaa Rostockin ja Hangon välisen liikenteen 19.1. ja asettaa liikenteeseen hiljattain ostamansa, Suomen lipun alla purjehtivan MS Finnmerchant (ex MS Dorset, ex MS Longstone) nimisen ro-ro aluksen.

Uusi Hanko-Rostock-linja täydentää merkittävästi nykyistä Helsinki-Rostock-liikennettä. vuonna 2003 rakennetun MS Finnmerchant roro-aluksen on jääluokka on 1A, siinä on lastaustilaa 2 606 kaistametriä ja aluksen GT on 23 235 tonnia.


Pelastusala sai ohjeet hybridi- ja sähköajoneuvojen käsittelyyn onnettomuuspaikalla

Metropolia Ammattikorkeakoulu on tuottanut Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n tuella koulutusmateriaalin hybridi-, sähkö- ja kaasuajoneuvojen turvallisesta käsittelystä. Materiaali on kehitetty yhteistyössä ajoneuvo- ja pelastusalan ammattilaisten kanssa.

”Suurten kaupunkien pelastuslaitoksilla on yleensä käytössään ohjelmisto, josta pelastajat näkevät ajoneuvon tiedot ja vaarallisten osien, kuten korkeajännitekaapelien ja turvatyynyjen pyropanosten sijainnin”, kertoo pelastushenkilökunnalle koulutuksia pitänyt Metropolian lehtori Markku Haikonen. ”Pienille sopimuspalokunnille nämä asiat ovat vieraampia, joten koulutusmateriaali tulee tarpeeseen.

Materiaali käsittelee sähkökäyttöisien ajoneuvojen ohella myös maakasuajoneuvoja.

Pelastusalan toimijat voivat tilata materiaalia maksutta Metropoliasta. Koulutusmateriaali on myös verkossa saatavilla osoitteessa http://www.slideshare.net/linjaaho/pelastusala


Päällystetöiden määrärahoja pienennetään Itä-Suomessa

Pohjois-Savon ELY-keskus on suunnitellut käyttävänsä päällystetyn tieverkon päällysteiden ja tiemerkintöjen ylläpitoon noin 16,7 M€ vuonna 2015. Käytettävissä oleva rahoitus on noin 2,5 M€ vähemmän kuin viime vuonna.

ELY-keskuksen mukaan päällystetyn tieverkon ylläpitotyöt koostuvat teiden uudelleenpäällystämisestä, päällysteiden paikkauksista sekä tiemerkintöjen kunnostamisesta. Lisäksi muutamia vähäliikenteisiä huonokuntoisia päällystettyjä teitä kunnostetaan sorateiksi.

ELY-keskus on käynnistänyt vuoden 2015 päällystystöiden kilpailutuksen. Valmisteilla on kaksi kilpailutettavaa päällystysurakkaa. Urakoitsijat ovat selvillä maaliskuun loppuun mennessä.

Lopulliset kesän päällystystyökohteet ja -kohteiden laajuus varmistuvat toukokuun loppuun mennessä. Pohjois-Savon ELY-keskus tiedottaa kesän töistä tarkemmin huhti-toukokuun vaihteessa.

Liite: Alustavat kohteet (pdf 3 Mt)


Ivecon Baltian toiminnot Iveco Nordicille

Baltian maat Viro, Latvia ja Liettua ovat joulukuusta lähtien liitetty osaksi Iveco Nordicin vastuualuetta, joka kattaa nyt Suomen ja muiden pohjoismaiden lisäksi ja kolme edellä mainittua Baltian maata.

”Vastuualueemme laajennus vahvistaa asemaamme Euroopan pohjoisosassa ja tekee meistä entistä tärkeämmän kumppanin Ivecolle ja CNH Industrialille(CASE New Holland Industrial). CNHI Parts & Service kattaa jo Baltian alueen, joten on luonnollista, että Ivecon kaupallisten ajoneuvojen myynti ulottuu yhtä suurelle alueelle kuin CNHI Parts. Tämän johdosta saamme markkinoille sekä sisäisiä että ulkoisia synergioita.", sanoo Iveco North Europe & Baltian toimitusjohtaja Lars Beck.

Baltian maiden voidaan odottaa olevan sulautettu Ivecon toimintaan tammikuun 2015 loppuun mennessä.


Matkailuajoneuvojen ensirekisteröinnit vähenivät viime vuonna

Matkailuautojen ja -vaunujen rekisteröinnit laskivat viime vuonna edellisvuoteen verrattuna.

Vuonna 2014 ensirekisteröitiin 932 uutta matkailuautoa ja 697 uutta matkailuvaunua. Pudotusta vuoden 2013 lukuihin oli matkailuautoissa 32 prosenttia. Vaunujen myynti laski haastavassa taloudellisessa tilanteessa 8 prosenttia.

Matkailuautokaupassa slovenialainen Adria (176 kpl) oli jälleen selvä ykkönen noin 19 prosentin markkinaosuudella. Seuraaviksi sijoittuneista kymmenestä saksalaismerkistä parhaiten onnistuivat sijoitustaan parantaneet Bürstner (84 kpl) ja Weinsberg (68 kpl).

Matkailuvaunukaupassa saksalainen Hobby (274 kpl) säilytti 39 prosentin markkinaosuuden. Kärkikolmikko pysyi muuttumattomana ruotsalaisen Kaben (113 kpl) oltua toinen ja slovenialaisen Adrian (77 kpl) kolmas.