Metsolta automaatiota ja energianhallintaratkaisuja maailman suurimpaan risteilyalukseen

Metso on saanut tilauksen STX France -yhtiöltä koko laivan kattavasta automaatiojärjestelmästä ja siihen integroitavasta energianhallintajärjestelmästä maailman suurimpaan risteilyalukseen, Oasis 3:een. Royal Caribbean International -yhtiön kolmas Oasis-luokan laiva on rakenteilla STX Francen Saint Nazairen -telakalla Ranskassa.

Metso on aiemminkin toimittanut automaatioteknologiaa saman yhtiön risteilyaluksiin. Oasis 3 luovutetaan omistajalle vuoden 2016 puolivälissä. Laiva on 362,15 metriä pitkä ja painaa 227 700 bruttotonnia. Siinä on 16 matkustajakantta ja 2 700 hyttiä, joihin mahtuu 5 400 matkustajaa.

Metson automaatiotoimitus kattaa laivan kone-, ilmastointi- ja hätäsulkujärjestelmät. Järjestelmässä on kaikkiaan noin 32 000 signaalia, eli se on laiva-automaatiojärjestelmäksi erittäin laaja ja myös verrattuna teollisuudessa käytössä oleviin automaatiojärjestelmiin. Suuressa risteilyaluksessa on tärkeää seurata energiavirtoja ja koneiden toimintaa, joten laivalle asennetaan myös Metson energianhallintajärjestelmä.


Nelostiellä selvitetään Vehniä-Äänekoski osuuden parantamisvaihtoehtoja

Keski-Suomen ELY-keskus suunnittelee valtatien 4 Vehniä–Äänekoski tieosuuteen parannuksia. Valtatien parannusvaihtoehtoja tarkastellaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) kautta. Suunnitteluhanke sijoittuu Laukaan, Uuraisten ja Äänekosken kuntien alueelle ja hanke on osa yhteysvälin Jyväskylä–Oulu kehittämistä, joka toteutetaan vaiheittain.

Suunnittelualueena on valtatie 4 välillä Vehniä–Huutomäki (valtatie 13) sekä linjausvaihtoehtojen edellyttämä aluerajaus, siltä osin kun vaikutusten arviointi edellyttää. Alue liittyy etelässä nelostien Kirri–Tikkakoski tiesuunnitelmaan ja pohjoisessa Äänekosken kohdalle tehtyyn nelostien alustavaan yleissuunnitelmaan. Tarkastelujakson pituus noin 16 kilometriä.

Valtatien alustavina sijaintivaihtoehtoina ovat tien parantaminen nykyiseen maastokäytävään tai Vehniän kohdalla Iso-Hirvanen -nimisen järven kiertäminen idän puolelta. Järven kiertävässä vaihtoehdossa on myös alavaihtoehtoja.

Vaihtoehdot tarkentuvat työn kuluessa ja erityisesti kevään 2014 aikana tehtävien luontoselvitysten perustella. YVA-menettelyssä valtatien parantamisvaihtoehtojen suunnittelu tehdään sillä tarkkuudella, että vaikutuksia voidaan arvioida ja vaihtoehtojen keskinäiset erot saadaan riittävällä tarkkuudella esille.

Valtatien 4 parantaminen Vehniän– Äänekosken välillä ei sisälly tällä hetkellä lähivuosien rakentamisen toimenpideohjelmiin, mutta päätien ja sen liittymien sekä rinnakkaisteiden tilavaraukset tarvitaan alueen maankäytön suunnitelmiin sekä myös parantamistoimenpiteiden toteuttamisen ohjelmointiin.

Karttaliite (pdf)


UUSI RENAULT JÄLLEENMYYJÄ PORIIN

Autotalo Pelttari (Kakkostien Auto Oy) Porin toimipiste vastaa 1.4.2014 alkaen Renault ja Dacia henkilö- ja tavara-autojen myynnistä sekä huollosta Satakunnan ja Sastamalan talousalueilla.



Hankookin Ventus S1evo2 Mersun alkuperäisrenkaaksi

Daimler AG on valinnut Hankookin uuden Mercedes-Benz E-luokan alkuperäisrenkaan valmistajaksi.

Syyskuusta 2013 alkaen BlueEFFICIENCY version 17 tuuman renkaiksi on asennettu yksinomaan Hankookin Ventus S1 evo² renkaita. Tämän renkaan kehitystyössä keskityttiin korkeaan mukavuustasoon, alhaiseen melutasoon, hyviin ajo-ominaisuuksiin ja ennen kaikkea erityisen alhaiseen vierintävastukseen.

Kaikki Mercedes-Benzin E-luokkaan tulevat Hankook-renkaat valmistetaan Unkarissa.


Kaha Oy on aloittanut Firetrace-palonsammutusjärjestelmien markkinoinnin Suomessa.

Firetrace järjestelmät ovat automaattisia palonsammutusjärjestelmiä, eivätkä ne vaadi sähköä.

Maahantuojan mukaan niiden asennus on perinteisiä metalliputkista koottuja järjestelmiä helpompaa, koska putkistot sekä anturointi kootaan joustavista letkuista. Järjestelmän ytimenä käytettävän anturiputken toiminta on patentoitu ja komponentit ovat alansa parhaimmistoa.

Firetrace järjestelmien kerrotaan olevan yhteensopivia useimpien sammutuskemikaalien kanssa. Sammutusaineina voidaan käyttää ympäristöystävällisiä ja turvallisia kuivakemikaaleja, samoin vaahtoja sekä hiilidioksidia. Valmistajalla on hyväksynnät Pohjoismaisissa SBF-128 (linja-autot) standardin mukaisesti


> FIRETRACE yritysesittely Kahan kotisivuilla

> Katso tästä epäsuoran palonsammutusjärjestelmän toiminta

> Katso tästä suoran palonsammutusjärjestelmän toiminta

> Katso tästä video Firetrace palonsammutusjärjestelmän toiminnasta Ruotsin testissä


Suomalaiskaksikko voitti Toyotan muotoilukilpailun

Turun ammattikorkeakoulun muotoilulinjan opiskelijat Elisa Määttänen ja Nea Kosonen ovat voittaneet Toyota Material Handlingin järjestämän Euroopan-laajuisen muotoilukilpailun. Kilpailutehtävänä oli suunnitella uudenlainen vetotrukki, joita käytetään muun muassa lentokentillä.

Kilpailuun osallistui töitä 17 maasta ja yli sadasta oppilaitoksesta. Töitä arvostelivat kaksivaiheisessa karsinnassa sekä Toyotan Euroopan yksikön suunnittelu- ja markkinointiasiantuntijat että Japanissa yhtiön pääkonttorin tuotekehityksen edustajat.


Venerekisteri siirtymässä Trafille

Hallitus antoi esityksen uudeksi vesikulkuneuvorekisterilaiksi eduskunnalle 20. maaliskuuta. Hallitus esittää, että vesikulkuneuvorekisterin ylläpitäminen siirrettäisiin maistraateilta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. Lakiehdotuksen taustalla on tavoite keskittää liikennevälineiden rekistereitä.

Jos eduskunta päättää rekisterin siirrosta Trafille, rekisteröintimaksuissa ei, LVM:n mukaan tapahtuisi merkittäviä muutoksia. Esimerkiksi teknisten rekisteritietojen, kuten moottoritietojen, muutos tulisi kuitenkin kokonaan ilmaiseksi ja ensirekisteröinnin hinta nousisi 30 eurosta 40 euroon.

 


Opel Vivaro uudistuu

Vain päivä sen jälkeen kun Renault ilmoitti uudesta Traficista, ilmoitti Opel uudistavansa Vivaron. Vivaron mukana tulee uudet turbodiesel moottorit :1,6 CDTI sekä kaksoisahdettu 1,6 BiTurbo CDTI. Uusien moottoreiden ansiosta Vivaron polttoaineen kulutus laskee jopa alle 6 l/100 km.
Vivaroa tullaan tarjoamaan umpi-, miehistö- sekä linja-autona. Perusmallin koripituus on noin 5 metriä ja pitkän version 5,4 metriä. Korkeuksia on aluksi kaksi.


Vienti vetää, tuonti vaisua

Helsingin sataman yksiköity tavaraliikenne oli alkuvuonna hienoisessa kasvussa. Tammi-helmikuun liikenne oli 1,5 miljoonaa tonnia, joka oli 1 % enemmän kuin vertailuajankohtana. Erityisesti viennissä alkanut hyvä kehitys jatkui, kasvu oli tammi-helmikuussa 6 %. Tuonti oli edelleen vaisua ja väheni 3 % viime vuoden alkuun verrattuna.

Kolmasosa yksiköidystä tavaraliikenteestä kuljetettiin konteissa ja kaksi kolmasosaa kumipyörillä. Kumipyöräliikenne oli kasvussa ja konttiliikenteessä oli pientä vähenemistä. Konttien määrä oli tammi-helmikuussa 62 000 TEU (-9 %) ja niissä kuljetettiin 0,5 miljoonaa tonnia (-3 %) tavaraa. Rekkoja ja perävaunuja kuljetettiin sataman kautta 76 000 kpl (2 %) ja niissä kuljetettiin 1,0 miljoonaa tonnia (3 %) tavaraa.

Laivamatkustajia oli helmikuussa 703 000 ja tammi-helmikuussa 1,3 miljoonaa matkustajaa. Matkustajamäärä oli lähes viimevuotisella tasolla. Matkustajaliikenteen hitaan kasvun syynä on, että joitakin aluksia on alkuvuonna huollettu telakalla tai ollut pois käytöstä muista syistä.

Eurostatin 18.3.2014 julkaisemassa tilastossa käy ilmi, että Helsinki oli vuonna 2012 Euroopan neljänneksi vilkkain satama matkustajamääriltään.


Uudenlaista yritysrahoitusta tarjolla EU:sta

Tekes järjestää 4.4. tilaisuuden uudenlaisesta EU:n rahoitusmallista kasvuhakuisille pk-yritykselle. Tilaisuudessa esitellään ja käydään läpi käytännönläheisesti pk-yrityksille suunnatun rahoitusinstrumentin vaiheet hakemisesta projektin päättämiseen.

Rahoituksen haku on aiempaa helpompaa ja nopeampaa. Rahoitustaso on 70 prosenttia. Rahoitusmalli on kolmivaiheinen.

Yksittäiset yritykset voivat hakea tätä rahoitusta, joka on tarkoitettu markkinaläheisille projekteille tulosten demonstroimiseen ja markkinapilotteihin. Tilaisuuden pääpuhujana on ohjelman pääsuunnittelija Bernd Reichert.

Ilmoittautuminen 21.3. mennessä.

Ohjelma ja ilmoittautumiset: https://tapahtumat.tekes.fi/tapahtuma/smeday


Rattijuoppous entisellä tasollaan

Poliisin julkaisemassa raportissa on esitetty liikennejuopumustapauksia koskevat vuositilastot ajalta 1.1.- 31.12.2013. Tilastot kattavat ne alkoholi- sekä huumaus- ja lääkeainetutkimukset, jotka on tehty verinäytteistä sekä ne alkoholipitoisuustutkimukset, jotka on tehty tarkkuusalkometrillä hengitysilmanäytteistä. 

Verinäytteistä tutkittavaksi tulleita tapauksia oli yhteensä 11 014 kpl. Näytteistä on tutkittu pyyntöjen mukaisesti verenalkoholipitoisuus 7 627 tapauksessa ja huumaus- ja lääkeaineet 4 500 tapauksessa. Lisäksi 1 897 tapauksessa on tutkittu ns. alkoholin jälkinauttiminen.

Verenalkoholin osalta 90,2 %:ssa tapauksista tulos ylitti rangaistavuuden rajan 0,5 ‰. Huumaus- ja lääkeaineiden osalta 92,0 %:a tapauksista oli positiivisia, ts. näytteestä todettiin vähintään yksi huumaus- tai lääkeaine. Yhteiskäyttötapauksia eli tapauksia joista on tutkittu sekä alkoholi että huumaus- ja lääkeaineet on ollut kaikkiaan 1 202 kappaletta. Näistä 82,4 % oli positiivisia huumaus- tai lääkeaineiden osalta ja 65,0 %:ssa tapauksista verenalkoholipitoisuus ylitti rangaistavuuden rajan 0,5 ‰.

Huumaus- ja lääkeainetutkimuksissa bentsodiatsepiinejä todettiin 63,8 %:ssa tapauksista ja vastaavasti amfetamiineja 50,5 %:ssa ja kannabista 33,8 %:ssa tapauksista.

Tarkkuusalkometrillä suoritettuja hengitysilman alkoholipitoisuustutkimuksia oli yhteensä 9 262 kpl. Hengitysilmanäytteiden osalta 87,6 %:ssa tapauksista tulos ylitti rangaistavuuden rajan 0,22 mg/L. Hengitysilmanäytteiden tilastojen lähde on poliisin valtakunnallinen tulostietojärjestelmä Polstat.

Muutokset aiempien vuosien tutkimustuloksiin ovat normaalin vaihteluvälin puitteissa. Vain tarkkuusalkometritutkimusten määrässä on lievää laskua useammalta vuodelta.

Tiedostoliite:
Liikennejuopumustutkimusten tilasto 2013


Pk-yritysten vienti kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä

Tullin julkiaseman tiedotteen mukaan pienten ja keskisuurten yritysten viennin arvo oli 1,9 miljardia ja tuonnin 3,6 miljardia euroa vuoden neljännellä neljänneksellä. Viennin arvo kasvoi kuusi prosenttia, tuonnin pysyessä edellisvuoden tasolla. PK-yritysten vientiä ovat nostaneet erityisesti keskisuurten yritysten viennin piristyminen. Pk-yritysten osuus kokonaisarvosta viennissä 14 % ja tuonnissa 24 % pysyi ennallaan edellisvuoden vastaavan ajanjaksoon verraten.

Lue lisää: Pk-yritysten vienti kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä


Tulli jakoi huomautuksia kymmenille ulkomaankilvissä oleville ajoneuvoille

Tulli, Poliisi ja Rajavartiolaitos järjestivät 12.3. pääkaupunkiseudulla yhteisen PTR-valvontaiskun. Iskun tuloksena Tulli määräsi yhteensä 67 ajoneuvoa ilmoittautumaan autoverotukseen lisäselvitysten antamista tai muita toimenpiteitä, kuten veroilmoituksen jättämistä tai kotipaikkapäätöksen hakemista varten.

Lue lisää: Tulli jakoi huomautuksia kymmenille ulkomaankilvissä oleville ajoneuvoille


”Rekkadirektiiviin” sopuratkaisu suomalaisponnistuksin

Euroopan parlamentin liikenneasiat käsittelevä valiokunta (TRAN) äänesti hetki sitten kuorma-autojen mittoja ja massoja koskevan direktiivin muuttamisesta.

Erityisesti Suomelle ja muille Pohjoismaille elintärkeä kysymys suurempien ajoneuvoyhdistelmien sallimisesta rajanylittävässä liikenteessä ratkesi myönteiseen kompromissiin. Positiivinen äänestystulos osoittaa, että Suomi voi saada tavoitteitaan läpi EU:ssa tehokkaalla edunvalvonnalla ja verkostoyhteistyöllä.

Lue lisää: ”Rekkadirektiiviin” sopuratkaisu suomalaisponnistuksin


Seuraavan sukupolven VW Crafterit Puolasta

Volkswagen ilmoitti valmistavansa seuraavan, vuonna 2016 markkinoille tuotavan ja puhtaasti Volkswagenin omaan suunnitteluun ja tekniikkaan perustuvan Crafter-sukupolvensa Puolassa. Tarkoitusta varten on perustetaan uusi noin 220 hehtaaria käsittävä tehdasalue Wrześniaan.

Tehdasalueen rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vielä tämän vuoden puolella.