Michelin Solutions on Michelin-yhtymän uusi yritys

Michelin käynnisti tämän vuoden toukokuussa uuden Michelin solutions­ –yhtiönsä toiminnan, joka keskittyy kuljetusyritysten polttoainekulujen pienentämiseen. Michelin solutions rakentaa, kehittää ja markkinoi innovatiivisia palvelumalleja lisäarvon tuottamiseksi kaikilla alueilla, jotka edistävät vapaata liikkuvuutta ja voivat auttaa yritysasiakkaita, jotka hallinnoivat suuria kuorma- ja pakettiautokalustoja sekä pyörillä kulkevia kaivinkoneita.

Michelin solutions tuo nyt Euroopan laajuisesti markkinoille suurille kuljetuskalustoille tarkoitetun EFFIFUEL™-ratkaisun, joka on sen ensimmäinen kokonaisvaltaisista polttoainekustannuksia pienentävistä ratkaisumalleista. EFFIFUEL™ -ratkaisussa yhdistyvät tärkeimmät polttoaineen kulutukseen liittyvät tekijät kuten kuljettajakoulutus ja tuki, polttoaineanalyytikoista koostuvan tiimin asiantuntemus sekä ajoneuvon tiedot reaaliaikaisesti jäljittävä järjestelmä.


Ruotsin eduskunta: Laiton kabotaasi kuriin!

Lundin yliopiston kabotaasiselvityksen väliraportti, joka todisti 2000 ulkomaisen kuorma-auton ajavan pysyväisluontoisesti laitonta kabotaasia Ruotsin sisällä, herätti Ruotsin eduskunnan. Sen liikennevaliokunnassa  hallitus- sekä oppositiopuolueet saavuttivat äkkiä yksimielisyyden. Valiokunta päätti jatkaa laittoman kabotaasin valvontaa ja selvittää "Hollannin mallin" (kuljettajan tulee olla todistettavasti edustamansa kuljetusliikkeen palveluksessa) soveltamista Ruotsissa.

Ruotsin eduskunta teki sen jälkeen tiukassa istunnossa kaksi merkittävää päätöstä: 1) hallituksen on ryhdyttävä pikaisiin toimenpiteisiin laittoman kabotaasin suitsemiseksi, ja 2) tullin, poliisin ja syyttäjälaitoksen on tiukennettava valvontaa.

"Haluammeko oman ruotsalaisen kuljetuselinkeinon vai hyväksymmekö, että se lyödään laudalta ulkomaisten kuljetusyritysten toimesta ja usein laittomin keinoin", Billy Gustafsson (sdp) kysyi. "Tilanne on sietämätön. Ehkä myös tilaajavastuuta on tiukennettava", Leif Pettersson (sdp) totesi. "Kaikki ovat yksimielisiä siitä, että vaaditaan kovia toimenpiteitä laitonta liikennettä vastaan", Sten Bergheden (kok) summasi.


Ruotsissa 2000 laitonta kabotaasiautoa

Lundin yliopiston selvityksessä tarkistettiin 31.5. mennessä  6 viikon aikana 161 987 kuorma-autoa. Löytyi 2000 ulkomaista, jotka ajoivat pysyväisluontoisesti laitonta kabotaasia Ruotsin rajojen sisällä. Joukossa oli kymmenkunta tapausta, joissa kuorma-autot ja yhdistelmät olivat kokonaan rekiteröimättömiä ja käyttivät kaksiakin erilaisia varastettuja rekisterikilpiä. Tulos järkytti Ruotsin eduskuntaa. Selvitystyö jatkuu.

 

 



Rajanylityspaikkojen kehityshanke itärajalla etenee

Vuonna 2012 rajanylitysliikenne kasvoi itärajalla 13% edelliseen vuoteen verrattuna saavuttaen 12 miljoonan rajanylityksen rajan. Itärajan henkilöliikenteen arvioidaan kasvavan 1,5 - 2 kertaa nykyistä suuremmaksi vuosikymmenen loppuun mennessä.

Rajavartiolaitos vastaa tähän haasteeseen rajanylityspaikkojen kehittämishankkeella. Valtioneuvoston kehyspäätöksessään myöntämän 13 miljoonan euron lisärahoituksen turvin Rajavartiolaitos voi jatkaa itärajan rajanylityspaikkojen kehittämisohjelman toimeenpanoa yhdessä Tullin ja Liikenneviraston kanssa.

Lue lisää: Rajanylityspaikkojen kehityshanke itärajalla etenee


Suomalaiset pitävät alle 40-vuotiaita parhaimpina kuskeina

Suomalaiset ovat itsevarmoja ajajia ja uskovat enemmän nuoruuden kuin kokemuksen merkitykseen ajotaidoissa. Lähes neljä kymmenestä kokee itsensä keskimääräistä paremmaksi kuskiksi.

Neljä viidestä suomalaisesta on sitä mieltä, että autoilija on taitavimmillaan silloin, kun ajokokemusta on muutamasta vuodesta 19 vuoteen. Suomalaiset hankkivat ajokortin useimmiten 20 ikävuoden paikkeilla, joten parhaat ajotaidot sijoittuvat siten 20 ja 40 ikävuoden väliin. Suhteessa ajokortillisiin 18-24-vuotiaat kuljettajat aiheuttavat kuitenkin eniten liikennevahinkoja.

Ifin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset myös arvioivat ajotaitonsa sangen myönteisesti. Lähes neljä kymmenestä kokee itsensä keskimääräistä paremmaksi kuskiksi. Puolet arvioi taitonsa keskiverroiksi ja ainoastaan joka kymmenes luokittelee itsensä keskimääräistä heikommaksi ajajaksi.


Tanska julisti sodan kabotaasista

Tanska on lisännyt roimasti määrärahoja laittoman kabotaasin pysäyttämiseksi. Määrärahoja on lisätty erityisesti tullin ja poliisin valvontaan. "Tanskalaisia palkansaajia eivät alipalkatut ulkomaalaiset saa tehdä työttömiksi. Myös jokaisen tanskalaisen yrityksen on alasta riippumatta vastattava siitä, että sen jokainen työntekijä maksaa veronsa Tanskaan", veroministeri Holger K. Nielsen jyrähtää!

Ulkomaisilta kuljetusyrityksiltä vaaditaan jokaisesta Tanskan sisällä tehdystä kuljetuksesta tunnintarkkaa dokumentointia, joka aina on pystyttävä esittämään. Jos dokumentointi ei ole luotettava, siitä langetetaan rankasti sakkoa ja ajoneuvo voidaan takavarikoida sakon maksamiseen saakka Norjan tapaan. Samalla Tanska on soveltamassa "Hollannin mallia", jonka mukaan kuljettajan on todistettavasti oltava edustamansa kuljetusliikkeen palveluksessa.


Kallas hyväksyy äänestyksen ajoneuvojen kunnosta

Euroopan Unionin liikennekomissaari Siim Kallas on hyväksynyt Euroopan Parlamenttiin äänestyksen ehdotuksista koventaa ajoneuvojen, myös moottoripyörien, testauksen sääntöjä.

Komissio odottaa lainsäädännöllisen prosessin olevan valmis vielä tämän vuoden aikana.


Pneu Laurent Micheliniltä

Pneu Laurent on Michelinin uusi pinnoitemerkki Pohjoismaissa. Pneu Laurent on perustettiin 1952 erikoistuen kuorma-, linja-auto- ja työkonerenkaiden pinnoitukseen. Se siirtyi Michelinin omistukseen 1970. Toimintaa on koko Euroopassa 800 työntekijän voimin. Tuotanto kahdessa tehtaassa on noin 370 000 pinnoitusta ja 450 000 kulutuspintaa vuodessa.

- Sitä voidaan pinnoittaa useammankin kerran samaan runkoon, myös muiden rengasvalmistajien runkoihin. Pneu Laurent käy sekä kylmä- että kuumapinnoitukseen, Michelin kuorma-autorenkaiden tekninen asiantuntija Pohjoismaissa, Anders Lindgren sanoo.

 


Uusi Citroën C4 Picasso Suomeen syyskuussa

Uusi C4 Picasso tuodaan Suomessa markkinoille syyskuussa. Uutuuden ennakkomyynti Keski-Euroopan avainmarkkinoilla Ranskassa ja Saksassa on lähtenyt käyntiin.

Citroën C4 Picasso tulee täydentämään mallistoa viisiovisen C4- ja kookkaamman C5-malliston väliin. Uuden C4 Picasson muotoilussa on häivähdys perinteistä tila-autoa yhdistettynä farmariauton tavaratilan tarjoavaan korimuotoiluun.


Ensimmäiset Euro 6 VDL Citeat Suomeen

VDL toimittaa tämän vuoden joulukuussa 29 Euro 6 –moottorilla varustettua Citeaa Suomeen. Citeat toimitetaan Pohjolan Liikenteelle, joka käyttää niitä Helsingin paikallisliikennöinnissä.

Tilaukseen kuuluu yhdeksän 12 metristä LLE-120:ä, viisitoista 12,9 metristä SLE-129:ä sekä viisi kolmeakselista ja 14,5 metristä XLE-145:ä.


Renault jokaisen huulilla!

Renaultin esiteltyä kesäkuun 11. päivänä Lyonissa kokonaan uudet T-, C- ja K-mallisarjansa, odotukset ovat kesäkauden hiljaisuudesta huolimatta vain kasvaneet. Legendaarinen Magnum poistuu, mutta isoimmassa T:ssä on yhä Magnumin piirteitä. Samalla se on Mersun Actrosin kanssa ainoa, joka tarjoaa sisätiloissa tasalattiaa. DTI 13 moottorin 520 hv on pannut odotuksia liikeelle Rahtari-piireissä. Laaja C-sarja Volvon FH-sukuisella ohjaamolla on toinen uteliaisuuden kohde. Protoyypeistä jotka ovat tulossa kevyessä jakeluautosegmentissä, erityisesti 7,5 tonninen puhuttaa suomalaisia. Huolto-ja korjaamopalvelujen yhdistyminen vahvaan Volvo-verkostoon on kova sana Rellun uudelle tulemiselle.

Suurin puheenaihe ja kysymys koskee samalla uuden isännän, Volvon, valintoja  ja strategiaa Volvo- ja Renault-mallistojen yhdistämisessä markkinoinnissa Pohjoismaissa ja ehkä vielä Suomessa erikseen. Elokuussa tiedetään jo paljon enemmän!


Vuoden Traktori 2013 NNBA:n vetonaula

Vuoden Traktori 2013, Deutz Fahr Agrotron TTV, varasti pääosan muilta esiintyjiltä Pohjois-Norjan kuljetus- ja rakennusmessuilla (NNBA) Tromsössa. Portaaton Deutz TTV esiintyi vielä 263 hv moottorilla. Osa kävijöistä pettyi silti odotuksissaan, jotka kohdistuvat tälle vuodelle luvattuun uuden 440 hv traktorin ensiesittelyyn. (Kty)


Sisu menestyy Norjassa

Sisu oli näyttävästi esillä Tromsön kuljetus- ja työkonenäyttelyssä. "Me myymme komeasti Sisuja raskaimpiin töihin, puu- ja pylväskuljetuksiin, auraustöihin ja maa-aineskuljetuksiin Finnmarkiin ja olemme luovuttamassa autoa Tromsiin", Norjan maahantuojan, Elverum Maskin AS:n myyntipäällikkö Harald Pedersen iloitsi.


EU vei Belgian ja Espanjan EU-oikeuteen

EU-komissio syyttää Belgiaa ja Espanjaa EU-tuomioistuimessa laiminlyönneistä EU-direktiivien toteuttamisessa. Belgia sai syytteet älykkäiden liikennejärjestelmien laiminlyömisestä tieliikenteessä sekä meriliikenteen onnettomuustutkimuksia koskevien direktiivien noudatta jättämisestä. Lisäksi Belgialle annettiin vakava varoitus tieinfran turvallisuusjohdon toimintaperiaatteiden laiminlyömisestä. Espanja on haastettu EU-oikeuteen eräiden satamien työvoiman käytöstä vastoin EU-määräyksiä.


Rekkojen sala-ampujaksi paljastui rekkakuski

Saksan Autobahnoilla kauhua levittänyt ajoneuvoyhdistelmiä ammuskellut mies on pidätetty. Sala-ampujaksi paljastui 57-vuotias ammattikuljettaja, joka on tunnustanut tekonsa. Autoja yhdistelmällään kuljettanut mies oli mielestään epäoikeudenmukaisesti erotettu aiheutettuaan vakavan onnettomuustilanteen. Ampuja ilmoitti motiivikseen turhautumisen "Autobahnoilla vallitsevaan sotatilanteeseen". Häntä syytetään vähintään 762 ampumistapauksesta Autobahnoilla Aachenista Baijeriin ja Baden-Wuerttembergiin. Kohteina oli pääasiassa autoja kuljettavat yhdistelmät. Aineellisten vahinkojen lisäksi eräs naismatkustaja loukaantui vakavasti kaulaan osuneesta luodista.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.