Scania Syystalkoot

Tekesin EVE-ohjelma päättyi

Tekesin vuonna 2011 käynnistämä sähköisiin ajoneuvojärjestelmiin keskittynyt viisivuotinen EVE-ohjelma päättyi vuoden 2015 lopussa.

”Ohjelman tavoitteena oli nostaa sähköiseen liikenteeseen liittyvien tuotteiden ja palveluiden liikevaihto kahteen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Tähän mennessä saavutetut tulokset antavat uskoa siihen, että viiden vuoden päässä oleva tavoite on saavutettavissa”, kertoo EVE-ohjelman päällikkö Martti Korkiakoski Tekesistä.

Ohjelman käynnistyessä suomalaiset yritykset tekivät sähköisellä liikenteellä noin 200 miljoonan euron liikevaihdon. Summasta raskaan ajoneuvoliikenteen yritysten osuus oli merkittävä ja näin tulee Tekesin mukaan olemaan jatkossakin. Lisäksi raskaiden ajoneuvojen osalta sähköisten ratkaisujen läpilyönnin uskotaan olevan lähellä.

”Bisneksen näkökulmasta onnistuimme erityisen hyvin. EVEn myötävaikutuksella Suomeen syntyi kymmenkunta uutta kasvuyritystä, joista esimerkiksi Liikennevirta ja Linkker ovat nopeasti luoneet liiketoimintaa myös ulkomailla. Liikkuvia työkoneita valmistavat yritykset, kuten Kalmar, Sandvik ja Rocla, ovat kehittäneet omia sähköisiä ratkaisujaan ja pystyneet vahvistamaan asemiaan kansainvälisillä markkinoilla. Myös komponenttivalmistajista esimerkiksi ABB ja Visedo ovat saamassa omaa teknologiaan käyttöön globaaleilla markkinoilla”, Martti Korkiakoski luettelee.


Cryosat-2 -satelliitin mittauksista apua talvimerenkulkuun

Ilmatieteen laitos kertoo kehittäneensä menetelmän, jolla jääpalvelut voivat hyödyntää Euroopan avaruusjärjestön Cryosat-2 -satelliitin mittauksia. Cryosat-satelliittimittausten tieto helpottaa laivaliikenteelle vaarallisten jääolojen tunnistamista. Uusi tieto on tarkoitus jatkossa saada osaksi operatiivista jääseurantaa.

Erilaiset satelliittimittaukset ja -kuvat ovat jo kauan olleet jääpalveluiden tärkein tietolähde. Uusi tutkimus nostaa Cryosat-2 -satelliitin sekä lähiaikoina laukaistavan Sentinel-3 -satelliitin näiden joukkoon. Tähän asti Cryosat-2 -mittauksia on käytetty lähinnä ilmastonmuutostutkimuksessa.

Lue lisää: Cryosat-2 -satelliitin mittauksista apua talvimerenkulkuun


Rikosten kokonaismäärä laski vuonna 2015

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen tietoon tuli vuoden 2015 aikana kaikkiaan 413 100 rikosta, mikä on 4 400 tapausta (1,1 prosenttia) vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tietoon tulleista rikoksista valtaosa on poliisin kirjaamia. Vuoden 2015 aikana poliisin tietoon tuli 400 300 rikosta, mikä on 0,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014. Tullin tietoon tuli 8 000 rikosta, mikä on 8,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014. Rajavartiolaitoksen tietoon tuli 4 700 rikosta, mikä on 5,6 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Lue lisää: Rikosten kokonaismäärä laski vuonna 2015



Ivecolle jättipotti Dakar-rallista

Hollantilainen Gerard de Rooy, PETRONAS de Rooy Iveco -tiimin johtaja otti Iveco Powerstar -ajoneuvollaan voiton tämän vuotisessa Dakar-rallissa kuorma-autojen sarjassa.

Tämä oli järjestyksessään toinen de Rooyn saavuttama Dakar-rallivoitto kuorma-autoluokassa. Kilpailun lopuksi hollantilainen mestari omisti voittonsa viime vuonna menehtyneelle kartanlukijalleen, Jurgen Damenille.

Palkintopallin kolmannen sijan valloitti Federico Villagra, ”El Coyote”, Ton Van Genugten sijoittui Trakkerillaan viidenneksi.

LOPULLISET SIJOITUKSET – KUORMA-AUTOT

1. de Rooy (NL), Iveco

2. Mardeev (RUS), Kamaz

3. Villagra (ARG), Iveco

4. Stacey (NL), MAN

5. Van Genugten (NL), Iveco

6. De Baar (NL), Renault Trucks

7. Nikolaev (RUS), Kamaz

8. Valtr (CZE), Tatra

9. Versluis (NL), MAN

10. VILA (E), Iveco


EU investoi 12,7 miljardia liikenteeseen

Euroopan Komission kesäkuussa 2015 julkaisema liikennealan investointisuunnitelma on nyt toiminnassa. EU tukee 263 liikenneprojektia yhteensä 12,7 miljardilla eurolla. Tarkoituksena on edistää nopeampaa, turvallisempaa ja vihreämpää liikkumista EU:ssa. Investoinneilla on myös tärkeä rooli investointivajeen paikkaamisessa Euroopassa, mikä on yksi Komission tärkeimmistä tavoitteista.

Tuensaajien joukossa on suuria hankkeita kuten Rail Baltica -rautatiehanke ja pienemmän mittakaavan projekteja kuten Groningen-Bremen ratayhteys.


Tulli tutkii Viinakauppa.eu:n toimintaa

Tulli tutkii Viinakauppa.eu-sivuston alkoholi- ja savukekauppaa. Kahden suomalaisen miehen epäillään syyllistyneen alkoholin välittämiseen Virosta Suomeen ilman vaadittavaa myyntilupaa ja jättäneen yli 350 000 euron arvosta veroja maksamatta.

Tulli kiinnitti viime kesänä huomiota nopeasti kasvavaan alkoholituontiin Virosta Suomeen Viinakauppa.eu:n toimituksina. Toiminta laajeni koko Suomen alueelle nopeasti kesän ja syksyn aikana siten, että tilaajia oli kaikkiaan yli 1500. Suurin yksittäinen tilaus on ollut yli 7000 euron arvoinen. Toiminnan takana on Viroon rekisteröityjä yrityksiä, joiden vastuuhenkilöinä rikoksesta epäillyt miehet ovat.

Viinakauppa.eu-sivusto mainosti toimintaansa siten, että he maksavat kaikki verot ja järjestävät tilauksien kuljetuksen. Esitutkinnassa on selvinnyt, että kyseessä on nimenomaan etämyynti, sillä Virossa Viinakauppa.eu:n taustalla oleva yritys tosiasiallisesti myös järjesti ja maksoi alkoholien kuljetuksen Suomeen. Epäillyt tai heidän yrityksensä eivät ole maksaneet veroja Suomessa ja esitutkinnan perusteella on epäiltävissä, etteivät he ole maksaneet veroja ja maksuja myöskään Virossa.

Esitutkinnan perusteella epäillyt olivat tietoisia valmistevero- ja alkoholilain säännöksistä ja Tullin ohjeista. Toiminta oli tarkoitus ajaa alas heti, kun tuotto on saatu maksimoitua ennen kuin viranomaiset pääsevät sen toimintaan käsiksi.


Joukkoliikennesäädösten muuttaminen etenee

Joukkoliikennesäädösten muutoksilla aiotaan väljentää bussien reittiliikenneluvan saamisen edellytyksiä. Lisäksi tilaus- ja kutsuliikenteen vaatimuksia on tarkoitus keventää.

Joukkoliikennettä koskevan lakiesityksen aikataulua on muutettu siten, että se sisällytetään osaksi liikennekaarta, joka lähetetään lausuntokierrokselle myöhemmin keväällä. Liikennekaaren valmistelu jatkuu avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa, kertoo Liikenne- ja Viestintäministeriö tiedotteessaan.

Reittiliikenneluvan edellytyksiin liittyvien muutosten vaikutuksia eri toimijoihin ja koko liikennejärjestelmään on arvioitu kahdessa erillisessä selvityksessä, jotka valmistuivat joulukuussa 2015.


TIR-kuljetukset pois Nuijamaalta

Venäjän tulli poistaa Nuijamaan vastaisen Brusnitsnojen tullitoimipaikan TIR-toimipaikkojen luettelosta 22.1.2016, kertoo Suomen tulli tiedotteessaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Nuijamaan Venäjän vastaisella rajanylityspaikalla ei käsitellä TIR-Carnet-asiakirjoja edellä mainitusta päivästä lukien. Lähimmät TIR-Carnet´ita käsittelevät toimipaikat Venäjän puolella ovat jatkossa Imatran ja Vaalimaan tullien vastaiset rajanylityspaikat Svetogorsk ja Torfjanovka.

Suomen tulli sallii ennen 22.1.2016 TIR-menettelyyn asetettujen tavaroiden kuljettamisen Nuijamaalle, mutta ei voi taata näiden TIR-kuljetusten pääsyä Venäjälle.  Suomen tulli ei aloita 22.1.2016 lukien Venäjällä päättyville TIR -kuljetuksille TIR-menettelyä Nuijamaalle. Jatkossa Venäjälle menevät TIR-kuljetukset ohjataan Vaalimaan ja Imatran kautta.


Vuoden 2015 Kuljetuskuutio-tunnustus Paula Risikolle

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry luovutti vuoden 2015 Kuljetuskuutio-palkinnon varapuhemies Paula Risikolle. Kuljetusalan edunvalvoja halusi palkinnolla arvostaa Risikkoa maanteiden tavaraliikenteen yritysten kansallisten tarpeiden syvällisestä ymmärtämisestä ja tukemisesta hänen toimiessaan liikenneministerinä.

SKAL ry:n mukaan Paula Risikon edistämät linjaukset veivät toimialaa oikeaan suuntaan. Ministerinä hän vaikutti vahvasti kuljetusyrityksille tärkeisiin säädöksiin Suomessa ja EU-tasolla. Risikon myötävaikutuksella Suomen lakiin saatiin muun muassa kuljetusyrityksen kuolinpesän oikeus jatkaa liikennettä toiminimen haltijan kuoltua. Lain ansiosta pienillä perheyrityksillä on aikaa järjestellä toimintansa uudelleen yrittäjän kuoltua. Ennen lakimuutosta yritystoiminta raukesi, vaikka perikunta olisi ollut halukas jatkamaan. 


Renault tavara-autojen ykkönen Euroopassa

Renault säilytti vuonna 2015 Euroopan markkinoilla tavara-autojen markkinajohtajuuden 18. kertaa peräkkäin. Rekisteröinnit kasvoivat 16,9 %, yhteensä 269 203 ajoneuvoa, ja markkinaosuus kasvoi 0,7 %. Suomessa Renaultin tavara-autojen myynti kasvoi 39%.


Kuorma-autojen makuuohjaamot testissä

Renault Trucks T-sarja on voittanut Commercial Motor -lehden ”The Big Truck Sleeper Test 2016” testin. Lehden vuotuisessa testissä arvioitiin mm. kuorma-autojen makuuohjaamojen nukkumismukavuutta, sisätilojen toimivuutta ja kokoa sekä kuinka helppoa ohjaamoon on nousta sisälle.

Testissä oli mukana Daf XF, MAN TGX, Volvo FH16, Renault T, Iveco Stralis, Mercedes Actros ja Scania R730.

Englanninkieliseltä videolta voi katsoa pikaesittelyt kuorma-autojen ohjaamoista.

 


Scanialle 2000 auton kertatilaus

Brittiläinen kuljetusyhtiö Eddie Stobart Limited ja sen osakkuusyhtiöt, ovat tilanneet Scanialta yhteensä yli 2 000 kuorma-autoa.

Tilatut ajoneuvot toimitetaan asiakkaalle kahden vuoden kuluessa, ensimmäiset tämän vuoden maaliskuussa.  

Tämä on järjestyksessään jo neljäs kerta kun Eddie Stobart Limited osakkuusyhtiöineen tekee merkittävän tilauksen Scanialta. Vuosina 2010 ja 2012 yhtiö tilasi 1 000 kuorma-autoa ja vuonna 2014 tilaus käsitti 1 500 autoa.

Nyt tilatut autot ovat G- ja R-sarjan autoja. Ne on varustettu Highline-ohjaamoilla ja 410 ja 450 hevosvoiman moottoreilla.

Vuonna 2015 Scanian osuus Britannian kuorma-automarkkinoista oli 19,5 prosenttia ja linja-automarkkinoista seitsemän prosenttia.


Kesätöitä 15 000 nuorelle

Teknologiateollisuus Ry kertoo teknologiateollisuuden kesätyöpaikkatavoitteen olevan tänä vuonna 15 000. Yhdistyksen mukaan teknologiayrityksissä on kesätyöpaikkoja koululaisille ja opiskelijoille sekä työssäoppimis- ja harjoittelupaikkoja opiskelijoille.

"Teknologiateollisuuden yritykset ovat vastuullisia ja ymmärtävät kesätöiden merkityksen. MyTech.fi -sivustomme Kesätyöt2016 -osioon on jo linkitetty runsaasti yritysten kesätyöhakuja”, sanoo Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen.

Avoimia kesätyö- ja harjoittelupaikkoja voi katsoa täältä.


Nesteelle uusi koulutussimulaattori

Neste Jacobs toimittaa Nesteelle Porvoon jalostamon raakaöljyn tilausyksikön ja bensiinin rikinpoistoyksikön kattavan täyden mittakaavan NAPCON Simulator -koulutussimulaattorin. Toimeksiannon on tarkoitus valmistua keväällä 2016.

"NAPCON Simulator -koulutussimulaattoriteknologia mahdollistaa hyvin laajat ja monipuoliset käyttöhenkilökunnan koulutukset. On valtavan hyödyllistä voida järjestää kokonaisen vuoron harjoittelu todentuntuisessa oppimisympäristössä. Koulutussimulaattorit ovat iso osa Nesteen osaamisen hallintajärjestelmää ja oleellinen työväline turvallisen ja tehokkaan tuotannon varmentamisessa", sanoo Nesteen Suomen jalostamoiden tuotantojohtaja Jukka Kanerva tiedotteessa.

Neste Jacobs kertoo toimituksen olevan jatkoa jo aiemmin toteutetuille Porvoon jalostamon suurimman tuotantolinjan kattavalle oppimisympäristölle ja usealle NEXBTL-tuotantolaitoksen koulutussimulaattorille ympäri maailmaa.


Kolin jäätie avattu liikenteelle

Pohjois-Karjalassa sijaitseva Kolin - Vuonislahden -jäätie avattiin liikenteelle torstaina 14.1.2016 klo.18. Tiellä on käytössä seuraavat rajoitukset:

1) Ajoneuvon suurin sallittu massa on 3 tonnia.

2) Suurin sallittu nopeus on 50 km/h.

3) Ajoneuvojen vähimmäisetäisyys on 50 m.

4) Ohittaminen on kielletty.

5) Pysähtyminen on kielletty.

Jäätien aukiolosta tiedotetaan teiden varrella kahdella taululla seuraavasti: Lieksan Tiensuussa, Kelvän - Tiensuun maantien nro 5071 (Tiensuuntie) varrella, lähellä kantatietä nro 73, kantatieltä päin katsottaessa oikealla. Juuan Ahmovaarassa, Outokummun - Kolin maantien nro 504 (Kolintie) varrella, lähellä valtatietä nro 6 ja Kolinportin liikekeskusta, valtatieltä päin katsottaessa oikealla.