Verottaja laittoman liikenteen kimpuun Ruotsissa

Laiton kabotaasi ja muu laiton liikenne saa uuden kovan vastustajan Ruotsissa, kun verottajakin lähtee poliisin ja tullin rinnalle. Ruotsin tulli ja poliisi ovat jo ennestään ratkaisevasti tiukempia ja ahkerampia laittoman liikenteen valvonnassa kuin virkaveljensä Suomessa. Nyt myös Ruotsin veroviranomainen on ilmoittanut  ryhtyvänsä syynäämään suurennuslasilla ulkomaisten liikenteenharjoittajien verovelvollisuutta Ruotsissa.

- Me näemme "paperittomia" kuljettajia ja huonokuntoisia kuorma-autoja ja perävaunuja teillämme. Näemme että ajetaan kielletyllä ja verottomalla polttoaineella, ja näemme tämä kaikki tuhoaa omien kotimaisten liikenteenharjoittajien veronmaksukykyä, Pia Bergman Ruotsin verohallinnosta sanoo. 180 kuljetusyritystä kärsi Ruotsissa viime vuonna vararikon.

ENTÄ SUOMESSA? Unohda koko juttu.

 


MacGregor vähentää noin 220 työntekijää

Cargotec aloittaa MacGregorissa säästötoimenpiteet vastatakseen heikentyneeseen markkinatilanteeseen, joka johtuu alhaisesta öljyn hinnasta ja kauppalaivojen vähäisestä tilausmäärästä. MacGregor arvioi saavuttavansa säästöjä arvioimalla uudelleen resurssitarpeensa ja suunnittelee tekevänsä tarvittavia sopeutustoimia ulkopuolisten työntekijöiden ja oman henkilökunnan määrässä. Samanaikaisesti MacGregor keskittyy vahvasti aiemmin ilmoitettujen kehitysohjelmien läpiviemiseen parantaakseen sisäistä tehokkuuttaan.

Suunniteltujen toimenpiteiden vaikutus on arviolta noin 220 työntekijän vähentäminen maailmanlaajuisesti. Mahdolliset työntekijöiden vähentämistoimenpiteet aloitetaan paikallisesti kunkin maan vaatimusten ja lainsäädännön mukaisesti. Tavoitteena on 20 miljoonan euron vuotuiset säästöt. MacGregor työllistää maailmanlaajuisesti noin 2 750 henkilöä  33 maassa, ja eniten henkilökuntaa on Norjassa 630, Saksassa 460, Kiinassa 350 ja Ruotsissa 300. Suunniteltujen toimenpiteiden arvioidut vaikutukset ovat suurimmat Ruotsissa, Singaporessa ja Norjassa.


Kuljetus- ja varastointialalla alkuvuonna vähemmän konkursseja

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan kuljetus- ja varastointialalla oli tammi-helmkuussa yli neljäkymmentä prosenttia vähemmän konkurssiin haettuja yrityksiä, mitä vuonna 2014 vastaavalla ajanjaksolla. Tammi-helmikuussa 2015 haettiin konkurssiin 48 kuljetus- ja varastointialan yritystä, kun vuosi aikaisemmin haettiin konkurssiin 83 yritystä. Tammi-helmikuussa konkurssiin haettujen yritysten henkilökunnan lukumäärä oli 216, vuonna 2014 vastaava luku oli 364.



Alkopuomit vähentäneet rattijuoppouksia Ruotsissa

Alkopuomien kasvava käyttö Ruotsin satamissa on selvästi vähentänyt rattijuoppoustapauksia.  "Nyt tarvitaan poliittinen päätös alkopuomien asentamiseksi maanlaajuisesti", Rickhard Gegö, Ruotsin "SKAL´ia" vastaavan järjestön toimitusjohtaja sanoo.


Tiukennettu valvonta puree varkauksiin Ruotsissa

Raskaiaden kuorma-autojen ja perävaunujen varkaudet vaihtelevat 400 ja 600 välillä vuosina 2006-2014 Ruotsissa. Huippuvuonna 2007 varkauksia oli 599, vuonna 2014 vastaavasti 499 kpl. Dieselvarkauksia ilmoitettiin 9268 vuonna 2014, 25 päivässä, eli vähennystä 3% edellisvuodesta.


Sähköasvaltti lataamaan sähköautoja

Asvaltti voidaan sähköistää siten, että sähköajoneuvoja voidaan ladata langattomasti ajon aikana tulevaisuudessa. Lataaminen tapahtuu induktion kautta sähkömagneettisen kentän välityksellä. Lumen eristävä vaikutus on poistettavissa, toteaa tutkija Nicole Kringos, joka johtaa Road2Science tutkimuksia KTH tutkimuskeskuksessa Ruotsissa. eRoad työnim ellä kulkeva projekti on realiteetti 4-5 vuoden kuluttua, Kringos sanoo.


Ruotsin vaarallisin ammatti: kuorma-auton kuljettaja

Vuosina 2011-2014 Ruotsissa kuoli työmaatapaturmissa 25 kuorma-auton k,uljettajaa, 23 rakennustyöläistä, 21 maatalosutyöntekijää, 10 metsätyömiestä paljastaa Ruotsin Arbetsmiljöverket. Kaikkiaan työmaatapaturmissa kuoli vastaavasti 179 työntekijää.


Rumpuputken uusiminen katkaisee tien vuorokaudeksi

Sastamalan kunnan Halkivahantiellä, eli maantiellä 2521. Vanha betonirumpu korvataan uudella muovirummulla. Remontin ajaksi tie suljetaan työmaan kohdalta kokonaiseksi vuorokaudeksi.     


Halkivahantien ja Pokluntintien risteyksestä noin 300 metriä Vesilahdentien suuntaan sijaitseva työmaa aiheuttaa haittaa Halkivahantien liikennöintiin. Tie on suljettu työmaan kohdalla liikenteeltä torstaiaamusta 7.5. klo 9:stä perjantaiaamuun 8.5. klo 8:aan asti.

Liikenteen katkaisun ajaksi ei ole järjestetty kiertotietä. Työmaan voi kiertää maanteiden 12849 (Liitsola-Sammaljoki) ja 2986 (Punkalaidun-Lietsamo) kautta.


Pauli Mikkola Maanpuolustuskiltojen liiton puheenjohtajaksi

Maanpuolustuskiltojen liitto ry:n liittokokouksessa Jyväskylässä 24.4. liiton puheenjohtajaksi vuosiksi 2016-17 valittiin Continental Rengas Oy:n toimitusjohtaja Pauli Mikkola. Hän jatkaa liiton puheenjohtajan toiselle kaudelle.

Maanpuolustuskiltojen liitto ry on perustettu v. 1963 ja se on henkilöjäsenmäärältään Suomen kolmanneksi suurin maanpuolustusjärjestö


Jungheinrichin uudet C-mallisarjan työntömastotrukit

Jungheinrich tuo kesällä 2015 markkinoille uusia C-mallisarjan työntömastotrukkeja. ETV C16- ja ETV C20 -trukeilla voi kuljettaa jopa kahden tonnin kuormia. Työntömastotrukit soveltuvat yhtä hyvin sisä- kuin ulkokäyttöönkin. Joustokumirenkaat ja korkea maavara mahdollistavat monenlaisella alustalla toimimisen. Jungheinrichin omaa tuotantoa olevat, toisiinsa sovitetut moottorit, elektroniikka ja ohjelmistot tekevät trukeista entistä energiatehokkaampia. Kuljettajaa avustaa kaarreajossa Jungheinrich Curve Control -järjestelmä, joka alentaa ajonopeutta kaarteissa automaattisesti ohjauskulman mukaan. Trukkeja voi käyttää kapeimmillaan 2 829 mm:n työkäytävissä.


Sillankorjaustöistä muutoksia Mäntsäläntien liikennejärjestelyihin Askolassa

Monninkylän alikulkukäytävän korjaus aiheuttaa muutoksia Mäntsäläntien (kt 55) liikennejärjestelyihin Askolassa. Touko- ja kesäkuussa. Työmaan kohdalla alennettu nopeusrajoitus.

Kesä-heinäkuu tuo muutoksia kaistajärjestelyihin. Korjaustyöt valmistuvat heinäkuussa.


Suomi ja Venäjä rautatieliikennesopimukseen

Suomi ja Venäjä ovat allekirjoittaneet valtiosopimuksen kansainvälisestä rautatieliikenteestä.

Sopimuksen allekirjoittivat liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen ja Venäjän federaation liikenneministeriön varaministeri Sergei Aristov 28.4. Pietarissa.

Uusi sopimus selkeyttää rautatieliikenteen sääntöjä ja toimivuutta. Sopimuksen mukaan kaikki Suomeen tai muualle Euroopan talousalueelle sijoittuneet rautatieyritykset voivat toimia Suomen ja Venäjän välisissä rautatiekuljetuksissa Suomen rataverkolla.

Sopimus ei avaa Venäjän sisäisiä rautatiemarkkinoita EU:ssa toimiville yrityksille, eikä myöskään Suomen markkinoita venäläisille rautatieyrityksille.

Sopimus on tarkoitus viedä eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä 2015 ja se tulisi voimaan aikaisintaan vuoden 2016 puolella. 


Rattijuopoille oma koodi ajokorttiin

Toukokuun puolivälissä koko EU:n alueella voimaan astuva direktiivi tuo yhdenmukaistetun numerokoodin alkolukon käyttöpakosta ajokortteihin.

Koodi "69" paljastaa että kuljettajalla on ajo-oikeus vain alkolukolla varustettuun ajoneuvoon. Jäsenmaat voivat kansallisesti päättää alkolukonkäyttöpakosta. Uusi asetus ei vaikuta jäsenmaiden lainsäädäntöön.

Suomessa ei ole alkolukon käyttöpakkoa, vaan sellaista on itse anottava. Tähän asti se on merkitty ajokorttiin koodilla 111. Ja jatkossa koodilla 69.


Uuden sukupolven vaihtolavalaite

Hiab on julkaisemassa uuden sukupolven vaihtolavalaitetta. Hiab Multilift Futura –vaihtolavalaitteessa on yli sata innovaatiota, joilla yhtiön mukaan parannetaan tuotteen tuottavuutta. Vaihtolavalaitteen täysin uusittu EvoLightTM–teräsrakenne kestää 300-500 kiloa enemmän painolastia. SwanNeckTM –muotoilu parantaa vaihtolavalaitteen ulottuvuutta ja vakautta. Turvallisuutta taas parantavat SafetyPlusTM –innovaatiot.


Scanian YETD -palkinto Tanskaan

Scanian vuosittain järjestämä Young European Truck Driver -kilpailu päättyi viikonloppuna järjestettyyn finaaliin. Tämän vuotisen YETD -tittelin sekä 100 000 euron palkinnon kuittasi yli 23 000 kilpailuun osallistuneen kuljettajan joukosta Tanskan Lars Søndergård.

Suomesta 26 finaalistin joukkoon valikoitui alkukilpailujen perusteella Jukka Haanpää. Varmaotteisen Haanpään kaksipäiväisen finaalin alkupuolella keräämät pisteet eivät aivan riittäneet nosuun semifinaaliin valittujen 18 parhaan kilpailijan joukoon.