MAN - Vaihtoautot

Tuomas Vasama VAK:n johtoryhmään

Tuotantotalouden DI, eMBA Tuomas Vasama (42) on nimitetty VAK Oy:n talous- ja  hankintajohtajaksi sekä konsernin johtoryhmän jäseneksi 20.1.2020 alkaen. Vasaman vastuualueena on talous, ICT ja materiaalihallinto.

Tuomas Vasama siirtyy VAK:lle Auramarine Oy:n varatoimitusjohtajan toimesta, jossa hän on vastannut vuodesta 2016 lähtien muun muassa yhtiön taloudesta ja strategiasta. Tätä ennen Vasama on toiminut Auramarinen emoyhtiössä Hollmingilla sekä Auramarinessa vuodesta 2008 lähtien tietohallinto-, liiketoiminta- ja talousjohtajan tehtävissä.

Lue lisää...


Akkuteknologian avulla hiilineutraalisuuteen

25. marraskuuta julkistettu uusi toimintasuunnitelma mahdollistaa sähköautojen ja akkuteknologian täyden potentiaalin hyödyntämisen ja edistää yleiseurooppalaista tavoitetta hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä. Suunnitelman ehdotusten tarkoituksena on lisätä uusiutuvan energian tuotantoa ja helpottaa sähköautojen hankintaa ja niiden integrointia Euroopan maiden sähköverkkoihin.

Projekti esitellään yksityiskohtaisesti uudessa Nissanin johdolla laaditussa white paper -julkaisussa. Se on osa Euroopan komission tukemaa EIP-SCC (European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities) ohjelmaa, jonka tarkoituksena on yhdistää eri teollisuudenalojen, kaupunkihallinnon ja tiedemaailman edustajien asiantuntemus.

Lue lisää...


Kalmar toimittaa konttilukkeja Stevecolle

Cargoteciin kuuluva Kalmar on sopinut Stevecon kanssa kuuden diesel-sähkökäyttöisen konttilukin toimittamisesta yhtiön Mussalon satamaterminaaliin Kotkassa. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 viimeisen neljänneksen tilauskantaan, ja toimitus tapahtuu vuoden 2020 toisella neljänneksellä. 

Steveco-konserni on Suomen johtava satamaoperaattori, joka työllistää noin 850 henkilöä. Konsernin vuosittainen liikevaihto on yli 150 miljoonaa euroa. Mussalon terminaalin lisäksi konsernilla on toimintaa myös Hietasen, Haminan ja Vuosaaren terminaaleissa Etelä-Suomen rannikolla. Stevecolla on jo entuudestaan laaja ja monipuolinen Kalmar-kalusto, johon kuuluu lukkien lisäksi myös terminaalitraktoreita, haarukkatrukkeja ja konttikurottajia.  

Lue lisää...



LVM: Museotoiminnan järjestämistä selvitetään

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut erikoisasiantuntija Risto Hakomäen Museovirastosta selvittämään liikenne- ja viestintäalan museotoiminnan järjestämistä. Selvitystyön toimikausi on 2.12.2019-18.5.2020.

Selvityksen tavoitteena on löytää malli tai malleja liikenne- ja viestintäalan museoiden sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden, kiinteistöjen, ympäristöjen ja omaisuuden turvaamiseen pitkäaikaisesti.

Lue lisää...


Tulli, Keskusrikospoliisi ja poliisilaitokset tutkivat tuhansia Silkkitiehen liittyviä rikosepäiltyjä

Tulli takavarikoi keväällä 2019 yhdessä Ranskan viranomaisten kanssa vuodesta 2013 lähtien salatussa verkossa toimineen Silkkitien verkkopalvelimen. Palvelimelta saatujen tietojen pohjalta Tulli on aloittanut yhteistyössä Keskusrikospoliisin ja usean poliisilaitoksen kanssa epäiltyihin myyjiin ja ostajiin liittyviä esitutkintoja.

Silkkitienä ja Valhallana tunnetun kauppapaikan kautta myytiin useamman vuoden ajan myös kansainvälisesti arvioiden merkittäviä määriä huumaus-, doping- ja lääkeaineita sekä aseita. Silkkitie oli yksi pitkäikäisimmistä ja kansainvälisesti tunnetuimmista salatussa verkossa toimineista huumausaineita myyneistä kauppapaikoista.

Lue lisää...


Ruotsi: Trafikverket aiheuttaa liukkaita kelejä

Trafikverket (liikennevirasto) on tehnyt sopimuksia urakoitsijoiden kanssa teiden liukkaudentorjunnasta, jotka voivat johtaa liukkaisiin teihin, kirjoittaa Ruotsin suurin päivälehti Aftonbladet Robert Collin´n kynällä. 23.11. julkaistussa artikkelissa todetaan, että sopimusten mukaan urakoitsijalle ei makseta, jos suolaautot lähtevät liikkeelle väärän hälytyksen vuoksi. Tämän johdosta monella urakoitsijalla suolaautot lähtevät liikkeelle vasta, kun vaarallinen liukkaus on varmasti olemassa.

Collinin mukaan monet urakoitsijat lähtevät riskistä huolimatta liikkeelle. Tästä johtuen Ruotsissa samalla tiellä voi olla sekä suolattuja että suolaamattomia osuuksia.

(Trailer.se)


Schenker aloittaa jälleen kahdeksassa maassa

DB Schenker aloittaa jälleen toimintansa Kaukaasiassa ja Keski-Aasiassa. Schenker perustelee paluutaan alueen kehitysnäkymillä taloudellisena siltana Aasian ja Euroopan välillä.

Schenker palauttaa toimintansa Georgiaan, Armeniaan, Azerbajdzaniin, Kazakstaniin, Uzbekistaniin, Kirgizistaniin ja Tadzjikistaniin.

Ensimmäinen askel otetaan Kazakstanissa, jossa Schenkerin oma organisaatio on jo paikan päällä liittymässä Schenkerin verkostoon tammikuussa 2020.

(Trailer.se)


Uudelle hallitukselle vastuu Malmin lentotoiminnan jatkumisesta

Eduskunnan tarkastusvaliokunta antoi 3.12.2019 mietintönsä hallituksen vuosikertomuksesta 2018. Mietinnössään valiokunta vahvisti Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätöksen pitää Lex Malmi lausuma voimassa. 

Hallitus oli esittänyt, että joidenkin Etelä-Suomen lentokenttien kunnostukseen vuonna 2018 myönnetyt määrärahat olisivat täyttäneet lausuman vaatimukset. Valiokunnat toteavat perustellusti, etteivät nämä toimenpiteet kuitenkaan takaa yleisilmailun jatkumista Helsingin seudulla.

Lue lisää...


Ruotsi: Himokapellinleikkaaja pidätettiin jälleen

Växjössä asuva 36-vuotias mies, joka on kärsinyt 5 kuukauden vankeusrangaistuksen kuorma-autonkuljettajien pahoinpitelyistä, kapelliperävaunujen leikkaamisista ja ryöstöistä on pidätetty ehdollisesta vapautuksesta. Myös hänen 29-vuotias avustajansa on pidätetty sen jälkeen, kun heidät yhdistetään uusiin ryöstöihin kuorma-autoista E4:n varrella Jönköpingin ja Värnamon välillä.

Lue lisää...


Ruotsi: Ohjaus kiertotielle oli ryöstöyritys

23- vuotias naispuolinen kuorma-autonkuljettaja pysäytettiin viime torstaina kello 23 aikaan valtatie 23:lla Eskilstunan ulkopuolella. Huomioliiveihin pukeutuneet kaksi miestä antoivat ymmärtää olevansa liilenneviraston eli Trafikverketin palveluksessa. He ilmoittivat kuljettajalle, että valtatie oli suljettu tilapäisesti ja käskivät seurata valkoista pakettiautoaan. 

Lue lisää...


Ruotsi: Metsäala tähtää sähköistykseen

Skogforsk käynnistää projektin kehittämään innovaatioita, joilla voidaan korvata fossiiliset polttoaineet metsäteollisuuden töissä. Metsäteollisuudessa kuorma-autokuljetukset vastaavat neljänneksestä koko toiminnassa. Tämän osuuden saattaminen fossiilivapaaksi vaatii uusia innovaatioita, joissa sähköistäminen on tärkeässä roolissa.

Lue lisää...


Fiat luopumassa pikkuautojen valmistuksesta


Fiat Panda.

Fiat-chrysler konserni FCA suunnittelee luopumista A-segmentin pikkuautojen valmistuksesta Euroopassa. Samaa on vahvistanut myös FCA:n toimitusjohtaja Mike Manley Automotive News lehdessä. Jatkossa Manley ohjaa Fiat 500- ja Panda-omistajat astetta suurempien B-segmentin autojen ostajiksi. 

Lue lisää...


Moottorikelkoilla liikaa vakavia onnettomuuksia

Vakuutusyhtiöt maksavat vuosittain korvauksia yli 700 moottorikelkalla sattuneesta henkilövahingosta. Vakuutusyhtiön vahinkotilastoista moottorikelkkaonnettomuuksissa korostuvat vakavista henkilövahingoista maksettavat suuret korvaukset, mutta myös erilaiset keinot niiden vähentämiseen.

Lapissa ja pohjoisemmassa Suomessa kelkkakausi on ollut käynnissä jo hyvän aikaa. LähiTapiolan vahinkotilastot osoittavat, että moottorikelkkoja käytetään kuitenkin kaikkialla Suomessa sääolosuhteiden salliessa.

Lue lisää...


Lahottajasienen aiheuttamia vaurioita selvitetään puukantisista silloista

Puukantisissa tie- sekä kävelyn ja pyöräilyn silloissa on parin viime vuoden aikana havaittu poikkeuksellisia lahovaurioita. Väylänpitäjän tutkimuksissa on tarkentunut, että lahovaurioita löytyy erityisesti vuoden 2007 jälkeen rakennetuissa puusilloissa. Nykyiset kyllästeet eivät tarjoa riittävää suojaa lahottajasientä vastaan.

Maanteiltä on tähän mennessä tarkastettu 34 siltaa, joista 5 oli vaurioitunut. Näiden lisäksi tiedossa on 6 muuta kohdetta, maantieteellisesti Helsingistä Oulun korkeudelle saakka. 

Lahoamisen aiheuttaa lahottajasieni, istukkakääpä. Puun kylläste ei pidä tätä lahottajasientä loitolla. Vuosien 2004-2007 aikana siltakansien kyllästeissä luovuttiin kromin ja arseenin käytöstä niiden myrkyllisyyden vuoksi ja nykyään kyllästeenä on pääasiassa kupari.

Lue lisää...


Suomen Rengaskierrätys ja Kuusakoski jatkavat yhteistyötään

Suomen Rengaskierrätys Oy ja kierrätysoperaattori Kuusakoski Oy jatkavat yhteistyötään käytöstä poistuvien renkaiden keräämisessä ja kierrättämisessä. Yhtiöt allekirjoittivat kaksivuotisen option vuoden lopussa päättyvälle, aiemmalle viiden vuoden yhteistyösopimukselle.

- Meille asia on merkittävä. Renkaan ympärillä kierrätyksessä tapahtuu paljon, ja mahdollisuudet ovat osaamisemme näkökulmasta mielenkiintoisia, Kuusakoski Oy:n yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Risto Pohjanpalo sanoo.

Suomen Rengaskierrätys Oy on tuottajayhteisö, joka huolehtii jäseniensä puolesta lakisääteisistä kierrätysvelvoitteista. Kumppaniyrityksenä Kuusakoski on vastannut käytännön kierrätystoiminnasta vuodesta 2007.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!