MAN - Vaihtoautot

EU: Tieliikenteen liikkuvuuspaketista alustavaa yhteisymmärrystä

Euroopan unionin neuvosto, parlamentti sekä komissio ovat päässeet alustavaan sopuun EU:n liikkuvuuspaketti I:n ehdotuksista, jotka koskevat tavara- ja henkilöliikenteen markkinoille pääsyä, ajo- ja lepoaikoja sekä lähetettyjen kuljetusalan työntekijöiden säännöksiä. Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhtenäistää Euroopan unionin kaupallisen tavara- ja henkilöliikenteen sääntelyä ja parantaa valvonnan edellytyksiä.

Liikkuvuuspaketin haastavimmiksi neuvottelukysymyksiksi muodostuivat tavaran kuljetuksessa käytettävän ajoneuvon pakollinen paluu rekisteröintivaltioon sekä kuljettajien viikkolepojen jaksottamiseen liittyvät kohdat.

Lue lisää...


Lentotoiminta jatkuu Malmin lentoasemalla myös vuonna 2020 (2019-12-21)

Kenttä on myös virallinen rajanylityspaikka, jota kaupunki ei voi sulkea!

Malmin lentoaseman lentotoiminta jatkuu normaalisti vuonna 2020. Helsingin kaupunki irtisanoi kiitotiealueesta toistaiseksi solmitun vuokrasopimuksen, mutta irtisanominen on riitautettu. Lentokentän pitoluvan myöntänyt liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tiedottanut, ettei se lakkauta pitolupaa ennen kuin asiassa on lainvoimainen päätös.

Vuokrasopimuksen irtisanomispäätös tehtiin kuulematta asianosaisia riittävästi, ja siitä on valittanut Malmin lentoaseman ystävät ry (MLY). Myös Malmin lentokenttäyhdistys ry nostaa kanteen asiassa. Tämä helpottaa myös kentällä edelleen olevien kymmenien lentokoneiden tilannetta, sillä korvaavaa lentopaikkaa ei ole eduskunnan asettaman vaatimuksen mukaan järjestetty.

Malmin lentoasemasta on tehty valtiolle ja kaupungille useita kansalaisaloitteita

Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen peräänkuuluttaa kansalaisdemokratiaa.

“Edustamme kansalaisten ääntä. Malmi-kuntalaisaloitteen allekirjoitti vuonna 2014 yhteensä 13 197 helsinkiläistä, vuosina 2016–17 kerätyssä Lex Malmi-kansalaisaloitteessa 56 067 suomalaista”, Hyvönen sanoo.

OIkeusministeriön ylläpitämässä demokratiapalvelussa on tällä hetkellä avoinna kuntalaisaloite, jolla vaaditaan neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämistä Malmin tulevaisuudesta. Sen on allekirjoittanut jo 24 208 helsinkiläistä, mikä on jo reilusti yli lain edellyttämän 4 prosentin kannatuksen. Se on myös Suomen suurimman kannatuksen saanut kuntalaisaloite kansanäänestyksen järjestämisestä.

“Kuntademokratiassa kuntalaisia tulee kuunnella myös vaalien välillä ja erityiskysymyksissä. Odotamme nyt valtuustolta vastausta siihen, miten paljon Helsingissä pitää kerätä nimiä, että aloite hyväksytään asialliseen käsittelyyn ja kuntalaisia todellakin kuullaan merkittävässä asiassa, joka on suurempi kuin on annettu virallisesti ymmärtää”, sanoo Hyvönen

Kaupunkia pyydetään jälleen kerran neuvottelupöytään

“Pyydämme jälleen kerran avointa keskustelua lentoaseman toiminnan jatkosta, kuten valtuutetutkin ovat avoimessa kirjeessään vaatineet. Neuvottelut valtion kanssa on käynnistettävä myös uudestaan”, Hyvönen vaatii.

“Olemme aidosti huolissamme kuntademokratiasta ja oikeudenmukaisuudesta. Asiaa on kohdeltu Helsingin kaupungin toimesta vastoin kaupungin omaa strategiaa, jossa kuntalaisten halutaan osallistuvan kaupungin kehittämiseen, mutta mikään kaupungin kehittämisaloite ei ole saanut yhtä paljon kannatusta taakseen kuin Malmin säilyttäminen lentotoiminnassa. Se ei vaan kaupungille kelpaa, joten sitä ei haluta kuunnella“, Hyvönen muistuttaa ja kiteyttää tilanteen:

“Kaupunki on pyrkinyt lopettamaan Malmin lentotoiminnan monella tapaa kyseenalaisin keinoin, kuten virheellistä ja puutteellista tietoa jakamalla. Moni helsinkiläinen ei ole tietoinen Malmin merkittävistä arvoista, joihin ilmailun kehittämisen ja lentokoulutuksen lisäksi kuuluvat eurooppalaisittain merkittävät kulttuuriarvot sekä kentän luonto direktiivilajeineen. Helsingin toimet ovat olleet kohtuuttomia Malmin lentokentällä toimivien yritysten näkökulmasta. Traficom ei kuitenkaan ole suostunut eväämään lupaa lentotoiminnalta, kuten lain mukaan oikein onkin.”

Kaupunki pyysi kansalaisilta ideoita Malmin toimintaan vuonna 2020. Kaupunkilaiset antoivat kyselyyn 1690 vastausta, joista 1523 ehdotti lentotoimintaa. Kaupunki ei ottanut näitä ehdotuksia huomioon.

Valtiolla on asiassa raskas vastuu

Valtion toimintojen vetäytyminen Malmin lentoasemalta vuonna 2016 oli ehdollinen. Jyrki Kataisen hallitus teki kehysriihessä 25.3.2014 päätöksen hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta osana julkisen talouden suunnitelmaa, jossa se totesi, että “[a]suntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle.” Malmi on myös virallinen rajanylityspaikka, jota kaupunki ei voi sulkea.

Asetettuja ehtoja ei ole täytetty, sillä korvaavia toimenpiteitä lentotoimintojen turvaamiseksi ei ole tehty. Hallituksen vuoden 2018 vuosikertomuksen käsittelyn yhteydessä eduskunta piti voimassa Lex Malmi kansalaisaloitteesta antamansa yksimielisen lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että “että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä

Pallo on nyt hallituksella. Pallo Malmin tulevaisuudesta on ministeri Harakalla. Lentotoimintaa ei voi Malmilta lakkauttaa ennen kuin korvaavat toiminnot ovat löytyneet ja varmistettu, eduskunnan yksimielinen Lex Malmi lausuma on täytetty ja Kataisen hallituksen kehysriihipäätöksen edellyttämät korvaavat toiminnot on turvattu.

Lähteet ja viitteet

Kuntalaisaloite kansanäänestyksestä.

Kataisen hallituksen päätös.

Eduskunta päätti hallituksen vuosikertomuksesta 12.12.2019. LiVi:n lausunto 20.9.2019.

Asiasta on tehty hallitukselle kirjallinen kysymys 13.12.2019.

Rajanylityspaikat.


 


Volkswagen-retkeilyautojen maahantuonti vahvistui

 

Volkswagenin suunnittelemien ja rakentamien retkeilyautojen myynti käynnistyy kahdeksassa Volkswagen Hyötyautojen pisteessä. Crafter-korisen Grand Californian hinnat alkavat 66 890 eurosta. Ensimmäiset uuden Crafterin pakettiautokoriin rakennettavat Grand California -retkeilyautot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille ensi keväänä.

Lue lisää...



Ensimmäinen eSprinter rullasi tehtaasta

Sähköauto eVito on jo myynnissä Ruotsissa. Nyt on pian isoveljen eSprinterin aika. 19.12 ensimmäiset autot rullasivat Düsseldorfin Mercedes-Benz-tehtaalta.

Kaikkiaan Daimler on investoinut tehtaaseen viime vuosina noin 3,5 miljardia kruunua. Muun muassa siksi, että samalla linjalla voidaan rakentaa sekä perinteistä Sprinteriä, että sähkökäyttöinen eSprinteriä.

Mercedes-Benzin tavoitteena on, että tuotanto on hiilidioksidineutraalia jo vuonna 2022. Tämä tarkoittaa, että Düsseldorfin tehdas käyttää pian vain uusiutuvista lähteistä tuotettua sähköä.


Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit +2,2 prosenttia 2019 loppuun

Marraskuussa 2019 hyötyajoneuvojen rekisteröinnit laskivat uudelleen (-8,9%), mikä tarkoittaa kolmannen peräkkäisen kuukauden laskua kaikkialla Euroopan unionissa. Kysyntä supistui kaikilla ajoneuvosegmenteillä ja kaikilla tärkeimmillä EU-markkinoilla. Italia laski voimakkaimmin viime kuussa (-11,7%), jota seurasi Yhdistynyt kuningaskunta (-10,7%), Ranska (-7,1%), Saksa (-6,1%) ja Espanja (-2,5%).

Uusien hyötyajoneuvojen kysyntä jatkui positiivisena (+ 2,2%) yksitoista kuukautta vuodessa vuoden aikaisemman kasvun ansiosta. Alueen viisi suurinta markkinoita ovat menestyneet toistaiseksi: Saksa (+ 6,7%), Ranska (+ 4,0%), Italia (+ 2,6%), Yhdistynyt kuningaskunta (+ 2,6%) ja Espanja (+ 1,1%)


Uudelle Ford Pumalle 5 tähteä turvallisuudesta

SUV-mallien inspiroima Puma crossover sai korkeimman mahdollisen luokituksen vuonna 2018 käyttöön otetuissa, entistä tiukemmissa testeissä. Puma – mukaan lukien Puma EcoBoost Hybrid -kevythybridimallit – on yksi Fordin kahdeksasta 5 tähden turvallisuutta tarjoavasta henkilöautomallista.

Euro NCAP antoi Pumalle korkeat pisteet sekä aikuisten että lasten suojasta – Puma sai täydet pisteet sekä sivutörmäystestissä että tätä voimakkaammassa pylvästestissä. Myös teknologiat, kuten törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutuksella, älykäs nopeudenrajoitin ja kaistapitoavustin mainittiin arvioinnissa.

Puma on Fordin viides henkilöautomalli, joka on saanut törmäystestissä täydet viisi tähteä vuoden 2019 aikana. Ford Focus, Mondeo (testattiin uudelleen tiukempien prosessien mukaisesti) sekä Kuga PHEV ja ladattava hybridi Explorer PHEV on jo testattu aikaisemmin tänä vuonna. Viisi tähteä ovat saaneet myös Ford Fiesta (testattu 2017), Galaxy (2015) ja S-MAX (2015).

Lue lisää...


Kuljettajan tarkkaavaisuutta tarkkaileva järjestelmä tuotantoon 2022

Huonot yöunet, tarkkaavaisuuden herpaantuminen, kiinnittämätön turvavyö – monilla asioilla voi olla traagisia seurauksia liikenteessä. Läheltä piti -tilanteiden ja onnettomuuksien estämiseksi on pohdittu, miten autot voivat käyttää sensoreitaan ulkomaailman ja liikenteen tarkkailun lisäksi myös niiden sisällä tapahtuvia asioiden havainnoimiseen.

Tätä tarkoitusta varten Bosch on kehittänyt uudenlaisen, kameraan ja tekoälyyn perustuvan sisätilojen valvontajärjestelmän. Boschin järjestelmä etenee tuotantoon vuonna 2022. Tuolloin kuljettajan väsymyksestä ja tarkkaamattomuudesta varoittavista järjestelmistä tulee pakollisia varusteita EU:n alueella myytävissä uusissa autoissa. EU-komissio arvioi, että vuoteen 2038 mennessä uudet ajoneuvojen turvallisuusasetukset pelastavat yli 25 000 henkeä ja auttavat estämään vähintään 140 000 vakavaa loukkaantumista.

Lue lisää...


Tieliikenteessä viimevuotista vähemmän kuolleita ja loukkaantuneita

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä sattui marraskuussa 290 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 8 ja loukkaantui 341 ihmistä. Kuolleita oli 6 vähemmän ja loukkaantuneita 74 vähemmän kuin vuoden 2018 marraskuussa. Tietoja on verrattu edellisvuoden vastaaviin ennakkotietoihin.

Tammi-marraskuussa tapahtui kaikkiaan 3 654 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 194 ja loukkaantui 4 565 ihmistä. Kuolleita oli 6 vähemmän ja loukkaantuneita 332 vähemmän kuin vuoden 2018 vastaavana aikana.


Bensiinipylväästä polttoainemittariin – tietoteos polttoaineen jakelusta

Polttoainemittareiden keräilijä Sami Saari on koonnut näyttävän teoksen Suomessa käytössä olleista polttoainepumpuista ja -mittareista ja niiden valmistajista. Bensiinipylväästä polttoainemittariin tarjoaa harvinaislaatuisen kattauksen polttoaineen jakelun historiasta Suomessa 1910–60-luvuilla.

Lue lisää...


Ministeri Harakka johtamaan valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnittelua ohjaavaa ryhmää

Valtioneuvosto asetti 19.12.2019 parlamentaarisen ohjausryhmän, joka linjaa Suomen ensimmäisen valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteet ja ohjaa suunnitelman toimenpideohjelman valmistelua. Ryhmän puheenjohtajaksi nimitettiin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka. Ryhmän varapuheenjohtajana toimii kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen.

Lue lisää...


Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen katsastusväli harvenee

Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen määräaikaiskatsastukset harvenevat siten, että katsastusaikaväli on jatkossa kaksi vuotta. Lisäksi yksityiskäytössä oleville museoajoneuvoille, riippumatta niiden iästä, otetaan käyttöön yhtenäinen neljän vuoden niin sanottu rullaava katsastusaikaväli.

Lue lisää...


Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni Q3/2019

Vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 66 miljoonaa tonnia, mikä oli 9 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 15 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 5 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,3 miljardia tonnikilometriä, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteesta 92 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 8 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Lue lisää...


Lähes täysin biopohjainen voiteluaine teolliseen käyttöön

Suomalainen AT-Tuote lanseeraa kansainvälisille markkinoille ympäristöystävällisemmän AT Renewable Penetrating Lubricant -voiteluaineen teolliseen käyttöön. Kyseessä on maailman ensimmäinen teolliseen käyttöön tarkoitettu lähes sataprosenttisesti biopohjainen voiteluaine. Tuote perustuu uuteen formulaatioon, jossa 95 prosenttia on peräisin uusiutuvista lähteistä. Neste MY uusiutuva isoalkaani™ on tuotteen keskeisin ainesosa.

Biopohjaisen sisältönsä ansiosta AT Renewable Penetrating Lubricant on huomattavasti pienempi hiilijalanjälki kuin fossiilisilla vaihtoehdoilla. Tuotteen sisällöstä 95 prosenttia on myös helposti biohajoavaa. Koska voitelusprayssä on ponneaineena hiilidioksidia, sen käyttö on myös turvallista erittäin alhaisen VOC-pitoisuuden (haihtuvien orgaanisten yhdisteiden) ja tuotteen palamattomuuden vuoksi. 

Lue lisää...


Girteka Logisticsille 1800 Volvo FH:ta

Volvo Trucks on allekirjoittanut puitesopimuksen, joka kattaa 1 800 uuden Volvo FH -kuorma-auton toimituksen liettualaiselle Girteka Logisticsille. Kauppa sisältää ennätykselliset 900 Volvo I-Save toiminnolla varustettua FH kuorma-autoa. Volvo Trucksin uusimmalla innovatiivisella I-Save polttoainesäästötekniikalla voi vähentää polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä jopa 7 prosenttia.

Toimituksen ensimmäiset autot luovutetaan Girtekan ajoon tammikuussa 2020. Uuden kaupan myötä Girtekan ajossa tulee olemaan yhteensä 6 000 Volvoa.

- Volvo FH I-Save –toiminnolla on vastauksemme Girteka Logisticsin kaltaisten kuljetusyritysten haasteisiin. Se on täydellinen ratkaisu, jossa yhdistyvät uusin tekniikkamme vähentääksemme polttoaineenkulutusta huomattavasti kaukoliikenteessä, ajettavuudesta tinkimättä, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm kertoo.

Lue lisää...


Finnair mukaan synteettisten polttoaineiden tuotannon toteutettavuustutkimukseen

Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT ja ryhmä yrityksiä, mukaan lukien Finnair, ovat käynnistäneet synteettisten polttoaineiden pilottilaitoksen toteutettavuustutkimuksen (feasibility study). Kyseessä on power-to-x-teknologiaan  (P2X) perustuva teollisen mittakaavan pilottilaitos, jossa tuotettaisiin hiilineutraaleja liikennepolttoaineita.

Pilottilaitos sijoittuisi Joutsenoon, ja suunnitellun tuotannon pääraaka-aineet ovat Finnsementin Lappeenrannan tuotantolaitoksen päästöistä talteen otettava hiilidioksidi ja Kemiran tehtaan tuotantoprosessin ylijäämävety. Hiilidioksidi ja vety yhdistetään kemiallisessa synteesissä, josta saadaan välituotteena edelleen jalostettavaa synteettistä metanolia, josta voidaan valmistaa liikennepolttoaineita. Selvitystyössä tarkastellaan liikennepolttoaineiden valmistuksen mahdollisuutta ja kannattavuutta.  

- Synteettiset polttoaineet ovat tärkeä osa pitkän aikavälin ratkaisuja, joilla mahdollistetaan hiilineutraali lentäminen, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.

- Meille on luontevaa olla tukemassa tätä työtä ja näin edistää synteettisten polttoaineiden kehittämistä Suomessa. 

- Hiilidioksidin kierrätys teollisuuden päästölähteistä tarjoaa suomalaisyrityksillekin ison mahdollisuuden kääntää polttoainetuotantoa hiilineutraaliksi, sanoo tutkimusjohtaja Petteri Laaksonen LUTin energiajärjestelmien yksiköstä.

LUT-yliopiston johdolla aloitetun selvitystyön päärahoitus tulee Etelä-Karjalan maakuntaliitolta. Rahoitusta tulee myös yrityksiltä, ja mukana ovat Finnairin lisäksi Finnsementti, Kemira Chemicals, Neste, St1, Wärtsilä ja Shellin tutkimuskeskus Hollannissa sekä paikalliset valmistavan teollisuuden yritykset Premekon, Terästorni, Jotex Works ja Refinec. Hankkeen kumppanina on myös Lappeenrannan kaupunki.

Osalla yrityksistä on tarve muuttaa oman toimintansa päästöjä tuottavaksi raaka-aineeksi. Joillain taas on jo selkeä tavoite siirtyä itse tuottamaan tai käyttämään hiilineutraalia polttoainetta.

LUT-yliopisto vastaa selvitystyön käytännön toteutuksesta. Selvitys käsittää muun muassa laitoksen investointi- ja käyttökustannusten laskennan, teknologisten tuotantoprosessien mallinnukset, hiilineutraalien polttoaineiden markkinoiden kasvuennusteiden laskennan, vaihtoehtoisten liiketoimintamahdollisuuksien suunnittelun, sekä tuotannon ja eri lopputuotteiden kestävyystarkastelun. LUT-yliopistossa on pilotoitu fossiilisia polttoaineita korvaavien hiilivetyjen tuotantoa laboratoriomittakaavassa jo vuodesta 2017 lähtien.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!