MAN - Vaihtoautot

Akkujen kunto kampittaa sähköautoja käytettyjen kaupassa

Litoum-ioniakkujen teho täyssähkö- ja myös hybridiautoissa alkaa käytännössä olla loppu, kun maksimitehosta on menetetty 30%.

ADACn kestotestissä Nissan Leafin akkupaketissa oli 100 000 km:n ajomatkan jälkeen tehoa jäljellä 19,1 kWh alkuperäisestä 24,4 kWh:sta. Toimintamatka oli pudonnut noin 11% 105:stä 89 km:iin. BMW i3:n kohdalla vastaava pudotus oli 84000 km jälkeen 7%.

Lue lisää...


Ajolinja löysi: Salainen Turbocompound-Volvo FH Suomessa, ensiesittely juhannuksena !

Se esitellään maailman ammattilehdistölle juhannuksen tienoilla Volvon tehtailla Göteborgissa. Ajolinja-lehti esittelee sen Suomessa numerossaan 3/2019!

Huippusalainen uusi TC-Volvo on löytynyt rekisteinumerolla AJA-1 Kuljetusliike Antti Airaksisella käyttöön ottamana syyskuussa 2018. Sillä ajetaan samoja ajoja kuin Airaksisen tammikuussa käyttöön otetulla FH500-Volvolla.

Lue lisää...


Ajolinja löysi salaisen FM-Volvon Lapissa !

Uusi Volvo FM
Terveisiä tulevasta FM-maailmasta.

Uutta FM-Volvoa on odotettu kuin kuuta taivaalla. Nyt se tulee! Ajolinja -lehti on paljastanut sen Lapissa. Marraskuussa 2018 Göteborgissa rekisteröity ja joulukuussa liikenteeseen otettu, tunnistusta vaikeuttamaan teipattu testiauto on liikkumut talven varrella Suomen ja Ruotsin Lapissa. Ajolinja tavoitti sen tankkaustoimissa.

Lue lisää...



Kesänopeuksiin ensi viikolla

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan koko maassa viikon 15 (8.-14.4.2019) aikana. ELY-keskukset tarkistavat teiden kunnon ennen nopeusrajoitusten vaihtamista. Huonokuntoisimmilla tieosuuksilla alennetut nopeusrajoitukset voidaan jättää toistaiseksi voimaan.

Kesärajoituksiin siirtyminen alkaa maanantaina 8.4.2019 ja kesänopeudet ovat käytössä koko maassa viimeistään sunnuntaina 14.4.2019. Vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien teillä kesänopeuksia on voitu käyttää hyvissä ajo-olosuhteissa jo maaliskuun alusta alkaen. Nopeusrajoitusmerkissä näkyvä lukema on aina voimassa oleva suurin sallittu nopeus.

Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan takaisin 120 kilometriin tunnissa, mikäli tieosuudella ei ole pysyvästi alempaa rajoitusta. Pääteillä 80 kilometriin tunnissa lasketut nopeudet palautetaan 100 kilometriin tunnissa.

Lue lisää...


Renault C- ja K-sarjoihin viisi uutta turvallisuustekijää

Renault C- ja K-sarjoihin lanseerataan saataville uusia ominaisuuksia, jotka edistävät maansiirtoautojen soveltumista kaupunki- ja työmaaympäristöihin.

Kuorma-autojen soveltuminen koko ajan vilkastuvaan liikenteeseen edellyttää turvallisuusnäkökohtien entistäkin parempaa huomioimista. Renault Trucks tuo nyt markkinoille viisi muiden tienkäyttäjien turvallisuutta parantavaa varustetta. Nämä ratkaisut parantavat etenkin kevyen liikenteen turvallisuutta kaupunkiympäristössä.

Lue lisää...


Neste MY uusiutuvaa dieseliä myynnissä nyt lähes 50 asemalla

Kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel™ tulee jakeluun seitsemälle uudelle liikenneasemalle Tuusulassa, Porvoossa, Tampereella, Porissa, Raisiossa, Keravalla ja Kempeleessä. Tuotetta on pian saatavilla yhteensä 46 liikenneasemalta, joista on 31 kevyen liikenteen asemia ja 15 raskaan liikenteen Neste Truck -asemia.

- Jo viidesosa suomalaisista dieselautoilijoista valitsee tankkiinsa Neste MY uusiutuvan dieselin niillä asemilla, joilla sitä on saatavilla. Tavoitteenamme on laajentaa sen saatavuutta edelleen, jotta yhä useampi voisi vähentää oman ajoneuvonsa ilmastopäästöjä jo nyt, eikä vasta tulevaisuudessa. Neste MY uusiutuva diesel on myös kustannustehokas vaihtoehto, sillä se maksaa sadalla kilometrillä vain alle euron enemmän fossiiliseen dieseliin verrattuna, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen Suomen toiminnoista vastaava johtaja Sam Holmberg.

Lue lisää...


Satamat hakevat EU:n rahoitustukea 10,3 miljoonaan euroa

Porin satama, Rauman satama, Oulun satama, Kokkolan syväsatama ja Kaskisten satama hakevat EU:n rahoitustukea yhteensä 10,3 miljoonaa euroa. Rahoitus käytettäisiin satamayhteyksien kehittämiseen, liikenteen pullonkaulojen poistamiseen, tavaraliikenteen tehostamiseen ja turvallisuuden parantamiseen.

Rahoitusta haetaan Verkkojen Eurooppa –ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) viidelle eri hankkeelle. Raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia 4.4.2019.

Porin öljy- ja kemikaalisataman tehokkuuden ja turvallisuuden parantamiseen haetaan rahoitusta 3,4 miljoonaa euroa. Hankkeessa aiotaan syventää Tahkoluodon satamaan johtavaa tuloväylää 10 metristä 12 metriin. Lisäksi rakennetaan moderni öljy- ja kemikaalilaituri ja parannetaan raideliikenteen yhteyksiä. 

Lue lisää...


Kolmannen sukupolven Opel Vivaron ennakkomyynti on alkanut

Opelin pakettiautomalli Opel Vivaro uudistuu. Kolmannen sukupolven Vivaro on saatavana kolmella eri pituudella, ja sen kantavuus on jopa 1400 kg ja vetopaino jopa 2500 kg. Asiakkaiden toiveisiin vastaamiseksi Vivaron saa myös automaattivaihteisena. Kuljettajan työtä helpottavat lukuisat avustinjärjestelmät ja innovaatiot kuten muun muassa jalanheilautuksella avautuvat handsfree-liukuovet. Uutuuden hinta alkaa 27 742 eurosta.

Lue lisää...


Uusien laivojen energiatehokkuusmääräyksiä muutetaan

Merenkulussa otetaan käyttöön uudet energiatehokkuuden vaatimukset, jotka koskevat uusia ro-ro-aluksia. Valtioneuvosto hyväksyi 4.4.2019 asetuksen, jolla saatetaan voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa sovitut säännöt.
 
Ro-ro-alus tarkoittaa alusta, joka kuljettaa pyörillä kuljetettavaa lastia, kuten rekkoja, autoja ja perävaunuja. Lastaus ro-ro-alukseen tehdään perästä, keulasta tai sivusta.
 
IMO:n meriympäristön suojelukomitea muutti energiatehokkuuden laskemisessa käytettäviä referenssilinjoja ja päivitti meren pilaantumisen ehkäisemistä koskevaa MARPOL-yleissopimusta huhtikuussa 2018. Energiatehokkuutta koskevat vaatimukset kevenivät, kun ro-ro-lastialusten ja ro-ro-matkustaja-alusten energiatehokkuusindeksin referenssilinjoja nostettiin 20 prosenttia.

Lue lisää...


Autonostimissa vakavia puutteita – valvonta jatkuu

Autonostimista on löytynyt paljon turvallisuuspuutteita. Kaksi nostinmallia on poistettu markkinoilta ja kerätty pois kuluttajilta. Autonostimia on tarkastettu myös työsuojeluviranomaisten valvonnassa sekä EU:n yhteisessä markkinavalvonnassa. Nostimia hankkivien yritysten kannattaa tutustua valvontatuloksiin.

Autonostimia on tutkittu hiljattain EU:n yhteisessä markkinavalvontaprojektissa. Projektissa selvitettiin yhteensä 47 saksi- ja kaksipilarinostimen turvallisuutta, ja tulokset olivat huonoja.  Nostimista vain kuudessa ei ollut lainkaan teknisiä puutteita. Suomi ei osallistunut kyseiseen projektiin. Suomessa autonostimien turvallisuutta valvovat työsuojeluviranomaiset pääasiassa ammattikäyttöön tarkoitettujen nostimien osalta ja Tukes niiden autonostimien osalta, joiden käyttäjiin kuuluvat myös kuluttajat.

Tukes selvitti Suomessa myytävien edullisimman hintaluokan nostimien turvallisuustilannetta testauttamalla kaksi saksityyppistä autonostinta ja yhden korjaamonostimen. Kaikissa nostimissa havaittiin huomattavia puutteita. Molemmissa saksinostimissa todetut puutteet arvioitiin niin vakaviksi, että nostimista on tehty takaisinvedot, eli niitä maahantuoneet yritykset ovat pyytäneet nostimen ostaneita asiakkaita palauttamaan ne. Puutteita havaittiin mm. nostimien hydrauliikkajärjestelmässä, varmistinlaitteiden toiminnassa, ylipaineventtiilissä, nostovarsien lukituksessa, laskunopeuden rajoituksessa, suojaetäisyyksissä sekä sähköturvallisuudessa. Hinnaltaan saksinostimet olivat kahden tuhannen euron molemmin puolin. Korjaamonostimen puutteet liittyivät erityisesti valmistajan ilmoittamaan maksimikuormaan nähden liian heiveröiseen rakenteeseen, mistä johtuen nostimen mekaaninen kestävyys ja vakavuus eivät olleet riittäviä. Lisäksi kaikkien nostimien käyttöohjeissa ja merkinnöissä todettiin puutteita.


Ilman tieliikennettä Suomi pysähtyy

28 järjestön yhteinen Auto- ja tiefoorumi (ATF) on huolissaan tieverkon rahoitustasosta.

ATF toteaa, että tieverkon rahoitustaso on kestämätön, kun huomioon otetaan tieliikenteen merkitys kotitalouksien liikkumismahdollisuuksien ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta. Tilastokeskuksen uusimpien suoritetilastojen mukaan henkilö-, kuorma- ja pakettiautojen liikennesuorite kasvoi viime vuonna. Henkilöautojen liikennesuorite oli vuonna 2018 yli 40 miljardia kilometriä, eli yli 100 miljoonaa kilometriä enemmän kuin vuonna 2017. Kuorma-autojen liikennesuorite oli viime vuonna lähes 3,5 miljardia kilometriä. Kuorma-autojen suorite kasvoi noin 40 miljoonalla kilometrillä edellisvuodesta.

Lue lisää...


HAK:n Kulttuuriajo 2019 – SAHK:n 60. Retkeilyajo

HAK ry Dallapé Sisu AS-33 vuodelta 1933
HAK ry:n entistämä Dallapé-matkailuvaunu vuodelta 1933.

Pieni joukko asiaansa vihkiytyneitä vanhojen autojen harrastajia perusti toimittaja Art Wirmolan kokoon kutsumana 30.09.1958 yhdistyksen nimeltään Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi ry. Se merkittiin yhdistysrekisteriin 03.02.1959. Vuosien varrella on toiminta kasvanut valtakunnalliseksi ja vanhan ajokaluston tallentaminen, entisöinti ja esittely suurelle yleisölle on laajennut vanhan ajoneuvo- ja tieliikennekulttuurin vaalimiseksi kokonaisuudessaan. Harrastusta on tehty tunnetuksi alkuvuosista lähtien myös järjestämällä SAHK ry:n (nykyään Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry) Retkeilyajoja niin harrastajien kuin ajoja seuraamaan tulleiden iloksi. Joka 10. tasavuosi ko. ajon järjestämiskunnian on saanut Helsingin Seudun Automobiiliklubi ry (HAKry).

Lue lisää...


Toyota tarjoaa lähes 24 000 patenttia maksuttomaan käyttöön

Patentit, joita tarjotaan maksuttomaan lisenssikäyttöön, muodostavat yli 20 vuoden kokemuksen sähköistettyjen ajoneuvojen kehityksessä. Ajoneuvojen valmistajille tarjotaan myös tukea lisenssillä valmistettavien järjestelmien ja osajärjestelmien käyttöön. Tavoitteena on edistää maailmanlaajuista ajoneuvojen sähköistämistä.

Ottaen huomioon tarvittavan ajan, rahan ja muut resurssit, joita tarvitaan kestävän kehityksen liikkumisratkaisujen kehittämiseksi Toyota Motor Corporation (Toyota) ilmoitti tänään 4.3.2019 kahdesta toimenpiteestä, jotka tähtäävät teknisen osaamisen sekä patentoitujen ratkaisuiden levittämiseen mahdollisimman laajaan käyttöön ajoneuvon sähköistämisen saralla.

Lue lisää...


Fordin SUV-mallit hybridiversioina - Explorer Eurooppaan

Ford julkisti tänään 16 sähköistetystä mallista eurooppalaisille asiakkaille. Sähköistä voimansiirtoa tulee myös yhtiön SUV-malleihin.

Täysin uusi Ford Explorer SUV-malli esiteltiin tänään ensimmäistä kertaa Euroopassa. Ford ilmoitti, että Yhdysvaltain kaikkien aikojen myydyimmän SUV:n ladattava hybridiversio tulee myyntiin Euroopassa myöhemmin tänä vuonna.

Lue lisää...


Ladattava hybridi Ford Tourneo Customista

Ford esitteli tänään maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa uudella innovatiivisella ladattavalla hybridivoimansiirrolla varustetun Tourneo Custom ladattavan hybridi tila-auton.

Päästöttömyyden ja akun varaustasosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä uusi tilava kahdeksanpaikkainen Tourneo Custom ladattava hybridi (PHEV) tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2019 loppupuolella.

Lue lisää...