MAN - Vaihtoautot

Malmin kenttää ilmailukäyttöön vaativa Suomen kaikkien aikojen suurin kuntalaisaloite ylitti kentälle suunnitellun asukasmäärän (2020-01-06)

Jo yli 25 000 helsinkiläistä on allekirjoittanut Suomen kaikkien aikojen suurimman kuntalaisaloitteen.

Helsinki-Malmin lentoaseman ilmailukäytöstä on vireillä kuntalaisaloite 6466 kunnallisen kansanäänestyksen järjestämisestä. Äänestyksessä kysyttäisiin, tulisiko Malmi säilyttää ilmailukäytössä vai ei. Aloite itsessään ei ota kantaa puoleen eikä toiseen.

Sunnuntaina 5.1.2020 aloitteen kannattajamäärä ylitti alueelle suunnitellun asukasmäärän. Helsingin kaupunki on suunnitellut lentoasemalle ja sitä ympäröiville alueille asuntoja noin 25 000 asukkaalle vuoteen 2050 mennessä. Aloitetta tuki sunnuntai-iltana jo 25 007 helsinkiläistä. Aloitteen vireillepanijoita ovat ylipormestari Raimo Ilaskivi, Lex Malmi -aktiivi Kim Korkkula ja Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen.

Vaadittava neljän prosentin kannatusmäärä ylitettiin jo syksyllä 2019. Silloin Helsingin valtuuston suurimpien puolueiden valtuustoryhmien puheenjohtajat tyrmäsivät julkisuudessa kansanäänestyksen järjestämisen. Vireillepanijat harkitsevat nyt tarkkaan, milloin aloite kannattaa tuoda valtuuston käsittelyyn.

“Toivomme valtuustoryhmien kertovan, minkä verran kannatuksia tarvitaan, että äänestys järjestetään.” sanoo Timo Hyvönen, yksi aloitteen vireillepanijoista.

Mittava kansanliike pyrkii säilyttämään kulttuurihistoriallisesti arvokkaan lentoaseman ja sen luontoarvot ilmailutoiminnan ohella. Lentoasema-alueesta on vireillä suojeluesitys kulttuuriperintölain nojalla. Suojeluesitys on tällä hetkellä ympäristöministeriön käsiteltävänä, ja alueella on sen johdosta voimassa vaarantamiskielto. Sulkemisuhasta huolimatta lentotoiminta Malmin lentoasemalla on jatkunut normaalisti vuonna 2020.

Lisätietoja:

Kunnallinen kansanäänestys Helsinki-Malmin lentokentän säilyttämisestä ilmailukäytössä.
https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/6466


 


Renaultilla vahva asema pakettiautoissa

Pakettiautojen kokonaismarkkina putosi viime vuonna viidellä prosentilla. Renault sitä vastoin nosti myyntiään melkein viidenneksellä ja kappalemääräisesti se kasvatti rekisteröintejään enemmän kuin mikään muu merkki. Renaultin markkinaosuudeksi kirjattiin nyt 7,9 prosenttia kun se vuosi sitten oli kuusi prosenttia.

Lue lisää...


Renault Trucks esittelee jakeluautojen vuoden 2020 mallit

 

Vuoden 2020 D-sarjan malleissa on uudistettu kojelauta, uusi ohjauspyörä sekä uusi mustavalkoinen mittaristo. Kuljettajan työn helpottamiseksi ohjaamoon on lisätty tablettipidike, valinnainen pidike toista älypuhelinta varten ja kaksi USB-C-porttia. Ajoneuvoissa on myös uusi radiojärjestelmä, joka tukee maanpäällisiä digilähetyksiä (DAB+).

Parasta ajomukavuutta varten Renault Trucks tarjoaa lisävarusteena Comfort Pack -paketin, joka sisältää nahkaisen ohjauspyörän, kuljettajanistuimen sivutuen, lisää säilytyslokeroita, toisen älypuhelinpidikkeen ja kattoluukun D Wide -mallissa.

Lue lisää...



Uudet Renault Trucks T ja T High 2020 mallit

 

Renault Trucks T-sarjan ohjaamon vuoden 2020 mallissa on uusi laadukas viimeistely, kokonaan tekstiiliverhoillut istuimet, kaksi kuljettajan käsinojaa sekä nahkainen ohjauspyörä. Kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspylväs on nyt vakiovaruste parhaan ajomukavuuden varmistamiseksi. T-sarjan kuorma-autoissa on hiilikuituviimeistelty kojelauta, alumiiniset kahvat ja metalliset ovikynnykset. Renault Trucksin vuoden 2020 T- ja T High -malleissa on myös entistä suuremmat 221 litran säilytystilat. Jäähdytinsäleikkö ja sivupeilit ovat edelleen saatavissa joko kiiltävän mustina tai oransseina vakion hopeaviimeistelyn sijaan.

Renault Trucksin kaukokuljetuskuorma-autoissa on DTI 11 ja DTI 13 Euro 6 Step D -moottorit. Ne ovat sekä polttoainetaloudellisia että ympäristöystävällisiä, sillä polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat kolme prosenttia pienemmät edelliseen moottorisukupolveen verrattuna. Renault Trucksin vuoden 2020 T- ja T High -malleissa on uudistettu vetoakseli ja kevyemmät levyjarrut, jotka vähentävät polttoaineenkulutusta entisestään.

Lue lisää...


LVM pyytää lausuntoja autojen ja perävaunujen EU-puiteasetuksesta

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ajoneuvolain muutoksista. Lausuntoja pyydetään 13.2.2020 mennessä.

Esitettyjen muutosten taustalla on Euroopan unionin puiteasetus autoista ja niiden perävaunuista. Kansallista ajoneuvolakia esitetään muutettavaksi niin, että se vastaa 1.9.2020 voimaan tulevaa EU:n asetusta.

Lue lisää...


Scania nousi jälleen raskaiden kuorma-autojen ykköseksi ennätystuloksella

Scania Suomi Oy:n 70-vuotis juhlavuosi päättyi ennätystulokseen. Vuonna 2019 rekisteröitiin 1049 Scaniaa, joka on Scania Suomen historian ennätys. Yhteensä vuonna 2019 rekisteröitiin 2893 raskasta kuorma-autoa ja Scanian markkinaosuus nousi 36,3 %:iin. 1049 rekisteröintiä nosti Scanian myös koko kuorma-autoluokan markkinajohtajaksi.

”Vuonna 2019 Scania Suomi teki kuorma-autojen rekisteröinnissä kaikkien aikojen vuoden. Olemme olleet markkinoilla pitkään ja vielä 70 vuoden jälkeenkin olemme markkinalla ykkösenä ja rikomme ennätyksiä. Se jos mikä tuntuu hyvältä!
Tuotteemme on nyt huippuluokkaa, mutta myös panostuksemme sekä verkostoomme että henkilöstöömme näkyy asiakkaille. Ihmiset luovat loppujen lopuksi menestyksen avaimet. Asiakaslähtöisyys ja pitkäaikaiset asiakassuhteet, ne ovat myös Scanian voimavara. Kun nämä kaikki elementit laitetaan yhteen pakettiin, syntyy Scania jossa asiakkaat haluavat olla osana.” Kertoo Scanian toimitusjohtaja Henna Wickström.

Lue lisää...


VW Transporter ostetuin pakettiauto 2019 ja koko 2010-luvulla

Volkswagen Transporter saavutti jo kahdeksantena vuotena peräkkäin ykköstilan Suomen ostetuimpana pakettiautomallina. Vuonna 2019 Volkswagen Transporter -pakettiautoja rekisteröitiin 2 080 kappaletta ja kaiken kaikkiaan 2010-luvun aikana niitä rekisteröitiin 20 955 kappaletta. Tämä huima määrä teki Transporterista koko vuosikymmenen ylivoimaisesti eniten rekisteröidyn pakettiauton Suomessa. Kaikkia Volkswagen-merkkisiä pakettiautoja rekisteröitiin Suomessa 2010-luvulla yhteensä 32 181 kappaletta, mikä teki Volkswagenista koko vuosikymmenen selkeän markkinajohtajan pakettiautokaupassa yli 4 000 auton erolla seuraavaan merkkiin.

Lue lisää...


Kuorma- ja linja-autojen rekisteröinnit ylös, pakettiautojen hiukan alas vuonna 2019

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun, kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit sen sijaan kasvoivat edellisvuoteen nähden.

Pakettiautojen kysyntä kääntyi kahden ennätysvuoden jälkeen maltilliseen laskuun

Pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2019 noin 800 vähemmän kuin edellisinä vuosina. Vuonna 2019 rekisteröitiin 14 702 uutta pakettiautoa, kun vastaava määrä vuonna 2018 oli 15 515 ja vuonna 2017 15 525. Pakettiautoja ensirekisteröitiin 5,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018. Joulukuussa ensirekisteröitiin 1 118 pakettiautoa, mikä on noin 1,3 prosenttia vuoden 2018 joulukuuta enemmän. Vuoden 2019 yli 14 000 pakettiauton ensirekisteröintimäärä on sekin verrattain korkea, sillä tällä vuosikymmenellä 15 000 pakettiauton raja on ylitetty vain vuosina 2017 ja 2018. Kuluvana vuonna kysynnän on ennakoitu jatkuvan samansuuntaisena kuin vuonna 2019.

Lue lisää...


Merenkulkuala panostaa päästöjen vähentämiseen

Merenkulkujärjestö IMO päätti huhtikuussa 2018, että kansainvälisten merikuljetusten hiilidioksidipäästöjä vähennetään vähintään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon. Samalla päätettiin, että merikuljetusten vuotuista kasvihuonekaasujen kokonaispäästömäärää – liikennemäärien kasvusta huolimatta – pienennetään vähintään 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Tämän jälkeen jatketaan toimia hiilidioksidipäästöjen asteittaiseen täydelliseen poistamiseen meriliikenteessä.

Suomi on täysin riippuvainen merikuljetusten toimivuudesta kaikissa oloissa. Lähes 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse. Suomalaiset varustamot ovat jo nyt maailman kärkeä ja pioneereja vähäpäästöisten ja energiatehokkuutta lisäävien teknologioiden käyttöönotossa. Uusien teknologioiden hyödyntäminen ja aluskannan uudistaminen onkin tehokkain keino päästöjen pudottamiseen.


Kalmarin nostureita ja mobiililaitteita Mauritaniaan

 

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen konttikenttänosturien ja mobiililaitteiden toimittamisesta Arise Mauritanialle. Tilaukseen kuuluu neljä Kalmar Zero Emission -mobiilipukkinosturia, yksi konttikurottaja, yksi tyhjien konttien käsittelylaite ja kaksi haarukkatrukkia. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 viimeisen vuosineljänneksen tilauskantaan, ja kaikkien laitteiden toimitukset toteutetaan vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä.

ARISE Mauritania (Arise Mauritania SA) on afrikkalaisen infrastruktuuri- ja logistiikkatoimittaja Arisen ja kestävää infrastruktuuria kehittävän sijoitusyhtiö Meridiamin yhteisyritys, joka kehittää uutta, edistyksellistä konttiterminaalia Nouakchottin satamaan yhdessä Mauritanian tasavallan kanssa. Yritys suunnittelee, rakentaa ja rahoittaa uuden terminaalin, jonka kapasiteetti on aluksi 250 000 TEU:ta ja jota voidaan laajentaa 600 000 TEU:hun tulevaisuudessa. Projektiin kuuluu uuden satamalaiturin ja 25 hehtaarin laajuisen varastoalueen rakentaminen vientiä, tuontia ja niihin liittyviä satamapalveluita varten.

Lue lisää...


MLY: Faktat riviin, Malmilla lennetään edelleen vuonna 2020

Uutisointi  Malmin jatkosta on ollut polveilevaa  joulun pyhien aikana. Tässä on lyhyt yhteenveto tämänhetkisestä tilanteesta:

- Kaupunki on vahvistanut kaksi asiaa: kaupunki ei ole päättänyt lentotoiminnan lopettamisesta ja lentotoiminnan edellytys on maanvuokrasopimus,joka on samalla maanomistajan lupa.

Lue lisää...


Rivian kuorma-autokisaan Teslan kanssa Rowen miljardisijoituksella


Rivian R1T pick-up.

Rivian Automotive on saanut 1,3 miljardin dollarin tuen suursijoittaja T. Rowe Price'ltä kilpailuun sähkökuorma-autojen ja -SUVien valmistajana. Jättisijoitukseen osallistuvat myös Amazon, Ford Motor Co. ja Cox Automotive. Rivianin tuotantosuunnitelmiin kuuluu sähkökuorma-autojen lisäksi R1T pick-up ja R1S SUV, sekä 100 000 täyssähkö-pakettiauton valmistaminen Amazonille.

Lue lisää...


Helsinki sekoilee, salasi tietoa Traficomilta, vahvistaa Malmin kentän jatkon ja kieltää sen

Helsinki-Malmin lentoaseman ilmailukäyttö on jatkossakin laillista ja mahdollista. Lentotoimintaa haittaavat toimenpiteet sen sijaan saattaisivat rikkoa mm. ilmailu- ja rakennusperintölakia. Vuodesta 1936 alkaen jatkunut lentotoiminta siis jatkuu myös vuonna 2020.

Lue lisää...


Lentokenttäyhdistys pakotettu käräjille Malmin lentoasemasta

Malmin lentokenttäyhdistys ry on hallituksen yksimielisellä päätöksellä riitauttanut maanvuokrasopimusasian käräjäoikeudessa. Yhdistys on pitkään pyrkinyt neuvotteluihin kaupungin kanssa ja toivoo, että se tulee tällä tavoin kuulluksi asiassa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ilmoittanut, että se ei voi perua Malmin lentopaikan pitolupaa maanvuokrasopimuksen ollessa riitainen. Myös ympäristölupa on toistaiseksi voimassa oleva.

Lue lisää...


LP:n poliisit: Poliisihallitus ei hallitse kameratolppien sijoittelua!


Näin Ruotsissa valvotaan kameroilla liikennettä.

Aamulehden artikkeli 19.12.2019 otsikolla "Poliisihallitus tyrmää järjestöjen kritiikin kameratolppien sijoittelusta" on nostattanut vastalausetulvan. Kohu kameratolppien, nk. peltipoliisien, epätarkoituksenmukaisesta käytöstä ja sijoittelusta alkoi Autoliiton julkisesta arvostelusta. Aiheeseen tarttui myös mm. Liikkuvan Poliisin perinneyhdistys, jonka liikennevalvontaan erikoiskoulutetuista jäsenistä merkittävä osa yhä toimii paikallispoliisissa koko maassa.

Aamulehden artikkelissa poliisihallituksen ylitarkastaja Heikki Ihalaisen monisanaisessa selittelyssä korostuu kolme asiaa: 1) Suomi ei eroa Ruotsista kameratolppien sijoittelussa, 2) kameratolpat on sijoitettu kohtiin missä tapahtuu eniten liikenneonnettomuuksia, ja 3) lisäkilvillä ilmoitetaan kameratolpista.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!