MAN - Vaihtoautot

Volvo Car Group sopimukseen akkutoimituksista CATL:n ja LG Chemin kanssa

Volvo Car Group on allekirjoittanut johtavien akkuvalmistajien CATL:n ja LG Chemin kanssa pitkä-aikaiset sopimukset, jotka varmistavat litiumioniakkujen toimitukset tulevan vuosikymmenen aikana. Akut on tarkoitettu tulevan sukupolven Volvo- ja Polestar-autojen käyttöön.

Sopimuksilla varmistetaan akkujen saatavuus Volvon kaikkiin malleihin, jotka käyttävät tulevaa SPA2- ja nykyistä CMA-alustaa. Ne ovat merkittävä askel Volvo Carsin kunnianhimoisen sähköistämisstrategian toteuttamisessa. Vuonna 2017 Volvo Cars sitoutui kaikkien uusien autojensa sähköistämiseen vuodesta 2019 lähtien. Sen jälkeen yhtiö on täsmentänyt strategiaansa toteamalla, että 50 prosenttia yhtiön myynnistä vuonna 2025 tulee olla sähköautoja.

- Volvo Carsin tulevaisuus on sähköinen ja olemme vakaasti sitoutuneita siirtymään polttomoottorin jälkeiseen aikaan. Sopimukset CATL:n ja LG Chemin kanssa osoittavat miten aiomme saavuttaa kunnianhimoiset tavoitteemme sähköistämisessä, sanoo Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Lue lisää...


Ruotsin Taksiliitto: Uber kiertää veroja!

Ruotsin Taksiliitolla on hallussaan Uber-taksien sisällä otettuja videofilmejä, joiden sanotaan todistavan, miten taksimaksuja ei kirjata oikealla tavalla.. Taksiliitto väittää 10 Uber-taksin kymmenestä toimineen samalla tavalla.

- Annamme videofilmimme verottajalle ja poliisille, ja odotamme toimenpiteitä verovilpin johdosta, Taksiliiton johtaja Claudio Skubla sanoo.

Lue lisää...


Pakettiauto Nissan NV250 myös tila-autona

https://mb.cision.com/Public/15516/2813656/af3644910cb4f584_org.jpg

Nissan on esittellyt kevyen hyötyajoneuvon, kompaktin NV250-pakettiauton. NV250 tarjoaa turvallisuutta ja luotettavuutta Nissan Intelligent Mobility -teknologian ja markkinoiden pisimmän viiden vuoden / 160 000 kilometrin takuun ansiosta. Se on kelpo valinta yritysasiakkaille, jotka haluavat varautua kaikkeen.

NV250 soveltuu kaikenlaisten asiakkaiden tarpeisiin, sillä saatavissa on useita eri moottorivaihtoehtoja ja istuinjärjestelyjä, kaksi eri koripituutta ja kattavampi päällirakenteiden valikoima kuin koskaan aikaisemmin. Uutuusmalli on saatavissa niin umpipakettiautona, Crew Cab -jatko-ohjaamomallina kuin tila-autonakin.

NV250:n myynti Euroopassa on jo käynnistynyt.

Lue lisää...



Savonlinja ja Neste Vihreä Matka -palveluun

Bussiyhtiö Savonlinjan asiakkaat voivat toukokuun puolesta välistä lähtien valita käyttöönsä vähäpäästöisemmän matkan. Vihreä Matka -nimellä kulkeva palvelu on normaalin matkalipun päälle maksettava lisämaksu, jonka suuruuden asiakas voi itse päättää.

Savonlinja sitoutuu Vihreä Matka -palvelusta syntyneen summan edestä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään tankkaamalla kalustoonsa 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistettua Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta. Sen avulla asiakas voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään keskimäärin 90 % fossiiliseen dieseliin verrattuna. Kyseessä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun kaukoliikenteen bussimatkustajille tarjotaan mahdollisuus vaikuttaa matkustamisen kasvihuonekaasupäästöihin matkalipun ostamisen yhteydessä.

Lue lisää...


Jouni Siekkinen Scanian kuljettajakilpailun voittoon

https://www.scania.com/content/scanianoe/fi/fi/home/experience-scania/news-and-events/News/jouni-siekkinen-kiri-scanian-kuljettajakilpailun-voittoon/jcr:content/par/video_image_gallery/mainimage2.transform/Rend_1041X573/image.jpg

Scanian tämänkertaisen kuljettajakilpailun voittaja on jyväskyläläinen Jouni Siekkinen. Toiseksi sijoittui Harry Winqvist Helsingistä ja kolmanneksi Ville Pöllä Kannuksesta. Kaksipäiväinen kilpailu huipentui lauantaina 11. toukokuuta jännittävään finaaliin, jossa perjantain jälkeen kahdeksannella sijalla ollut Siekkinen voitti vastustajansa ja matkaa nyt Euroopan finaaliin, joka pidetään 24. ja 25. toukokuuta Södertäljessä, Ruotsissa.
Kaksitoista kuljettajaa oli selvittänyt tiensä teoriakokeen ja aluekilpailujen jälkeen Scanian kuljettajakilpailun finaaliin, joka järjestettiin Kuljetus-Logistiikka 2019 -messujen yhteydessä Helsingissä 10. ja 11 toukokuuta.

Siekkinen nousi kahdeksannelta sijalta voittajaksi

Kuljettajakilpailun finaali alkoi perjantaina 10. toukokuuta. Ensimmäisenä päivänä kilpailtiin kolmessa eri ajotaitotehtävässä. Combossa testattiin kilpailijoiden peruutustaitoja, boardwalk -lankulleajossa tarkkuutta ja vesihaasteessa kuljettajan taitoa ajaa hallitusti ja tarkasti. Kilpailuajoneuvot olivat Scanian uuden sukupolven kaasumoottoreilla varustettuja R 410 -puoliperävaunuyhdistelmiä, polttoaineena biokaasu.

Lue lisää...


Cargotec ja 7 start-upia meriliikenteen tehottomuuksia vastaan

Cargotec jatkaa osana Rainmaking Trade & Transport Impact -ohjelmaa käynnistynyttä yhteistyötään seitsemän startupin kanssa. Rainmaking on johtava meriliikenteeseen keskittynyt startup-yhteistyöohjelma, jonka tavoitteena on ratkoa merenkulun, rahtiliikenteen ja logistiikan ongelmakohtia.

- Uskon aidosti, että käynnistämillämme hankkeilla on potentiaalia poistaa merkittäviä tehottomuuksia globaalissa rahdin- ja lastinkäsittelystä. Alusta asti tavoitteenamme oli löytää kumppaneita, joiden kanssa saisimme tuloksia aikaan jo lyhyellä aikavälillä. Olemme tehneet paljon töitä lyhyessä ajassa tämän eteen, ja nyt meillä on useita erinomaisia mahdollisuuksia muuttaa koko toimialaamme yhdessä, kommentoi Tero Hottinen, Cargotecin kehittyvän digitaalisen liiketoiminnan johtaja.

Lue lisää...


Aluksen omistaja tiukemmalle vaarallisten aineiden vahinkojen korvaamisessa

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille ehdotukset laeista, joilla Suomi hyväksyisi meriliikenteen vahinkovastuuta koskevan HNS-yleissopimuksen. Sopimuksen hyväksyminen lisäisi aluksen omistajan vastuuta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetuksissa ja turvaisi vahingonkärsijöille nopeamman ja kattavamman korvauksen.

Kansainvälisellä HNS-yleissopimuksella (Convention on Liability and Compensation for Damage in Connection with the Carriage of Hazardous and Noxious Substances by Sea) määrätään vastuusta ja vahingonkorvauksesta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetuksissa. Sopimuksen vahinkovastuun perusperiaate on, että aluksen omistaja on ensisijaisessa, ankarassa vastuussa vahingosta ja hänen on katettava vastuunsa vakuutuksella. Sopimuksessa aluksen omistajan vahingonkorvausvastuulla on kuitenkin enimmäismäärä. HNS-yleissopimuksen periaatteet ovat samat kuin esimerkiksi kansainvälisissä öljyvahinkoa koskevissa yleissopimuksissa.

Lue lisää...


Roclan automaattitrukki haastaa manuaaliset työntömastotrukit

Rocla on kehittänyt uuden automaattisen työntömastotrukin, jonka ansiosta uudet asiakkaat voivat hyötyä automaatiosta ensimmäistä kertaa. Automaattitrukkia voidaan käyttää nyt myös perinteisen manuaalityöntömastotrukin sijaan. Rocla ART (automated reach truck) on täysiverinen automaattitrukki, joka sopii erinomaisesti kuormalavojen käsittelyn automatisointiin aina 10 metrin korkeuteen asti logistiikkakeskuksissa ja varastoissa. Kompaktin kokonsa ja ketterän kääntösäteen ansiosta ART voi työskennellä tavallisissa 3 metrin levyisissä työntömastotrukkikäytävissä ilman ongelmia. ART:n innovatiivinen teknologia ja ohjelmistot tekevät lastinkäsittelystä huomattavasti aiempaa nopeampaa, niinpä se haastaa muiden automaattitrukkien lisäksi myös manuaaliset työntömastotrukit.

Innovatiivinen dynaaminen skannaustekniikka parantaa tehokkuutta vaarantamatta turvallisuutta. Se käyttää kolmea skanneria säätämään nopeutta ja kulmaa dynaamisesti kääntymisen aikana. Jos esteitä ei havaita, automaattitrukki säilyttää nopeutensa myös käännöksissä, mikä lisää työskentelyn tehokkuutta.


Saksa: Keskinopeustutkien (kameratolppien) kielto vahvistettiin

Nedersachsenin oikeusistuin on vahvistanut keskinopeustutkien eli nk. kameratolppien käyttökiellon alueellaan. Aiemmin Hannoverin hallinto-pikeus oli maaliskuussa kieltänyt niiden käytön. Oikeusistuimet pitävät kameratolppien käyttöä perustuslain vastaisena kameroiden paljastaessa kaikkien ohiajavien autojen rekisteritunnuksen.

Kameratolppien käyttö Hannoveri ympäristössä oli alkanut tammikuussa tieosuuksilla, joita ei pidetä liilenneturvallisuuden kannalta vaarallisina. Oikeusistuin pysäytti käytön varsin nopeasti.

Lue lisää...


PSA ostamassa Jaguar Land Roverin

PSA-ryhmä (Peugeot, Citroeb, DS, Opel) haluaa lisää. Se on onnistunut hyvin Opel-Vauxhallin ostolla oman kattonsa alle. PSA-pääjohtaja Tavares on avoimesti ilmoittanut, että PSA:n katon alle mahtuu lisää.

Automaailmassa ei ihmetellä ollenkaan epävirallisia tietoja PSA:n ja intialaisen Tata Motorsin neuvotteluista. Kohteena on Tatan omistama Jaguar Land Rover. PSA:lle sopisi hyvin luksus-luokan merkkien lisääminen DS:n rinnalle tuotevalikoimaansa.

Lue lisää...


Meriliikenteen päästöjen vähennystä punnitaan Lontoossa

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n meriympäristön suojelukomitea käsittelee tänä vuonna entistä laajemmin merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Komitean kokous järjestetään Lontoossa 13.-17.5.2019.

IMO (International Maritime Organization) hyväksyi keväällä 2018 alustavan kasvihuonekaasustrategian. Tavoitteena on vähentää maailman merenkulun kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 50 prosenttia vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Kokouksessa IMO:n jäsenmaiden edustajat neuvottelevat konkreettisista keinoista vähentää päästöjä jo ennen vuotta 2023, jolloin tavoitteiden toteutumista arvioidaan.

Meriympäristön suojelukomitean (Marine Environment Protection Committee, MEPC) kokouksessa keskustellaan muun muassa alusten nopeuden rajoittamisesta, mitä pidetään yhtenä tehokkaimmista keinoista vähentää kansainvälisen merenkulun kasvihuonekaasupäästöjä nopeasti. Suomi kannattaa alusten nopeuden optimointia, mutta suhtautuu varauksella pakollisiin nopeusrajoituksiin etenkin lähimeriliikenteessä Itämerellä. Suomi pyrkii yhdessä muiden maiden kanssa löytämään tehokkaita ratkaisuja, joissa otetaan huomioon talvimerenkulku ja muut alueelliset erityisolosuhteet.

Uudet teknologiat ja energiatehokkuus avainasemassa

Suomi nostaa kokouksessa esille erityisesti uudet ympäristöystävälliset teknologiat sekä merenkulun digitalisaation ja automaation, joiden avulla voidaan vähentää päästöjä. Suomi kannattaa vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten tuulivoimaa hyödyntävien roottoripurjeiden, akkuteknologian ja biopolttoaineiden, käyttöönottoa mahdollisimman pian.

Lue lisää...


Viheryökkönen liittyi Malmin kentän puolustajiin

Malmin kentällä viihtyvä viheryökkönen (Calamia tridens) on merkitty erittäin uhanalaiseksi (EN, endangered). Laji tulee tämän vuoden aikana luonnonsuojeluasetuksessa erityisesti suojeltavaksi. Luonnonsuojelulain mukaan erityisesti suojeltavan lajin säilymiselle tärkeän esiintymispaikan hävittäminen tai heikentäminen on kielletty.

Lajien uhanalaisuutta arvioi ympäristöministeriön asettaman ohjausryhmän johdolla 180 lajiasiantuntijaa kansainvälisen luonnonsuojeluliiton (IUCN) ohjeiden ja kriteerien mukaan. Uusin kartoitus julkaistiin 8.3.2019.

Lue lisää...


Raptor Marokon maastoissa

Fordin Ranger on erittäin suosittu niin Suomessa kuin koko Euroopassa, jossa viime vuoden myynti oli yli 50.000 yksilöä. Uusi Ford Ranger Raptor kasvattaa mallistoa ylöspäin. Vaativissa koeajoympäristössä Marokon hiekka-aavikolla suoritettu kahden päivän koeajo osoitti mallin sopivan mitä mainioimmin vaativaan käyttöön. Auto on nykyistä mallistoa suurempi mutta toteutus on kuitenkin tehty niin, että ajomukavuus säilyy parhaalla mahdollisella tasolla, olipa edessä kivikkoa tai upottavaa hiekkaa. Kerromme Auto, tekniikka ja kuljetuksen seuraavassa numerossa laajan raportin muodossa ajokokemuksesta.


Rekkakukon Retro Trucks

Hollolassa järjestettiin Classic Car -näyttelyn kanssa samanaikaisesti 4.5.2019 Retro Trucks Rekkakukko -tapahtuma. 1900-luvulla valmistetuille kuorma-autoille tarkoitetussa showssa ajoneuvoja oli esillä kaikkiaan noin 130 kappaletta. Näyttely toteutettiin nyt kuudetta kertaa. Hienossa kunnossa oli myös kuvan Kenworth, joka aikoinaan uutena oli Auto Tekniikka ja Kuljetuksen autona. Kaikkiaan kalustoa oli 40-luvulta alkaen esillä noin 130 kappaletta eri käyttötarkoituksesta ja erilaisin varustein. Kävijöitä oli päivän aikana laskurin mukaan lähes 5000.


ACEA: HCT:llä EU:n "mahdottomiin" päästömääräyksiin

Euroopan autonvalmistajien liitto ACEA peräänkuuluttaa yhteistä tahtoa EU:n sisällä ratkaista päästöongelmia ja tulevia huippukireitä päästömääräyksiä pitkillä HCT-yhdistelmillä valtioiden rajat ylittävissä kuljetuksissa. Se tarkoittaisi kaksi kertaa nykyistä painavampien yhdistelmien hyväksyntää Euroopan tieverkossa. Ehdotus tuotiin EU-komissiolle Brysselissä 7.5.2019.

Ehdotus alentaa päästöjä tonni-km:ltä ratkaisevasti, ACEA toteaa. Selvityksen mukaa kolme HCT-yhdistelmää kuljettaaa saman kuin kuusi nyky-yhdistelmää ja alentaa CO2-päästöjä 27%. ACEA:n mukaan kuljetustarve tieverkossa kasvaa merkittävästi seuraavien vuosikymmenien aikana.

HCT moduliyhdistelminä ( EMS) hyväksytään tänään jo Suomessa, Belgiassa, Tanskassa, useimmissa Saksan osavaltioissa, Hollannissa, Portugalissa, Espanjassa ja Ruotsissa. ACEA torjuu samalla pelon siitä, että rautatiekuljetuksia siirtyisi HCT-yhdistelmille.