MAN - Vaihtoautot

Laakkosesta Suomen suurin Škoda-jälleenmyyjä

Autokonserni Laakkonen ja Škoda-autojen maahantuoja Helkama-Auto vahvistavat yhteistyötään. Helkama-Auto ja Laakkonen autokonserni ovat sopineet yhteistyön laajentamisesta kattamaan Espoon, Tampereen ja Kerava-Järvenpään alueen Škoda-jälleenmyynnin. Laakkonen myy ja huoltaa Škoda-autoja jo Helsingissä, Porvoossa, Lahdessa, Jyväskylässä, Joensuussa ja Lieksassa. Uudet paikkakunnat tuovat Laakkoselle entistä vankemman aseman Suomen autokaupassa.

Laajentumisen myötä Laakkosesta tulee Suomen suurin Škoda-jälleenmyyjä. Laakkonen toimittaa asiakkailleen jatkossa noin 6000 Škoda-autoa vuosittain. Škoda Octavia on ollut tänä vuonnakin myydyin henkilöauto Suomessa. Kokonaisuutena Škoda on alkuvuonna ollut toiseksi suosituin henkilöautomerkki 11,9 % markkinaosuudellaan. Espoon, Tampereen ja Kerava-Järvenpään alueen Škoda-toiminnot pyritään käynnistämään tulevan kesän ja syksyn aikana.


Uuden Masterin kunniaksi Renaul Trucks lanseeraa Red EDITIONin

Renault Trucks lanseeraa uuden Masterin, jossa on rohkean järeäksi muotoiltu keula, täysin uusi sisustus, kuten uudistettu kojelauta ja ohjauspyörä, sekä käytännölliset, ergonomiset säilytystilat. Tämän kunniaksi Renault Trucks tuo markkinoille ainutlaatuisen Master Red EDITIONin.

Uusi Renault Master tarjoaa myös uusia kuljettajan apujärjestelmiä, joita ovat esimerkiksi aktiivinen jarru, sivutuuliavustin, pysyvä takanäyttö, kuolleen kulman varoitin sekä etu- ja takapysäköintiavustin.

Uudessa Masterissa on kuusi uutta Euro 6d-temp- ja Euro VI -dieselmoottoria, 130–180 hv / 400 Nm, sekä 57 kW:n sähkömoottori. Kaikki dieselmoottorit on varustettu Twin-Turbo-tekniikalla, jossa on optimaalisen ajokäytöksen varmistamiseksi yhdistetty matalan pään vääntömomentti ja tehokkuus. Polttoaineen kulutus laskee siten jopa 1 l/100 km, ja CO2-päästöt pysyvät edelleen hallinnassa.

Lue lisää...


DAF laajentaa valikoimaansa maanrakennussegmenttiin

DAF Trucks laajentaa valikoimaansa uusilla ajoneuvokokoonpanoilla, jotka on suunniteltu erityisesti kuljetusyrittäjien vaatimukset huomioiden. Uusiin kokoonpanoihin kuuluu muun muassa 8x4- tasakuorma-auto, jossa on teliveto ja ohjaava taka-akseli. Alankomaalainen kuorma-autovalmistaja tuo markkinoille myös 10 tonnin etuakselin, jonka se on kehittänyt ja valmistanut itse, sekä täysin uuden 7,5 tonnin teliakselin. Uudet tuotteet vahvistavat DAF:n asemaa tasakuorma-autojen ja erityisesti maanrakennusajoneuvojen segmentissä.

DAF tuo tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla saataville CF- ja XF-malleihin uuden 10 tonnin etuakselin nykyisten 7,5, 8 ja 9 tonnin etuakseleiden lisäksi. Etuakseli on saatavilla CF- ja XF-mallien versioihin, joissa on yksi etuakseli ja PACCAR MX-11- tai PACCAR MX-13 -moottori. DAF esittelee myös täysin uuden 7,5 tonnin telin yksikköpyörillä. Telissä on uudistettu painevalettu akselikotelo, joka lisää jäykkyyttä ja kestävyyttä entisestään. Painoa on kuitenkin onnistuttu vähentämään 10 kiloa.

Lue lisää...



Bryssel: 14 sähkö-Van Hool kaksinivelbussia uudelle BRT-linjalle

Flaamilainen bussiyhtiö De Lijn on tilannut 14 sähkö-Van Hool Equi.City kaksinivelbussia liikennöimään Brysselin Zaventem lentokentän ja Brysselin Expon väliselle BRT-linjalle. Bussit toimitetaan kesällä ja liikennöinti alkaa syyskuussa.

Sähkö-Van Hool Equi.City kaksinivelbussit ovat 24 m pitkiä ja tekevät tilaa 137 matkustajalle (51 istumapaikkaa, 86 seisomapaikkaa). Neljä leveää kaksilehtistä ovea ja matalalattia-rakenne edustavat tyypillistä BRT-helppokulkurakennetta. Neljäs akseli on ohjaava. Kuljettaja istuu omassa ohjaamossa ja valvoo liikennettä ovien kohdalla kameroilla. 

Lue lisää...


Moskova tilasi 100 Kamaz sähköbussia

Moskova on sopinut GAZ Group'n Kamaz autotehtaan kanssa 100 sähköbussin ja 36 huippunopean latausaseman kaupasta. Bussien toiminta-ajaksi on määritelty 15 vuotta. Kauppahinta on 6,57 miljardia ruplaa (n. 90M€). Busseihin tulee tila liikuntavammaisille sekä ilmastointi, GPS navigointi, USB lataus ja wifi.

Lue lisää...


Marcus Grönholmin rallicrosstalli valitsi Volvon

Marcus Grönholmin johtama GRX Taneco -talli on mukana rallicrossin MM-sarjassa kolmella kuljettajalla ja autolla. Rallicrosstallin logistiikka on palapeliä, jossa kaiken on toimittava saumattomasti yhteen. Siirtymiset kisapaikasta toiseen hoituvat Volvo Truck Rentalin Volvo FH -rekkaveturin avulla. Grönholmin ja Volvo kuorma-autojen yhteistyö alkoi viime vuonna ja jatkuu vuonna 2019. Marcus Grönholm on tavattavissa Volvo Trucksin osastolla 6h2 Kuljetus – Logistiikka messuilla 9.5.2019 Helsingin Messukeskuksessa.

Lue lisää...


Ruotsi: Kuorma-autojen osuus 19% kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa

Kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrä Ruotsissa kasvoi 28% vuonna 2018, jolloin 324 henkilöä kuoli verrattuna 252:een vuonna 2017. Luku on korkein sitten vuoden 2011. Miesten osuus liikenneonnettomuuksissa kuolleista oli 77%.

Lue lisää...


Iveco näyttävästi esillä Kuljetus&Logistiikka messuilla

Iveco osallistuu Kuljetus ja Logistiikka 2019 näyttelyyn Helsingin messukeskuksessa 9.–11.5.2019. Iveco keskittyy tämän vuoden näyttelyssä Natural Power -teknologialla varustettuihin raskaisiin hyötyajoneuvoihin ja juuri lanseerattuun uuteen Dailyyn. Uutuuksien joukossa on myös markkinoiden ensimmäinen kokonaismassaltaan 7-tonninen 4x4 -ajoneuvo, jonka hyötykuorma on jopa 4 300 kg.

Iveco esittelee myös huomattavia uudistuksia läpikäyneen Daily 4x4 -sarjan uusimman sukupolven, jota on ensimmäistä kertaa laajennettu siten, että se tuo tarjolle täyden valikoiman ajoneuvoja kaikille teille ja maasto-oloihin ohjaamo- ja pakettiauto- sekä miehistöohjaamoversioina. Tämän Ivecon ”minne vain menevän” ajoneuvon valikoimaa on laajennettu uusilla versioilla. Näihin kuuluu markkinoiden ensimmäinen kokonaismassaltaan 7-tonninen 4x4 -ajoneuvo, jonka hyötykuorma on jopa 4 300 kg ja pisin korivaihtoehto jopa 5 m. Uuden sukupolven 4x4 kätkee sisälleen myös Iveconn Hi-Matic-vaihdelaatikon ja tärkeitä turvaominaisuuksia, kuten ABS-levyjarrut ja erityisesti tälle 4x4-ajoneuvolle suunnitellun ESP-ajonvakautusjärjestelmän.

Lue lisää...


Rahtimäärät palautuneet edellisen vuoden tasolle

Vuoden alun surkeiden lukujen jälkeen Helsingin Sataman kautta kulkevan rahdin määrät ovat helmi–maaliskuussa palautuneet edellisvuoden tasolle. Tammi–maaliskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin tavaraa yhteensä 3,6 miljoonaa tonnia (-3,9 % verrattuna edellisen vuoden vastaavan aikaan). Tuontia siitä on 1,7 miljoonaa tonnia (-5,1 %) ja vientiä 1,9 miljoonaa tonnia (-2,7 %).

Helsingin Sataman kautta kulkee pääasiassa yksikköliikennettä, eli merikonteissa, rekoissa ja perävaunuissa kulkevaa rahtia. Konteissa liikkui tavaraa 130 000 *TEUta, mikä oli 2,1 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Tonneina määrä oli 1,0 miljoonaa (-2,3 %). Rekkoja, kuorma-autoja ja perävaunuja kulki tammi-maaliskuussa Helsingin sataman kautta 140 000 (-3,3 %). Tavaratonneja kumipyöräliikenne kuljetti 1,8 miljoonaa (-5,2 %).

Lue lisää...


VR voitti Tampereen raitiotieliikenteen operoinnin

Tampereen kaupunki kertoi tänään VR:n voittaneen kilpailutuksen Tampereen raitiotieliikenteen operoinnista. Operointisopimus sisältää 10 vuotta kestävän liikennöinnin sekä sitä edeltävän 2,5 vuoden mittaisen kehitysvaiheen. Sopimuksen arvo on liikennöinnin alkaessa noin 7 miljoonaa euroa vuodessa. Raitiotieliikenteen operointi Tampereella alkaa 2021. 

VR:n tarjous sai sekä parhaat laatu- että hintapisteet ja voitti Länsilinjat Oy:n sekä Keoliksen ja Transtechin muodostaman ryhmittymän.

- Tampere on kasvava alue ja olemme iloisia, että pääsemme rakentamaan sen tulevaisuutta tarjoamalla sujuvampaa arjen liikkumista. Haluamme tuottaa toimivaa ja ympäristöystävällistä kaupunkiliikennettä niin junilla, raitiovaunuilla kuin busseillakin, joten tämä on meille merkittävä voitto. Etunamme on vahva osaaminen eri liikennemuotojen kehittämisestä, vahvasti uudistunut ja tehokas toiminta sekä monipuolinen asiantuntijaosaaminen, sanoo lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä.

Lue lisää...


Sisun erikoisosaaminen kuljetusnäyttelyssä


Sisu Polar Super 10x6 kaivosauto.

Sisu Auto tuo Kuljetus-Logistiikka 2019 messuilla näytille laajan valikoiman tuotteistoaan ja huippuosaamistaan, kuten viimeisintä hybriditeknologiaa, erikoisajoneuvoja ja niihin liittyviä teknisiä ratkaisuja. Mallistomme laajentuminen, vahvistunut markkina-asemamme ja vientiin tähtäävä strategiamme on nähtävissä ja koettavissa osastoillamme.

Lue lisää...


Neste: Oaklandin kaupungin ajoneuvot tankataan omilla jätteillä

Oaklandin kaupunki Yhdysvalloissa ja Neste ilmoittavat, että kaupungista kerätystä jäteraaka-aineesta aletaan valmistaa Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta, jolla tankataan kaupungin ajoneuvot.

Oaklandin kaupunki, Neste, polttoainejakelija Western States Oil ja paikalliset käytetyn paistorasvan kerääjät yhdistävät voimansa, jotta käytetty paistorasva saadaan kerättyä Oaklandin metropolialueen ravintoloista ja muista yrityksistä ja muutettua kaupungin ajoneuvojen polttoaineeksi. Tämä kiertotalousmalli nostaa jätteen arvoa, tukee sitä kerääviä ja käsitteleviä yrityksiä sekä edistää myös kaupungin paikallistaloutta. Neste MY uusiutuva diesel myös palaa puhtaammin ja vähentää kaupungin ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöjä.

Lue lisää...


Helsingin Satama: Rahtimäärät palautuneet

Vuoden alun surkeiden lukujen jälkeen Helsingin Sataman kautta kulkevan rahdin määrät ovat helmi–maaliskuussa palautuneet edellisvuoden tasolle. Tammi–maaliskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin tavaraa yhteensä 3,6 miljoonaa tonnia (-3,9 % verrattuna edellisen vuoden vastaavan aikaan). Tuontia siitä on 1,7 miljoonaa tonnia (-5,1 %) ja vientiä 1,9 miljoonaa tonnia (-2,7 %).

Lue lisää...


Uudet Renault Master ja Trafic esiteltiin Pariisissa

Renault esitteli Pariisissa uuden Masterin ja Traficin, sekä uuden Kangoo ZE konseptin ja uusia ominaisuuksia Renault Alaskan- pickupiin. Kuten kuvasta näkyy, Masterin keula on nyt modernimpi ja jykevämpi sekä maski ja valot on uusittu.

Valot ovat C-kirjaimen muodossa ja konepellin linjaa on nostettu ylöspäin. Uutta on myös julkaisuväri "urban grey" sekä maskin kromiosat jotka yhtyvät valoihin. Masterin sisusta on uusittu täysin, ohjaamossa on nyt 105 litraa säilytystilaa, kojelauta on linjakkaampi kuin ennen, ja kromiosia on lisätty. Uutta mittaristossa on kierroslukumittari ja viisituumainen digitaalinäyttö. Ratti ja vaihdekeppi on uusittu ja verhoilukin on entistä kestävämpää.

Hansikaslokeron yläpuolelta avautuu nyt tukeva "easy life" pöytä, jota voi käyttää niin työskentelyyn kuin esimerkiksi ruokailuun. Samaan sarjaan kuuluva uusi hansikaslokero tarjoaa 10.5 litran säilytystilan. Kojelaudassa on nyt langaton latausalusta älypuhelimelle, sen materiaali tuntui pitävän puhelimen hyvin paikallaan. 

Lue lisää...


Raskaiden hiilidioksidipäästöstandardi lainsäädäntö käynnissä

Toukokuussa 2018 EU komissio ehdotti asetusta, jossa vahvistetaan ensimmäiset hiilidioksidipäästöstandardit uusille raskaille ajoneuvoille EU:ssa osana kolmatta liikkuvuuspakettia. Se edellyttäisi, että uusien kuorma-autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat 2025-luvulla 15 prosenttia alhaisemmat kuin vuonna 2019.

Ehdotuksessa asetetaan vuoteen 2030 mennessä ohjeellinen vähennystavoite, joka on vähintään 30 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Erityisiä kannustimia myönnetään nolla- ja vähäpäästöisille ajoneuvoille. Ehdotettu asetus koskee neljää suurten kuorma-autojen luokkaa, jotka yhdessä muodostavat 65–70 prosenttia raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöistä.

Lue lisää...