MAN - Vaihtoautot

Autonomiset ajoneuvot nopeimmin kasvava autoteollisuuden osa

Ei ole epäilystäkään siitä, että autoteollisuudessa tapahtuu syvällistä muutosta, ja nyt enemmän kuin koskaan on tärkeää tietää, mitkä alat kasvavat nopeimmin tulevina vuosina. Toisaalta alojen, joilla on olemassa eksistentiaalinen uhka, on myös hyvä olla ajan tasalla sanoo johtava tieto- ja analyysiyritys GlobalData.

GlobalDatan toimialaennusteet osoittavat selkeästi kasvun voittoa autonomiselle autoteollisuudelle, jonka myynnin ennustetaan olevan 11,26 milj. yksikköä ja vuotuinen kasvuvauhti 76,09 prosenttia vuoteen 2033 mennessä. Nopein kasvu on ennustettu viidennen tason autonomisille ajoneuvoille, joiden CAGR-arvo on 73,30 prosenttia vuoteen 2033 mennessä, ja 4-tason autonomiset ajoneuvot ovat 68,57 prosenttia.

Autonomiset ajoneuvot käyttävät lukuisia antureita nähdäkseen ympäröivän maailman. Näitä järjestelmiä toimittavat komponenttivalmistajat voivat luonnollisesti odottaa hyötyvänsä tästä kasvusta.

GlobalData ennustaa myös merkittävää kasvua turboahtimilla ja E-turboilla varustetuissa moottoreissa, kuten on nähty Audi SQ7- ja Mercedes-AMG 53 -malleissa. Teknologia, jonka GlobalData olettaa olevan katoamassa, ovat rumpujarrut. Vaatimattomille rumpujarruille yritys ennustaa -7,34 prosentin pudotusta.


VR Kunnossapito voitti HKL:n metrojunien peruskorjauksen

VR-Yhtymä Oy, toteuttajana VR Kunnossapito Oy, on voittanut Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) metrojunien peruskorjauksen kilpailutuksen. Päätöksen tarjouskilpailun voittajasta teki Helsingin liikennelaitoksen johtokunta kokouksessaan 18.4. Hankkeen kokonaisarvo on VR:lle noin 30 miljoonaa euroa.

VR Kunnossapito Oy:n tavoitteena on kasvattaa yhtiöstä kilpailukykyinen raidekaluston monimerkkihuoltamo ja laajentaa asiakaspohjaa junakalustosta myös muuhun raidekalustoon.

- HKL:n metrojunien peruskorjauksen voitto on meille strategisesti erittäin tärkeä, sillä se on ensimmäinen tämän mittaluokan voitto avoimilla markkinoilla, VR Kunnossapito Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Soini sanoo. Haemme voimakkaasti kasvua myös muusta raidekalustosta ja kilpailutuksen voitto antaa meille tuoreena yhtiönä uskoa, että olemme valinneet oikean tien, ja että VR Kunnossapito Oy tulee myös jatkossa pärjäämään kilpailussa Suomessa ja lähialueilla.

Lue lisää...


Nortonilta uusi tehokas laikka ratakiskojen katkaisuun

Nortonin korkealaatuisten keraamisten katkaisulaikkojen valikoima kasvaa edistyksellisen Norton Quantum3 -sarjan julkaisun myötä. Uusi katkaisulaikka Quantum3 Rail on tarkoitettu ratakiskojen katkaisuun. Sen tuotekehityksessä on tähdätty erityisesti turvallisuuden, käyttömukavuuden, kulutuskestävyyden ja suorituskyvyn maksimointiin.

Norton Quantum3 Rail -laikoissa käytetään uutta keraamista hioma- ja sideainetta, joka mahdollistaa tehokkaan aineenpoiston, matalan tärinätason ja pitkän käyttöiän. Keraamisen hioma-aineen ansiosta katkaisu sujuu nopeasti myös vähemmällä paineella, koska kone ja laikka hoitavat työn.

Valmistajan mukaan tällä ratakiskojen katkaisulaikalla saavutetaan markkinoiden paras käyttömukavuus ja suorituskyky sekä matalat käyttökustannukset. Pitkän käyttöiän ansiosta projektin aikana kuluu vähemmän laikkoja ja nopea katkaisu tehostaa koko metallintyöstöprosessia merkittävästi. Norton Quantum3 Rail on saatavilla 356 tai 400 mm:n halkaisijalla ja 4 mm:n paksuudella.



Trukkikuskeille riittää töitä myös tulevaisuuden varastossa

Digitalisaation vaikutus eri liiketoiminnan osa-alueisiin on ollut esillä jo useita vuosia. Logistiikka-ala ei ole poikkeus, mutta alalla on edelleen paljon työtehtäviä, jota digitalisaatio ei ole radikaalisti muuttanut. Esimerkiksi ammattitaitoisille trukkikuskeille löytyy yhä perinteisiä trukinkuljettajan töitä. Haasteena on kuitenkin osaavan työvoiman saanti.

-Automaatioaste varastologistiikassa kasvaa koko ajan, mutta manuaalista varastotyötä se ei tule kokonaan poistamaan vielä vuosikymmeniin. Myös uusien logistiikkakeskuksien automaation osuus on yhä vähäinen. Manuaalinen toiminta on helposti muokattavissa ja skaalattavissa eikä vaadi suuria alkuinvestointeja, mikä koetaan etuna nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja kuluttajakäyttäytymisessä., Barona Logistiikan Henkilöstöpalveluiden palvelujohtaja, Kim Hipari, toteaa.

Lue lisää...


15 vetybussia Proton-järjestelmällä Saksaan. Vetybussit rynnivät markkinoille


Autosan-Proton vetybussi.

Saksan Memmingenissä toimiva, sähköbusseihin erikoistunut Ebe Europa -yhtiö on tilannut Proton Power Systemin 60 kWh polttokennojärjestelmän 15 bussiin. Rahoitusta tukee eurooppalainen Jive projekti.

15 kohteena olevan bussin tilaajina on neljä kaupunkia: Frankfurt a.M., Mainz, Münster ja Wiesbaden. Tilauksen arvo on 4,1 M€. 15 bussin toimittuksia odotetaan 12 kuukauden sisällä. Bussit tulevat kantamaan nimeä Blue City Bus. Ne valmistetaan Autosanin toimesta Puolassa.

Lue lisää...


Tien päällysteen kunnon näkee nyt kartalta

Teiden päällysteiden kuntotietoa voi tarkastella nyt Väylän karttasovelluksessa. Päällysteet on luokiteltu viiteen luokkaan: Erittäin huono (punainen), huono (oranssi), tyydyttävä (sininen) hyvä ja erittäin hyvä (vihreä). Kuntoluokkatieto esitetään 100 metrin tarkkuudella, joten paikoitellen kirjavuutta on paljon.

Tällä hetkellä kartasta on nähtävissä viime talven kuntotilanne. Kevään tarkastukset ja käynnistyvä päällystyskausi muuttavat tilannetta. Kaupunkeja ympäröivät vilkkaat tiet ovat kuluneita, mutta pääteiden tilanne on melko hyvä. Sen sijaan alemman tieverkon kunto on huono.

Lue lisää...


Saksa: Sähköautot kuormittavat ilmastoa enemmän kuin vastaavat dieselautot

Sähköauto kuormittaa ilmastoa CO2-päästöjen osalta 11 - 28% enemmän kiin vastaavankokoinen dieselauto, selviää fysiikan professori Christoph Buchalin, energiaprofessori Hans-Dieter Karlin sekä Ifo-tutkimuslaitoksen entisen johtajan Hans-Werner Sinn'n Ifo:n puitteissa tekemän tutkimuksen perusteella.

Akkujen litium, koboltti ja mangani työstäminen akkuun edellyttää suurta energiatarvetta. Esimerkiksi Tesla 3:n 75 kWh-akku kuormittaa ilmastoa 11 - 15 tonnilla hiilidioksidia. Jos akkujen elinajaksi lasketaan 10 vuotta ja 150 000 km, Tesla kuormittaa ilmastoa 156 - 181 grammalla hiilidioksidia joka kilometrillä.

Lue lisää...


Aurinko-Sion syntyy Saabin tehtaassa

Sähköauto Sion, jossa aurinkopaneeleja

Maailman ensimmäinen sarjatuotettu auto, joka hyödyntää aurinkoenergiaa kattoon asennetuilla aurinkopaneleilla, Sono  Motorsin Sion, tuotetaan National Electrics Swedenin (NEVS) kanssa solmitun sopimuksen mukaan Saabin entisessä tehtaassa Ruotsin Trollhättanissa. Tuotantosuunnitelman mukaan syntyy 260 000 Sion aurinkosähköautoa kahdeksassa vuodessa alkaen toiselta vuosipuoliskolta vuonna 2020. Vuosituotannoksi on suunniteltu 43 000 Sionia.

Lue lisää...


DAF CF FAW uudella tridemillä

Rakennustyömaille tarkoitettu DAF CF FAW 8x4 on saanut uuden tridemin tuplavedolla ja ohjaavalla nelosakselilla. Uutta on myös oma 10 tonnin etuakseli kolmella lehtijousella. Ylikuormariskiä torjutaan osittaiskuormituksella. Takimmainen ohjaava 7,5 tonnin akseli on entistä rotevatekoisempi ja silti 10 kg edeltäjää kevyempi. Staattista kuormakapasiteettia on kasvatettu 25% 26 tonniin.

Uusi tridem, FAW, on tarjolla myöhemmin tänä vuonna. Uudella 8x4 FAW-alustalla on 37 tonnin tekninen bruttokuorma ja 7,8 metrin kääntöympyrä - erityisesti sovitettu raskaille kuormilla ahtaissa paikoissa.

Lue lisää...


Tatra Phoenix 8x8 uudistui

Tatra Phoenix 8x8

Tatra Phoenix 8x8 on saanut 20 hv lisää tehoa. Moottorista lähtee nyt 530 hv. Samalla vaihteisto ZF AS-Tronic on tehnyt tilaa ZF-TraXonille. Hyötykuorma on kasvanut kahdella tonnilla 34 tonniin. Lava on sama kuin ennenkin, 18 kuution Halfpipe, mutta nyt pakokaasulämmityksellä. Myös nopeus on kasvanut 85:stä 90:een km/t. Sähkölämmitteinen tuulilasi ja vakionopeuden säätö kolarivaroittimella sekä ohjaamo ulkonäköviimeistelyllä sekä ulkoa että sisältä kuuluvat vuonna 2019 vankan maastossamenijän parannuksiin.

(Trailer.se)


Euroopan parlamentti hyväksyi uudet turvallisuusstandardit

Euroopan parlamentti on näyttänyt vihreää valoa EU:n uusille vähimmäisvaatimuksille, jotka tulevat voimaan vuonna 2022. Koko parlamentin äänestys tämän valtuutuksen viimeisessä istunnossa noudattaa EU:n toimielinten viime kuussa tekemää väliaikaista sopimusta.

Lainsäädännön lopullisen sopimuksen mukaan Euroopassa myytäviin uusiin autoihin, pakettiautoihin, kuorma-autoihin ja linja-autoihin asennetaan vakiona useita turvaominaisuuksia, kuten jalankulkijat ja pyöräilijät havaitseva automaattinen hätäjarrutus, sekä älykäs nopeusavustin. Uusiin kuorma-autoihin vaaditaan parempaa näkyvyyttä, jotta kuljettajilla olisi parempi mahdollisuus nähdä jalankulkijat ja pyöräilijät ajoneuvon ympärillä.

Lainsäädäntö käsittelee lisäksi rattijuopumuksia, helpottaen alkoholilukkojen asennuksia. Uusiin autoihin tulee lisäksi yksiköt, jotka tallentavat tapahtumia ennen törmäyksiä, jotta niitä voidaan ennaltaehkäistä.


Ruotsi: Neste ja BP yhteistyöhön bio-lentopolttoaineesta

Neste ja Air BP ovat allekirjoittaneet sopimuksen kestävän lentopolttoaineen toimittamisesta ruotsalaisille lentoasemille ja lentoyhtiöille vuonna 2019. Jo edellisen vuoden alussa osapuolet ryhtyivät selvittämään toimitusketjua suomalaiselle bio-lentopolttoaineelle ruotsalaisille lentoasemille Air BP:n välityksellä ja laatuvaatimuksilla. Air BP toimittaa vuodesta 2014 lähtien kestävää lentopolttoainetta kymmenkunnalle lentoasemalla Pohjolassa.

Neste valmistaa lentopolttoaineensa kestävistä raaka-aineista, jotka eivät perustu palmuöljyyn, minkä seurauksena voidaan vähentää kasvihuonepäästöjen määrää jopa 80% elinkaaren aikana verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Kuljettaja nukahti kuulusteluhuoneessa

Raskaan yhdistelmä-ajoneuvon kuljettaja, matkustajanaan ma poikansa, lähti 2.11.2018 kello 04 aamulla Tukholmasta kohti Etelä-Ruotsia. Hän oli tuolloin ottanut tabletin metadonia, jolle hänellä oli reseptimääräys. 15-16 tuntia myöhemmin hänen kuljettamansa yhdistelmä kaatui ojaan perävaunua myöten Smålannissa Rydaholmin kohdalla. Sitä ennen poliisi oli saanut ilmoituksia raskaan kuorma-auton epävarmasta ajosta ja keskiviivan ylityksestä vastaan tulevan liikenteen puolelle.

Lue lisää...


Kiinalaisia autoja sähkövoimalla Eurooppaan


Byton M-Byte.

Kiinalaisten autonvalmistajien ensimmäin maihinnousuyritys Euroopan markkinoilla koettiin 2000-luvun alkuvuosina. 2010-luvun puolivälissä koettiin uusi yritys Quoros'n johdolla. Yritykset epäonnistuivat.

Uutta maihinnousua valmistellaan Kiinassa nyt sähköautojen johdolla. Kiinalla on monivuotinen etumatka Eurooppaan nähden sähköajoneuvojen valmistuksessa "joukkokuljetusvälineillä" kuten sähköpyörillä, -mopoilla ja -moottoripyörillä ja myös -busseilla. 2020 alusta odotetaan sähköhenkilöautoja kuten Aiways, Byton ja Nio tuloa Eurooppaan.

Lue lisää...


Saksa: Lada vetäytyy Länsi-Euroopasta

Lada-kauppa jatkuu kevääseen 2020, Saksan maahantuoja vakuuttaa. Viime vuonna Saksassa myytiin 2545 uutta Ladaa ja tälle vuodelle on tilattu venäläiseltä valmistajalta, Autovazilta 2500 uutta Ladaa, joukossa 800 Lada Vesta henkilöautoa. Autovaz on luvannut jatkaa Saksassa suosituimman kolmiovisen neliveto-Ladan valmistusta. 

Vetäytyminen Länsi-Euroopan markkinoilta johtuu Lada-mallien 1,6 l moottorista, joka on tekniikaltaan vanhentunut eikä uutta ole näköpiirissä. Esmerkiksi Vesta Cross SW päästää 162 g/km hiilidioksidia. Se alittaa vielä Euro6-rajan, mutta ylittää paljon tulevan EU-rajan 95 g/km. Sähkö- tai hybridimuunnosta ei ole tulossa. CNG-kaasulla kulkeva Lada Vesta on testivaiheessa, mutta nähtävästi sen varaan ei lasketa.

Nissan-Renaultin omistama Autovaz menestyy yhä Ladalla kotimaassa Venäjällä. jossa Lada on eniten myyty henkilöauto ennen korealaista Kiaa. Omistajan heikko ote Ladan kehityksestä heijastanee länsimaiden Venäjään kohdistamia, Krimin valtauksesta johtuvia taloudellisia sanktioita.