Tämän hetken Vuoden Kuorma-auto eli Truck of the Year 2021 on MAN:n TGX-mallisto.
Kansainvälinen Truck of the Year 2022 valinta on loppumetreillään. Tavoitelulla arvonimellä palkittava voittaja julkistetaan marraskuun 17. päivä Solutrans 2022-näyttelyn gaalaillassa Lyonissa. Miten käy DAF:in? Entä Ivecon?
Äänestystuloksen julkistamiseen asti tuloksia odotetaan kämmenpohjat jännityksestä kihelmöiden monella taholla. Eikä varmasti vähiten DAFin, Ivecon, MAN:n, Mercedes-Benzin, Renaultin ja Volvon pääkonttoreissa.
Euroopan eri maiden johtavien hyötyajoneuvolehtien toimittajista koostuva, nykyisellään 25 maan edustajista muodostuva raati valitsee vuosittain International Truck of the Year-arvonimellä (ITOY) kruunattavan kuorma-auton.
Arvonimi ja siihen liittyvä palkinto on jaettu jo yli 40 kertaa, joten tapahtumalla on pitkät perinteet ja arvonimi on autonvalmistajien keskuudessa erittäin tavoiteltu ja korkealle arvostettu.
Eri medioilla, joita raati edustaa on tällä hetkellä useammalla eri mantereella lähes miljoona lukijaa ja sosiaalisen media puolella vähintäänkin saman verran aktiivisia seuraajia.
Kuusi vahvaa vaihtoehtoa
Monen palaverin ja usean koeajotilaisuuden jälkeen loppusuoralle asti selvisi tänä vuonna kuusi ehdokasta, joista Truck of the Year 2022 nyt lopulta valitaan.
Ehdokkaina ovat nyt DAFin tuore XF/XG/XG+sarja, Ivecon uusi T-Way, MAN:n TGS-sarja, sarjatuotantovaiheeseen ehättänyt Mercedes-Benz eActros ja Renaultin päivitetty T Evolution-mallisto sekä Volvon uusi FM/FMX-mallisto.
Nimitetyt kuusi valmistajaa kamppailevat nyt siitä, minkä tänä vuonna esitellyistä uutuuksista kansainvälinen raati arvioi ratkaisevimmin edistävän maantiekuljetusten tehokkuutta.
Kuljetus- ja logistiikkayritykset elävät ja toimivat keskellä suurta murrosta. Kuorma-autonvalmistajien on jo lähihetkinä tuotava perinteisen dieseltekniikan rinnalle vaihtoehtoisia käyttövoimaratkaisuja, koska muun muassa Keski-Eurooppa on asettamassa erittäin tiukkoja päästö- ja melurajoja kaupunkialueidensa tavarakuljetuksille.
Solutrans 2021 näyttelyssä onkin luvassa kunnon kattaus alan johtavien asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, millä ja miten me raaka-aineita ja valmiita tuotteita 2020-luvun loppupuoliskolla kuljetamme.
Meneillään olevan muutoksen nopeus asettaa omia haasteitaan Truck of the Year-raadille ja etenkin arvostetun arvonimen valintakriteereille.
DAF on tänä vuonna tuonut markkinoille uuden XF/XG/XG+-mallistonsa, joka tarjoaa entistä helpompaa ajettavuutta, uudenlaista mukavuutta sekä aiempaa alhaisempia käyttökustannuksia. Koeajokokemusten perusteella DAF on onnistunut tavoitteissaan erinomaisesti. XF/XG/XG+-mallisto on varteenotettava vaihtoehto Truck of the Year 2022-arvon voittajaksi.
Iveco jatkaa askel askeleelta mallistonsa uudistamista. Yhtiö täydensi raskasta WAY-sarjaansa T-Way-mallistolla, joka sanotaan kehitetyn ja suunnitellun tarjoamaan segmentinsä parasta suorituskykyä kaikkein vaativimpiin ja haastavimpiin tehtäviin äärimmäisissä olosuhteissa. Uutuus on kehitetty legendaarisen Trakker-malliston perinnön pohjalle. T-Wayssa on moottorina 13 litran Cursor, vahvimman version tuottaessa nyt 510 hevosvoimaa. Keveämpiin käyttötehtäviin tarjotaan vaihtoehtona 9 litran Cursor 9-moottoria. Molempien jatkeeksi voimalinjaan saa sekä 12- että 16-portaisen HI-Tronic-automaattivaihteiston. Tarjolla on nyt uusia maastoajoa helpottavia toimintoja, kuten mäkilähtöavustin, heijaustoiminto ja erillinen ryömintätila joutokäyntinopeuksille.
Mercedes-Benz esitteli syyskuussa tuotantovaiheeseen edenneen täyssähköisen eActros-veturin raskaaseen jakeluliikenteeseen ja vahvisti samassa yhteydessä sitoutumisensa hiilettömän kuljetusektorin tavaitteisiin, Päämääränä ovat täysin CO2-neutraalit kuljetuspalvelut vuoteen 2050 mennessä. Saksalaisvalmistaja tukeutuu nyt tuotteitaan sähköistäessään vahvasti kahteen pilariin – akku- ja polttokennokäyttöön. Täysähköinen eActros avaa myt väylää uudenlaiselle ajattelulle ja uudelle teknologialle IToY-ehdosasettelun ja ratkaisun osalta.
Tämän hetken Vuoden Kuorma-auto eli Truck of the Year 2021 on MAN:n vielä tuore TGX-mallisto. Saksalaisvalmistaja tähtää nyt samaan saavutuksen uudella, monipuolisella TGS-mallistollaan. TGS-mallisto on rakennettu paljolti samoista peruskomponenteista, ajokkien erilaiset käyttötehtävät ja niiden asettamat vaatimukset toki huomioiden, kuin tämän vuoden Vuoden Kuorma-auto-palkinnon voittaja. MAN:n vahvuudet rakentuvat ajokokemustemme perusteella pitkälti samojen elementtien varaan ja TGS-sarja on ennen kaikkea hyvin tasapainoinen kokonaisuus.
Renault Trucksin T Evolution-mallisto tuo merkittäviä parannuksia ajomukavuuteen, polttoainetalouteen, tuottavuuteen ja turvallisuuteen. Uutta ilmettä vetureille antavat hunajakennosäleikkö ja pienennetyt ajovalot, joiden ansiosta ohjaamon alaosan maalattu alue on aiempaa suurempi. Käyttäjiä ajatellen merkillepantavia muutoksia ovat esimerkiksi uusi moneen suntaan säätyvä ohjauspylväs ja uusittu modulaarinen istuinvalikoima.
Volvo Trucks sai alkuvuodesta markkinoille tuoreen FM-sukupolven, jossa kuljettajan työympäristöön, tekniikkaan ja turvaominaisuuksiin tehdyt tuoteparannukset kohentavat ajomukavuutta, turvallisuutta ja tuottavuutta. Näkyvyys esimerkiksi on edeltäjää selkeästi parempi madalletun ovilinjan, uusien taustapelien ja oikean kyljen kameran ansiosta. Yhden lisäkuution verran tilaa kasvanut ohjaamo on saanut uuden kojelaudan, joka tarjoaa reilummin säilytystilaa ja 12 tuumaisen mittariston. Mittaristossa on päivitys- ja yhteyspalveluvalmius.
Teksti | Martti Peltonen