MAN - Vaihtoautot

Valtakunnallinen, viranomaisyhteistyönä toteutettu #TaasMennään-joukkoliikennekampanja käynnistyy perjantaina 5.11.2021. Kampanjan tarkoituksena on kannustaa matkustajia palaamaan takaisin joukkoliikenteen pariin. 

Kampanjan taustalla on julkisen liikenteen matkustajamäärien romahtaminen koronapandemian aikana. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat edelleen keskimäärin 30–40 prosenttia jäljessä vuoden 2019 tasoon nähden. Vapaa-ajan matkustus on erilaisista matkustusmuodoista elpynyt kuluvana vuonna parhaiten, ja etätyösuosituksen poistuttua lokakuussa myös työmatkaliikenteen odotetaan kasvavan. Matkustajamäärien palautuminen pandemiaa edeltävälle tasolle voi kuitenkin viedä vuosia.

- On tärkeää saada palautettua ihmisten luottamus julkiseen liikenteeseen ja matkustajamäärät nousuun. Pandemian aikana viranomaiset ja joukkoliikenteen toimijat tekivät hyvää yhteistyötä terveysturvallisen liikkumisen takaamiseksi. Olen iloinen siitä, että alalla on haluttu tehdä asiakaskokemuksesta yhä parempi. Tälle osoitamme tukea joukkoliikennekampanjalla, jolla toivotamme matkustajat takaisin turvallisille matkoille työ- ja vapaa-aikana, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee toistaiseksi kasvomaskin käyttämistä julkisessa liikenteessä koko maassa. Maskin käyttö on erityisen suositeltavaa ruuhka-aikoina ja kun liikennevälineen matkustamossa on paljon ihmisiä. Liikennepalveluiden tarjoajien tulee edelleen huolehtia terveysturvallisuutta parantavista toimista, kuten mahdollisuudesta riittävän käsihygienian ylläpitämiseen.

- Julkisessa liikenteessä jokainen voi itse ylläpitää matkustamisen terveysturvallisuutta ottamalla koronarokotteen, käyttämällä maskia sekä pitämällä mahdollisuuksien mukaan etäisyyksiä. Näillä keinoin julkisessa liikenteessä riskit pysyvät pieninä. Jos on sairas tai nuhainen niin toisten ihmisten joukkoon ei luonnollisesti pidä lähteä, vaan sairastaa kotona kunnes oireet hellittävät, sanoo THL:n johtaja Mika Salminen. 

#TaasMennään-kampanjan toteuttavat liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto ja valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -viestintäkokonaisuus. Kampanjan alku on etäyhteydellä kesällä 2020 järjestetyissä keskustelufoorumeissa, joissa liikenne- ja viestintäministeri tapasi joukkoliikennetoimijoita, ja syntyi ajatus ensimmäisestä kampanjasta terveysturvallisen joukkoliikenteen tukemiseksi. Nyt alkava joukkoliikennekampanja on osaltaan jatkoa kesän 2020 kampanjalle. 

#TaasMennään-kampanja näkyy eri viestintäkanavissa – verkossa, radiossa ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjatunnuksella #TaasMennään voi kuka tahansa jakaa sosiaalisessa mediassa omia tarinoitaan ja fiiliskuviaan reittien varrelta.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!