MAN OptiView digitaalinen näköjärjestelmä voitti ”Euroopan kuljetuspalkinnon 2022” kestävästä kehityksestä kuljettajaa avustavien järjestelmien kategoriassa. Järjestelmä on ollut saatavilla koko MAN-kuorma-automallistoon lokakuusta 2021 alkaen, ja se tekee kuolleista kulmista näkyviä ja lisää turvallisuutta tien päällä – erityisesti käännyttäessä, kaistanvaihdoissa ja erilaisissa ajoneuvon käsittelytilanteissa. Saksalainen ammattilehti ”Transport” luovutti lokakuussa Euroopan kuljetuspalkinnot kestävästä kehityksestä (ETPN) jo kuudetta kertaa.
Palkintojen tarkoitus on rohkaista hyötyajoneuvo- ja kaupallisen sektorin yrityksiä toimimaan vastuullisesti antamalla tunnustuksia tulevaisuuteen katsoville tuotteille ja strategioille tällä alueella. Tänä vuonna MAN Truck & Bus:n OptiView digitaalinen näköjärjestelmä voitti arvostetun palkinnon kuljettajaa avustavien järjestelmien kategoriassa.
Kääntyminen tai kaistanvaihto ovat niiden tilanteiden joukossa, hyvästä peiliteknologista huolimatta, jolloin kuljettaja voi löytää itsensä ja ajoneuvonsa potentiaalisesti kriittisestä tilanteesta. Varsinkin jos toisia tien käyttäjiä on vaikea nähdä erityisesti kuollessa kulmassa olevalla alueella. Lisävarusteena saatavilla oleva MAN OptiView digitaalinen näköjärjestelmä käyttää kameroita ja se näyttää kuorma-auton ympärillä tapahtuvat liikennetilanteet kahdelle A-pilareissa sijaitseville korkearesoluutioisille näytölle ja myös mediajärjestelmän näytölle. Standardinäytön lisäksi kuljettaja voi myös zoomata ja käyttää laaja-alanäkymää, jolloin käytettävissä on optimaalinen näkymä ympäröivästä liikenteestä. OptiView-näköjärjestelmä pienentää näin merkittävästi riskiä muiden tien käyttäjien huomaamattomuudesta. Järjestelmän laajan näkökentän avulla kuolleessa kulmassa olevat ajoneuvot ja muut tien käyttäjät tulevat näkyviksi, ja siten järjestelmä tekee myös polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikkumisen erityisesti kaupunkiolosuhteissa turvallisemmaksi.
Useiden näyttöjen lisäksi MAN OptiView -näköjärjestelmä tarjoaa lisätukea antavia toimintoja. Esimerkiksi leveys- ja pituusapulinjat voidaan asettaa päällekkäin sivunäyttöjen näytöllä niin että etäisyydet ja mittasuhteet voidaan arvioida paremmin mm. ohittamis- tai ohjaustilanteessa. Tämän lisäksi MAN OptiView -näköjärjestelmä integroi kääntymisavustimen, kaistanvaihtoavustimen ja törmäysavustimen varoitusnäyttöjen tiedot kahteen sivunäyttöön. Kaikki tiedot ympäröivästä liikenteestä on siten suoraan koottu yhteen ja ovat aina kuljettajan näkyvillä. Toinen hyödyllinen ja turvallisuutta parantava MAN OptiView -näköjärjestelmän lisätoiminto on taukojen aikana käytettävä valvontatila. Tämä antaa kuljettajalle mahdollisuuden tarkkailla ajoneuvon ympäristöä pysäköintialueella sivunäyttöiltä ja etukameran mediajärjestelmän näytölle muodostaman kuvan avulla. Toiminto on erityisen hyödyllinen öiseen aikaan, varsinkin kun verhot on kiinni, jolloin epäilyttävät liikkeet ajoneuvon ympärillä huomataan hyvissä ajoin. Valvontatila voidaan aktivoida suoraan alavuoteen säätömoduulista – milloin tahansa ns. nukkuma-asennosta. Mikäli ajoneuvo on varustettu OptiView:n lisäksi taka-kameralla, kuva näytetään jaetussa näkymässä medianäytöllä.
Kriittisiä ohjausliikkeitä voi ilmetä niin pitkän matkan ajoliikenteessä moottoriteillä ja maanteillä kuin kaistanvaihdon yhteydessäkin tai eri alueille saavuttaessa tai sieltä poistuttaessa. Optimaalinen näkökenttä missä tahansa liikennetilanteessa on välttämätön, erityisesti tyypillisissä kääntymis- ja ohjaustilanteissa rakennustyömailla ja jakeluliikenteessä. MAN OptiView -näköjärjestelmä on saatavilla lisävarusteena kaikkiin kuorma-automallisarjoihin: TGL, TGM, TGS ja TGX. Asiakkaat ovat voineet tilata näköjärjestelmän uusiin kuorma-autoihinsa lokakuusta 2021 alkaen.