MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benz Trucks esitteli tänään täyssähköisen mallistonsa ja sähköiset kuljetusratkaisut yritysten vaihteleviin tarpeisiin Shaping the Now & Next 2021 -tapahtumassa Saksassa. Samassa yhteydessä yhtiö vahvistaa täyden sitoutumisensa Pariisin ilmastosopimukseen ja hiilettömän kuljetussektorin tavoitteisiin. Lopullisena päämääränä ovat täysin CO2-neutraalit kuljetuspalvelut vuoteen 2050 mennessä.

Daimler Truckilla on jo kaksi täyssähköistä ja paikallisesti CO2-neutraalia kuorma-automallia: kesäkuussa 2021 esitelty, raskaaseen jakeluliikenteeseen tarkoitettu eActros, jonka sarjatuotanto alkaa tämän vuoden lokakuussa, sekä kaupunkiliikenteeseen tarkoitettu eEconic. Sen sarjatuotanto alkaa vuoden 2022 toisella puoliskolla, ja mallin tekniset ratkaisut ovat hyvin samanlaiset kuin eActrosissa. Käynnissä on jo eEconicin intensiivinen testivaihe, jota seuraavat vaativat ja realistiset asiakastestit. Jätehuoltokäyttöön tarkoitettu eEconic on suunniteltu kattamaan perinteisen Econicin tyypillinen päiväreitistö ilman välilatausten tarvetta. Asiakkaiden kiinnostuksesta kertoo se, että jo ennen sarjatuotannon käynnistymistä eräs Tanskassa toimiva jätehuoltoyhtiö on tilannut 11 täyssähköistä eEconic-jäteautoa.

Pitkän matkan tavarakuljetuksiin suunnitellun eActros LongHaul -mallin sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2024. Kolme vuotta myöhemmin eli 2027 sarjatuotantoon etenevät GenH2-kuorma-autot, joiden voimantuotanto perustuu vetypolttokennoihin. Molemmat automallit sopivat täydellisesti vaativiin, maanosan laajuisiin kuljetustehtäviin ja -palveluihin.

Shaping the Now & Next 2021 -tapahtumassa Mercedes-Benz Trucks esittelikin ei ainoastaan sähköistä automallistoaan, vaan myös eConsulting- ja kumppanuuspalvelujaan muun muassa kalustointegroinnin ja latausverkoston kehitysalueilla. Esillä olivat myös valmistajan uusimmat dieselkuorma-autot Actros F, Actros L sekä Edition 2.