MAN - Vaihtoautot

Kuluttaja-asiamies puuttui autoluottojen mainontaan

Kuluttaja-asiamies on puuttunut kolmen eri toimijan: Santander Consumer Finance Oy, Delta Auto Oy ja J. Rinta-Jouppi Oy:n tarjoaman autoluoton televisiomainontaan kuluvana vuonna. 

Kuluttajansuojalain säännösten mukaan luotonantajan on mainonnassa annettava kuluttajalle tietyt pakolliset tiedot kuluttajaluotosta. Jos ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava luku, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot olisi annettava samassa yhteydessä. Näitä ilmoitettavia tietoja ovat muun muassa luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko. Näin kuluttaja voi arvioida, kannattaako hänen ylipäätään ottaa luottoa ja mikä eri luottovaihtoehdoista on hänelle edullisin. Kuluttaja-asiamiehen mukaan yritykset eivät ole täydellisesti noudattaneet annettuja ohjeita.

Lue lisää täältä


Finnair lisää istuinkapasiteettiaan

Kasvavan syöttöliikennetarpeen vuoksi Finnair on päättänyt tehostaa lähinnä Euroopassa liikennöivien Airbus-kapearunkokoneidensa tilankäyttöä. Suunnitelmien mukaan yhtiö lisää koneisiin istuimia niin, että pääsääntöisesti matkustajan käytettävissä oleva jalkatila ei muutu. Sen sijaan tilankäyttöä parannettaisiin muuttamalla säilytys- ja teknisiä tiloja koneiden etu- ja takaosassa.

Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa, ja se koskee 22 Airbus-kapearunkokonetta Finnairin laivastossa. Muutos ei koske viittä A321ER-konetta, joiden matkustamot ovat jo suunnitelman mukaiset ja joissa on 209 istuinta. Uudistuksella lisätään konetyypistä riippuen 6–13 istuinpaikkaa.

Finnair on aiemmin kertonut tarvitsevansa lisää Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvun vuoksi. Lisäkapasiteetti hankitaan pääasiassa kasvattamalla keskimääräistä kapearunkokoneen kokoa lähivuosien aikana.


Maantiekuljetusten määrät kasvussa

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 81 miljoonaa tonnia, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 8 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 16 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,0 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 94 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 6 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 3/2015, Tilastokeskus



Päästöhuijaus selkokielellä

USA:ssa sallitaan dieselhenkilöautoille typenoksidipäästöjä 100 mg/km. Euroopassa Euro 5 salli 180 mg/km dieseleille ja 60 mg/km bensa-autoille. Todellisuudessa bensa-autojen typenoksidipäästöt ovat lähes nolla. Eur o6 hyväksyy dieseleille vain 80 mg/km typenoksideja ja hiukkasia vain 5 mg/km. 

Euroopassa hiilidioksidipäästörajoihin liitettiin niin tiukat typenoksidivaatimukset, ettei edistyksellisinkään autotekniikka pystynyt niitä täyttämään ilman manipulointia ja kikkailua. Todellisuudessa dieselhenkilöautot ovat päästäneet keskimäärin 600 mg/km typenoksidia suurin vaihteluin eli seitsemän kertaa enemmän kuin Euro 6:n edellyttämän 80 mg/km.


Kabotaasin määritelmää esitetään muutettavaksi

Hallitus esittää, että Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Jatkossa laissa ainoastaan viitattaisiin Euroopan unionin säännöksiin.

Lue lisää...


Ajokorttien uudet hakemusmaksut vahvistettiin

Ajokorttitoimivalta siirtyy Trafille 1.1.2016 alkaen. Ensi vuoden alusta alkaen ensimmäisen henkilöautokortin hakemusmaksu on 40 euroa ja ajokortin kaksoiskappale 30 euroa. Trafi ottaa pian vuoden vaihteen jälkeen käyttöön sähköisen palvelun ajokortin kaksoiskappaleen tilaamiseksi, jolloin sähköisesti tehty hakemus maksaa 20 euroa. Uusiin hakemusmaksuihin sisältyy myös kortin hinta.

Trafilla on toimivalta päättää lupien myöntämisestä ja Ajovarma Oy hoitaa hakemusten vastaanottamisen, käsittelyn ja tarvittaessa sellaisten lupien luovuttamisen, joita ei postiteta.

Lue lisää...


Huhut kertovat: Uusi Ford Mondeo Hybrid

Saksasta kantautuvat huhut kertovat hyvin polttoainepihistä Ford Mondeo bensahybridistä. Huhuiile ei saada vahvistusta, koska Oy Ford Ab:n puhelinlinja on motissa eikä Fordin vastaaviin toimihenkilöihin saada yhteyttä.

Ensimmäisten koeajojen perusteella Fordin bensa- ja sähkömoottorilla varustettu Mondeo kulkee Duo-vedolla taloudellisemmin kuin diesel-hybridit, jopa taloudellisemmin kuin paljon kalliimmat ladattavat hybridit. Tiloiltaan Mondeo vetää vertoja E-luokan Mersuihin.

USA:ssa Mondeon sisarmalli Fusion tuli markkinoille jo 2009 ensimmäisen sukupolven bensiini-sähkömoottorilla varustettuna. Se on asettunut markkinoille menestyksellä ja on tarjolla myös ladattavana hybridinä. Ford on USA:ssa toiseksi suurin sähköautojen tarjoaja.

Uusi Fusion/Mondeo on Pohjois-Amerikan markkinoilla jo vuodesta 2013. Edeltäjineen sitä on myyty jo 180 000 hybridinä, joista yli 25 000 ladattavina hybrideinä. Ladattava Mondeo hybridi 2,0 litran 187 hv:n bensiinimoottorilla ja Titanium varustuksella maksaa Saksassa alkaen 35 200€. 180 hv:n dieselillä sama maksaa  alkaen 34 700€.

Odotamme yhteyttä Oy Ford AB:n vastaaviin viestihenkilöihin.


Älyliikenteen palveluja helsinkiläisille

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa on käynnistetty hanke, jonka kuluessa kehitetään älyliikenteen tilannekuvapalvelu. Älyliikenteen palvelut perustuvat liikennejärjestelmän ajantasaiseen tilannekuvaan sekä lyhyen aikavälin ennusteeseen liikennejärjestelmän tilasta. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Helsingin liikennejärjestelmän tilannekuva muodostuu laajasti eri datalähteistä kerättävistä liikenteen seuranta- ja havaintotiedoista.

Liikenteen tilannekuva kertoo liikennevirroista, tarjoaa liikennettä kuvaavia tunnuslukuja tai antaa lyhyen ajan ennusteen liikennemääristä, liikenteen sujuvuudesta, häiriöistä, täsmällisyydestä sekä vallitsevista olosuhteista. Tilannekuvasta voidaan välittää tietoa niin liikenteessä olevilla kaupunkilaisille, erilaisille palveluntarjoajille ja kaikille muillekin tietoa tarvitseville.

-Tavoitteenamme on saada syntymään hyviä arjen liikkumista, liikenneturvallisuutta ja kuljetusten sujumista edistäviä palveluja. Olisi hienoa, että tätä kautta saataisiin esimerkiksi erilaisia uusia mobiilisovelluksia. Laadukkaan ja ajantasaisen tilannetiedon saatavuus on erittäin tärkeässä asemassa, jos halutaan saada toimivia palveluja, toteaa Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tiedotteessa.

Helsingin kaupunginhallitus myönsi kokouksessaan 14. joulukuuta innovaatiorahastosta 100 000 euroa Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiiviseen hankintaan.


Kuljetusmääräykset muuttuvat 1.1.2016

Logistiikkayritysten Liitto kertoo rajaavansa kuljetusmääräysten muutoksella 1.1.2016 alkaen mahdollisuutta antaa lisäpalvelupyyntöjä tavaraa noudettaessa. Nämä tulee tilata etukäteen sähköisesti. Muutoksella pyritään vauhdittamaan digitaalista tiedonsiirtoa tavaralinjaliikenteessä. Toimitusketjut halutaan Suomessa täysin sähköisiksi.

Liitto kertoo tiedotteessa, että on päivittänyt tavaralinjaliikenteen yleisten kuljetusmääräysten pykälään 8 seuraavan lisäyksen: ”Mikäli toimeksiantaja haluaa tilata muita palveluja, joita rahdinkuljettaja tarjoaa, tulee ne tilata etukäteen sähköisesti rahdinkuljettajan ilmoittaman aikataulun mukaisesti. Rahdinkuljettajalla ei ole velvollisuutta toteuttaa vasta tavaraa noudettaessa annettuja uusia kirjallisia tai suullisia palvelupyyntöjä.”

Linkki tavaralinjaliikenteen yleisiin kuljetusmääräyksiin.


Transicsilta kalustonhallintaratkaisu

Transics International on tuonut markkinoille kalustonhallintaratkaisun: TX-TRAILERGUARD. Järjestelmä mahdollistaa perävaunun reaaliaikaisen valvonnan ja näyttää kuorma-autoon sekä kuljettajaan liittyvää tietoa. Kaikki kuorma-auton perävaunuun liittyvä tieto siirtyy asiakkaan konttorille TC-CONNECT-ohjelmistoon. Tietoa voidaan siirtää muun muassa akselikuormasta, rengaspaineista, kylmäkuljetus perävaunun lämpötilasta ja ovien tilasta. Kaikki saatu tieto pystytään niputtamaan yhteen ja näyttämään reaaliajassa yhdellä näytöllä.


Uusia keinoja porokolareiden vähentämiseksi

Ajantasaista porovaroitusjärjestelmää testattiin noin 1,5 vuoden ajan Pohjois-Suomessa. Kokeilussa mukana olleet raskaan liikenteen kuljettajat lähettivät ja vastaanottivat varoituksia poroista älypuhelinsovelluksella. Lisäksi alueiden poronhoitajat lähettivät varoituksia tien lähellä liikkuvista poroista. Trafin tiedotteen mukaan porovaroituspalvelun laajalla käyttöönotolla porokolareita voitaisiin vähentää 10-18 prosenttia.

Trafin tiedotteen mukaan porovaroituspalvelulla todettiin olevan myös välillisiä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. ”Kuljettajat olivat varoituksen saatuaan valppaampia ja hidastavat ajonopeuttaan, joten palvelu vaikuttaa paitsi porokolareihin myös yleiseen liikenneturvallisuuteen. Koska yleinen liikenneturvallisuus paranee, voidaan arvioida, että henkilövahinko-onnettomuudet poronhoitoalueella vähenevät 2–4 vuodessa” kertoo Trafin johtava asiantuntija Anna Schirokoff.

Katso video palvelun toiminnasta:


Uberin uusin innovaatio: bussi

Uberin uusi innovaatio on nimeltään UberHOP. Palvelun kerrotaan sekoittava perinteistä odota-ja-matkusta bussipalvelua ja Uberin on-demand mukavuutta. Ideana on yhdistää käyttäjä kuljettajaan ja muihin työmatkalaisiin, jotka ovat matkustamassa samaan suuntaan sekä ohjata heidät noutopaikoille. Kuljettaja ottaa työmatkalaiset kyytiin ja jättää heidät ennalta määrätyille pysäkeille.

Autot kulkevat ensivaiheessa työmatkaliikenteen aikana Seattlessa osana pilottijärjestelmää. Uber kertoo, että järjestelmän tarkoituksena ei ole korvata joukkoliikennettä vaan täydentää sitä ilman lisäkustannuksia.

(Busworld)


TTS:n tuloksellisuus - ammatillisen koulutuksen huippua

Opetushallitus mittaa vuosittain ammatillisten oppilaitosten tuloksellisuutta. TTS Työtehoseura kertoo tiedotteessaan päihittäneensä tulosindeksillään (1082) kaikki muut Uudenmaan suuret, monialaiset koulutuksenjärjestäjät kuten Helsingin Stadian, Keski-Uudenmaan Keudan, Vantaan Varian ja Espoon Omnian.

Tuloksellisuuden mittauksen pohjana on mm. opiskelijoiden valmistuminen, työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen sekä henkilökunnan pätevöitymisaste ja kehittäminen.

TTS:n toimitusjohtaja Juha Ojala kertoo tiedotteessa pitävänsä tulosta erinomaisena osoituksena yksityisten koulutuksenjärjestäjien kyvystä tuottaa huippulaadukasta koulutusta. Hänen mukaansa ammatillisessa koulutuksessakin tarvitaan oppilaitosten välistä kilpailua, jotta varmistetaan koulutuksen laatu ja vaikuttavuus.


MAN-kuorma-autojen maahantuonti VV-Autolle

VV-Auto Group Oy ja MAN Truck & Bus AG ovat solmineet sopimuksen MAN-kuorma-autojen, MAN- ja Neoplan-linja-autojen sekä näiden varaosien maahantuonnista ja jälkimarkkinointipalvelujen tuottamisesta Suomessa 1. tammikuuta 2016 alkaen.

Nykyisen MAN Truck & Bus Centereiden toiminnot ja 28 työntekijää siirtyvät VV-Auton palvelukseen vanhoina työntekijöinä. MAN:lla on myyntipisteet Espoossa, Kouvolassa, Kuopiossa, Seinäjoella, Kokkolassa, Oulussa ja Rovaniemellä. Turun ja Porin sekä Tampereen markkina-alueilla MAN-jälleenmyyjänä toimii Suvanto Trucks Oy. Jälkimarkkinointipalveluista vastaa jatkossakin olemassa oleva MAN-merkkihuoltoverkosto.

Aiemmin MAN-kuorma-autojen maahantuonti on ollut Konekesko Oy:llä. Kesko-konserni on toiminut MAN-kuorma- ja linja-autojen maahantuojana vuodesta 1979.


VR:n pääkonttori Isoon Pajaan

(Kuva © VR Group)

VR Group siirtää Helsingin päärautatieaseman yhteydessä sijaitsevan pääkonttorinsa Länsi-Pasilaan vuoden 2017 alkupuolella. VR Group vuokraa tilat Yleisradion omistamasta Isosta Pajasta. Asematoiminta päärautatieasemalla jatkuu edelleen. Yle puolestaan jatkaa toimintaa osassa Isoa Pajaa. Joitakin osia rakennuksesta kehitetään VR:n ja Ylen yhteiskäyttötiloiksi. Suunnitelmasta uuden pääkonttorirakennuksen rakentamiseksi on luovuttu. Ratkaisulla VR Group kertoo pääsevänsä miljoonaluokan säästöihin.

VR jää Rautatientorin laidalla sijaitsevan nykyisen pääkonttorirakennuksen omistajaksi, mutta sitä kehitetään yhdessä myöhemmin valittavien kumppaneiden kanssa. Hallintorakennuksen sisäpihalle suunnitellaan kokonaisuutta täydentävää uudisrakennusta.