MAN - Tapahtumat

Mastonilta uusi vesiohenteinen spraymaali

Suomalainen Maston kertoo kehittäneensä maailman ensimmäisen vesiohenteisen spraymaalin, jonka maaliseos ei sisällä lainkaan liuottimia.

Vesiohenteinen Maston Zero täyttää EU-direktiivin 2008/47/EU mukaiset turvallisuusvaatimukset. Lisäksi se on valmistajan mukaan Euroopan ensimmäinen syttymättömäksi luokiteltu spraymaali.

Maston Zero -spraymaalia myyvät rautakaupat, tavaratalot, marketit ja maalikaupat. Tarjolla on valmistajan mukaan 24 sävyä ja kaksi pakkauskokoa: 150 ml ja 400 ml.


Saksa: Raju tuki sähköautoille

Heti toukokuusta 2016 sähköhybridin ostajalle 3000€ ja täyssähköauton ostajalle 4000€ uuden auton ostotukena, on Saksan valtio päättänyt pikakäsittelyn tuloksena. Nissan lupaa vielä 1000€ lisää omille asiakkaileen. 

Saksan valtio ja sähköautojen valmistajat panevat yhdessä 1,2 miljardia euroa tukipottiin. Tarjous on voimassa niin kauan kuin rahaa riittää tai vuoteen 2019. Tuettavan sähköauton perusmallin hinta saa olla enintään 60 000€ ja ko. auton valmistajan tulee olla mukana kokonaispotin jakajana. Valtio on lisäksi varannut 300 miljoonaa euroa 15 000 uuden latausaseman pystyttämiseksi vuosina 2017-2020 ostos-ja urheilukeskusten tuntumaan.

Nopeat tukitoimet johtuvat sähköautojen myynnin hidastumisesta. Saksan tavoitteena on miljoona sähköautoa liikenteessä vuonna 2020. Toistaiseksi rekisterissä on 25 000 täyssähköautoa ja 130 000 hybridiä. Myynti on jäänyt pahasti jälkeen Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Norjasta. Syyksi on osoitettu korkeaa hintaa, lyhyttä toimintamatkaa ja harvaa latausasemaverkkoa.

 

 


Tuulilasivauriot rajussa kasvussa

Vuonna 2008 vakuutusyhtiöt korvasivat 30 000 rikkoontunutta tuulilasia. 2015 niitä korvattiin 110 000 kpl, liki nelinkertainen määrä vain seitsemässä vuodessa. Tuulilasi on tärkeä osa autokorin kantavaa rakennetta. Siksi vaurioiden lisääntyminen on vakavasti huomioitava asia.

Ammattiliikenne näkee syyksi henkilö- ja pakettiautojen renkaista irtoavat nastat. Erityisen paljon vahinkoja sattuu maalis-huhtikuussa ja loka-joulukuussa, jolloin nastarenkailla ajetaan keskitalvea enemmän paljailla teillä ja plussakeleillä. Tieviranomainen haluaa nähdä syyksi teiden rapistumisen ja renkaiden entistä hienojakoisemman pintakuvion. Varmaa on, että roiskeläppien poistuminen on merkittävä tekijä tuulilasivaurioiden rajuun lisääntymiseen. Myös tuulilaseissa käytetyn lasin laatu on vuosien varrella selvästi huonontunut. 



Autokoulut ja opetusluvat yhteen uudessa hankkeessa

Autokoululiitto tiedottaa olevansa huolissaan opetuslupaopetuksen huonosta laadusta ja sen seurauksista liikenneturvallisuuteen. Liitto kertookin aloittavansa Opetuslupa By Autokoulu –hankeen, jolla pyritään yhdistämään opetuslupaopetuksen ja autokouluopetuksen parhaat puolet.

Opetuslupa By Autokoulu –konseptissa autokoulut tarjoavat opetuslupalaisille räätälöidyn tuotevalikoiman, josta opetuslupaopettaja ja -oppilas voivat valita juuri heille parhaiten soveltuvia palveluja. Autokoulut ympäri maan ovat ilmoittautuneet projektiin mukaan, ja ne tarjoavat palvelujaan opetuslupalaisille entistä näkyvämmin. Kysytyimmät palvelut ovat myös sellaisia, joita on vaikeaa opettaa opetusluvalla: niitä ovat Autoliiton tiedotteen mukaan muun muassa pimeän ajon ja liukkaan radan kurssit, joissa yhdistetään sekä teoria- että ajo-opetusta.

Autokoululiitto toivoo, että opetuslupalaiset ottaisivat matalalla kynnyksellä yhteyttä autokouluihin ja liikenneopettajiin, ja käyttäisivät hyödykseen ammattilaisen osaamista.


Pilvirobotit pelloille

Traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistaja AGCO on kehittänyt tamperelaisen asiantuntijayritys Intopalon avulla Mobile Agricultural Robot Swarms (MARS) -konseptin, joka mahdollistaa tulevaisuudessa jopa yksittäisen jyvän tarkkuudella tapahtuvan viljelytuotannon hallinnan. AGCO esittelee tutkimusprojektissa kehitettyä robottijärjestelmäänsä Hannoverissa 25.-29. huhtikuuta.

Hannoverin messuilla esiteltävä robottikylvöön tarkoitettu Fendt-tuotemerkkiin kuuluva MARS-järjestelmä sisältää hajautettua älykkyyttä, jota ohjataan yksinkertaisella mobiilikäyttöliittymällä ja pilvipohjaisella taustajärjestelmällä. Tulevaisuuden viljelijä voi tablettinsa ruudulta suunnitella, monitoroida ja hallita laivuetta, joka koostuu noin metrin korkuisista viljelyroboteista sekä vilja- ja energiavarastona toimivasta emoaluksesta.


Alkometriuutta Drägerilta

Saksalaisen Drägerin alkometriuutuus: Alcotest 3820:ssä on täysin uudenlainen suukappale. Sen käytön kerrotaan olevan valaistun ja äänitoiminnolla varustetun monitoiminapin sekä uuden suukappaleen ansiosta helppoa.

IP52-suojattu laite valmistetaan Saksassa. Se korvaa markkinoilla suositun Dräger 3000 -alkometrin. -5…+50 °C käyttölämpötilat lupaavat käytettävyyttä tavallista haastavimmissakin oloissa.

Valmistaja ilmoittaa laitteen sisäänrakennetun CR123A-pariston riittävän 1500 mittaukseen ja pitää muistissa laitteen asetukset sekä 10 viimeisintä mittaustulosta.

Dräger 3820 verolliseksi suositushinnaksi ilmoitetaan 299 €.


Suomen 50 000. Scania Mäntsälään

Maanantaina huhtikuun 25. päivänä Lahden Scania-keskuksen aluemyyntipäällikkö Tomi Iso-Kuortti luovutti 5-akselisen Scania R 730 -sorakasettiveturin mäntsäläläisen kuljetusliike Marila Transport Oy:n toimitusjohtajalle, Joni Marilalle.

Järjestyksessään 50 000:s Oy Scan-Auto Ab:n ja sittemmin Scania Suomi Oy:n Suomeen maahantuoma Scania on luovutettu mäntsäläläiselle Marila Transport Oy:lle.

Oy Scan-Auto Ab aloitti toimintansa vuonna 1949 ja on siitä asti toiminut Scania-kuorma- ja linja-autojen maahantuojana Suomessa. Vuoden 2012 alusta lähtien yhtiön nimi on ollut Scania Suomi Oy.


Hanke tartuntatautien estämiseksi liikenteen solmukohdissa

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n koordinoimassa kansainvälisessä PANDHUB-hankkeessa kehitetään pandemioiden ja muiden vaarallisten tartuntatautien leviämisen torjuntaa liikenteen solmukohdissa.

VTT:n mukaan Infektiotautien tartuntariskiin vaikuttavat useat eri tekijät kuten taudin tartuntapa, mikrobin kyky aiheuttaa tauti sekä tartunnalle altistuva matkustaja. Normaalioloissa tartuntariski joukkoliikenteessä on alhainen eikä edellytä toimenpiteitä normaalin hygienian noudattamisen lisäksi, mutta epidemioiden varalta on syytä tiedostaa kohteet ja tilanteet, joissa riski voi olla kohonnut.

Hankkeen tuloksia voidaan VTT:n mukaan hyödyntää riskianalyyseissä, varautumisissa poikkeustilanteisiin ja vastatoimien suunnitteluissa. Lopputuloksena saadaan myös ohjeita eri tartuntareittien tehokkaalle katkaisulle sekä ihmisten ja tilojen suojaus-, puhdistus- ja desinfiointiohjeet.

Hankkeen aikaansaannoksia pääsevät hyödyntämään vuoden 2017 lopulla terveydestä, valmiudesta ja turvallisuudesta vastaavat viranomaiset ja tahot kuten Euroopan tartuntatautivirasto, WHO, liikenteen solmukohtien operaattorit ja turvallisuuden parantuessa välillisesti myös matkustajat.


Turkuun suunnitellaan uutta LNG-terminaalia

Teknologia-, suunnittelu- ja projektinjohtoyhtiö Neste Jacobs Oy ja Turun Satama Oy ovat tehneet sopimuksen, jonka puitteissa Neste Jacobs selvittää LNG-terminaalihankkeen mahdollisuuksia Turun seudulla.

Yhtiön tiedotteen mukaan tarkoituksena on luoda edellytykset LNG:n laajemmalle käytölle meriliikenteessä ja teollisuudessa. Turun Pansioon suunniteltu terminaalihanke mahdollistaisi LNG:n saatavuuden Turun alueella, ja toteutuessaan terminaali palvelisi laiva- ja autoliikennettä sekä paikallista teollisuutta.

Hankkeessa kartoitetaan myös LNG:n kysyntäpotentiaalia Turun alueella sekä meriliikenteessä ja hankkeen toteutumista edesauttavia tekijöitä.


Advenin geokaivojen poraus alkaa tällä viikolla Vaasassa

Vaasaan on rakenteilla uusi DB Schenkerin terminaali, jonka lämmitys ja viilennys toteutetaan Advenin geoenergiaratkaisulla. Uudesta terminaalista tulee täysin hiilineutraali. Alhaisten hiilidioksidipäästöjen lisäksi ratkaisulla saadaan noin 10–15 prosentin säästöt energiakustannuksissa verrattuna perinteisiin energiaratkaisuihin.

Tällä viikolla tontilla aloitetaan geokaivojen poraus. Geokaivot ovat noin 300 metriä syviä, ja ne porataan valmistuvan terminaalirakennuksen alle. Geoenergiaratkaisussa lämpö ja viilennys tuotetaan maasta lämpöpumpuilla. Lämpöpumppujen tarvitsema sähkö taas tuotetaan kotimaisella, uusiutuvalla energialla.

Terminaali valmistuu Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle vuoden 2016 aikana. Terminaalin lämmitettävä pinta-ala on noin 3200 neliötä. Viilennystä tarvitaan pääasiassa toimistotiloihin.


Suomi teki viime vuonna 52 ilmoitusta vaarallisista tuotteista

Suomi ilmoitti viime vuonna Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) mukaan yhteensä 52 tuotetta eurooppalaiseen vaarallisten tuotteiden hälytysjärjestelmään (RAPEX). Tukesin mukaan eniten ilmoituksia tehtiin leluista ja erilaisista sähkölaitteista. Lisäksi ilmoituksia tehtiin muun muassa koruista ja lastenhoitotarvikkeista.

Muiden maiden tekemien ilmoitusten johdosta Suomi teki 193 tuotteelle jatkotoimenpiteitä. Eniten jatkotoimenpiteitä tehtiin moottoriajoneuvoista, mikä Tukesin mukaan johtuu osaltaan niiden hyvistä jäljitettävyystiedoista. Jatkotoimenpiteitä tehtiin myös mm. koruista, leluista ja harrastusvälineistä. Suomen ilmoittamiin tuotteisiin tehtiin muissa jäsenmaissa yhteensä 19 jatkotoimenpidettä.

Vuosittain Rapex-järjestelmään ilmoitetaan Tukesin mukaan yli 2 000 vaaraa aiheuttanutta tuotetta. RAPEX-järjestelmän piiriin kuuluu yhteensä 31 maata.


Volvon 13-litraiseen common rail

Common rail polttoaineensyöttöjärjestelmän osat(mallikuva)

Volvon 13-litrainen rivikone päivittyy. Suurin muutos tapahtuu ruiskutuslaitteistossa, joka muuttuu ajan henkeen paremmin sopivaksi yhteispaineruiskutusjärjestelmäksi eli common railiksi.

Moottori saa uuden nokka- ja kampiakselin. Myös lohkoon on tehty muutoksia. Kaikilla näillä on saatu painoa alas kymmeniä kiloja. Uudistetut moottoriosat käyvät myös vanhaan koneeseen.

Kulutuksen kerrotaan pudonneen 2 – 2,5 %.

13-litrainen common rail -kone tulee tuotantoon kesäkuussa. Se tulee Volvon FM- ja FH-malliston lisäksi T-sarjan Renaultiin.

Volvo julkaisee tarkempia tietoja lähitulevaisuudessa.


Lossit puunkuljetusten tulppana

Raskaan tieliikenteen 76 tonnin enimmäismassat ovat olleet käytössä 2,5 vuotta eli lokakuusta 2013 lähtien.

Järvi-Suomen puunkuljetusyrittäjät eivät kuitenkaan voi hyödyntää uusia massoja, koska useimpien lauttapaikkojen lossit voivat kuljettaa vain 60-tonnisia yhdistelmiä.

Juuri kun vanhoja 44 tonnin losseja kiireellä telakoitiin 60 tonnisiksi, ne jäivät samantien alamittaisiksi.

Poikkeuksellisen nopeasti lainvoiman saanut enimmäispainorajojen korotus yllätti myös tienpitäjien hallinnon.

Uusi Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti avaa puunkuljetusyrittäjiä kalvavaa ongemaa 22.4.2016 ilmestyneessä numerossaan (ATK 4/2016)

Tilaa lehti tästä.

Digiversion voit ostaa tästä.


Nurminen Logisticsin vaunukauppa toteutuu

Nurminen Logistics tiedottaa, että yhtiön 17.2.2016 allekirjoittama kauppakirja 380 katetun vaunun myynnistä toteutuu alkuperäisen sopimuksen mukaisesti. Yhtiö tiedotti aiemmin, että ostajan rahoitusneuvottelut viivästyivät, mutta ne on nyt saatettu päätökseen ja ostajan rahoitus on varmistunut.

Vaunukaupoilla ei yhtiön mukaan ole tulosvaikutusta vuodelle 2016, sillä vaunut on arvostettu vuoden 2015 tilinpäätöksessä ruplamääräiseen myyntihintaansa. Lisäksi yhtiö kertoo sopineensa rahoittajapankkien kanssa 3 miljoonan euron lyhytaikaisesta rahoituksesta 31.5.2016 asti, jolla taataan yhtiön rahoitusasema vaunukauppojen toteuttamisen ajaksi. Vaunukaupasta saaduilla varoilla yhtiö kertoo maksavansa lyhytaikaisen pankkilainan pois ja vahvistavansa käyttöpääomansa.


Pellon ja Ylitornion liikenneturvallisuutta kartoitetaan

Pellon ja Ylitornion kunnat sekä Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ovat käynnistäneet Pellon ja Ylitornion liikenneturvallisuussuunnitelman laatimisen.

Tärkeitä lähtötietoja kerätään asukkaille suunnatulla kyselyllä, jolla selvitetään asukkaiden mielipiteitä ja kokemuksia kotialueidensa liikenneturvallisuusongelmista. Kyselyyn voi vastata internetissä kuntien kotisivujen kautta tai täyttämällä paperilomakkeen Pellon ja Ylitornion kirjastoissa. Koululaisille välitetään oma kyselynsä koulujen kautta. Kyselyyn voi vastata 2.5.- 23.5.2016 välisenä aikana.

Liikenneturvallisuussuunnitelmien tavoitteena on selvittää alueen liikenneturvallisuusongelmat ja suunnitella toimenpiteet niiden parantamiseksi. Aiheesta järjestetään yleisötilaisuudet molemmissa kunnissa syksyllä 2016. Suunnitelma valmistuu joulukuussa 2016.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!